Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Du bør IKKE kjøpe Home Basic etter min mening. Den støtter f.eks. ikke oppløsning høyere enn 1024x768. Tror Home Premium er greit for deg, og den koster ikke så mye mer enn Home Basic heller.

 

På XP var det mye dårligere driverstøtte på 64-bit, og det kommer sikkert til å bli dårligere i Vista også. 32-bit versjonen er nok den greieste å kjøpe.

7797216[/snapback]

Bah, Home Basic støtter alle oppløsninger.

 

Det er Vista Starter som ikke støtter høyere enn 1024x768 :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har Intel HD lydkort/hovedkort som opplever at dem ikke får 5.1 surround i vista? Har vista driveren og kan bare ha to høytalere, går ikke med 5, prøver jeg å spille av testlyd kommer det "test lyd kan ikke spilles". Irriterer meg veldig! Noen som har samme problem?

Lenke til kommentar
phax Postet i dag, 21:53

  QUOTE(trygveaa @ 25/01-2007 : 21:33)

Ok da tok jeg feil. Hadde  bare lest her på forumet at den ikke støttet høyere enn 1024x768.

 

 

 

Typisk forumproblem, folk snakker ofte om ting de bare har lest og ikke har førstehåndserfaring med. Og da sprer feilaktig informasjon seg..

Ja, det er desverre slik med en del ting. Det var ikke ment som kritikk til deg spesielt trygveaa, vet du bidrar med masse bra, men akkurat dette med oppløsning og Home Basic har jeg lest veldig mange steder så det er tydeligvis et godt etablert rykte.

Lenke til kommentar
Zappza Postet i dag, 20:09

Bah, Home Basic støtter alle oppløsninger.

 

Det er Vista Starter som ikke støtter høyere enn 1024x768 

Ja, bare fordi jeg personlig syns det høres helt absurd ut at et operativsystem gitt ut i 2007 ikke skal støtte vanlig skjermstørrelse (som jeg mener er 1280x1024 lcd, eller 1280x800 laptop) har jeg nå innstallert Vista Starter.

 

Den startet også opp i 1280x1024. Og etter innstallasjon av ATI drivere fikk jeg også her som dere kan se av bildet satt oppløsning til 1800x1440.

 

Så min påstand er at alt dette snakket om begrenset oppløsning er tull og rykter.

 

Det jeg derimot ikke får anledning til med Starter er og sette dualview, den vil bare godta klonemodus. Så min erfaring er at Starter dermed kan brukes på en hvilken som helst skjerm, og med full oppløsning, men er ubrukelig til flerskjermsoppsett. Dette i alle fall med gjeldende Catalyst drivere. :)

post-56388-1169761234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er nok fortsatt 32bits versionen som er mest aktuell for de fleste. Ser at mange med 64 versionen sliter med drivere, programvare osv.

7797111[/snapback]

For ikke å snakke om i det hele tatt å få installert den. 64-bits utgaven ville ikke installere seg hos meg, den fant ikke en egnet disk for å installere OSet på. Det gjorde 32-bits utgaven. I begge tilfelle måtte jeg legge inn driver for kontrolleren for i det hele tatt å se diskene, men som sagt... 64-bits utgaven nektet å la seg installere. Sukk.

Lenke til kommentar
Er nok fortsatt 32bits versionen som er mest aktuell for de fleste. Ser at mange med 64 versionen sliter med drivere, programvare osv.

7797111[/snapback]

For ikke å snakke om i det hele tatt å få installert den. 64-bits utgaven ville ikke installere seg hos meg, den fant ikke en egnet disk for å installere OSet på. Det gjorde 32-bits utgaven. I begge tilfelle måtte jeg legge inn driver for kontrolleren for i det hele tatt å se diskene, men som sagt... 64-bits utgaven nektet å la seg installere. Sukk.

7800002[/snapback]

 

Kjørte 64 bit XP for ei tid sida, hadde null problemer til drivere der, Eneste eg ikkje fant drivere til var Webcam'et :ermm:

 

Måtte jo legge inn drivere for kontrollern på HK'et da, men det var jo XP.

Trodde man slapp det med Vista eg, gikk ganke automatisk for meg med RC2 Installen...

Lenke til kommentar
trygveaa  i dag, 16:48 

Du bør IKKE kjøpe Home Basic etter min mening. Den støtter f.eks. ikke oppløsning høyere enn 1024x768.

Hmm, dette er også noe jeg ser går igjen her.

Jeg lurer litt på om dette er noe som har blitt sagt så mange ganger at det har blitt en sannhet...

 

Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000. Mine 2 skjermer settes default til 1280x1024 som er tilsvarende oppløsning på den skjermen med lavest oppløsning)

Prøvde nå for morro skyld og se hvor høyt jeg fikk satt oppløsningen, og får da 1800x1440 på den skjermen som støtter dette.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har aktivert mine Home Basic innstallasjoner, kjører på 30 dagers prøve. Men har litt vondt for å tro at man får dårligere spesifikasjoner ved aktivering...

7798395[/snapback]

 

Skyt meg nå vist eg tar heilt feil men....

 

Er ikkje RC2 og RTM 6000 "Vista Ultimate".....

 

men tviler sterkt på den påstanden med opløsningen til Home basic anyway.

Lenke til kommentar
trygveaa  i dag, 16:48 

Du bør IKKE kjøpe Home Basic etter min mening. Den støtter f.eks. ikke oppløsning høyere enn 1024x768.

Hmm, dette er også noe jeg ser går igjen her.

Jeg lurer litt på om dette er noe som har blitt sagt så mange ganger at det har blitt en sannhet...

