Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MS Shadow copying gjør at man kan ta backup/kopiere uansett om fil/volum er ibruk (locked) eller ikke .

Er også mye 3'de parts partisjon/backup/resore sw som benytter seg av denne.

I vista åpner den også muligheten for restore av ulike lagrede versjoner av office filer/dokumenter .

7613412[/snapback]

OK. Dette er funksjonalitet som jeg mener er myntet mot bedrifter, ikke hjemmebrukere. Det med å kunne restore tidligere versjoner blir fort en hvilepute som gjør at enda færre ville tatt tilstrekkelig backup. For all del, jeg ser behovet av Shadow Copying (som jeg har kjent til en god stund allerede, da fra Windows Server 2003), men frykter at jeg fortsatt ikke ser på dette som noe behov for hjemmebrukere. Kanskje for personer som har hjemmekontor, men da har vi jo gått forbi det jeg vil definere som hjemmebruker allerede.

Lenke til kommentar
MS Shadow copying gjør at man kan ta backup/kopiere uansett om fil/volum er ibruk (locked) eller ikke .

Er også mye 3'de parts partisjon/backup/resore sw som benytter seg av denne.

I vista åpner den også muligheten for restore av ulike lagrede versjoner av office filer/dokumenter .

7613412[/snapback]

OK. Dette er funksjonalitet som jeg mener er myntet mot bedrifter, ikke hjemmebrukere. Det med å kunne restore tidligere versjoner blir fort en hvilepute som gjør at enda færre ville tatt tilstrekkelig backup. For all del, jeg ser behovet av Shadow Copying (som jeg har kjent til en god stund allerede, da fra Windows Server 2003), men frykter at jeg fortsatt ikke ser på dette som noe behov for hjemmebrukere. Kanskje for personer som har hjemmekontor, men da har vi jo gått forbi det jeg vil definere som hjemmebruker allerede.

7614023[/snapback]

 

roac ! Det er ikke din oppgave å definere hva hjemmebrukere ønsker av funksjonalitet , og forsvare vista home premium.

Syns du terper litt mye på dette nå etterhvert .

 

Jeg derimot har pekt på hva man ikke får med home versjonen som en obs!

Deretter er det opp til hver enkel bruker om man ønsker home versjon eller ikke.

 

MS Shadow copying benyttes bla. av DriveImage , Ghost , Acronis og det er flust av forum medlemmer her som bruker imaging software for backup .

Ønsker man å gjøre image av sine disker/partisjoner i bakgrunn med OS running

trenger man MS shadow copying servicen.

Dette har ikke noe med det du kaller bedrifts funksjonalitet å gjøre.

 

I Bedrifter derimot er det uvanlig a ta image backup av arbeids stasjoner etter idriftsettelse.

Disse brukere er stort sett ovelatt backup av dokumenter på homshare med roaming profil på AD servere.

 

 

Dessuten kjenner jeg personlig mange folk som benytter office på hjemme pc

uten at den er 'hjemmekontor'.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mon tro om jeg har terpet litt på det fordi det var noen som i utangspuntket påsto at Home Premium ikke var godt nok til hjemmebrukere, men det har kanskje gått deg hus forbi.

 

Jeg tviler ikke et sekund på at det er mange her som bruker disk imaging verktøy, og sågar ønker at det skal gå i bakgrunnen mens PCen står på. Jeg tviler ikke et sekund på at det er en del som drar på LAN. (Her vil det forøvrig være en god del som faller innunder begge.) Det spørsmålet jeg stiller meg er om dette er det Microsoft vil definere som en vanlig hjemmebruker? Er dette disse personene man skal ha i bakhodet når man lager noe for hjemmebrukere? jeg tør påstå at det ikke er tilfellet. Den jevne forbruker har ikke behov for versjonshistorikk av dokumenter, dokumentene blir skrevet og largret, og så er de ferdige med dokuemntet. Ja, jeg vet om mange som bruker word (eller tilsvarende) hjemme jeg også, men selv om jeg bruker tekstbehandlingsprogramvare hjemme så betyr ikke det at jeg har behov for Shadow Copy.

 

Forøvrig er Roaming Profile noe erfaringsmessig ikke blir brukt, siden teknologier som Offline Folders og Folder redirection er mer praktisk.

 

Og så til slutt: Jeg har ingen ting i mot at folk kjøper Vista Ultimate, og det vil være sluttbrukere også som kan forsvare det, fordi de har eller føler behov for teknologi her. Personlig bruker jeg både multimediafunksjonalitet og virutalisering, og etter det jeg husker er ikke virtualisering støttet i Vista Home. Men, nå har jeg heller ikke et vanlig bruksmønster som sluttbruker, men jeg er i hvert fall klar over det.

Lenke til kommentar
Var du som sa at det er å kaste penger ut av vinduet uten å ha gått/sett igjennom 'hva som mangler' i home premium  ;)

Uansett nå som det er litt mere belyst får det bli opp til hver enkelt å vurdere.

7615101[/snapback]

En liten rettelse bare: Ja, jeg var ikke klar over nettverksdelingen, ellers var jeg klar over det du kaller mangler, og sa sågar at det kunne forsvares å kjøpe Ultimate hvis du hadde behov for funksjonalitet rettet mot bedriftsmarkedet, som f eks Volume Shadow Copy (uten at jeg nevnte noen funksjonalitet eksplisitt).

Lenke til kommentar
roac Postet i dag, 17:48

  Mon tro om jeg har terpet litt på det fordi det var noen som i utangspuntket påsto at Home Premium ikke var godt nok til hjemmebrukere, men det har kanskje gått deg hus forbi.

