Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon

iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

• Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finne sikkert en bedre måte å gjøre dette på, men en enkel metode er å bare legge kommandoen inn i planlagte oppgaver.

Control panel > Administrative tools > Task Scheduler i engelsk Vista.

Lag deg en oppgave hver dag på angitt klokkeslett med programmet "shutdown" og parameteret "-s".

Vet ikke om det fungerer i praksis, men jeg klarte å lage oppgaven da jeg testet nå nettopp.

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle litt om eksternt skrivebord? Prøver å finne ut hvilken Vista-versjon jeg skal ha. Er det noe ala LogMeIn?

8734532[/snapback]

Er omtrent det samme som LogMeIn bortsett fra at du ikke bruker en webside, men et innebygget program. Jeg bruker det mye til å koble meg opp mot jobben. Du kan også bruke lokale disker og skrivere mot den maskinen du kobler opp slik at du kan overføre data og skrive ut lokalt.

Eksternt skrivebord er bare med i Business og Ultimate versjonene av Vista.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Eksternt skrivebord er bare med i Business og Ultimate versjonene av Vista.

Det gjelder altså server siden (host) .

8736253[/snapback]

Hva mener du med det syar?

Fungerer det slik at jeg kan la PCen min hjemme stå på, og når jeg er borte kan jeg gå innpå den? Eller er det for å komme inn på andre maskiner FRA min maskin? Og må begge maskiner ha Vista med eksternt skrivebord?

8739403[/snapback]

Tror han mener at det bare er den maskinen som er server, alså den maskinen du skal ha tilgang til (ikke den du sitter ved), som trenger Vista Business/Ultimate.

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Tror han mener at det bare er den maskinen som er server, alså den maskinen du skal ha tilgang til (ikke den du sitter ved), som trenger Vista Business/Ultimate.

Stemmer det?

8739863[/snapback]

Ja, det er såpvidt jeg har klart å finne ut riktig. Egentlig på samme måte som i XP, der maskinen som skal fjernstyres må være XP PRO, men du kan sitte hjemme med XP Home å bruke som fjernstyringsmaskin. Altså du kan jobbe fra alle versjoner til Ultimate/Business.

Bruker forøvrig dette selv hjemme til å vedlikeholde og styre en backup/server/nedlastningsmaskin som står på hele tiden, men uten noen skjerm eller tastatur/mus tilkoblet. Så det er vel mange bruksområder for dette, men det mest tradisjonelle er vel at man kan sitte hjemme å jobbe på maskinen som står på kontoret.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Stemmer det?

8739863[/snapback]

Ja, det er såpvidt jeg har klart å finne ut riktig. Egentlig på samme måte som i XP, der maskinen som skal fjernstyres må være XP PRO, men du kan sitte hjemme med XP Home å bruke som fjernstyringsmaskin. Altså du kan jobbe fra alle versjoner til Ultimate/Business.

Bruker forøvrig dette selv hjemme til å vedlikeholde og styre en backup/server/nedlastningsmaskin som står på hele tiden, men uten noen skjerm eller tastatur/mus tilkoblet. Så det er vel mange bruksområder for dette, men det mest tradisjonelle er vel at man kan sitte hjemme å jobbe på maskinen som står på kontoret.

8741413[/snapback]

Må man ha VPN e.l. for å bruke dette via internett? :hmm:

Lenke til kommentar
Må man ha VPN e.l. for å bruke dette via internett?  :hmm:

8741464[/snapback]

Nei du trenger ikke noe annet en Windows installert på begge maskiner og du må naturligvis på den maskinen som skal fjernstyres angi hvem som skal få logge inn. Kan godt bare bruke din vanlige brukerkonto med passord.

Det eneste andre som kan være aktuelt for å få til dette over internett er å åpne/forwarde porter i ruter dersom maskinen står bak en ruter med flere maskiner. Brannmur i Windows vil selv kofigurere seg for eksternt skrivebord. Det er også med Vista kommet en ny og sikerer tilkoblingsprotokoll, men denne kan også lastes ned til XP slik at Vista og XP går om hverandre på tryggeste måten. (Det er også mulig å koble til med den gamle godkjenningsmetoden mellom XP og Vista) :)

Edit: Kan kanskje legge til at det vil være en fordel med fast IP adresse på den maskinen som skal fjernstyres. Ellers er man avhengig av å vite hva ip- adressen er for hver gang.

