Dan Hansen Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Jupp. Men jeg synes det virket uoversiktlig - men igjen - det kan ha med erfaring å gjøre. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 16:22, Dan Hansen skrev:Ok, kan hende det er kommet etter jeg spurte sist (noen måneder siden). Det er en av ulempene med Linux - man må hele tiden følge med en halv million oppdateringer for å henge med. Når du formulerer deg slik i en "Linux vs Windows"-tråd blir du pent nødt til å forholde deg til at den mest logiske tolkningen er at du her sier at dette er en ulempe med Linux som du mener ikke finnes i like stor grad i Windows. Ellers kan man vel konkludere med at Linux som desktop løsning lider av å være et "ungt" system og pga en bratt utviklingskurve skal man ikke gå langt tilbake i hardware utstyr og versjonsnr før man for kompatibilitetsproblemer og må jobbe for å få systemet til å gå Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Hvorfor tolker du at jeg nevner èn ulempe (sett fra mitt synspunkt) i Linux som at jeg mener at Microsoft Windows er bedre? Det kunne jo tenkes jeg mente at *BSD var bedre, eller OS/2, eller noe helt annet. Eller at jeg synes Linux er best - men har èn ulempe. Og hvorfor utarter dette til å bli enda en Linux ver Windows diskusjon? Har vi ikke nok av dem fra før? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 denne tråden omhandler en "Linux vs Windwos"-artikkel, er vel ganske naturlig at vi da diskuterer det som står i den, hvorvidt det forfatteren skriver er riktig eller ikke, og da er det vel rimelig å forvente at dette blir en "Linux vs Windows"-tråd... Dette blir imidlertid et lite sidespor, men jeg og sikkert de fleste andre oppfattet din post som at du mente Windows var bedre enn Linux på det punktet, uansett om du mente det eller ikke så kan du vel ta til deg at det var dårlig presisert. Ellers så virker det som om Linux vs Windows er et populært emne på de fleste data fora, en ting er at det er diskutert her mange ganger før, men det kommer stadig til nye lesere som også vil ta bedatten her, og det er vel noe vi bare må leve med. Kan be dem søke gjennom tidligere tråder men de bør har lov til å ta opp gamle poenger hvis de vil. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Personlig synes jeg det var litt rart at han ikke sammenliknet REDHAT 5.0 med Win95 eller Win 3.x... Videre å bruke 2 måneder på å legge inn drivere til skjermkortet sitt? hm... Har brukt Linux på desktop i snart et år og det fungerer veldig bra. Den største ulempen vil jeg si at det er en del programmer som ikke finnes til linux. Videre liker jeg Windows Explorer og MS Ie... Fordelene med linux (slik jeg ser det) er at det er raskere til en del nettverksting, en slipper å reboote for alle mulige ting, systemet tryner ikke selv om skjermkortet tar en liten stygg turn i OpenGL og en lærer litt nytt hele tiden :wink: Jeg bruker Debian med KDE - Sawfish. Debian har et minst like bra oppdateringssystem som Windows har. Vil si at det er langt bedre. En liten kommando så oppdateres systemet til siste versjon med de nyeste versjonene av programene også. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 16:59, Dan Hansen skrev:Poenget med mitt innlegg over var at med mange programmører til et operativsystem kan det være litt uoversiktlig å til enhver tid holde seg oppdatert. Du trenger jo ikke å holde deg orientert om hvilken programmerer som gjør hva. Distribusjoner som RedHat setter jo sammen et komplett operativsystem (med mye mer), og automatiske "Trykk fortsett for oppdatere alt fra Internett helt automatisk"-programmer finnes også. Quote: Hva dette har med Windows Update å gjøre aner jeg ikke - og ser heller ikke grunnlaget for å sammenligne siden dette er to vidt forskjellige systemer med to vidt forskjellige ideologier bak. "Windows Update" er jo "konkurrenten" til de "hyppige og uoversiktlige" oppdateringene til Linux, som du kritiserer. Hvorfor i all verden skal man ikke kunne sammenlikne disse systemene? At oppdateringer kommer hver dag istedet for hvert år, ser jeg ingen problemer med. Du kan jo gjerne oppdatere systemet ditt en gang i året hvis du vil det. Og gjerne aldri dersom du ikke har noen problemer. Quote: Som runmad også påpeker kan man ikke gi Linux skylden for at maskinvareprodusentene ikke lager drivere til Linux. Det er helt riktig. Mange drivere til Linux er laget av entusiaster, selv om de blir ignorert eller direkte motarbeidet av hardwareprodusentene de egentlig jobber gratis for... Quote: 1. Det meste kan fåes i norskspråklige utgaver2. De fleste produsenter leverer produktene med drivere til Windows. Jeg benytter bare engelskspråklige programmer, men innser at nr 1 kan være et problem. Dette har, som du sier, blitt bedre i den siste tiden. Programmer for Linux foreligger jo til og med på nynorsk og samisk. Jeg har aldri hatt problemer med drivere i Linux. Om det skyldes flaks, eller at jeg ikke har den nyeste teknologien under skrivebordet vites ikke. Quote: Jeg gidder simpelthen ikke ta en diskusjon vi allerede har hatt hundre ganger før. Jeg ønsket ikke å starte noen "Linux er best"-debatt. Og at Computerworld som presterer å sette den nevnte artikkelen på "trykk", definitivt ikke er best, trenger vel neppe å diskuteres... Quote: Ha en riktig fin dag - nå titter solen frem igjen :smile: Og her i Bergen regner det bare litt... :smile: LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå