Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Heisann, sitter her og tenker fremover når det gjelder meg og vistakjøp. sitter med en helt kurant pc og har en bærbar som også brukes. leste tidligere Hardware's  artikkel angående lisensen og antall datamaskiner. Nå ble jeg nesten så usikker at jeg dropper hele tanken. helt til jeg leste dette.. nå er jeg nesten forvirret. hvordan lisensaavtale er riktig?

7457516[/snapback]

Med OEM versjon kan man installere Vista på en PC og skifte ut noen komponenter. Det er slik at det er et poengsystem, hvor man får et visst antall poeng når man skifter ut en komponent, og når man overstiger 25 poeng virker ikke Vista lenger.

 

Med Retail versjon kan man skifte ut komponenter så mye man vil, og installere det på en annen PC istedenfor, men man kan bare ha det på en PC av gangen.

 

Uansett hvilken versjon du kjøper må du ha en lisens per PC.

 

Husker ikke linken til artikkelen hvor jeg leste om dette, så jeg kan dessverre ikke gi deg link.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, kan man med OEM-versjonen bruke f.eks. nLite og lage en slik CD med drivere og alt du trenger i tillegg til selve OSet?

 

Når man setter sammen PC selv er det jo litt upraktisk å måtte legge inn alle drivere hver gang man formaterer. Men er det noe forskjell på dette med å lage en egen "recovery"-CD med OEM og med retail?

Lenke til kommentar
Når man setter sammen PC selv er det jo litt upraktisk å måtte legge inn alle drivere hver gang man formaterer.

7460752[/snapback]

Du vet at Vista dvd en har mange flere drivere enn xp cd en? Og i tillegg kommer det endel i windows update.

 

Hos meg så la den inn drivere til

Dlink G+ DWL-G520 (Wlan kort)

Ene nettverksporten på hovedkortet (Marvell yokun gigabit eternet)

GeForce 7800GT

Realtek på hovedkort med soundmanager som lar meg styre equalizer og eax lyder (Lyd)

og noen til

 

Edit: Men om du vil ha så.. link

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Er det nå noen som har fått raid over Nvidia NF4 raidkontroller til å bli synelig fra Vista?

Jeg har altså XP på et raid0 oppsett, og Vista (5744) på en singel disk og ønsker å kunne komme til filene på raid'et.

 

syar2003 Postet i dag, 20:00

  Jeg byttet drivere idag .

Fra nForce sata/ide 666 (fra nforce4 AMD 6.86 package) brukt under Vista install tilbake til MS Vista drivere for sata port 1-4

 

Guess what .

Det trigget WPA .

Og jeg måtte reaktivere windows vista.

Det var veldig skuffende!

Håper inderlig det var en "tilfeldig feil" , eller noe som henger igjen etter MS opprinnelige plan for lisenser, og at slike ting ikke blir en vane.

7433593[/snapback]

 

For å se nvidia raid arrayet i vista la jeg inn XP nvraid og nvata driverene

via device manager.

Brukte unzipped drivere fra XP 6.86 pakken , driver versjon 666.

7436442[/snapback]

Takker for svar Syar.

Men nå gir jeg snart opp her, bruker 5744 på både laptop og stasjonær. På laptop fungerer den veldig bra, men på stasjonær er det mye tull syns jeg. Starter på magisk vis opp av seg selv, og i for noen dager siden var den plutselig ikke genuine lenger, og kunne ikke validere seg selv...

 

Men til det som er problemet nå, XP raid0 filene: Jeg har prøvd med både raid drivere som skal være for 5744 som fører til at maskinen ikke starter etterpå, (må da velge "siste kjente fungerende") og jeg har nå de samme raid drivere som du nevner Syar. Og alt ser tilsynelatende i orden ut, men jeg får fremdeles bare den ene av diskene frem på "min datamaskin" (Og denne "må formateres for at du skal kunne bruke den" meldigen hvis jeg prøver å åpne den.)

 

Ville satt pris på om Syar og andre som har raid kunne se på bildet mitt, om det er noe som ser anderledes ut?

Må man gjøre noe mer enn å innstallere drivere for at raid0 skal bli synlig?

