Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Kjører nå med Pirreli Winter Carving med pigger, helt greie dekk, kommer fram. men ser helt jævlig ut, er så smale at de fyller ikke hjulbuen i det hele tatt, er 205/50-16.

må sette på noe spacere slik at det ikke ser helt koko ut.

Pirreli dekka er godkjent for over 200 km/t som er greit da det ikke er lett å være forsiktig med gassen selv om det er vinter :p

kjipt å ha over 200 så eksploderer dekka:P

 

Neste år skal jeg gå for Yokohama W.Drive som er høyhastighets vinterdekk som egentlig er ment for europa men funker da fint her sørpå. har bodd i Drammen i snart 3 år nå og ikke fan om det er noe skikkelig vinter her slik som det var nordpå.

er jo så vill på salte at man kjører jo på bar vei 90% av tiden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjører Michelin X-Ice North og de oppleves som veldig gode på all slags vinterføre. De har derimot ikke så gode svingegenskaper på bar asvalt, men det er jo ingen vinterdekk som er gode på. Kjører på 195/65-15.

Utdrag fra test i Motor:

Michelin X-Ice North,

9,1 poeng.

Michelin går rett til topps med knallgode resultater på is og snø, både når det gjelder bremsing og fremkommelighet. Dessuten motstår dekket slapseplaning godt. Det er ikke best på retningsstabilitet, og det svakeste resultatet stammer fra unnamanøver på tørr asfalt.

 

Kjørte Continental Viking ett eller annet tidligere, men de mistet pigger veldig lett selv om jeg kjørte normalt. Egenskapene ble deretter, ikke at de var veldig gode i utgangspunktet heller.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

For dere som vurderer lufttrykksensor i stedet for en vanlig ventil bør forhøre dere med

verkstedet som monterer dette for dere, med tanke på om felgen faktisk er beregnet for disse sensorene, mange er ikke det og gir volsomt utslag i balanseringen, alså mye kast, dette er grunnet att sensoren er ganske stor og gir stor vektforskell. Med følger av det vil det bli veldig my lodd på disse.

 

Dette irreterer meg stadid vekk når folk kommmer til oss å skal ha dette på "uorginale" felger, sliter hver gang med å få dem i 0.

 

Håper det er til hjelp for noen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjører med nokian hakkapeliitta 4 (pigg) på galant 4x4'en min. funker fjell!

 

trenger piggdekk her jeg bor, fikk erfare det senest igår.

en Outlander med piggfritt kjørte et stykke foran meg på veien over fra hovedveien og hjem, og kom på gli nedover. det var bare is, og han endet på tvers i veien. jeg kjørte på 2. giret nedover (vanlig fart med tanke på veien), og hadde ingen nevneverdige problemer. skal aldri kjøre noe annet enn piggdekk på vinteren, og ifølge tester og egenerfaring heller ingenting annet en Nokian Hakkapeliitta!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal kjøpe nye dekk selv, har piggfrie nå, men merker at de har vært på en sesong for mye og de har et skummelt dårlig veigrep. Hva bør jeg gå for, piggfrie eller pigger? Er student med dårlig økonomi og bryr meg ikke om lyden piggene lager.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I dag kjørte jeg de beste piggfrie dekken jeg har prøvd noengang. Det var ca +1, føret var fra 10 cm våt nysnø med is under, til saltslaps på motorveien, og det meste imellom, bortsett fra tørr og kald is. Ble rett og slett imponert! Dekkene? Nokian RSi.

 

Dette var en bil jeg lånte, men jeg har nøyaktig samme bil selv, med Michelin X-Ice på. I forhold til Nokian-dekkene er det som å kjøre på sommerdekk. Fremkommeligheten på løssnø og hardpakket (fast) snø i +-grader (glatt overflate) er mye dårligere enn Nokian.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte piggfrie, husker ikke navnet på dem, men de skulle ikke være så værst sa han karen som solgte dem, kostet 3400. Må si det ble litt forskjell :p Ikke på framdrift og spinn (kanskje merkelig?) men den tar seg langt raskere opp ved skrensing og holder seg bedre i svingene. Men det jeg ikke skjønner er, jeg jobber i Posten og disse postbilene med piggdegg har langt bedre veigrep enn jeg har nå, sitter som støpt og da kjørte jeg i tørt føre, kaldt med litt snø/rim på veien. Bør ikke mine dekk være vel så bra som posten sine i og med at mine også er helt nye? Eller har bilen veldig mye å si, altså hvordan den ligger på veien, fjæringer osv.?

