Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kan dele tips og erfaringer her på forumet..

 

Siden jeg har jobbet i dekkforhandler (verkstedelen) kan jeg hvert fall nevne noe generelt ;)

 

Gamle Conti pigg og piggfritt har en lei tendens til å bli farlige grunnet corden som er inni dekket ryker, og du får høydekast eller bobler på sidene av dekkene..

Bivirkning: Du får kast i dekket/dekkene det har skjedd med, og mister da bakkekontakten, som kan bli fatalt om det skulle skje i en sving eller lignende..

 

Dette kan skje alle typer dekkmerker, men det er en kjent feil på litt eldre Continental, så sjekk dekkene dine for bobler/høydekast (kan sjekkes ved bare å montere felgen på navet og snurre rundt) eller ubalanse om du triller det vanlig bortover gaten når du flytter de :)

 

Selv kjører jeg piggfritt av typen Yokohama IceGuard i dimensjon 195/50-15 og er storfornøyd :)

 

Kult om dere forteller litt om hva slags dekk dere kjører i hva slags dimensjon..

Ta gjerne med hva slags føre det er der dere kjører mest på og lignende ;)

 

 

En annen ting: Myk gummi slites fortere, men sitter bedre på alt fra regn til snø og is, i forhold til harde dekker som holder en sesong, kanskje to lengre...

 

 

Kommer med flere tips etter hvert som jeg kommer på fler ;)

 

 

Edit: Legger med en link til tilsvarende tråd men da med tanke på sommerdekk:

Sommerdekk: Tips og erfaringer

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå har jeg to Nokian Hakkapellita Q bak, og to Dunlop "noe" foran. Piggfrie med dimensjon 205/50-16.

 

Ødela et dekk sist vinter (noen tappa lufta av det mens jeg var på jobb. Jeg kjørt uten å se det, og moste i stykker dekket). Måtte ha nytt dekk samme dag. I min dimensjon var det kun EN forhandler som hadde to dekk inne, og da ble det dem (Dunlop).

 

Audi med forhjulsdift, kjører i Ålesund.

Fungerer bra på alt slags føre, men egenskapene er veldig langt fra sommerdekkene på tørt føre.

 

Kommer antakeligvis til å kjøpe Hakkapellita neste gang, veldig fornøyd med dem.

Lenke til kommentar

Jeg har piggfrie 185/65-15 Michelin Maxi Ice (?) på Lancia Themaen og så langt så har de vært drita dårlige. I og med at jeg bor i Haugesund så har jeg ikke kjørt så mye på snø/is, men desto mer på vått og slapsete føre og de sporer noe så inn i granskauen. De vannplaner for ingenting. Så de skal av ja.. kommer nok til å bytte de inn i noen piggfrie Yokohama 195/65-15 tenker jeg. Vi brukte de på Seat'en vi hadde tidligere og de var knall på all slags føre, til og med på klink is.

 

På Passaten står det noen piggfrie 185/65-14 (tror jeg) Goodyear ett eller annet som jeg kjøpte på våren i fjor. De har så langt vart knallbra på all slags føre, selv om de vannplaner noe når det er snakk om pytter (og det er det jo som oftest her rundt om kring :D)

 

Dama sin Toyota Hiace er skodd med noen Vredestein 195 ett eller annet piggdekk, de virker også veldig solide. Ikke at det er så lett å si når det gjelder en Hiace :!:

Lenke til kommentar

Til Marvil: Profilen er 80 om det ikke står noe mer enn 175-R14 ;)

 

 

Til sphinn: Maxi Ice kommer fra Michelin ja ;)

Kan på det varmeste annbefale Yokohama Ice Guard, selv om det er litt annet mønster i de i forhold til de jeg kjører på..

 

Fra og med 50-profil og nedover, så er det utaven iG721 som jeg kjører på.. Disse er retningsbestemte, noe de du skal ha (iG10) ikke er, men veldig gode dekker begge to (Kjører iG10 på mutter sin Vectra med 65-profil ;) )

 

Anbefaler piggfritt generelt for de som ikke kjører MYE på is, piggfritt er bedre på så å si alt annet føre enn pigg..