 

(de 2 "problem devicene" er forøvrig VIVO på X1800XT, samt game- port på Creative Audigi, så tror ikke de har noen sammenheng med mine problemer :))

post-56388-1165671663_thumb.jpg

Lenke til kommentar

har problemer med at in-game lyder på spill ikkje fungerer. musikken høyrer eg, men ikkje at folk snakker og skyte lyder. har merka dette i F.E.A.R og nå Heroes of Annhilated Empires.. noken som veit om en måte å få fiksa det?

og eventuelt om det er noken beta drivere til asus a8r mvp lydkortet?(ac'97)

Lenke til kommentar
har problemer med at in-game lyder på spill ikkje fungerer. musikken høyrer eg, men ikkje at folk snakker og skyte lyder. har merka dette i F.E.A.R og nå Heroes of Annhilated Empires..  noken som veit om en måte å få fiksa det?

og eventuelt om det er noken beta drivere til asus a8r mvp lydkortet?(ac'97)

7462701[/snapback]

ftp://202.65.194.18/pc/audio/6200_Vista_APO.zip

ftp://152.104.238.194/pc/audio/6200_Vista_APO.zip

ftp://218.210.127.132/pc/audio/6200_Vista_APO.zip

 

Last ned en av dem.

Lenke til kommentar
Er det nå noen som har fått raid over Nvidia NF4 raidkontroller til å bli synelig fra Vista?

Jeg har altså XP på et raid0 oppsett, og Vista (5744) på en singel disk og ønsker å kunne komme til filene på raid'et.

 

syar2003 Postet i dag, 20:00

  Jeg byttet drivere idag .

Fra nForce sata/ide 666 (fra nforce4 AMD 6.86 package) brukt under Vista install tilbake til MS Vista drivere for sata port 1-4

 

Guess what .

Det trigget WPA .

Og jeg måtte reaktivere windows vista.

Det var veldig skuffende!

Håper inderlig det var en "tilfeldig feil" , eller noe som henger igjen etter MS opprinnelige plan for lisenser, og at slike ting ikke blir en vane.

7433593[/snapback]

 

For å se nvidia raid arrayet i vista la jeg inn XP nvraid og nvata driverene

via device manager.

Brukte unzipped drivere fra XP 6.86 pakken , driver versjon 666.

7436442[/snapback]

Takker for svar Syar.

 

 

Men til det som er problemet nå, XP raid0 filene: Jeg har prøvd med både raid drivere som skal være for 5744 som fører til at maskinen ikke starter etterpå, (må da velge "siste kjente fungerende") og jeg har nå de samme raid drivere som du nevner Syar. Og alt ser tilsynelatende i orden ut, men jeg får fremdeles bare den ene av diskene frem på "min datamaskin" (Og denne "må formateres for at du skal kunne bruke den" meldigen hvis jeg prøver å åpne den.)

 

Ville satt pris på om Syar og andre som har raid kunne se på bildet mitt, om det er noe som ser anderledes ut?

Må man gjøre noe mer enn å innstallere drivere for at raid0 skal bli synlig?

 

7461818[/snapback]

 

Du må bytte til 666 på Raid kontrolleren (ikke restart)

Så må du bytte til 666 på IDE/ATA Atapi kontrolleren som array disk1 er tilkoplet (ikke restart)

Til sist bytte til 666 på IDE/ATA Atapi kontrolleren som array disk2 er tilkoplet

(nå kan du restarte)

 

Driverene på IDE/SATA kontrolleren må være samme versjon som Raid kontrolleren.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Heisann, sitter her og tenker fremover når det gjelder meg og vistakjøp. sitter med en helt kurant pc og har en bærbar som også brukes. leste tidligere Hardware's  artikkel angående lisensen og antall datamaskiner. Nå ble jeg nesten så usikker at jeg dropper hele tanken. helt til jeg leste dette.. nå er jeg nesten forvirret. hvordan lisensaavtale er riktig?

7457516[/snapback]

Med OEM versjon kan man installere Vista på en PC og skifte ut noen komponenter. Det er slik at det er et poengsystem, hvor man får et visst antall poeng når man skifter ut en komponent, og når man overstiger 25 poeng virker ikke Vista lenger.

 

Med Retail versjon kan man skifte ut komponenter så mye man vil, og installere det på en annen PC istedenfor, men man kan bare ha det på en PC av gangen.

 

Uansett hvilken versjon du kjøper må du ha en lisens per PC.

 

Husker ikke linken til artikkelen hvor jeg leste om dette, så jeg kan dessverre ikke gi deg link.

7459476[/snapback]

 

 

 

Men kan MS "se" at du har Vista installert på to pcer og ikke bare har flyttet OS til en annen pc?

Hadde vært litt skremmende om MS overvåker alle pcene med Vista installert på...

