lilminime Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Her en dag (idag faktisk =P) laget jeg meg et nyhetscript med php og mysql grensesnitt. Filen som skal hente all infoen henter faktisk ingenting, dette skjønner jeg lite utav:S Select klarer ikke og hente ut informasjon som den skal: Jeg gir dere likegjærne hele scriptet: createnews.php <?php mysql_connect('localhost', 'Any', 'kryptert') or die ('Error: Database feil!'); $create = mysql_query( 'CREATE DATABASE IF NOT EXISTS qne' ) or die (mysql_error()); mysql_select_db ('qne'); $news = 'CREATE TABLE news ( tittel varchar(255) NOT NULL default \'\', nyhets_innhold text NOT NULL)'; $resultat = mysql_query($news) or die (mysql_error()); echo ' Database ble lagt til uten feil!' ?> newsdata.php <?php mysql_connect('localhost', 'Any', 'kryptert') or die ('Error: Database feil!'); mysql_select_db ('qne'); $tittel = $_POST['tittel']; $tekst = $_post['tekst']; $insert = 'INSERT INTO news (tittel, nyhets_innhold) ' . 'VALUES (1, "$tittel"), ' . '(2, "$tekst")'; $results = mysql_query ($insert) or die (mysql_error()); echo ' Data ble lagt til uten feil! <br> <a href=\'selectnews.php\'>Til nyheten!</a> ' ?> deletenews.php <?php mysql_connect('localhost', 'Any', 'kryptert') or die ('Error: Database feil!'); mysql_select_db ('qne'); $slett = 'DELETE FROM qne WHERE news' or die (mysql_error()); $slett; echo ' Database slettet' ?> selectnews.php <?php //konntakt MySQL $connect = mysql_connect('localhost', 'root', 'kryptert') or die ('Error, sjekk din server konntakt.'); //Forsikre at vi bruker rett database mysql_select_db('qne'); $query = 'SELECT * FROM news '; $results = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while ($row = mysql_fetch_array($results)) { extract($row); echo $_POST['tittel']; echo ' - '; echo $_POST['tekst']; echo '<br>'; } ?> Og her er selve postnews.php <!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' 'http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'> <html> <head> <title>** Quick 'n Easy - Post nyheter **</title> <link rel='stylesheet' type='text/css' href='stil.css'> </head> <body> <h1 align='center'>Nyheter - Edit</h1><br/> <form action='newsdata.php' method='post'> <p id='ifont' align='center'> <b>Tittel:</b> <br/> <input id='linput' type='text' name='tittel'><br/> <b>Bilde:</b> <br/> <input id='linput' type='text' name='bilde'><br/> <b>Tekst</b> <br/> <textarea id='linput' name='tekst' rows='11' cols='41' value='' onclick='this.value='></textarea><br/> <br/></p> <input type='submit' name='submit' value='submit' </form> <p id='ifont' align='center'><a href='login.php'>Tilbake til Quick 'n Easy Editor</a></p> </body> </html> Takk for hjelpende svar og forsøkt hjelpende svar Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) <?php //konntakt MySQL $connect = mysql_connect('localhost', 'root', 'kryptert') or die ('Error, sjekk din server konntakt.'); //Forsikre at vi bruker rett database mysql_select_db('qne'); $query = 'SELECT * FROM news '; $results = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while ($row = mysql_fetch_array($results)) { extract($row); echo $_POST['tittel']; echo ' - '; echo $_POST['tekst']; echo '<br>'; } ?> Hvorfor har du extract($row); der? Ellers har du også en feil i newsdata.php. Du setter inn 2 rader pr. nyhet. Det må bli 'VALUES ("$tittel", "$tekst")'. I deletenews.php har du ufullstendig sql-syntaks. Du må ha WHERE felt = verdi, ikke bare WHERE felt Edit: Og for å faktisk holde meg til det select-problemet: Bare for å sjekke, men veit du at det er noe i den tabellen? Endret 18. desember 2005 av Ernie Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) Selvsagt, vertfall nesten. Meningen med scriptet her er jo at når jeg skriver inn tittel og det som skal stå i resten av nyheten i formen i filen postnews.php så skal de legges i tabellen! Men resultatet i selectnews.php når jeg har gjort endringene dine ernie blir: 1 - 2 - --- fatter mindre og mindre jeg:S Endret 18. desember 2005 av [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå