Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Til info !

Jeg har nå prøvet Vista Home Premium litt ....

Min konklusjon er:

Samme opplegg som xp-pro vs xp-home

Skal du ha flere PC'er i nett og med full filesharing (normal) + user rights på mapper etc. og security opsjoner ..

bruk Vista Business eller Vista Ultimate .

7609438[/snapback]

Home Premium støtter da filrettigheter i NTFS? Det støtter vel også fildeling? Problemet blir kanskje i større nettverk dersom du skal dele filer med mange andre, men da er det jo heller ikke snakk om vanlig hjemmebruk lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til info !

Jeg har nå prøvet Vista Home Premium litt ....

Min konklusjon er:

Samme opplegg som xp-pro vs xp-home

Skal du ha flere PC'er i nett og med full filesharing (normal) + user rights på mapper etc. og security opsjoner ..

bruk Vista Business eller Vista Ultimate .

7609438[/snapback]

Takk for informasjonen, har lengtet etter å få høre fra noen som har prøvd flere versjoner hva de synes. :thumbup:

 

Vista Business har ikke Media Center, eller hva? I så fall blir det nok Ultimate på meg, ja.

Angrer på at jeg i sin tid ikke kjøpte XP Pro.

 

Edit: Kan du forresten si litt mer konkret hvilke flere muligheter man får når det gjelder fildeling i Home Premium vs. Ultimate (eller XP Home vs. Pro) ? Har lenge lurt på det...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Her da

7610957[/snapback]

Jeg kjenner godt til den siden. Etter det jeg kan se er dette (nye) nettverksfeatures i Vista, og ikke noe som helst om begrensninger i Home Premium, så jeg vente fortsatt på en oppklaring i HVA som mangler av nettverksfunksjonalitet (eller er begrenset) i Home Premium i forhold til Ultimate.

 

Edit:

All dokumentasjon jeg har sett fra Microsoft sier at det maks er 10 peer network connections i Vista for såvel Home Premium som Ultimate. Home Basic har en grense på 5. Hvilke andre forskjeller er det i nettverk (bortsett fra at Ultimate kan meldes inn i domene)?

Endret av roac
Lenke til kommentar

Det er ikke det det går på for meg .

Det er samme greia som XP Home vs XP Pro med hensyn til filesharing ,

,simple filesharing og ntfs aksess kontroll .

 

Jeg vil ha fulle muligheter med mine vista PC'er i hjemmet, dvs 'normal' w2k/xp-pro type deling med rettigheter , ikke kjøre med simple filesharing shitet.

Og jeg vil gjøre manage av alle fra en sentral PC .

 

Google på "XP home and filesharing and management" .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er ikke det det går på for meg .

Det er samme greia som XP Home vs XP Pro med hensyn til filesharing ,

,simple filesharing og ntfs aksess kontroll .

 

Jeg vil ha fulle muligheter med mine vista PC'er i hjemmet, dvs 'normal' w2k/xp-pro type deling med rettigheter , ikke kjøre med simple filesharing shitet.

Og jeg vil gjøre manage av alle fra en sentral PC .

 

Google på "XP home and filesharing and management" .

7611929[/snapback]

I flg Microsoft: "Simple file sharing is enabled by default in Vista Home", så jeg føler meg rimelig overbevist om at akkurat det lar seg løse, uten at jeg er sikker på hvordan. Det var vel forøvrig mulig å få normal fildeling i XP Home også om jeg ikke husker feil.

 

Sentral administrasjon går dog i retning av bedrifts-funksjonalitet, og det forventer jeg ikke å finne mulighet for i Vista Home (uten tredjepartsprogramvare).

Lenke til kommentar

Vil i den pågående diskusjonen bare minne om at alle som har Vista Beta'n (og sikkert det sammet med RTM, selv om jeg ikke selv har prøvd med den) har muligheten til selv å teste hvilken versjon de vil i 30 dager.

Har selv testet Home Basic for å se hvordan den var siden min laptop likevel ikke kjører AERO. Personlig savnet jeg da mest backup rutiner, og styring med eksternt skrivebord.

 

Men er du i tvil, og har Vista liggende, er det altså bare og innstallere uten serial, og velge versjonen du vil prøve. "Hempen" er at den ikke vil være brukbar etter 30 dager fordi serial vi har er for Ultimate, og kun den. (snakker da om lovlige serial's fra MS betaprogram)

Lenke til kommentar
Home er et "ikke managed OS" , derfor også enkelte restriksjoner i sharing & security.

Jeg har iallefall 'gjort' mitt valg .

7612196[/snapback]

Det vi helt enige i, det er jo nettopp en av forskjellene mellom programvare rettet mot henholdsvis hjemmebrukere og bedriftsbrukere :)

7612599[/snapback]

 

Joda - men det finns hjemmebrukere med mere enn 'en' PC med en workgroup .

Og det finns hjemmebrukere som drar på lanparty's .

Og som meg finns det sikkert mange av disse som ønsker full/avansert network & security support (ikke kun å være overlatt til simple filesharing greia)

 

System Image Backup + Shadow Copying er også en av mine grunner til å gå for business/ultimate og har forsåvidt ikke noe å gjøre om man er hjemmebruker eller ei .Men finns som sagt før ikke i home/home prem .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Akkurat Shadow Copy er noe jeg er overrasket over at jeg hører er et savn i Home-utgavene. Er dette for å slippe å ta kopier før du gjør endring på filene, eller er det for å slippe å bruke versjonskontrollprogrmavare? Shadow Copy i seg selv er jo ikke en vanlig backup-rutine, men muligheten for å ha flere versjoner av den samme filen liggende, og den tar da selvføglelig også ditto større plass. Jeg ser helt klart behovet for denne funksjonaliteten i bedriftsnettverk, dersom det er noen som endrer et dokument de ikke skulle gjort noe i, men i hjemmenettverk har jeg problemer med å se nytteverdien. Så hvis noen vil opplyse meg om hvilket scenario jeg har oversett vil jeg sette stor pris på det.

Lenke til kommentar
Akkurat Shadow Copy er noe jeg er overrasket over at jeg hører er et savn i Home-utgavene. Er dette for å slippe å ta kopier før du gjør endring på filene, eller er det for å slippe å bruke versjonskontrollprogrmavare? Shadow Copy i seg selv er jo ikke en vanlig backup-rutine, men muligheten for å ha flere versjoner av den samme filen liggende, og den tar da selvføglelig også ditto større plass. Jeg ser helt klart behovet for denne funksjonaliteten i bedriftsnettverk, dersom det er noen som endrer et dokument de ikke skulle gjort noe i, men i hjemmenettverk har jeg problemer med å se nytteverdien. Så hvis noen vil opplyse meg om hvilket scenario jeg har oversett vil jeg sette stor pris på det.

7613177[/snapback]

 

MS Shadow copying gjør at man kan ta backup/kopiere uansett om fil/volum er ibruk (locked) eller ikke .

Er også mye 3'de parts partisjon/backup/resore sw som benytter seg av denne.

I vista åpner den også muligheten for restore av ulike lagrede versjoner av office filer/dokumenter .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...