Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fremdels i RTM? Det kommer da ikke noe mer enn RTM. Nå vet ikke jeg hvorvidt snapback kjører RTM dog.

7289768[/snapback]

Tenkte mer på absoultt Final jeg, når den blir sluppet i butikkene, når driverene er ferdig produserte.

 

Men noen flere utgivelser en 6000 kommer det ikke nei.

7289825[/snapback]

Som sagt så er det absolutt final. Windows Vista er helt ferdig. Det vil ikke bli integrert noen drivere i Vista om det er det du tenker på.

Lenke til kommentar
Som sagt så er det absolutt final. Windows Vista er helt ferdig. Det vil ikke bli integrert noen drivere i Vista om det er det du tenker på.

7290129[/snapback]

Var ikke helt det jeg tenkte på nei, er bare jeg som er dårlig å forumlere meg.

Det jeg mente var at få produsenter har fått spyttet ut driverene sine enda, og at det var derfor man ikke burde bruke Vista til spilling o.l. ettersom du vil oppleve et ytelsestap :)

Lenke til kommentar

Er fornøyd med Vista, men det som irriterer meg noe så grenseløst er at du må gi tillatelse til masse programmer å gjøre ditten og datten hele tiden. Slik som har sånn security center tegn på seg

 

Her ser dere noen eksempler:

 

post-12185-1163636159_thumb.png

 

Fint hvis noen kunne sagt hvordan man fjerner at man må trykke continue på den dialogboksen som alltid dukker opp da man går inn på "linker" som har dette tegnet ved seg. Skjer jo også i andre sammenhenger. Ser liksom ikke nytteverdien for dette.

Lenke til kommentar
Er fornøyd med Vista, men det som irriterer meg noe så grenseløst er at du må gi tillatelse til masse programmer å gjøre ditten og datten hele tiden. Slik som har sånn security center tegn på seg

 

Her ser dere noen eksempler:

 

post-12185-1163636159_thumb.png

 

Fint hvis noen kunne sagt hvordan man fjerner at man må trykke continue på den dialogboksen som alltid dukker opp da man går inn på "linker" som har dette tegnet ved seg. Skjer jo også i andre sammenhenger. Ser liksom ikke nytteverdien for dette.

7294514[/snapback]

 

 

Link

Lenke til kommentar
Du har ikke tenkt på at dette er et sikkerhetstiltak mot automatiserte program som forsøker installere stuff på maskina di? Hvor ofte er du og fikler i kontrollpanelet liksom... ser det ikke som noe problem..

7294531[/snapback]

 

Det skjer hver gang du innstallerer nye programmer.

Kan bli kjedelig i lengden, men anbefaler så absolutt å ha den på.

7294560[/snapback]

 

Jeg kommer nok til å skru denne av etter installering av Vista, sette opp maskina slik jeg vil ha den med innstillinger og programmer og så skru den på igjen. Dette kan enkelt gjøres fra User Accounts (ev. klikk på brukerbildet på Start-menyen). For det er jo stort sett når man setter opp ny Windows at man gjør en masse innstillinger som gjør at UAC kicker inn hele tiden :hrm:

Lenke til kommentar

Har planer om å gå over til Vista og trenger noen råd.

 

64 eller 32 bit?

 

Maskinen brukes mye til spilling. Splinter Cell, BF2, FM osv. Disse vil vel fungere i 64bit-versjonen?

 

Vil ha en ren installering på PCen. Har både XP-home og Vista RC1 på den nå. Vil det være mulig å gjøre en komplett formatering når man booter med Vista CDen eller må man gjøre det manuelt i forkant? I det siste tilfellet, hvordan gjør man det sikrest mulig?

 

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Har planer om å gå over til Vista og trenger noen råd.

 

64 eller 32 bit?

 

Maskinen brukes mye til spilling. Splinter Cell, BF2, FM osv. Disse vil vel fungere i 64bit-versjonen?

 

Vil ha en ren installering på PCen. Har både XP-home og Vista RC1 på den nå. Vil det være mulig å gjøre en komplett formatering når man booter med Vista CDen eller må man gjøre det manuelt i forkant? I det siste tilfellet, hvordan gjør man det sikrest mulig?

 

Takker for svar!  :D

7295403[/snapback]

 

Vil ikke anbefale 64-bit ennå. Det er fremdeles problemer med drivere som må være WHQL godkjente og digitalt signert. Dessuten er det ikke all programvare som virker på 64-bit ennå. Ei heller spill. Noen vil si at 64-bit gir økt hastighet, men ikke så lenge programmer og spill ikke er skrevet spesifikt i 64-bit. Da vil fremdels alt bli kjørt i "32-bits modus". For størst kompatibilitet ville jeg gått for 32-bit, som fremdeles kommer til å være "mainstream".

 

Formatering (og ev. oppretting av partisjoner) gjøres under installasjon av Vista. Klikk på "Drive options (Advanced" i vinduet hvor du velger partisjon.

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar

 

Vil ikke anbefale 64-bit ennå. Det er fremdeles problemer med drivere som må være WHQL godkjente og digitalt signert. Dessuten er det ikke all programvare som virker på 64-bit ennå. Ei heller spill. Noen vil si at 64-bit gir økt hastighet, men ikke så lenge programmer og spill ikke er skrevet spesifikt i 64-bit. Da vil fremdels alt bli kjørt i "32-bits modus". For størst kompatibilitet ville jeg gått for 32-bit, som fremdeles kommer til å være "mainstream".

