Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du kjøper retail får du med både 64- og 32-bits versjoner av Vista. Det får du ikke ved kjøp av OEM-versjoner.

7596504[/snapback]

Får man to lisenser også da?

Det er jo lisensen man betaler for. Er ikke ulovlig å laste ned windows fra nettet så lenge du har gyldig lisens, ihvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
nå er jeg ikke helt med.. Så hvis du kjøper oem og bytter hovedkort, så kan du ikke bruke den windowsen mer?

7596620[/snapback]

Du kan jo prøve deg med å ringe til support, men OEM er knyttet til den maskinen du først registrerer den med.

7596653[/snapback]

Nå har jeg bestillt KUN Vista OEM.

Hvordan kan Microsoft vite at jeg bytter hovedkort. :hmm:

Lenke til kommentar
Nå har jeg bestillt KUN Vista OEM.

Hvordan kan Microsoft vite at jeg bytter hovedkort.  :hmm:

7596946[/snapback]

 

 

Tror det har noe med at du bare får brukt den cd-keyen som følger med en gang til å aktivisere deg eller noe.

Så når du bytter hovedkort og formatere, og bruker cd-keyen igjen vil microsoft si at den ikke er gyldig eller noe, kan hende jeg er på bærtur så ta dette med en klype salt.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Du kan formatere så mange ganger du vil. Du kan skifte noen komponenter også, men de har laget et system så man får et visst antall poeng når man skifter en komponent, og når du har fått 25 poeng virker ikke Vista lengre. Vet ikke hvordan de vet at du skifter komponenter, men det er sikkert en kode eller et nummer eller noe på hver komponent som viser Vista at du har skiftet.

Lenke til kommentar
syar2003  i går, 13:21 

Skal vel ikke være noe værre å kjøpe OEM versjon av vista enn det var med XP mht til reaktivering nå som de har lempet på reglene .

Nei jeg vet ikke helt, jeg har bare for meg at det blir mye styr med OEM når jeg bytter hardware så ofte. Mulig jeg er veldig sær, men hele aktiveringsystemet til MS byr meg litt i mot med dette telefon-tullet.

 

Var forøvrig det samme med MS Flightsimulator X, innen 2 uker måtte jeg ringe for å få innstallert mitt dyrkjøpte spill. Så da ble det med det som med XP, at den lovlige versjonen ligger i skuffen, mens maskinen kjører crack.

 

Har ikke noe ønske om å bruke ulovlig Vista, så derfor jeg vurderer om OEM er det rette for meg eller ikke... :)

 

Vedrørende diskusjonen om angrerett på Vista vil jeg tro det er som all annen programvare, at den må være returnert forseglet/ uåpnet. Er lenge siden jeg sist kjøpte noe program/spill der serial var synlig uten å bryte forsegling. Har veldig vondt for å tro at Vista vil være anderledes på dette punktet.

Lenke til kommentar
Gjelder loven om 14 dagers angrefrist ved kjøp av Windows Vista i Norge? Evt. kun for den fysiske DVD-en og boksen eller både det og lisensen?

7592249[/snapback]

Angrerettsloven skal gjelde på alle kjøp på internett. Butikken har ikke lov til å selge noe hvor den ikke gjelder. Siden det er slik, regner jeg med at det gjelder for både boksen og lisensen.

7594840[/snapback]

Og når det er snakk om lisensiert programvare så vil jeg tro at du neppe får returnert noe med brutt forpakning.

7594861[/snapback]

Hele hensikten med angreretten er jo å få prøve produktet. Dersom det ikke svarer til det man kan forvente ut fra markedsføringen så skal man kunne angre på kjøpet. Omtrent som om man kjøper "spesialstøvsuger" til 20.000kr av en omreisende og overbevisende støvsugerselger og finner ut dagen etter at den lokale elbutikken har den samme støvsugeren til 500kr og at den slett ikke er atomdrevet, evigvarende og tar alt støv som finnes og litt til. Da skal man kunne angre på kjøpet og få tilbake kjøpesummen. Hvis det er helt nødvendig å bryte forseglingen for å prøve produktet så er det naturlig at man også får angrerett etter å ha brutt forseglingen.

 

Men jeg er ennå usikker på det med lisensen. Som Dell-9200 påpekte så kan man prøve vista i 30 dager uten å betale noe. Og Vista er jo selve produktet i denne sammenhengen. (DVD-en og coveret kan vel også sees på som produktet.)

Lenke til kommentar
Men jeg er ennå usikker på det med lisensen. Som Dell-9200 påpekte så kan man prøve vista i 30 dager uten å betale noe. Og Vista er jo selve produktet i denne sammenhengen. (DVD-en og coveret kan vel også sees på som produktet.)

 

Strengt tatt kan man vel prøve Vista lovlig i 120 dager? Sysprep kan kjøres tre ganger for å nullstille aktiveringstimeren.

Lenke til kommentar
Men jeg er ennå usikker på det med lisensen. Som Dell-9200 påpekte så kan man prøve vista i 30 dager uten å betale noe. Og Vista er jo selve produktet i denne sammenhengen. (DVD-en og coveret kan vel også sees på som produktet.)

7598918[/snapback]

Rimelig sikker på at du ikke har angrerett på software ettersom du egentlig betaler for en nøkkel, som du lett kan kopiere, i motsetning til f.eks. RAM-brikker som ikke er like enkle å kopiere. Dette virker ganske urettferdig ovenfor butikken dersom de skulle måtte sende deg og godta dette.

