Gå til innhold

Det perfekte kompaktkamera - finnes det?

Anbefalte innlegg

Er kontinuerlig på jakt etter det "perfekte" (for meg) kompaktkamera som et lettere alternativ til EOS 350D. Dermed er det uaktuelt med "mega-zoom" og de enkleste P&S.

Krav

- god vidvinkel (helst fra 28mm)

- god lysstyrke (2.8 vidvinkel, helst maks 4.0 på tele)

- min 3x zoom og 5 megapiksler

- ikke krybbe

- lite røde øyne ved bruk av blitz

- lav støy ved ISO 400 eller høyere

- raskt (oppstart, autofokus, etc.)

- min. 200' piksel LCD-skjerm

- optisk søker

- mindre enn PowerShot G - helst ikke tyngre enn PowerShot S80

- billedbrikke helst ikke mindre enn 1/1.8"

- pris maks 4-5'

Kjekt å ha

- 3:2-format

- RAW-format

- 2.5" LCD-skjerm

Dessuten bør kameraet helst bruke SD-kort, til nøds CF.

PowerShot A620 får skryt for det meste, men får trekk for røde øyne-problem. Har dessuten ingen av "kjekt å ha"-ønskene. Panasonic LX1 har visstnok mye bildestøy, men ville ellers vært en sterk kandidat.

Finnes det noen gode alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røde øyne slipper du ikke med mindre du velger et større kamera. Det som har størst innvirking på røde øyne, er hvor nært blitsen sitter i forhold til objektivet. Jo nærmere, jo mer røde øyne. Det sier seg derfor selv at du aldri kan unngå røde øyne på et kompaktkamera.

Noen eldre filmbaserte kamera hadde blits som spratt ut på siden av kameraet når du slo det på, og hadde derfor mindre røde øyne problemer enn de fleste andre. Men har ikke sett noe lignende på digitale. Røde øyne kan lett fjernes på en datamaskin i etterkant.

Støy vil du uansett få en del av ved høye ISO verdier, ettersom bildebrikken er så liten. Skal man ha større bildebrikke... ja, da må man ha større kamera igjen ettersom optikken også må bli større.

Så ikke for å drepe drømmen din, men i overskuelig fremtid vil du nok ikke få tak i et kamera som oppfyller alle dine ønsker.

Lenke til kommentar
Røde øyne slipper du ikke med mindre du velger et større kamera. Det som har størst innvirking på røde øyne, er hvor nært blitsen sitter i forhold til objektivet. Jo nærmere, jo mer røde øyne. Det sier seg derfor selv at du aldri kan unngå røde øyne på et kompaktkamera.

Noen eldre filmbaserte kamera hadde blits som spratt ut på siden av kameraet når du slo det på, og hadde derfor mindre røde øyne problemer enn de fleste andre. Men har ikke sett noe lignende på digitale. Røde øyne kan lett fjernes på en datamaskin i etterkant.

En avtagbar blits, som f.eks. Olympus XA hadde, ville hjulpet.

Støy vil du uansett få en del av ved høye ISO verdier, ettersom bildebrikken er så liten. Skal man ha større bildebrikke... ja, da må man ha større kamera igjen ettersom optikken også må bli større.

Noen kompaktkameraer oppgis allerede å ha lite støy ved høy ISO, f.eks. Fuji F10. Den har samtidig blant de aller største billedbrikkene på kompaktkameraene. Med tanke på at filmbaserte kompaktkameraer ikke var vesentlig større enn dagens kompaktkameraer, skulle man tro at man i alle fall burde kunne putte inn en APS-brikkestørrelse uten at kameraet burde bli så veldig stort.

Så ikke for å drepe drømmen din, men i overskuelig fremtid vil du nok ikke få tak i et kamera som oppfyller alle dine ønsker.

5303929[/snapback]

Alle ønskene er det sjelden man får oppfylt, selv på denne årstiden :D

Jeg ville nok vurdert å droppe kravet om optisk zoom, dersom jeg fikk et kompaktkamera med billedbrikke av APS-størrelse (eller bedre), 28/35mm fast objektiv med f2.8/f3.5 (som Olympus XA, Olympus Mju eller Yashica T4) i et kamera på størrelse med Powershot A620.

Edit: Rettet feil Yashica modellbetegnelse

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Måtte bare kommentere litt om Olympus XA. Fikk flashback til tidlig i 80-årene nå, gitt, da jeg hadde en slik som supplement til min Pentax SLR (var det ME Super, tro??). Ultrakompakt 135-kamera med avtagbar blitz, kom i 3 modeller, super optikk, tok kjempebra bilder. Uten blitzen påmontert (på siden) var det vel mindre enn den minste IXUS i dag. Skjønner ikke hvorfor jeg solgte den....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...