Nå husker ikke jeg helt hvem som har sagt hva, men vet at jeg sa at jeg ikke syns delingen mellom versjonene passet meg så veldig bra. Men hva som er mest riktig for den jevne hjemmbruker vil ikke jeg mene noe om. MCE virker jo feks til å være svært populært, selv om jeg selv ikke er så fryktelig fasinert av det.

 

Vedrørende dette med backup var det vel spesielt denne Ghost liknende muligheten til å lage image av hele disken jeg syns virker litt forlokkende med Ultimate :)

Lenke til kommentar
Vedrørende dette med backup var det vel spesielt denne Ghost liknende muligheten til å lage image av hele disken jeg syns virker litt forlokkende med Ultimate :)

7615530[/snapback]

Merk at du har muligheten til det hvis du bruker en Vista Home edition også, men du kan ikke ta image mens du er i Windows, noe som er bra nok for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg har misforstått da roac :ermm: .

Fikk intrykk av at det ikke var noe slik mulighet både i versjonsbeskrivelsene, og ut fra hjelp i Vista.

 

Vista hjelp;

When you first set up your computer, you should create a Windows Complete PC Backup image, which is like taking a snapshot of the programs, system settings, and files on your computer. You can use the backup if your computer ever stops working. Although this type of backup includes your personal files, we recommend that you back up your files regularly using the Back Up Files wizard. You should also update the Windows Complete PC Backup image every six months.

 

Windows Complete PC Backup and Restore is not included with Windows Vista Home Basic or Windows Vista Home Premium.

 

Men hvordan kan man lage et slik image med Home da?

Lenke til kommentar

Ghost (og i følge mine kilder: tilsvarende programvare) har bootbare CDer som kan lage image av en disk eller en partisjon. Denne kan med fordel legges på en ekstern disk, slik at denne ikke er påvirket av systemkræsj på PCen. Dette er også fult mulig med Vista Home, men som sagt ... Du må reboote PCen da, og ikke gjøre det direkte fra Vista. For meg er det i hvert fall godt nok, siden jeg bruker det som systembackup av OSet. Data har jeg uansett på en annen harddisk, så de vil ikkke bli påvirket av systemkræsj.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få bedre oppløsning enn 1024*768 i vista med et 9550 kort? Har ikke funnet drivere enda som virker.

7617542[/snapback]

Det kommer an på hvilken versjon av Vista du har. Vista Home Basic har en maksimal oppløsning på 1024x768 uansett driver og skjermkort.

 

Andre versjoner av Vista skal støtte høyere oppløsninger. Begrensningen der ligger ikke i OSet så du får bare lete til du finner en grafikkdriver til Vista som støtter høyere oppløsning. Er det et ATI radeon 9550 du prater om? I så fall finner du deres Vista-drivere her: http://ati.amd.com/support/driver.html

 

Jeg vet ikke om det er en bug på oppløsning i de driverene, men jeg regner med det blir fikset innen vista lanseres for privatbrukere.

Lenke til kommentar

Det er Premium jeg har, eller hadde. Jeg re-installerer XP så lenge. Jeg har ikke tid til å fikse alt trøbbelet jeg støtte på med Vista. I alle fall ikke på arbeidsmaskinen min, for heller vente til 30. januar med å installere på laptop og prøve meg fram der.

 

Jeg har kjøpt en ny laptop med mulighet for å oppgradere til vista innen mars 07. På laptopen har jeg nå norsk XP home, og jeg kan oppgradere til Vista Home Premium for ca. 600. Vet dere om disse lisensnøklene ser på språket? Skulle helst oppgradert til engelsk versjon.

Lenke til kommentar
Går det an?  :dontgetit: Hvordan?

 

(Har dessverre ikke noe fornuftig svar på spørsmålet ditt...)

7608872[/snapback]

Går da ann, men ikke på en lovlig måte =)

 

 

Du kan selvfølgelig ikke bruke en RC2 betanøkkel til RTM, som er den ferdige versjonen.

7609782[/snapback]

Jauda. Kjører RTM på beta nøkkelen min jeg ;)
Lenke til kommentar
roac Postet i går, 22:57

  Ghost (og i følge mine kilder: tilsvarende programvare) har bootbare CDer som kan lage image av en disk eller en partisjon.

Ja det stemmer, men da snakker vi altså om bruk av tredjeparts programvare. Hvis man kjøper feks Norton Ghost kan den jo brukes på Home, og hva som helst.

 

Jeg har en eldre versjon av Ghost her, men sliter med boot fra den. Så derfor har jeg et relativt tungvindt system med Ghost innstallert på en egen gammel disk, slik at jeg lagrer/ gjenoppretter ved å starte fra den (selve image ligger på en annen maskin/nettverk). Syns Norton Ghost virker litt for resurskrevende til å ha kjørende hele tiden.

 

Men anyway, var i alle fall blandt annet det at en liknende funksjon var innebygget i Vista jeg syns virket litt interessant med Ultimate vs Home. Hva jeg faktisk velger har jeg ikke bestemt meg for. :)

Lenke til kommentar

Det er sikkert vært tatt opp før med tråden er så lang.....

 

Jeg skal nå fikse dualboot med Xp, men når jeg puttet i vista cden finner ikke programmet xp (merklig egentlig). Så jeg tentke nå at jeg skulle fikse det fra vista men jeg får ikke rediger på system restart.

 

Kan noen hjelpe meg her?

post-24830-1167669107_thumb.jpg

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Så Vista slippes 30. Januar?

 

Vil da alle drivere være på plass?

 

Mangler "teknisk sett" ForceWare driver til 8800GTS, nForce680i driver og Philips SPC 900 NC webcam driver..

 

Driverne burde jo være på plass til Vista blir sluppet for fult,

men jeg har sendt mail til Philips, og får ikke svar.. Begynner å lure på om de kommer med noen nye drivere i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...