Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

nei, nei... På det nederste bildet har du klart å få det til å bli sånn rekkefølge på programmene, samtidig som de er soomet lengere og lengere ut og de ligger oppe på hverandre... Dårlig forklaring

7255330[/snapback]

 

 

 

Ahhhh :-)

 

Det er Vista 3D flipp !

Trykk inn Windows tast + Tab eller klikk på flipp ikonet (like ved "start" knappen).

 

Men det krever kraftig nok PC.

Vista sjekker ytelse, og enabler dette hvis pc og grafikkort takler det.

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei, nei... På det nederste bildet har du klart å få det til å bli sånn rekkefølge på programmene, samtidig som de er soomet lengere og lengere ut og de ligger oppe på hverandre... Dårlig forklaring

7255330[/snapback]

 

 

 

Ahhhh :-)

 

Det er Vista 3D flipp !

Trykk inn Windows tast + Tab eller klikk på flipp ikonet (like ved "start" knappen).

 

Men det krever kraftig nok PC.

Vista sjekker ytelse, og enabler dette hvis pc og grafikkort takler det.

 

 

 

Roger

7255355[/snapback]

 

Den har 4.5 i den vista testen, kjører ultimate osv. Får håpe det går...

Lenke til kommentar

Men det krever kraftig nok PC.

Vista sjekker ytelse, og enabler dette hvis pc og grafikkort takler det.

7255355[/snapback]

Den har 4.5 i den vista testen, kjører ultimate osv. Får håpe det går...

7255362[/snapback]

Det krever ikke noe spesielt bra PC. Så vidt jeg vet krever det at Aero er aktivert, men det kan du aktivere selv og kjøre helt fint hvis du ikke har veldig dårlig PC. PCen min fikk ca. 2,5 på Vista testen, og Aero ble deaktivert p.g.a. 512 MB RAM, men jeg aktiverte det og det kjørte greit. PCen din med 4,5 på testen kjører Aero og da også 3D flipp glatt.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Synes det er dumt at det gis ut forskjellige versjoner av Vista. Slu butikker vil slenge på den dårligste pakken, akkurat som det er gjort med XP Home.

Skal Vista bli et fantastisk og revolusjonerende produkt på linje med Mac OS X, mener jeg de bør gi full pakke i en versjon og selge den billig. På den måten oppnår de at flere kjøper OS-et, og kanskje blir det mye mindre piratkopiering.

 

For eksempel: Windows Vista i butikkene nå. En revolusjon av et operativsystem til den nette pris av 499,-

 

Hvorfor tenker ikke Microsoft slik?

Lenke til kommentar
Synes det er dumt at det gis ut forskjellige versjoner av Vista. Slu butikker vil slenge på den dårligste pakken, akkurat som det er gjort med XP Home.

Skal Vista bli et fantastisk og revolusjonerende produkt på linje med Mac OS X, mener jeg de bør gi full pakke i en versjon og selge den billig. På den måten oppnår de at flere kjøper OS-et, og kanskje blir det mye mindre piratkopiering.

 

For eksempel: Windows Vista i butikkene nå. En revolusjon av et operativsystem til den nette pris av 499,-

 

Hvorfor tenker ikke Microsoft slik?

7255665[/snapback]

 

499,-? Ærlig talt, hadde de gjort det sånn hadde de vært utrolig dumme!

 

Grunnen til at de gjør som nå er jo at det er sånn de kommer til å tjene mest penger. Folk kan syte så mye de vil over at det er "dumt" eller "dårlig gjort". Men sannheten er at alle ville gjort akkurat det samme i den situasjonen Microsoft er! Det inkluderer Apple. Hadde de hatt muligheten til å tjene mer penger ved å gi ut 16 forskjellige, buggete utgaver av OS X så hadde de gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde at terskelen for at jeg og deg går og kjøper Windows Vista Ultimate Edition (som i dette tilfellet burde vært eneste utgave) for 499,- er lavere mot at den skal koste flere tusen kroner.

 

Det er nok mange som får "litt" dårlig samvittighet av å kjøre piratversjon, og som gjerne betaler 499,- for å bli kvitt denne dårlige samvittigheten.

 

Konklusjonen min er at mange fler ville kjøpt operativsystemet og det ville betydd mer salg for Microsoft. Så kan de heller belaste bedrifter som vil ha det på mange maskiner for litt mer penger enn det koster på privatmarkedet.

Lenke til kommentar
Jeg vil hevde at terskelen for at jeg og deg går og kjøper Windows Vista Ultimate Edition (som i dette tilfellet burde vært eneste utgave) for 499,- er lavere mot at den skal koste flere tusen kroner.