Jeg vet ikke, men jeg ville anta dette.

Det du KAN gjøre derimot er å prøve å snakke med MS eller butikken og høre om de vil sende deg en DVD uten lisens, som du kan få prøve i 30 dager.

Evt. kan du bare laste den ned via torrentt. Som jeg sa tidligere, tror jeg ikke det er ulovlig, ettersom det i hovedsak er lisensen du betaler for, ikke DVD-en eller boksen. Denne vil jo også bare funke i 30 dager.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Reaktiveringsproblemer.

 

Som andre betatestere fikk jeg en nøkkel for Vista som jeg la inn på den bærbare maskinen. Problemene startet da maskinen døde, og jeg skulle installere på den stasjonære istedenfor.

 

Aktiveringen sa som rett er at jeg måtte snakke med en person under aktiveringen, men vedkommende påstår at jeg ikke kan flytte lisensen til en ny maskin. Det mener jeg bestemt er feil, men nå sitter jeg snart uten Vista med mindre jeg får orden på sakene.

 

Noen andre betatestere her som har prøvd å flytte lisensen? Kan det være verdt å prøve igjen og kanskje møte på en mer imøtekommende person?

Lenke til kommentar
Aktiveringen sa som rett er at jeg måtte snakke med en person under aktiveringen, men vedkommende påstår at jeg ikke kan flytte lisensen til en ny maskin. Det mener jeg bestemt er feil, men nå sitter jeg snart uten Vista med mindre jeg får orden på sakene.

7600420[/snapback]

I forbindelse "utdelingen" av lisensen ble det gjort klart at denne var gylding for 1 - EN - aktivering, så det stemmer nok er jeg redd.

Lenke til kommentar
Men jeg er ennå usikker på det med lisensen. Som Dell-9200 påpekte så kan man prøve vista i 30 dager uten å betale noe. Og Vista er jo selve produktet i denne sammenhengen. (DVD-en og coveret kan vel også sees på som produktet.)

7598918[/snapback]

Rimelig sikker på at du ikke har angrerett på software ettersom du egentlig betaler for en nøkkel, som du lett kan kopiere, i motsetning til f.eks. RAM-brikker som ikke er like enkle å kopiere. Dette virker ganske urettferdig ovenfor butikken dersom de skulle måtte sende deg og godta dette.

Jeg vet ikke, men jeg ville anta dette.

Det du KAN gjøre derimot er å prøve å snakke med MS eller butikken og høre om de vil sende deg en DVD uten lisens, som du kan få prøve i 30 dager.

Evt. kan du bare laste den ned via torrentt. Som jeg sa tidligere, tror jeg ikke det er ulovlig, ettersom det i hovedsak er lisensen du betaler for, ikke DVD-en eller boksen. Denne vil jo også bare funke i 30 dager.

7599668[/snapback]

Ifølge angrerettsloven kan man ikke avtale noe som er dårligere enn det den sier, og da regner jeg med at det gjelder alle produkter, så da tror jeg det gjelder for software med aktiveringsnøkkel også. Hvis noen har lyst kan de jo lese angrerettsloven og se om det står noe om det.

Lenke til kommentar
trygveaa Postet i dag, 19:29

Ifølge angrerettsloven kan man ikke avtale noe som er dårligere enn det den sier, og da regner jeg med at det gjelder alle produkter, så da tror jeg det gjelder for software med aktiveringsnøkkel også. Hvis noen har lyst kan de jo lese angrerettsloven og se om det står noe om det.

Ja, jeg er ingen jurist, men jeg tolker kapittel 2, paragraf 7 C slik at man kan opplyse seg vekk fra angrefristen...

angrefristloven;

Kapittel 2. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

 

 

§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

 

      Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:

 

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper 

b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen 

c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) etter loven her eller ikke 

d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser 

e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse 

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i 

g) kostnadene ved bruk av fjernkommunikasjonsmetoden, dersom de ikke beregnes etter normaltakst 

h) hvilke språk informasjon og avtalevilkår er tilgjengelig på. 

 

Mulig jeg feiltolker, men jeg oppfatter altså da at eksempelvis cdon.com har sitt på det tørre i avtalen man ingår ved kjøp derfra.

CDON.com (bare et eksempel for typisk kjøpsavtale)

8. Angrerett

Du har rett til å returnere bestilte, feilfrie varer. Beskjed om dette skal gis umiddelbart etter at varen er mottatt, og senest fjorten (14) dager etter levering. Beskjeden skal gis per e-post til Kundeservice.

Beskjeden skal inneholde følgende informasjon; a) ordrenummer, b) fakturanummer, c) tittel på de produktene du vil returnere. De returnerte varene skal være i ubrukt og uskadd stand, og i originalemballasje. (Plombering eller beskyttelsesplast må ikke være brutt). Returner varen sammen med fakturaen (eller en kopi av denne, både forsida og baksida). Fyll ut årsaken til returen på fakturaens bakside! Du må selv bekoste returporto. Retur kan ikke skje som postoppkrav.

 

Jeg håper for næringsdrivendes skyld jeg har rett, forbrukere er jo svært godt beskyttet i Norge, og jeg syns virkelig ikke det er rimelig at man skal få returnere avspilte cd'er ol. Men som sagt, dette er bare min oppfattelse av saken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...