Lenke til kommentar

pluggen: det er noe jeg har lurt litt på. I håndboken til bilen står det en dekkdimensjon på 195/60-15, men i vognkortet står det 195/65-15. Jeg skjønner at biltilsynet eller hvem det nå måtte være har siste ord, men er det noen grunn til å ikke ha 60 profil på dekkene?

 

Jeg vet det er ¤helt¤ feil årstid, men kan noen anbefale noen sommerdekk (hastighetsklasse V) i enten 205/55-15 eller 215/?-15? Hvor store er egentlig forskjellene når det gjelder sommerdekk?

 

(ps: de slitte sommerdekkene som står på nå er 205/55-14 Goodyear Eagle F1, vel, jeg tror iallefall at det er Goodyear :) )

Lenke til kommentar

Biltilsynet har ikke noe de skulle sagt mot fabrikantens annbefaling der vil jeg tro..

Om du kjører 60 eller 65 profil, så er du uansett innafor fabrikantens forslag!

 

Det er ganske stor forskjell på sommerdekk, hvis du ser pris ja..

Dekkene jeg kjørte på Kadett'en i sommer var av typen Mastersteel, og satt ganske bra (ga 400,- per dekk når jeg jobba på dekkspesialisten, men de kan jo ikke ta så mye mer for de tror jeg) dette var for øvrig i dimensjon 195/50-50..

Disse sett ikke så bra på regn, men veldig bra på tørt (greide ikke å få Kadett'en til å spinne på tørt med de, men hadde jo litt sliten clutch i tilleg da)

 

Men det er klart jeg gleder meg til å kjøre på nye dekk til sommeren, av typen Nexen N3000 i dim: 235/25-18 ;)

 

Er jo en viss prisforskjell på de dekka, men hvor mye bedre de er, må jeg vente med å se til sommeren.. (btw: har mye å si om det er lavprofildekk, evt hvor lave)

Lenke til kommentar

Nå i vinter kjører jeg med disse dekka i 185/55-15:

 

nakang8ax.jpg

 

 

Syns det her er veldig mye dekk for penga egentlig. Som de fleste piggfrie vinterdekk er de ikke stort å skrive hjem om på blank is. Men ellers er jeg positivt overrasket over Nakang. Jeg studerer i Trondheim, så det blir endel bykjøring på meg. Det funker de helt fint til. Ellers har jeg kjørt Trondheim - Jessheim med de fire ganger nå, og holkeføret gjennom Østerdalen takler de dekka her mesterlig.

 

Det eneste jeg har å utsette på Nakang er hvordan de takler stripene i veibanen når føret er vått. Da har de en tendens til å skli litt, noe som ikke var tilfelle da jeg kjørte med sommerdekka mine. Ellers syns de dekka her leverer varene i aller høyeste grad, og spør du meg er ikke forskjellen opp til Nokian Hakkapelita RSI som mamma har på bilen sin verdt den ekstra tusenlappen.

 

 

 

 

I sommer kjørte jeg på disse her i 195/50-15:

firestonefirehawk7hu.jpg

 

Det er kanskje noe av det beste jeg har prøvd i løpet av min fortsatt relativt ferske karriere som sjåfør. Grepet i svinger på vått føre helt supert, og det var ikke antydning til at bilen slapp taket selv om jeg jevnt over holder god fart når jeg kjører. Kan absolutt anbefale disse.

 

 

Til neste sommer har jeg tenkt å gå opp en størrelse i dekk til 205/ett-eller-annet-16, da skal har jeg tenkt å prøve Continental Sport Contact som jeg har sett gjør det veldig godt i de fleste tester. Er det noen som har testa disse?

Lenke til kommentar
pluggen: det er noe jeg har lurt litt på. I håndboken til bilen står det en dekkdimensjon på 195/60-15, men i vognkortet står det 195/65-15. Jeg skjønner at biltilsynet eller hvem det nå måtte være har siste ord, men er det noen grunn til å ikke ha 60 profil på dekkene?

