Pluggen Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Tenker du på WinterContact, så har du rett Lenke til kommentar
Bobby1 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ahh stemmer Forresten så har eg fylt 20% meir lufttrykk på dekkene mine, og syns det hjalp veldigt på kjørefølelsen Men har enda ikkje fått testet dei på vinterføre, siden det enda er sånn 10C grader her ute Bør eg redusere lufttrykket igjenn, når snøen kommer? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Utgjør 16 og 17 tommer forskjell på vinterføret? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Utgjør 16 og 17 tommer forskjell på vinterføret? Ca 25,4 mm, akkurat som på sommerføre Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Utgjør 16 og 17 tommer forskjell på vinterføret?For å svare litt mer seriøst:Ja, det kan utgjøre en forskjell i kjøreegenskaper. Det som er avgjørende ved valg av felg er at man er obs på at dekkprofilen må endres for å holde seg innenfor det tillatte slingringsmonnet vedrørende rulleomkrets (kan avvike 5% +/- av rulleomkretsen på profilen oppgitt i vognkortet). Ulemper med større felg på vinterføre: Et dekk på en 17" felg ofte bli bredere enn på en 16" felg grunnet begrensninger i utvalget profiler med korrekt rulleomkrets. Bredere og lavere profiler på vinterføre gir større sjanse for "sporing" (avhenger av underlaget). Bredere og lavere profiler har også generelt litt dårligere egenskaper på "slapseføre" (bløtt snølag). Vannplaning skjer snarere på brede dekk. Min personlige mening er: Skal du kjøpe nye felger til bilen (for vinterbruk) bør du holde deg til standarddimensjonen på felg og ikke øke bredden på dekkene i forhold til det bilen er typegodkjent med. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Standard dimensjon på dekkene som bilen kommer med er 195/65-15. Om man ser bort fra estetiske og ønsker best mulig egenskaper på vinterføre, bør man kjøpe vinterdekk i denne dimensjonen også da? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Kurrant dimensjon, noe som gjør at utvalget blir større og prisene mindre, men også en fin dimensjon å kjøre på, så ja Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Bumper denne i håp om å få litt tilbakemeldinger på hva folk kjører og hva dere syns om dekkene deres Selv kjører jeg piggdekk på vinterbilen, men det er ikke lange tida, for kommer ikke ut av gården her, så bare venter på litt penger, så blir det CVC5 (Conti´s nyeste piggfri modell) Ellers så har jeg CVC3 (forrige modell da "4" aldri har blitt laget) på den egentlige bruksbilen min, også har jeg et sett med Nokian Hakkapelitta RSI på felg liggende som jeg ikke har fått prøvd så mye enda, men disse funka også veldig bra det lille jeg har prøvd de! Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Jeg har Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk med dimensjonene 205/55-16. På bar asfalt er grepet og kjørefølelsen i svinger ikke det beste. De støyer imidlertid mindre på grunn av dempede pigger. I jula har jeg fått prøvd dem i glatte snø-/isdekte veier i Nord-Norge. Det er bare én ting å si om det: De dekkene er utrolig bra! Lenke til kommentar
dincene Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg har Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk med dimensjonene 205/55-16. På bar asfalt er grepet og kjørefølelsen i svinger ikke det beste. De støyer imidlertid mindre på grunn av dempede pigger. I jula har jeg fått prøvd dem i glatte snø-/isdekte veier i Nord-Norge. Det er bare én ting å si om det: De dekkene er utrolig bra! helt enig i Aldri hatt bedre dekka enn disse jeg Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Selv kjører jeg piggdekk på vinterbilen, men det er ikke lange tida, for kommer ikke ut av gården her, så bare venter på litt penger, så blir det CVC5 (Conti´s nyeste piggfri modell) Ørliten endring her; Siden vi selger Nokian på jobb blir det nok nye Nokian Hakkapelitta R på meg nå Noen som vil kan sine egne erfaringer med disse? De skal på en Mercedes (W201) 190E med ABS, og jeg har IKKE ASD, hvis noen har vært borti lignende.. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg har Hakka R og er knallfornøyd men kjører med FWD. De støyer og sporer minimalt men merker at de slipper grepet på black ice..men hvilken bil gjør ikke det? Hadde en MB W210 før med piggdekk. Fungerte greit det og men hadde 2stk. sandsekker i bagasjen Lenke til kommentar
Paddo Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 kjører dunlop graspic ds2 225/45/17 på bmw e36 funker veldig fint på alt føre som har vert på vestlandet denne vinteren, lite støy og ingen sporing, veldig fornøyd Lenke til kommentar
handsome Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg går for dunlop graphics 3 .Kjørt med dem i vinter her på østlandet i vinter .Og det har vært en vinter man sent vil glemme . Aldri vært noe tull med dem Lenke til kommentar
M.H Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Hei! Kjører selv på Dean Wintercat Radial SST (?) piggdekk. Dimensjon 265/70 R15. Har egentlig ikke så mye å si om dekkene. De ble satt nye på bilen av selger da jeg kjøpte den, så har ikke så mye å sammenligne med. Hadde aldri hørt om merket før, så vet ikke om det er type billigdekk eller litt bedre og dyrere. Men syns egentlig de har fungert overraskende greit med tanke på at bilen har bakhjulstrekk for det meste og er "lett på baken". Endret 6. mars 2010 av M.H Lenke til kommentar
Inc Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Her går det i Hakka R på min og fruens bil, 195/75-14 på alle 8 hjula. Gode dekk, men tror biltypen har mye å si, samt føreren. Har 4wd på min og 2wd på den andre. Interressant å prøve begge biler for sammeligning mtp veigrep osv. Min bil er ribbet for el.hjelpemidler som abs, esp osv mens 2wd har abs og esp. En ting jeg har funnet ut er at esp kan du med fordel slå av hvis du har noen skikkelig kneiker av noen bakker opp til huset, spesielt hvis motoren er liten slik som denne på 1.2l Eneste fordelen i denne situasjonen er mykere start uten å spinne, ellers bremser esp`n opp farten og kveler motoren har jeg fått inntrykk av og det selv med pedalen i bånn på 1.gir. Vi vestlendinger har jo fått en real omgang med kjøretrening på vinterføre nå P Endret 6. mars 2010 av Inc Lenke til kommentar
halaa Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 piggfri suger. første år med piggfri kolliderte og bilen ble totalvraket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Dersom du ikke kan å kjøre på vinterføre, spiller det liten rolle om du har pigg eller piggfri. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Kommer helt an på hvor man kjører.. Store forskjeller på veien i øst, mellomlandet og i nord. Med tanke på salting, mengder snø osv. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Kjørt med Goodyear UltraGrip 7+ denne vinteren og har lite negativt å si om de. Støyer litt, men har aldri satt meg fast eller lignende. Ganske billige også, 2500,- for fire dekk i demnsjon 185/65 R15, mener jeg. Kjører med bil med fwd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå