Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon

iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

• Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sk1rty: Du kan bruke denne:

backspace_key.jpg

Ellers så går det sikkert an å få den frem i GUI'et også på en måte. Men jeg har ikke Vista på noen maskiner lengre så jeg kan ikke lete frem en metode.

8691479[/snapback]

Det gjør som syar2003 sier. Går tilbake ikke oppover.

Backspace er ikke oppover i directory treet men tilbake til forrige.

ALT + "Pil Opp" gir samme funksjon .

8692219[/snapback]

Takk for hurtigtasten, men er det ingen som har en løsning på problemet mitt?

Lenke til kommentar
Takk for hurtigtasten, men er det ingen som har en løsning på problemet mitt?

8693191[/snapback]

Du klikker da bare mappenavnet du vil gå til i adressebaren.

F.eks. Datamaskin > C: > Windows >

Trykk på C: for å gå en tilbake.

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt Vista i snart to måneder og strålende fornøyd.

En ting jeg savner... Denne knappen; "Opp-knappen", hvor finner jeg den?

post-53260-1180021255_thumb.jpg

8691405[/snapback]

Fatter ikke hvorfor du savner opp knappen når du har noe mye mer fleksibelt.

post-54668-1180042211_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Huh.

Byttet tilbake til XP siden jeg var så lei all knotinga i Vista.

Men neida, XP ville ikke ha meg, masse driver knot, Zen Vision W likte den heller ikke.

Nå sitter jeg atter i Vista.

8695702[/snapback]

Jeg slet også med konverteringen fra Vista til XP. Brukte to forsøk. Første gang gikk det ikke, men jeg nektet å gi opp, så nå har jeg endelig XP - med Vista skin :cool: Like fint, dobbelt så raskt.

Lenke til kommentar

(din provokatør :p Det revner inni meg :p)

For noe tull. Da må du isåfall forklare meg hva i os X som gjør OSet mindre sikrere. Sudo-tenkemåten kombinert med utbredelse av OSet, vil i teorien gjør OS X mindre utsatt for farlig programvare. UAC-kontrollen til Vista skal jeg innrømme er et langt steg i riktig retning, men det hjelper ikke da denne ofte skrues helt av, iallefall har de fleste jeg kjenner som kjører Vista, skrudd denne av.

Lenke til kommentar
Noen som har benyttet seg av oppgraderingsversjonen (XP->Vista) som kan fortelle hvordan det virket?

8698260[/snapback]

Det er slik at du får en oppgraderings cd i posten.

Denne setter du bare inn i pcen og så er det bare å følge det som står på skjermen.

Du får også med en cd som du skal sette inn på forhånd slik at den tar vare på viktige ting du har og finner diverse drivere osv.

Lenke til kommentar

Fra 100-dagers oppsummeringen her på HW:

Brukerkontokontrollen utsatt for kritikk

Sikkerhetsselskapet Kaspersky mener brukere flest velger å slå av brukerkontokontrollen i Vista, og dermed er XP sikrere enn Vista - les mer om kritikken av brukerkontokontrollen i Vista på denne og på denne siden.

Med andre ord vil trolig XP være sikrere enn Vista for de fleste brukerne, mens Vista vil være sikrere enn XP for et mindretall av brukerne, altså de som ikke skrur av UAC.

Nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan sikkerheten i hverken XP eller Vista er i forhold til OSX, men jeg har en magefølelse på at sikkerheten i OSX er betydelig bedre enn i XP og betydelig bedre enn i Vista med UAC avslått. Hvordan sammenligningen er med UAC påslått har jeg ikke noen magefølelse for. Jeg tror begge deler er ganske sikkert.

Sikkerheten i Linux tror jeg er overlegen både OSX og Vista med UAC. For linker med dokumentasjon se under fordel nr 2 i denne tråden.

Lenke til kommentar

Sikkerheten i Linux tror jeg er overlegen både OSX og Vista med UAC. For linker med dokumentasjon se under fordel nr 2 i denne tråden.

8699302[/snapback]

(egne uthevinger)

På nevnte link fant jeg ikke noe konkrete om gnu/linux vs OS X; men det virker her som du sier *BSD-baserte(her: OS X) systemer er mindre sikre enn gnu/linux?

Lenke til kommentar

Internet browser i Vista kjøres ikke med admin privilegier med UAC på og protected mode on .

Aka' bedre sikkerhet enn XP mtp "skjulte trojan/virus/orm installs" gjennom uhumske web sider som det er MYE av.

Dette (i xp) er såklart den største kilden til alle trojanere folk får som de her på forumet får hjelp av "norbat" til å løse .

Har ikke sett noen med vista som han har måtte hjulpet.

UAC har sine gode sider selv om den til tider er irriterende .

Anbefaler folk med vista og ha den på slik at browseren går i "sandbox" og i "Protected mode" som kun gir skrive aksess for cookies og til temp inet folder med alt annet blokkert.

Mere om IE protected mode her :

http://msdn.microsoft.com/library/default....otectedmode.asp

Lenke til kommentar

Bruker man ikke IE7 i Vista med UAC og protected mode gis det fulle skrive rettigheter til HELE filsystemet fra browser og applets som java og andre addins uansett browser type såvidt jeg har skjønt.

Sjekk denne bloggen:

http://blogs.msdn.com/ie/archive/2006/02/09/528963.aspx

Slik jeg har skjønt det er denne sikkerheten kun relatert til IE7 og sammen med Vista (ikke andre browsere)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dersom UAC er på, har ikke andre browsere tilgang til å skrive på system disken.

Skjønner ikke helt hvorfor folk skal slå av UAC. Etter at du er ferdig med installasjon av OS og de program du trenger ser du ikke mye til UAC bekreftelsene.

Har enda ikke funnet noe program/spill hvor det er nødvendig å slå av UAC for at det skal virke.

Lenke til kommentar

Protected mode / UAC restricted sandbox browser (LOW Integrity privilage) virker kun 100% med IE7 tydligvis.

Står mere om det her :

Firefox / IE7 ANI cursor exploit:

http://www.pcworld.com/article/id,130368-p...1/article.html#

Quote:

Vista's version of IE7 runs in a low-privilege mode--dubbed "protected mode" by Microsoft--that blocks disk write access to all but a temporary files folder.

An identical attack against Firefox 2.0, however, gave Sotirov complete and total access to the PC's drive. "Since Firefox does not have a low-privilege mode, similar to the protected mode in IE, we'll be able to overwrite files as well," he said.

IE7 med protected mode - man fikk kun lesetilgang til hele systemet , mens firefox også fikk skrivetilgang .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...