Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter å ha lagt inn vista er det en rekke sider jeg ikke kommer inn på. vg, dagbladet osv...

 

Har også problemer med at feks mitt antivirus program ikke vil starte automatisk med vista.

 

Noen gode tips her?

6985944[/snapback]

Jeg fikk samme problemet når jeg la inn f-secure antivirus.. Fjernet antivirusproget igjen og da funker alle websider fint.. :hmm:

Lenke til kommentar
Har litt problemer her.

Først installerte jeg på C: på en partisjon på 25gb

også etter på installerte jeg XP på E: partisjonen på 70GB på min nye Zepto 6615WD men nå får jeg ikke startet Vista, bare Xp som kommer.

ALt er helt normalt, men får ikke spm om og velge oprativsystem.

Noen som har en soultion?

6988773[/snapback]

På C:\ ligger en fil som heter boot.ini. Innholdet kan se slik ut:

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER

 

Denne tillhører "Windows XP Professional x64 Edition". Vista bruker sin egen som kan endres ved å kjøre BCDEDIT.exe.

Lenke til kommentar

Finner ikke BCDEGIT.exe

Må ha inn Vista dvd eller`?

 

ligger en fil på C:\ bootsect.bak

Har denne noe ¨gjøre med det?

 

boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Home Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

 

Dette står hos meg, via #msconfig.exe

 

This launches vista after 30 seconds

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows Vista" /fastdetect

 

Og sånn skal det jo egentlig se ut.. :hmm:

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar
Wooho: Det står "Vista_5600...". Dette er 5600-bygget (RC1) og ikke det litt nyere 5728-bygget.

6989449[/snapback]

 

Ok jeg trykte på den linken helt i begynnelsen av tråden for å laste ned den nye 5728 bulden, men laster ned 5600 altså? :hmm: Får prøve igjen. :)

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

To ting;

 

1) Det virker som om 5728 ikke går an å laste ned fra MS sine sider lenger, som jeg advarte mot for en uke siden. Last ned fra torrent istedenfor.

 

2) Dere må ikke installere Vista først og deretter XP. Installer alltid det eldste først da det ofte har de beste framtidsidéene. Først XP, deretter Vista.

Lenke til kommentar
2) Dere må ikke installere Vista først og deretter XP. Installer alltid det eldste først da det ofte har de beste framtidsidéene. Først XP, deretter Vista.

6989633[/snapback]

Det er jo smak og behag om man ønsker at Vista eller XP skal være det forhåndsvalgte operativsystemet som starter. Det som legges inn til sist er det som starter opp automatisk om man ikke velger manuelt innen 30 sekunder.

 

Det er sikkert en del som ønsker å bruke gjennomprøvde XP til daglig og teste ut uferdige Vista når man ikke skal gjøre noe kritisk/viktig arbeid på maskina.

 

En annen viktig ting: Hvis man skal ha Linux eller andre ikke microsoftbaserte OS på maskina samtidig så må man legge inn det eller de operativsystemene som ikke er laget av microsoft til slutt. Microsofts operativsystemer overskriver konsekvent alle andre boot-sektorer hvis man legger inn windows til slutt.

Lenke til kommentar
Ja, jeg måtte gjøre det når jeg skulle installere OSX på maskinen min.

 

Windows Vista RC2 kommer på fradag;

http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=35335

 

Men visstnok kun for utvalgte CPP-testere og oss betatestere.

6989710[/snapback]

 

Hm vet ikke om jeg gidder å gå gjennom instalasjons prosessen igjen. Nå funker Vista faktisk veldig bra på maskinen. XP blir ikke brukt i det hele tatt.

 

Men ser at Trend Micro PC -cillin Internet Security som er instalert på Vista partisjonen går ut for dato om ca 28 dager. Vil jeg kunne kjøre Trend Micro på Vista hvis jeg kjøper det fra denne siden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...