Gå til innhold

Ny PC til videoredigering - minimumskrav?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Vurderer å kjøpe meg en ny bærbar-PC. Hva slags spesifikkasjoner bør en slik bærbar minimum ha for å kunne fungere godt til å redigere selvfilmet video.

PC-en skal ikke brukes til avanserte spill.

Takknemlig for alle innspill!

Mvh

JDM

5304211[/snapback]

Minimum 1024 MB RAM

Rimelig bra diskplass (500GB)

Prosessor på rundt 3600MhZ++ (Intel)

Skjermkort med stor prosessor og en del ram

Det blir temmelig dyrt om du skal ha den som en bærbar!! Men alt kommer an på hvilket program du skal bruke, om du er Pinnacle Studios fan, så vil du komme langt med en bærbar til en 8-9000,- Men om du skal bruke Adobe Premiere Pro, så må du nok regne med å ha ganske mye kraft i maskinen. Spesielt om du har tenkt å redigere større filmer. Da må du kanskje vurdere stasjonær for å få ned prisen.

Lenke til kommentar

Ja, vurdere også stasjonær. Men er svært lysten på å bytte ut min støyende bærbare.

Blir nok til at jeg bruker Pinacle Studio. Jeg tenker ikke å redigere typisk 4 timers familievideo, men mest småklipp (5-10 min) til å vise blant venner og kjente.

Med tanke på overføring, hva er kjappest? Firewire eller USB2?

Mvh

JDM

Lenke til kommentar
Ja, vurdere også stasjonær. Men er svært lysten på å bytte ut min støyende bærbare.

Blir nok til at jeg bruker Pinacle Studio. Jeg tenker ikke å redigere typisk 4 timers familievideo, men mest småklipp (5-10 min) til å vise blant venner og kjente.

Mvh

JDM

5304254[/snapback]

Ja, da skal det ikke være noe problem med en bærbar PC til 8-9000,- som sagt. Iallefall ikke med sånne småklipp=) Men overføring; USB 2.0 og FW, hastigheten er nokså lik. Ingen forskjell som er spesielt merkbar vil jeg si. Men de fleste DV-kamera (om du skal bruke det) har som oftest FW. Greit å ha begge!

Lenke til kommentar

Mvh

JDM

5304254[/snapback]

Ja, da skal det ikke være noe problem med en bærbar PC til 8-9000,- som sagt. Iallefall ikke med sånne småklipp=) Men overføring; USB 2.0 og FW, hastigheten er nokså lik. Ingen forskjell som er spesielt merkbar vil jeg si. Men de fleste DV-kamera (om du skal bruke det) har som oftest FW. Greit å ha begge!

5304676[/snapback]

USB 2.0 har teoretisk overføring på 480 Mb/s og FW har teoretisk 400Mb/s

men USB 2.0 er A symetrisk (sender kun en retning av gangen)

FW sender symetrisk (samme fart tur retur)

FW er definitvt raskest på video redigering. :D

Lenke til kommentar

Mvh

JDM

5304254[/snapback]

Det vil si at du ikke trenger noe nevneverdig datakraft. Kjøp en stillegående PC som faller best i smak, med tanke på design og ytelse. Alle moderne PC'er kan brukes til hjemme videoredigering, tar bare litt lengere tid med svakere maskiner. Og dessuten nevner du at redigeringen din vil bestå av små videosnutter.

Mine krav ville ha vært;

*Minimum 512 RAM, med mulighet for oppgradering selvfølgelig.

*Minimum 60 GB harddisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...