 

Det er nok mange som får "litt" dårlig samvittighet av å kjøre piratversjon, og som gjerne betaler 499,- for å bli kvitt denne dårlige samvittigheten.

 

Konklusjonen min er at mange fler ville kjøpt operativsystemet og det ville betydd mer salg for Microsoft. Så kan de heller belaste bedrifter som vil ha det på mange maskiner for litt mer penger enn det koster på privatmarkedet.

7256014[/snapback]

 

Selvfølgelig kommer en del fler til å kjøpe det da, men tro meg det er ikke noe lønnsomt for MS, da pirat problemet egentlig ikke er SÅ stort. De største pengene ligger uansett i bedriftsmarkedet, og OEM markedet(altså produsentene som legger inn OSet på ferdige maskiner). Selv om det hadde kostet 499 så hadde ikke de fleste pirater kjøpt det, av den enkle grunnen at 499 også er penger.

 

Jeg er selvfølgelig enig at det blir slitsomt med så mange forskjellige versjoner osv(spes for oss som jobber med dette), og skulle ønske Ultimate var litt billigere(da jeg skal ha det selv). Men uansett, MS lager OS for å tjene penger. Det skal jeg love deg at de kommer til å gjøre med dette, og jeg gjentar. Hadde du sitti i Bill Gates stol så hadde du gjort nøyaktig det samme(om du kan det å tjene penger hvertfall)

 

Men trenger alle som kjører Windows alt som ligger i ultimate pakken?

 

Det gjør de helt klart ikke heller, synes derfor det er greit at de har gitt ut flere versjoner, selv om jeg synes kanskje det er litt mange...

Endret av GA
Lenke til kommentar

Man må gjerne argumentere for flere versjoner, men jeg synes det er kynisk. Nå har Microsoft laget et lekkert operativsystem, så hvorfor ikke inkludere all funksjonalitet i en og samme pakke. Så kan man heller velge bort de tingene man ikke vil ha under installasjon.

 

Dette er ikke ment som et angrep mot Microsoft, så fanboys trenger ikke forsvare med nebb og klør. Jeg sier hva jeg som kunde og windowsbruker ville foretrukket. Skal Microsoft ta opp kampen mot Apple, må de levere et meget godt og lett gilgjengelig produkt. Ja, til og med macmaskiner er potensielle windowsmaskiner. Men hvem med Mac Osx installert går over til Vista hvis det koster skjorta?

 

GA: En stor del av privatbrukere som ikke har fått levert Windows sammen med maskinvaren og som innesitter nok kunnskaper til å klare å laste ned og installere Windows på egen hånd, har nok en eller annen gang hatt eller har en piratveresjon installert på sin maskin.

Kan også tenke meg at mange som har fått XP Home med maskinen har byttet til priat-XP Pro.

Lenke til kommentar

Jeg er selv enig i at det er for mange versjoner. Men igjen, dette er ikke no opensourcesak, MS tar godt med penger for det de lager. Så at de derfor vil ta litt mer av de versjonene som de har speccet fulle av funksjoner den vanlige bruker i gata ikke trenger ser jeg ikke problemet med.

 

Angående VMware i Vista testet jeg dette i går. Fungert nydelig. Brukte VMware Server og satt med 4 virtuelle maskiner og lekte meg ;)

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar
Man må gjerne argumentere for flere versjoner, men jeg synes det er kynisk. Nå har Microsoft laget et lekkert operativsystem, så hvorfor ikke inkludere all funksjonalitet i en og samme pakke. Så kan man heller velge bort de tingene man ikke vil ha under installasjon.

 

Dette er ikke ment som et angrep mot Microsoft, så fanboys trenger ikke forsvare med nebb og klør. Jeg sier hva jeg som kunde og windowsbruker ville foretrukket. Skal Microsoft ta opp kampen mot Apple, må de levere et meget godt og lett gilgjengelig produkt. Ja, til og med macmaskiner er potensielle windowsmaskiner. Men hvem med Mac Osx installert går over til Vista hvis det koster skjorta?

 

GA: En stor del av privatbrukere som ikke har fått levert Windows sammen med maskinvaren og som innesitter nok kunnskaper til å klare å laste ned og installere Windows på egen hånd, har nok en eller annen gang hatt eller har en piratveresjon installert på sin maskin.

Kan også tenke meg at mange som har fått XP Home med maskinen har byttet til priat-XP Pro.

7256081[/snapback]

 

Klart det er kynisk, har jeg sagt noe annet? Sier bare at jeg forstår veldig godt hvorfor de gjør det sånn som dette. De skal jo tjene penger, som alle andre bedrifter.

 

Klart det er mange som piratkopierer, men som sagt så er ikke det så stor del av brukerne som man kanskje kan tro.