 

Jeg vet det er ¤helt¤ feil årstid, men kan noen anbefale noen sommerdekk (hastighetsklasse V) i enten 205/55-15 eller 215/?-15? Hvor store er egentlig forskjellene når det gjelder sommerdekk?

 

(ps: de slitte sommerdekkene som står på nå er 205/55-14 Goodyear Eagle F1, vel, jeg tror iallefall at det er Goodyear  :) )

5315179[/snapback]

 

 

Vil forresten tro det passer bra med 215/50-15..

 

Kommer litt ann på hva slags felger det er snakk,

men lurer på en ting til da..

Hvor breie er felgene det er snakk om??

 

 

Walter Melon:

 

Nankang har jeg lite erfaring med selv,

men tror deg når du sier du er fornøyd med de ;)

De vant jo masse av testene i "budsjettklassen",

så da kan de ikke være så dårlige som mange skal ha det til :)

Lenke til kommentar

Ja jeg er positivt overrasket over de dekka selv. :) Hadde knapt nok hørt om merket før jeg leste om de i i Motor sin test nå i høst. Planla egentlig å "safe" det ved å kjøpe Nokian dekk, men da jeg fant ut at det var over tusen kroner i forskjell ned til Nankang tenkte jeg at jeg like godt kunne gi de en sjanse. Og hittil angrer jeg ingenting i hvertfall.

 

Du har sikkert lest den, men i Motors vinterdekk test (pdf fil) får de veldig god omtale og kom faktisk bedre ut enn Bridgestone og Goodyear som mange sansynligvis kommer til å velge fordi "de er jo så kjente":

 

"Nankang fra Korea er en stor overraskelse blant de piggfrie. Her får flere av de etablerte merkene bank. Det er med andre ord ikke ikke alltid slik at pris og kvalitet henger sammen."

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
Vil forresten tro det passer bra med 215/50-15..

 

Kommer litt ann på hva slags felger det er snakk,

men lurer på en ting til da..

Hvor breie er felgene det er snakk om??

 

Felgene er originale Lancia felger, men akkurat nå så jobber jeg i Oslo så jeg er ikke sikker på bredden på de. Det er 205/55-15 som står på, men jeg tror det hadde vært digg med litt breiere dekk. Få fylt ut litt :)

Lenke til kommentar

Det kan godt hende sphinn, men kan se teit ut, spør du meg, om felgen ikke er "brei" nok i forhold til dekket ;)

 

Jeg kjører forresten 205/40-17 på noen OZ-racing felger jeg har, å det ser akkurat passe ut på en felg som er 7x17..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Det kan godt hende sphinn, men kan se teit ut, spør du meg, om felgen ikke er "brei" nok i forhold til dekket ;)

 

haha ja, det kan jeg se for meg.. er forsåvidt fornøyd med mine 205, men det hadde vært moro å sett bilen med 215 da. 205 er vel uansett littegrann billigere så det blir vel dråpen tenker jeg :D

Lenke til kommentar

Må bare si en ting om Nankang dekka. De sliter veldig med å holde bilen rett når man akselererer hardt. Hvis jeg skal kjøre forbi en bil girer jeg gjerne ned et ekstra gir og tråkker gassen i gulvet for å komme fortest mulig forbi, og da skjener bilen fra side til side, føles veldig utrygt.

 

Tror faktisk ikke jeg ville hatt disse på en forhjulstrekka bil med stort mer enn 130 hester hvis man liker å gasse på litt.

Lenke til kommentar

Hmm, da blir det ikke Nankang på meg iallefall! Kjerra drar jo omtrent av veien på sommerdekk og tørr vei... :!: Jeg trenger definitivt noen retningsstabile dekk som tåler en god del gamp på forhjulene.. blir vel noe dyrt tenker jeg. Ja ja, man må som oftest betale for det som er gøy...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...