Selv har jeg løst dette med DNS tjeneste fra No-IP.com som gjør om min ip til et selv-valgt navn og som oppdaterer seg selv hvis jeg fornyer ip adressen. Da logger jeg bare inn på med et navn i steden for en ip adresse.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Men hvis jeg vil inn på min maskin her hjemme som har Vista Ultimate, hvordan går jeg da innpå fra en annen maskin? En plass på nettet? Regner med jeg velger et brukernavn og passord jeg vil logge meg inn med, men hvordan?

8741854[/snapback]

Da må du først på din hjemmemaskin høyreklikke min datamaskin, egenskaper, og velge "eksterne instillinger" fra menyen til venstre. Da får du opp som på bildet, der du velger hva slags tilkobling som godtas, og med knappen "velg brukere" legger du til brukere. (Har du satt opp din egen konto med passord er den allerede valgt som standard) Så må du noterer deg ip adressen til denne maskinen slik at du har den. Sitter du bak ruter og vil teste lokalt fra en maskin til en annen kan du bruke lokaladresse som feks 192.168.1.4, men for å komme til fra internett er det som nevnt litt mer som må fikses for at henvendelsen skal havne på rett maskin.

For å koble til fra en annen maskin må du på den maskinen gå; start, alle programmer, tilbehør, og trykke på "Tilkobling til eksternt skrivebord"

Der kommer det da en dialogboks opp der du skriver inn ip-adressen til den maskinen du skal til, og deretter må du skrive inn navn/passord og OK. Da skal du være i gang :)

post-56388-1180546538_thumb.jpg

Lenke til kommentar

OK, så det eneste jeg trenger er IPen til min egen maskin med Vista Ultimate og et brukernavn og passord som jeg lager selv hvis jeg forstod deg rett?

EDIT: Men hvis jeg har 2 maskiner på samme nettverk via trådløs router f.eks., hvordan skal jeg velge hvilken maskin jeg vil innpå da?

Forresten så HAR jeg ikke maskin med Vista Ultimate. Blir bare litt enklere å si "min maskin med Vista" enn å si "maskinen jeg snart skal ha som kanskje får Vista Ultimate" liksom :p

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Satt å bladde gjennom cd-er med gamle pc spill i dag. Og der fant jeg gode gamle Worms Armageddon!

Fikk lyst til å prøve det så jeg installerte det og alt gikk helt uten problemer.

Men når jeg skulle starte en kamp inne i spillet så stoppet spillet opp og jeg fikk beskjed om at et problem hadde forårsaket at spillet måtte avsluttes.

Jeg har prøvd å kjøre spillet i kompatibilitets modus med XP, men det funker ikke det heller.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar

Det diskuteres mye om oem og dette med skifting av komponenter og reaktivering.

det hevdes at oem lisensen er ubrukelig om en ønsker å skifte hovedkort på maskinen.

Vel i bladet HjemmePc nr 6, Juni 2007 uttaler Espen Pettersen hos Microsoft Norge seg om dette og jeg siterer her hva han sier:

"Man kan bytte alt untatt hovedkort, men skulle det bli defekt så er det bare å ringe Microsoft så fikser vi dette slik at lisensen fungerer"

Dette er nøyaktig samme erfaring som jeg har,da jeg allerede har skiftet hk på en maskin,ikke fordi det var defekt men fordi jeg ønsket en annen type hk,altså er det ingen grunn til bekymring ang dette . :cool:

Lenke til kommentar
Satt å bladde gjennom cd-er med gamle pc spill i dag. Og der fant jeg gode gamle Worms Armageddon!

Fikk lyst til å prøve det så jeg installerte det og alt gikk helt uten problemer.

Men når jeg skulle starte en kamp inne i spillet så stoppet spillet opp og jeg fikk beskjed om at et problem hadde forårsaket at spillet måtte avsluttes.

Jeg har prøvd å kjøre spillet i kompatibilitets modus med XP, men det funker ikke det heller.

8748398[/snapback]

Nei jeg vet ikke,men det spillet fungerer hær :)

Lenke til kommentar

8748398[/snapback]

Nei jeg vet ikke,men det spillet fungerer hær :)

8748908[/snapback]

Hva har du gjort, som jeg ikke har, slik at det fungerer hos deg da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...