 

Håper virkelig ikke den Fan Boy kommentaren var rettet mot meg, isåfall missforstår du meg. Og "ta opp kampen mot Apple"? Sist jeg sjekket lå de milevis forann i omsetning og inntjening(dette er ikke ment som et angrep på apple, da jeg ikke sier at produktet er bedre).

 

Jeg tror heller ikke at en pris på si 499,- ville fjernet nok piratkopiering til at MS kunne være fornøyde. Folk piratkopierer jo tom spill som koster 70-80 kr(sam & max f.eks).

 

Uansett åssen jeg vrir å vender på det, både som privatperson og iforhold til hva jeg jobber med(som innebærer mye kontakt med både Apple og MS) så klarer jeg ikke annet enn å måtte innrømme at MS gjør det smarteste i forhold til å tjene penger.

 

Legg merke til at jeg ikke i noen av disse innleggene har sagt et ord om kvaliteten på produktet, hvordan OS X er vs Vista eller at det er verdt pengene. Jeg ser på dette utifra et rent økonomisk perspektiv.

Lenke til kommentar
De skal jo tjene penger, som alle andre bedrifter.

Og jeg mener de benytter feil fremgangsmetode for å tjene penger.

 

Klart det er mange som piratkopierer, men som sagt så er ikke det så stor del av brukerne som man kanskje kan tro.

Jeg tror det er stikk motsatt. At det er flere enn man vil tro.

 

Og "ta opp kampen mot Apple"? Sist jeg sjekket lå de milevis forann i omsetning og inntjening

Mac er en stigende trussel, og et så atraktivt produkt som en Mac er, må kjempes mot med nebb og klør.

 

Jeg tror heller ikke at en pris på si 499,- ville fjernet nok piratkopiering til at MS kunne være fornøyde. Folk piratkopierer jo tom spill som koster 70-80 kr(sam & max f.eks).

På seg selv kjenner man andre. Det er mitt utgangspunkt. Jeg hadde fint kunnet betale den summen for et OS. Men flere tusen kroner er uaktuelt.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Og jeg mener de benytter feil fremgangsmetode for å tjene penger.

 

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å si at et av de firmaene som tjener mest penger i verden år etter år bruker feil fremgangsmåte på nettopp det de gjør best. Jeg vil ikke bastant påstå at de vil lykkes med sin strategi, men alt tyder på det. Salget av Vista er allerede godt igang og etterspørselen er enorm.

 

Jeg tror det er stikk motsatt. At det er flere enn man vil tro.

 

 

Som sagt, det er veldig mange som piratkopierer. Men ser man på hvor mange XP lisenser som er solgt i forhold til hvor mange maskiner som er solgt på verdensbasis, så er hoveddelen lovilig. Selvfølgelig er det gråsoner, byggere som ikke kommer med osv. Men de aller fleste PCer blir faktisk solgt på elkjop ol med ferdig installert OS til privatpersoner og Business brukere er utrolig sjeldent dumme nok til å ikke ha lisensene sine i orden.

 

Edit: Jeg utfordrer deg til å finne noe som viser til denne troen din. Da absolutt alle rapporter jeg ser daglig i arbeid sier det motsatte. Husk at overtallet av PCer i verden fortsatt befinner seg i bedrifter...

 

Mac er en stigende trussel, og et så atraktivt produkt som en Mac er, må kjempes mot med nebb og klør.

 

 

Selvfølgelig er Mac på vei opp, noe som er meget bra etter min mening! Men fortsatt, å "gi bort" et OS man har jobbet i 5 år med er helt latterlig. De ville antakelig oppnådd omtrent 100% markedsandel, men fortjenesten(hvis de hadde gått i pluss til en så tåpelig pris i det hele tatt) ville blitt minimal i forhold til i dag.

 

På seg selv kjenner man andre. Det er mitt utgangspunkt. Jeg hadde fint kunnet betale den summen for et OS. Men flere tusen kroner er uaktuelt.

 

Koster Os X 499,-? Ikke sist jeg sjekket hvertfall.

 

Jeg skjønner hvordan du tenker, og klart det ville vært fantastisk for oss forbrukere, men det står og faller på hva MS tjener penger på. Selger de Ultimate edition(som uansett de fleste ikke har bruk for. Se rundt deg, det er utrolig mange som fortsatt tror skjermen er harddisken) til 499,- tør jeg påstå at de ikke kommer de ikke til å tjene penger.

Endret av GA
Lenke til kommentar
Husk at overtallet av PCer i verden fortsatt befinner seg i bedrifter...

Husk at jeg skiller mellom privat- og bedriftsmarked, og at det er på privatmarkedet Microsoft bør markedsføre seg annerledes.

