Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Ifølge angrerettsloven kan man ikke avtale noe som er dårligere enn det den sier, og da regner jeg med at det gjelder alle produkter, så da tror jeg det gjelder for software med aktiveringsnøkkel også. Hvis noen har lyst kan de jo lese angrerettsloven og se om det står noe om det.

7600713[/snapback]

 

Og der står i §12:

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.
Endret av roac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:nei:

Forstår ikke hva det snakkes om .

RC1/RC2 har vært ute til prøving for hvem som helst .

Media kit av RTM kan kjøpes for 2-300,. kroner u/lisens .

Man kan kjøre OSet i 30 dager uten å legge inn produkt key fra dette.

Man kan også laste det ned fra internett.

Hvorfor i all verden skal man da snakke om angrerett.

 

 

Spill sw kan man heller ikke levere tilbake/angre på hvis forseglingen er brutt (key + medie er brukt).

Hvorfor skulle det være annerledes med et OS som det er brukt hundrevis av millioner av kroner + 5-6 år på å utvikle.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

pcp160 og roac:

- Er lisensnøkkelen et datamaskinprogram?

- Finnes det en forsegling på lisensnøkkelen?

Hvis man kan svare nei på en av disse så tolker jeg utklippet fra angrerettloven til at man kan angre på kjøpet av lisensnøkkelen.

 

Men selve coveret, DVDen med innhold og forsegling kan vel vanskelig forklares på en annen måte enn at det er et datamaskinprogram med forsegling i henhold til paragraf tolv.

 

Men det kan være en finurlighet her. Dersom microsoft mener at lisensnøkkelen er et datamaskinprogram så kan de vel ikke i samme slengen definere coveret med DVDen som det datamaskinprogram. I så fall måtte de juridisk sett levere to datamaskinprogrammer når de selger både cover med DVD og lisensnøkkelen. Med andre ord så kan ikke coveret med DVD være et datamaskinprogram dersom lisensnøkkelen er det. Videre vil angreretten gjelde for coveret med DVDen hvis lisensnøkkelen defineres som et datamaskinprogram.

 

Dette var en morsom tanke. :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg er litt treg her nå, for jeg vet ikke om jeg helt skjønner hvor du vil Simen, lisensnøkkel er jo ikke tilgjengelig uten å bryte forseglingen.

7602044[/snapback]

Exactemente, og da kan du ikke returnere programvaren lenger, siden forseglingen er brutt på forpakningen som programvaren kom i. Det Simen1 og andre her bedriver synes jeg går i retning av flisespikkeri, forsøk på å omgå et ellers svært så tydelig regelverk.

Lenke til kommentar
Alle betatesterene fikk tilbud om en lisens på Windows Vista, men det er en begrensning på den: Den kan kun aktiveres en gang.

7601853[/snapback]

Synd. jeg synes det er litt dårlig gjort at jeg ikke skal kunne flytte den til en ny maskin når den jeg installerte på først ryker. Jeg hadde den bare et par-tre uker...

 

Jeg skal prøve å ringe dem igjen og godsnakke litt med dem.

Lenke til kommentar
Alle betatesterene fikk tilbud om en lisens på Windows Vista, men det er en begrensning på den: Den kan kun aktiveres en gang.

7601853[/snapback]

Synd. jeg synes det er litt dårlig gjort at jeg ikke skal kunne flytte den til en ny maskin når den jeg installerte på først ryker. Jeg hadde den bare et par-tre uker...

 

Jeg skal prøve å ringe dem igjen og godsnakke litt med dem.

