TwiiK Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Hei, skal søke etter lignende tråder nå, men følte at jeg også fortjente min egen. :!: Strømmen har gått 6 ganger den siste uka, men bare sist gang har det hatt fatale konsekvenser. Etter sist strømbrudd så får ikke skjermen noe som helst signal når jeg starter pc'n. Pc'n var påslått alle 6 gangene strømmen gikk, men bare den siste gangen slo jeg ikke av den og skjermen før jeg koblet inn sikringen igjen. Nevner dette i tilfelle det kan ha noe å si. Jeg merker egentlig ingen forskjeller i oppstartssekvensen bortsett fra, som sagt, at skjermen ikke får signal. Komponentene i pc'n er som følger : Skjermkort: Sapphire Radeon 9800PRO 128mb med orginal kjøling. Hovedkort: MSI K8T Neo (Ingen aning hvilke info som er vanlig å gi her.) Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz Socket 754, 512KB (litt usikker på om den kom med eller uten vifte. Vifta er ihvertfall en NorthQ) Prosessorvifte: NorthQ (usikker på hvilke info man gir) Minne: 2x DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P Tower: Chieftec Dragon Medium (Her også usikker på om det kom med eller uten strømforsyning, men ganske sikker på at det fulgte med en) Strømforsyning: 350W (vet ikke her heller hvilke info som er vanlige å gi ) Dvd-brenner: NEC 8x dvd, 48x cd Alt ble kjøpt fra komplett for 2-3 år siden og er derfor vanskelig å finne informasjon om. Kan helt sikkert finne mer informasjon på komponentene dersom det trengs. Jeg vet ikke hvilken prosedyre som er vanlig å følge i slike tilfeller, men jeg har byttet og prøvd enkelte komponenter uten hell: -Satte inn mitt gamle skjermkort. -Skiftet skjerm. -Prøvd forskjellige kabler. -Skiftet plass på minnebrikkene. -Tatt ut Dvd-brenner. Her er ting jeg har prøvd, men som jeg er usikker på om pc'n i hele tatt starter uten :!:: -Tatt ut begge minnebrikkene. -Tatt ut harddisk. Ting jeg ikke har mulighet til å prøve for øyeblikket: -Bytte prosessor. -Bytte strømforsyning. -Bytte hovedkort. For øyeblikket sitter jeg bare og ser etter åpenbare skader påført som følge av strømbruddet ettersom jeg ikke vet hva annet jeg kan gjøre. Legger til at jeg ikke har hatt noen problemer med noen komponenter i pc'n før dette skjedde. Takker for svar. -TwiiK Endret 19. desember 2005 av TwiiK Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Ja dette har du vel svar på selv men er cmos resatt, prøv så om den går til bios , hvis ikke dra ut skjermkortet , ta en oppstart , ut med hovedstrøm , inn med kortet, er det fremdeles mørkt har du feilen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Er det mulig at det har vært lynnedslag? Har du overspenningsvern? Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Har ikke noe overspenningsvern, men så trenger det jo ikke være et lynnedslag for at en spenningstopp skal ødelegge noe i pc'n. Ja dette har du vel svar på selv men er cmos resatt, prøv så om den går til bios , hvis ikke dra ut skjermkortet , ta en oppstart , ut med hovedstrøm , inn med kortet, er det fremdeles mørkt har du feilen. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man resetter cmos, men jeg har tatt ut hovedkortbatteriet og alle komponentene ligger for tiden strødd ettersom jeg demonterte alt for å se etter synlige feil. Hvilken feil er det jeg har hvis det ikke funker? Ødelagt hovedkort? -TwiiK Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Takk 8464. Trengte bare en cmos resett for å få greia igang igjen. :!: Og fjernet så mye støv i prosessen at temp ligger 5-10 grader lavere enn før. -TwiiK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå