Gå til innhold

Lukter svidd av PSU

heggo0

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem med Strømforsyninga mi..

I går (16 des) slo jeg av pcen min, rett før jeg skulle legge meg.

ca 1 time etter jeg hadde lagt meg, så slår pcen seg på av seg selv og jeg våkner av et hyl fra pcen og hovedkort vifta bråka som bare faen! Jeg hopper jo såklart opp av senga og reiv kontakten ut.. for jeg var ikke sikker hva som skjedde! jeg så opp i pcen og alt så normalt ut.. men det lukta svidd av pcen + at den ville ikke vise noe bilde på skjermen når jeg prøvde å slå den normalt på igjen! PSUen er en Tagan 480w. Den lukter nå svidd som bare det.

Noen vet hvorfor dette skjedde? og hvorfor pcen bare slo seg på av seg selv?

Tips?

Takker :) og håper på rask hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde (nesten) samme problem på min strømforsyning. Når jeg skulle slå på pcen, så slo den seg av og på i ett kjør...Skjønte med en gang at det var PSUen som var problemet. Etter en nærmere titt så jeg at et av kretskorta i PSUen var svidd. Lukta av PSUen var ganske intens.

Etter det så har ikke pcen min fungert, og jeg har heller ikke fått testet de forskjellige komponentene. Men frykter at HKet er ødelagt siden pcen slår seg på av seg selv (med ny PSU) og av etter ca. 5 sek. (Power-knappen virker heller ikke)

Endret av Jumpern
Lenke til kommentar
Hadde (nesten) samme problem på min strømforsyning. Når jeg skulle slå på pcen, så slo den seg av og på i ett kjør...Skjønte med en gang at det var PSUen som var problemet. Etter en nærmere titt så jeg at et av kretskorta i PSUen var svidd. Lukta av PSUen var ganske intens.

Etter det så har ikke pcen min fungert, og jeg har heller ikke fått testet de forskjellige komponentene. Men frykter at HKet er ødelagt siden pcen slår seg på av seg selv (med ny PSU) og av etter ca. 5 sek. (Power-knappen virker heller ikke)

5304986[/snapback]

Det kan være El.kondensatorene på HK som er delvis blåst, hvis de buler ut på toppen er de ihvertfall iferd med å ryke. Med litt gode loddekunnskaper skal man kunne bytte disse selv, bare husk at det er snakk om lodding på finelektronikk, og at erstattnings kondensatorene er av god kvalitet.

Har sett ett slikt tilfelle med samme symptom, en "ferdigsydd" IBM maskin. Vedkommende som eier maskinen skiftet 7 eller 9 kondensatorer på hovedkortet og maskinen er som ny, verd å prøve hvis HK'et ellers er bra fremfor å kaste det.

:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...