Lenke til kommentar
Heisann, sitter her og tenker fremover når det gjelder meg og vistakjøp. sitter med en helt kurant pc og har en bærbar som også brukes. leste tidligere Hardware's  artikkel angående lisensen og antall datamaskiner. Nå ble jeg nesten så usikker at jeg dropper hele tanken. helt til jeg leste dette.. nå er jeg nesten forvirret. hvordan lisensaavtale er riktig?

7457516[/snapback]

Med OEM versjon kan man installere Vista på en PC og skifte ut noen komponenter. Det er slik at det er et poengsystem, hvor man får et visst antall poeng når man skifter ut en komponent, og når man overstiger 25 poeng virker ikke Vista lenger.

 

Med Retail versjon kan man skifte ut komponenter så mye man vil, og installere det på en annen PC istedenfor, men man kan bare ha det på en PC av gangen.

 

Uansett hvilken versjon du kjøper må du ha en lisens per PC.

 

Husker ikke linken til artikkelen hvor jeg leste om dette, så jeg kan dessverre ikke gi deg link.

7459476[/snapback]

 

 

 

Men kan MS "se" at du har Vista installert på to pcer og ikke bare har flyttet OS til en annen pc?

Hadde vært litt skremmende om MS overvåker alle pcene med Vista installert på...

7467546[/snapback]

Dette skjer jo når du aktiverer Vista.

Lenke til kommentar
Heisann, sitter her og tenker fremover når det gjelder meg og vistakjøp. sitter med en helt kurant pc og har en bærbar som også brukes. leste tidligere Hardware's  artikkel angående lisensen og antall datamaskiner. Nå ble jeg nesten så usikker at jeg dropper hele tanken. helt til jeg leste dette.. nå er jeg nesten forvirret. hvordan lisensaavtale er riktig?

7457516[/snapback]

Med OEM versjon kan man installere Vista på en PC og skifte ut noen komponenter. Det er slik at det er et poengsystem, hvor man får et visst antall poeng når man skifter ut en komponent, og når man overstiger 25 poeng virker ikke Vista lenger.

 

Med Retail versjon kan man skifte ut komponenter så mye man vil, og installere det på en annen PC istedenfor, men man kan bare ha det på en PC av gangen.

 

Uansett hvilken versjon du kjøper må du ha en lisens per PC.

 

Husker ikke linken til artikkelen hvor jeg leste om dette, så jeg kan dessverre ikke gi deg link.

7459476[/snapback]

 

 

 

Men kan MS "se" at du har Vista installert på to pcer og ikke bare har flyttet OS til en annen pc?

Hadde vært litt skremmende om MS overvåker alle pcene med Vista installert på...

7467546[/snapback]

Dette skjer jo når du aktiverer Vista.

7467557[/snapback]

 

Ja, men du må jo aktivere på nytt hvis du flytter OS til en annen pc.

Med andre ord er det ikke ulovlig å aktivere Vista flere ganger, så lenge den bare er installert på en pc av gangen.

Så hvordan "ser" MS at du har Vista installert på mer enn en pc av gangen?

Lenke til kommentar
Så hvordan "ser" MS at du har Vista installert på mer enn en pc av gangen?

7467588[/snapback]

Vet ikke sikkert, men muligens vil de oppdage det på Microsoft Update og alle programmene som krever Genuine Advantage og hva det nå heter. Tipper at det kan oppstå problemer der.

 

Men jeg holder meg til lovlig Windows, så jeg er ikke så bekymret :cool:

Lenke til kommentar
får drøssevis av artefakter når jeg prøver counter strike source, teksturene blinker og er gjennomsiktige. Prøvd både driverne som følger med Vista og de siste på nettsiden til Nvidia, noen som har noen løsning på dette?

 

Sitter på et Gefore 7900 GT

7467933[/snapback]

Har samme problemet, og finner ikke ut hva det er. Har heller ikke funnet noe om det på nettet. Noen som har peiling ?

 

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
får drøssevis av artefakter når jeg prøver counter strike source, teksturene blinker og er gjennomsiktige. Prøvd både driverne som følger med Vista og de siste på nettsiden til Nvidia, noen som har noen løsning på dette?

 

Sitter på et Gefore 7900 GT

7467933[/snapback]

Har samme problemet, og finner ikke ut hva det er. Har heller ikke funnet noe om det på nettet. Noen som har peiling ?

 

Mvh, Erlend

7468372[/snapback]

 

Når sant skal sies mener jeg disse problemene ikke eksisterte på RC1 av Vista, da med driverne som ble automatisk installert. Da jeg etterpå forsøkte å installere driverne fra Nvidia sin nettside kom disse problemene. Men nå er altså samme problemet på RTM, driver fortsatt å leter på nettet etter potensielle løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...