 

Formatering (og ev. oppretting av partisjoner) gjøres under installasjon av Vista. Klikk på "Drive options (Advanced" i vinduet hvor du velger partisjon.

7295663[/snapback]

 

Heisann, takk for svar :-)

 

Valgte 32-bit ultimate og fikk formatert den ene partisjonen (som har vista RC1), men ikke den som har XP på seg. Det stod også at alle gamle filer vil legge seg i ei mappe som heter windows.old. Dette gjelder bare windowsfiler og ikke alt det andre skrotet som jeg hadde på HDen? Vil det være trygt å slette denne windows.old mappa når vistainstallasjonen er ferdig?

Lenke til kommentar

Hvis du installerer Vista på en partisjon hvor det ligger en annen Windows-installasjon ute å formatere, vil den eksisterende bli kalt Windows.old. Dette for å ha tilgang til dine gamle filer. Det beste i ditt tilfelle, er å slette alle partisjoner (alt blir borte, husk backup!) for så å opprette to nye. Én til Vista og en til brukerfiler. Dette skal kunne gå an å gjøre under setup, men hvis ikke det går, kan du bruke GParted (nevnt i første post). Anvsvarsfraskrivelse: Skriver dette soms var, selv om jeg da ikke anbefaler at du installerer kun Vista i utgangspunktet, men det får bli opp til deg.

 

Edit: Etter å ha lest posten din en gang til, så kan du jo bare installere Vista RTM på den partisjonen som RC1 lå. Så opprettholder du dualboot'en...

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar
Har planer om å gå over til Vista og trenger noen råd.

 

64 eller 32 bit?

 

Maskinen brukes mye til spilling. Splinter Cell, BF2, FM osv. Disse vil vel fungere i 64bit-versjonen?

 

Vil ha en ren installering på PCen. Har både XP-home og Vista RC1 på den nå. Vil det være mulig å gjøre en komplett formatering når man booter med Vista CDen eller må man gjøre det manuelt i forkant? I det siste tilfellet, hvordan gjør man det sikrest mulig?

 

Takker for svar!  :D

7295403[/snapback]

 

Til alle som bruker PC-en til spilling.. Da mener jeg gaming, altså ikke bare kabel..

Men Battlefield osv..

 

Dere burde for all del installere x32/x86 utgaven av Vista.. Uansett versjon..

Enn så lenge er det større kapabilitet tap og driver problemer med x64 versjonen,

enn det er med x32/x86bit..

 

For de som ikke spiller, og vet at du kan få dine viktigste driver i x64 versjon..

Gå får x64bit..

 

x64 er generelt bedre enn x32/x86.. Men har for store kompatibilitet og driver vansker sammenlignet med x32/x86 enn så lenge.. Men det er nok over snart..

Med tanke på at fullversjonen av Vista nå er sluppet (Vista RTM Build *.6000)

Nesten alle produsenter har nok fått et eksemplar nå, og jobber på spreng med forskjellige Vista drivere til produktene sine..

 

Snart vil vi nok ha Vista drivere til alt vi måtte ønske.. Kommer på løpende bånd nå..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

x64 er generelt bedre enn x32/x86.. Men har for store kompatibilitet og driver vansker sammenlignet med x32/x86 enn så lenge..

7295782[/snapback]

==

bilen min er bedre enn din.. men har problemer med motoren og går på en spesialkombinasjon av diesel og bensin som ikke finnes i norge

Jeg vil gjerne ha litt mer utdjuing, samt kilder, takk.

Lenke til kommentar
selv om jeg da ikke anbefaler at du installerer kun Vista i utgangspunktet, men det får bli opp til deg.

7295779[/snapback]

 

Nei, alle som er iferd med å installere BETA, BETA2, RC1, RC2 og egentlig også Pre-RTM av Vista ville jeg anbefale å dualboote..

 

Hvorvidt det er nødvendig å dualboote hvis du installerer Vista Final RTM Build *.6000 (fullversjon av Vista).. Så er det egentlig bare bortkastet å dualboote..

Det er fullversjonen.. Kjører hos meg bedre enn XP, og feilene som kan oppstå i BETA og RC's skal være borte, derfor er det en final.. Men er enda problemer med driver støtter og kapabiliteten.. Så kanskje.. Men RTM er sluppet.. Og levert til produsenter av drivere, så snart burde både Vista x32/x86 og x64bit være full kompatibelt.. Og et bedre valg en XP..

 

Så de med hånden på en RTM av Vista.. Dualboot er egentlig ikke noe vits..

Lenke til kommentar

x64 er generelt bedre enn x32/x86.. Men har for store kompatibilitet og driver vansker sammenlignet med x32/x86 enn så lenge..

7295782[/snapback]

==

bilen min er bedre enn din.. men har problemer med motoren og går på en spesialkombinasjon av diesel og bensin som ikke finnes i norge

Jeg vil gjerne ha litt mer utdjuing, samt kilder, takk.

7295806[/snapback]

Vel. Det han mener er at x64 er raskere generelt sett, og det stemmer. Kan også være litt problem med kompatibilitet når det gjelder drivere. Er en fordel å sjekke ut alt sånt før man installerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...