Lenke til kommentar
I dag kjørte jeg de beste piggfrie dekken jeg har prøvd noengang. Det var ca +1, føret var fra 10 cm våt nysnø med is under, til saltslaps på motorveien, og det meste imellom, bortsett fra tørr og kald is. Ble rett og slett imponert! Dekkene? Nokian RSi.

 

Dette var en bil jeg lånte, men jeg har nøyaktig samme bil selv, med Michelin X-Ice på. I forhold til Nokian-dekkene er det som å kjøre på sommerdekk. Fremkommeligheten på løssnø og hardpakket (fast) snø i +-grader (glatt overflate) er mye dårligere enn Nokian.

Regner med at michelindekkene også var piggfrie? Har nemlig veldig gode erfaringer med piggversjonen.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Regner med at michelindekkene også var piggfrie? Har nemlig veldig gode erfaringer med piggversjonen.

Stemmer det, X-Ice er piggfrie. Var også innom et sett med Michelin MaxiIce, og de var enda dårligere enn X-Ice. Han som hadde fått RSi på sin, hadde Michelin Arctic Alpine på sin før, de var omtrent like dårlige som MaxiIce (tilnærmet samme mønster).

Lenke til kommentar
har Nokian Hakkapeliitta på bilen min, funker fett.

det er en bil på ca 700kg, bakhjulstrekker

det er vel en av de beste dekkene jeg har vært borti, kommer meg stort sett frem over alt og den sitter bra på veien :)

 

tør jeg spør hvilken bil du har? den var sjeldent lett... 700 kg og rwd må jo være en morsom kombinasjon :p

Lenke til kommentar

790kg veier den, var jeg som husket litt feil...

 

men det er en ekstremt morro kombinasjon, det er vel 54% vekt bak og 46% vekt forran hvis jeg husker riktig, så den er bra balansert, det er forresten en Smart Roadster Brabus Exclusive

 

når jeg vil ha det morro skrur jeg av all elektronikk og virkelig koser meg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bor i Tromsø og siste 12 år har jeg kjørt 12 år piggfritt og 1/2 år med pigger. Jeg kjører 20 000-25 000km i året og startet karieren som piggfri bruker med GoodYear GW+ men dem kjørte jeg kun 1 sesong med. Brukte dem som sommerdekk etterpå. Erfaring var dårlig. Dernest ble det Michelin Maxi Ice, her ble overraskelen stor for bedre vinterdekk hadde jeg aldri kjørt med. Det ble også samme dekk flere gang i ettertid da de ble utslitte. Opplevelsen var ved dekkskifte at de gamle var bede enn de nye tiltross for at de gammle hadde 4mm mønster igjen, men den opplevelsen gikk fort over. Disse dekkene hadde Michelin i salg ganske mange år før avløseren kom med navnet Michelin Xice. Da tiden var moden for nye dekk ble det disse pga min fornøyde opplevelse med Michelin. Til min store skuffelse var ikke disse dekkene de samme gammle Michelin Maxi Ice. Det ble 1-1/2 sesong på dem og trudde det var føret som var blitt værre. Bilen hadde ikke sidegrep og slapp så mye at jeg begynte å bli nervøs pga sikkerheten så jeg gikk til det hastetiltaket å kjøpte nye piggdekk av typen Nokian Hakkapeliitta 4 fordi mange skrøt av disse.

Disse kjørte jeg kun i et 1/2 år med fordi jeg fikk aha opplevelser flere enn bare et par ganger som jeg aldri hadde med piggfri dekk. Bremsestrekningen ble lengere også og var det værste for min del, men dette med støy fra dekkene var plagsomt. I mellomtiden har jeg hørt flere dele min erfaring med Michelin sine Xice dekk. Disse var forferdelig å kjøre på. Så jeg gikk til det skrittet og kjøpte meg Nokian Hakkapeliitta Q piggfritt istenfor og dem var jeg igjen så storfornøyd med at jeg idag kjører fortsatt på Nokian piggfritt men da i Rsi siden det er nåværende piggfritt fra Nokian. Disse piggdekkene solgte jeg etterpå til gi bort pris for å bli kvitt dem.

Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg var bortpå dette tidligere, men har bilen i seg selv mye å si for veigrepet? Hvis man seg bort fra tekniske dupeditter sånn som antiskrens? Vektbalanse, fjærsystem osv. burde vel ha en del å si? Føles ut som bilen min er elendig på glatt føre uansett hva slags dekk jeg har, mine nye piggfrie var en del bedre, men ikke på langt nær andre nyere biler jeg har kjørt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...