 

Men fortsatt, å "gi bort" et OS man har jobbet i 5 år med er helt latterlig.  De ville antakelig oppnådd omtrent 100% markedsandel, men fortjenesten(hvis de hadde gått i pluss til en så tåpelig pris i det hele tatt) ville blitt minimal i forhold til i dag.

Jeg vil gjerne se kalkylier på hvorfor du mener Microsoft vil tape penger på å selge operativsystemet til den prisen på privatmarkedet. Du må nemlig huske på at Windows ikke er det eneste produktet de selger. Hvis de selger Vista billig, selger de ikke bare flere lisenser, de bygger også opp et godt kundeforhold som igjen kan føre til at de selger mer av sine andre produktet. Det er jo ringvirkninger her som alle andre plasser.

 

Koster Os X 499,-? Ikke sist jeg sjekket hvertfall.

Nei, Os X følger med Macen automatisk. Det er et helt annet system, siden maskinvaremiljø og Os går hånd i hånd og blir levert fra samme selskap. Windows har ikke denne fordelen, og må derfor vinne kunder på andre måter. De kan ikke la faktumet at de er verdens største IT-selskap bli en hvilepute.

 

til 499,- tør jeg påstå at de ikke kommer de ikke til å tjene penger.

7256400[/snapback]

Har du hørt om butikker som selger brød uten fortjenste fordi de tjener på at de samme kundene kjøper andre varer?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg at du skiller, men tror du bedriftsmarkedet(som er det viktigste for MS) vil finne seg i å betale for at Ola Dunk skal få OSet sitt billigere? Det skal jeg love deg at de ikke vil, det må være sammenheng mellom prisen på privat og bedriftsmarkedet.

 

Jeg har ingen kalkyler på dette her nå, bla fordi det ikke er i normalt salg enda. Gartner kommer antakelig med rapporter rundt dette etterhvert. Men det er bare sunn fornuft at etter at tusenvis av mennesker har jobbet i 5 år, massive reklameutgifter, produksjonskostnader osv osv vil kosten per Vista være LANGT over 499,- nok pr stk. Selvfølgeli vil kosten pr stk gå ned når antallet går opp, men min påstand er at det ikke vil gå nok opp ved en sånn pris.

 

Jeg ser selvfølgelig synergieffekten av å selge flere Vista lisenser, jeg jobber tross alt med dette til daglig og har rimelig god oversikt og innsyn i hvordan markedet er, men til privatbrukerne er egentlig Office det eneste virkelige mersalgsproduktet. Og dette er allerede presset kraftig ned i pris for private(Outlook forsvinner f.eks i neste home utgave av office :thumbdown: ) og de klarer aldri i verden å hente inn nok på dette uten å evt skru opp prisen mye, og dermed kopierer alle bare dette isteden.

 

Jeg gjentar også at jeg skjønner hvordan du tenker, og at jeg skulle ønske det kunne være sånn. Er ikke MS fanboy på noen måte, heller ikke Apple. Prøver bare å se på det fra MS sin side. Måten de gjør det på kommer til å lykkes, det ser man på salget og etterspørselen allerede og de vil tjene langt mere penger på dette enn ved å selge det med tap/veldig lav margin.

 

Bare litt kjapp hoderegning tilsier jo at for å opnå samme omsetning ved en pris på 499,- pr stk, iforhold til en gjennomsnitts pris på la oss si 1500,- med dagens system må de selge 3 ganger så mange. Tror du virkelig dette vil skje? I tillegg kommer da det faktum at de da tjener LANGT mindre pr stk.

 

Når det gjelder mac/os x er det utenfor denne diskusjonen spør du meg. Hvertfall for meg, da jeg ikke foretrekker hverken det eller Windows personlig...

Lenke til kommentar

Et rent praktisk spørsmål: Hvor mye av de 1500 kronene går rett tilbake til Microsoft?

 

Prisforskjell mellom privat- bedriftsmarked har det alltid vært i alle sammenhenger.

Det finnes mengder av programvare som faktisk er gratis for hjemmebruk, men som koster med en gang man vil benytte programvaren i bedriftssammenheng.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Det er da ikke umulig å få en versjon av Vista til 995 kroner.

 

Jeg synes det er bra at de lager versjoner. Det er ike alle som trenger Media Center, BitLocker osv. Derfor har vi versjoner som er billigere enn andre. Vil man ha alt av det beste, både fra hjemme- og kontormarkedet må man betale for det. Er enig i at Ultimate sin pris på nærmere fire tusen kroner er litt vel stiv, men så kommer jeg til å kjøpe den til rundt to tusen via oppgraderingspriser. Det er nemlig Vista verdt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...