 

Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000. Mine 2 skjermer settes default til 1280x1024 som er tilsvarende oppløsning på den skjermen med lavest oppløsning)

Prøvde nå for morro skyld og se hvor høyt jeg fikk satt oppløsningen, og får da 1800x1440 på den skjermen som støtter dette.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har aktivert mine Home Basic innstallasjoner, kjører på 30 dagers prøve. Men har litt vondt for å tro at man får dårligere spesifikasjoner ved aktivering...

7798395[/snapback]

 

Skyt meg nå vist eg tar heilt feil men....

 

Er ikkje RC2 og RTM 6000 "Vista Ultimate".....

 

men tviler sterkt på den påstanden med opløsningen til Home basic anyway.

7800675[/snapback]

 

RC2/6000 er build nummeret til Windows.

Vista's DVD inneholder alle versjoner , så man velger under install om det skal intalleres

Home Basic/Home Permium/Business/Ultimate , etc .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
trygveaa  i dag, 16:48 

Du bør IKKE kjøpe Home Basic etter min mening. Den støtter f.eks. ikke oppløsning høyere enn 1024x768.

Hmm, dette er også noe jeg ser går igjen her.

Jeg lurer litt på om dette er noe som har blitt sagt så mange ganger at det har blitt en sannhet...

 

Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000. Mine 2 skjermer settes default til 1280x1024 som er tilsvarende oppløsning på den skjermen med lavest oppløsning)

Prøvde nå for morro skyld og se hvor høyt jeg fikk satt oppløsningen, og får da 1800x1440 på den skjermen som støtter dette.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har aktivert mine Home Basic innstallasjoner, kjører på 30 dagers prøve. Men har litt vondt for å tro at man får dårligere spesifikasjoner ved aktivering...

7798395[/snapback]

 

Skyt meg nå vist eg tar heilt feil men....

 

Er ikkje RC2 og RTM 6000 "Vista Ultimate".....

 

men tviler sterkt på den påstanden med opløsningen til Home basic anyway.

7800675[/snapback]

 

RC2/6000 er build nummeret til Windows.

Vista's DVD inneholder alle versjoner , så man velger under install om det skal intalleres

Home Basic/Home Permium/Business/Ultimate , etc .

7800690[/snapback]

 

Er vel strengt tatt cd-keyen som bestemer vilken versjon som installeres.

Det eg prøvde å opplyse var at (sitat)"Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000"(sitat slutt) er ehm, feil... RC1-RC2 og RTM har samme programmpakkene og funksjonene til Ultimat dog ikkje ferdigstilt i RC1 og RC2!

Lenke til kommentar
trygveaa  i dag, 16:48 

Du bør IKKE kjøpe Home Basic etter min mening. Den støtter f.eks. ikke oppløsning høyere enn 1024x768.

Hmm, dette er også noe jeg ser går igjen her.

Jeg lurer litt på om dette er noe som har blitt sagt så mange ganger at det har blitt en sannhet...

 

Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000. Mine 2 skjermer settes default til 1280x1024 som er tilsvarende oppløsning på den skjermen med lavest oppløsning)

Prøvde nå for morro skyld og se hvor høyt jeg fikk satt oppløsningen, og får da 1800x1440 på den skjermen som støtter dette.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har aktivert mine Home Basic innstallasjoner, kjører på 30 dagers prøve. Men har litt vondt for å tro at man får dårligere spesifikasjoner ved aktivering...

7798395[/snapback]

 

Skyt meg nå vist eg tar heilt feil men....

 

Er ikkje RC2 og RTM 6000 "Vista Ultimate".....

 

men tviler sterkt på den påstanden med opløsningen til Home basic anyway.

7800675[/snapback]

 

RC2/6000 er build nummeret til Windows.

Vista's DVD inneholder alle versjoner , så man velger under install om det skal intalleres

Home Basic/Home Permium/Business/Ultimate , etc .

7800690[/snapback]

 

Er vel strengt tatt cd-keyen som bestemer vilken versjon som installeres.

Det eg prøvde å opplyse var at (sitat)"Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000"(sitat slutt) er ehm, feil... RC1-RC2 og RTM har samme programmpakkene og funksjonene til Ultimat dog ikkje ferdigstilt i RC1 og RC2!

7800728[/snapback]

Om man valgte å ikke skrive inn cd-key får man spørsmål om hvilken type versjon man vil installere.

Lenke til kommentar
cerox Postet i dag, 01:13

Er vel strengt tatt cd-keyen som bestemer vilken versjon som installeres.

Det eg prøvde å opplyse var at (sitat)"Har 2 ganger hatt Home Basic innstallert, først RC2 og nå 6000"(sitat slutt) er ehm, feil... RC1-RC2 og RTM har samme programmpakkene og funksjonene til Ultimat dog ikkje ferdigstilt i RC1 og RC2!

Ja jeg vet ikke helt hva du mener jeg burde ha sagt altså?

Det har med disse nevnte build's som Dr3as og Syar allerede har nevt vært mulig å velge versjon ved innstallasjon. Man må da være sikker på å velge riktig versjon ifht den produktnøkkelen man har/får for og i ettertid kunne aktivere Windows.

 

Siden produktnøkkelen vi har fått, som du helt korrekt har påpekt er for Ultimate har jeg som tidligere opplyst ikke fått aktivert mine innstallasjoner, men man har 30 dager før man MÅ skrive inn produktnøkkel.

 

Eneste forskjellen mellom Ultimate og Starter er at det er en hel rekke ting/funksjoner som ikke blir innstallert ved sistnevnte. :)

Lenke til kommentar

Får bare ikke mine usbenheter til å virke med Vista :( ... De oppdages og forsøkes instalert, men får bare opp feil på de...

 

"Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)

 

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes."

 

Noen som har peiling på dette? Er en helt ny minnepenn samt en iPod 5th som jeg ikke får til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...