Gå til innhold

Raptor, verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Western Digital Raptor 74GB. Lurer bare på om den er verdt pengene. Er det merkbar forskjell på ytelsen mot en vanlig 7200RPM disk? Også har jeg også hørt at den blir veldig varm. Jeg har to andre Western Digital disker i kabinettet, går det fint å sette Raptoren ved siden av disse, eller trenger jeg noe ekstra kjøling? Jeg har kunn 3X3,5 plasser i kabinettet så de vil i tilfelle stå inntill hverandre alle tre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en raptor 74GB og har blitt veldig glad i den, bruker den som OS og programdisk mens filmer musikk og spill ligger andresteder.

Når jeg reinstalerte sist bruke jeg en partisjon på en av de andre diskene, sata disker.. maxtor 250gb, og jeg merker god forskjell.

Lenke til kommentar

De blir ikke så veldig varme. Jeg har 2 stk i raid 1 stående rett over hverandre og de jobber 24/7 (og 4 stk 7200rpm disker rett over disse igjen). Med litt sirkulasjon i kabinettet bør det ikke være noe problem.

Absolutt verdt pengene hvis du er ute etter lave aksesstider uten å investere i SCSI.

Lenke til kommentar
Ok.. takk for hjelpen, da satser jeg på en raptor. :yes:

5303945[/snapback]

Jeg hadde samme spørsmål som deg for noen uker siden, og konklusjonen ble at jeg ikke skal gå for en raptor. De nye diskene med ncq og greier er visst ganske kjappe, og i mange tilfeller nærmer seg raptor`s hastighet.

De koster også ca 1100 for 300gb :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv Raptor og er fornøyd med den, men det er jo egentlig ikke det du spør om her da, og jeg mener nei, den er ikke verdt 1500-1600 spenn når du tenker på hva du for igjen for. En Hitachi T7K er nesten like kjapp, koster mye mindre (nesten halvparten) og du for 250gig, med andre ord nesten 200gig mer lagringsplass.Hitachien slår t.om Raptoren på en del av de syntetiske testene:

http://www.cluboc.net/reviews/hard_drives/...7K250/index.htm

http://www.storagereview.com/articles/2003...25VLSA80_1.html

Så spør du meg er ikke raptoren vert pengene før den vertfall har sunket ned til 900-1000kr segmentet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...