7603214[/snapback]

Sånn går det når du kjøper PC på coop :tease:

 

Fra spøk til revolver: Håper det ordner seg, med litt forståelse burde det kunne gå, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Jeg har et pussig problem med X-Fi XtremeGamer kortet mitt, jeg får nemlig ikke aktivert den digitale utgangen. Det fungerer fint i XP, men i Vista får jeg rett og slett ikke tilgang til menyen jeg trenger for å aktivere den. Noen andre som har vært borte i samme problem? Slik ser konsollen ut:

post-26550-1167441290_thumb.png

Lenke til kommentar
Mulig jeg er litt treg her nå, for jeg vet ikke om jeg helt skjønner hvor du vil Simen, lisensnøkkel er jo ikke tilgjengelig uten å bryte forseglingen.

7602044[/snapback]

Hmm.. det tenkte jeg ikke på, men det gjelder vel ikke volumlisenser?

 

Exactemente, og da kan du ikke returnere programvaren lenger, siden forseglingen er brutt på forpakningen som programvaren kom i. Det Simen1 og andre her bedriver synes jeg går i retning av flisespikkeri, forsøk på å omgå et ellers svært så tydelig regelverk.

7602065[/snapback]

Jeg prøver ikke å omgå noe, men finne ut litt klarere hvordan folks (og bedrifters) rettigheter er, før storinnrykket av Vista-kjøp begynner.

Lenke til kommentar

For volumlisens gjelder uansett ikke angrerettloven, ref §1:

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

Volumlisens selges til organisasjoner, ikke enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Simen1 Postet i dag, 11:57

  QUOTE(pcp160 @ 29/12-2006 : 23:16)

Mulig jeg er litt treg her nå, for jeg vet ikke om jeg helt skjønner hvor du vil Simen, lisensnøkkel er jo ikke tilgjengelig uten å bryte forseglingen.

 

 

Hmm.. det tenkte jeg ikke på, men det gjelder vel ikke volumlisenser?

Nei ok, da snakket vi nok bare litt "rundt hverandre". :)

Var det jeg forsøkte å si på forige side; "at det er bra lenge siden jeg har kjøpt noe program eller spill det serial er synlig på utsiden av eske/cover, uten å bryte forsegling"

Kan egentlig ikke huske å ha sett det på annet enn ting som WinDVD ol som følger med i esken på hk, grafikk-kort etc. Det skulle uansett overaske meg om jeg fikk med Vista ved neste kjøp av HK :cool:

 

Du får forsøke godsnakking etter beste evne Mythos. Er det altså en evigvarende lisens for final (6000) dere har fått, men som kun kan aktiveres EN gang?

Lenke til kommentar
For volumlisens gjelder uansett ikke angrerettloven, ref §1:
Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.
Volumlisens selges til organisasjoner, ikke enkeltpersoner.

7604940[/snapback]

Ok, nå begynner jeg å bevege meg ut på teoretiske problemstillinger :p

 

Hva om jeg vil kjøpe en volumlisens til "mormor og de 8 ungene med familie" som selvfølgelig har hver sin PC? Nekter microsoft å selge meg som privatperson en sånn lisens eller vil forbrukerkjøpsloven gjelde?

 

(Beklager at det blir en smule hypotetisk. Jeg synes likevel det er morsomt å diskutere det)

Lenke til kommentar
Hva om jeg vil kjøpe en volumlisens til "mormor og de 8 ungene med familie" som selvfølgelig har hver sin PC? Nekter microsoft å selge meg som privatperson en sånn lisens eller vil forbrukerkjøpsloven gjelde?

7605839[/snapback]

Hvis du har skaffet deg så mange unger at det skal lønne seg med volumlisens så har du nok hatt et langt og veldig morsomt liv ;)

Lenke til kommentar
Alle betatesterene fikk tilbud om en lisens på Windows Vista, men det er en begrensning på den: Den kan kun aktiveres en gang.

7601853[/snapback]

Dette gjaldt vel bare betatestere som hadde vært det en viss tid og levert inn minst en bugrapport? Hvis ikke har jeg gått glipp av noe... :ermm:

7605794[/snapback]

Trodde det var alle, men hvis det du sier stemmer så er jeg glad for at jeg leverte noen bugrapporter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...