PlastBox Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Hei! For det første vet jeg allerede at dette er et særdeles ubrukelig prosjekt dersom det lar seg gjøre, men det gjør det da ikke noe mindre morsomt..? Jeg har lenge tenkt på muligheter for å lage en link mellom to datamaskiner med lasere. Det første jeg tenkte på var 10Mbit ethernet da dette bare bruker et ledningspar for å sende (et hver vei), altså ville jeg bare trengt 2 lasere. Tingen som stopper meg her er at jeg ikke klarer å finne noe informasjon om signalene som går igjennom denne ledningen. Er det noen som opplyse meg litt ang. spenning, polaritet ol.? Hadde vært meget takknemmelig! Tech Info Det eneste jeg har funnet ut er at pin 1 og 2 er TX+ og TX- (Transmit) og pin 3 og 6 er RX+ og RX- (Recieve). I mangel av mer informasjon har jeg tenkt litt på å lage noe tilsvarende, men for nullmodem-tilkoblinger. Dette gjør selvfølgelig hele greia enda mer ubrukelig men shit heller! Fortsatt ganske moro. Det jeg lurer på her er egentlig bare hvorvidt noen vet om den ledningen som går fra pin 5-5 lar seg kutte ut, uten at man mister noe funksjonalitet? Hadde planer om å bruke bare en laser hver vei (fra 2-3 begge veier). Dersom jeg må ha en ledning mellom de 2 datamaskinene er jo det lille poenget dette prosjektet hadde borte. På forhånd, takk for all hjelp! Får jeg noengang sanket nok info til å sette en av disse prosjektene ut i live havner selvfølgelig bilder ol. på en nettside sammen med litt info om printerport-interfacet jeg har laget. Endret 17. desember 2005 av PlastBox Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Pin 5 er jord (eller kall det null volt, GND, eller hva du vil). Hvis du kutter den vil det ikke fungere, siden en strømkrets trenger 2 ledere (en fram og en tilbake). Når du bruker laser trenger du naturligvis ikke en ledning i tillegg. Må si at det virker noe ambisiøst å tenke på å lage en laserlink uten å ha slik helt grunnleggende forståelse av elektronikk. Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Pin 5 er jord (eller kall det null volt, GND, eller hva du vil). Hvis du kutter den vil det ikke fungere, siden en strømkrets trenger 2 ledere (en fram og en tilbake). Når du bruker laser trenger du naturligvis ikke en ledning i tillegg. Må si at det virker noe ambisiøst å tenke på å lage en laserlink uten å ha slik helt grunnleggende forståelse av elektronikk. 5303716[/snapback] Takk for den ovenfra-og-ned kommentaren! Er nok ikke jeg som mangler denne grunnleggende forståelsen du snakker om. En strømkrets trenger 2 ledere? Her er det snakk om 2 strømkretser, altså trenger man 4 ledere? Diagrammet viser 3 ledere... Jeg har aldri påstått at jeg er noe mer enn en hobbyist, så jeg tar kanskje feil, men strøm trenger ikke å gå fra + på en maskin, gjennom det den skal, også tilbake til jord på den samme maskinen. Holder at strømmen fra maskinen som sender går fra denne, til maskinen som mottar og til en hvilken som helst jord. Blæh, dette ble mange ord med lite innhold! Norge selger elektrisitet til bla. Danmark og denne går igjennom én enkelt leder for å redusere tap. Danmark har da selv jord! Er ingen grunn til å bruke 2 ledere bare for at strømmen skal komme tilbake til jord i Norge, der + er. pluss------------------belastning-----------jord See? Pluss er i Norge, belastningen er i Danmark. Hvorfor skulle man trenge å lede strømmen tilbake til Jord være i Norge når Jord er det samme uansett om den er i Norge eller Danmark? Edit: Selvfølgelig vet jeg ikke akkurat hvordan seriellporten fungerer, ergo spør jeg her. Poenget var at strømmen godt kan gå fra pluss på maskin 1 til jord i maskin 2, og da trenger man bare en leder. Det er godt mulig dette blir en litt "skitten" måte å gjøre det på, men jeg ser med mine hobbyist-øyne ikke hvorfor det ikke skulle fungere. Det er tross alt snakk om noen lusne milliampére. Endret 17. desember 2005 av PlastBox Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Pin 5 er jord (eller kall det null volt, GND, eller hva du vil). Hvis du kutter den vil det ikke fungere, siden en strømkrets trenger 2 ledere (en fram og en tilbake). Når du bruker laser trenger du naturligvis ikke en ledning i tillegg. Må si at det virker noe ambisiøst å tenke på å lage en laserlink uten å ha slik helt grunnleggende forståelse av elektronikk. 5303716[/snapback] Takk for den ovenfra-og-ned kommentaren! Er nok ikke jeg som mangler denne grunnleggende forståelsen du snakker om. En strømkrets trenger 2 ledere? Her er det snakk om 2 strømkretser, altså trenger man 4 ledere? Diagrammet viser 3 ledere... Jeg har aldri påstått at jeg er noe mer enn en hobbyist, så jeg tar kanskje feil, men strøm trenger ikke å gå fra + på en maskin, gjennom det den skal, også tilbake til jord på den samme maskinen. Holder at strømmen fra maskinen som sender går fra denne, til maskinen som mottar og til en hvilken som helst jord. Blæh, dette ble mange ord med lite innhold! Norge selger elektrisitet til bla. Danmark og denne går igjennom én enkelt leder for å redusere tap. Danmark har da selv jord! Er ingen grunn til å bruke 2 ledere bare for at strømmen skal komme tilbake til jord i Norge, der + er. pluss------------------belastning-----------jord See? Pluss er i Norge, belastningen er i Danmark. Hvorfor skulle man trenge å lede strømmen tilbake til Jord være i Norge når Jord er det samme uansett om den er i Norge eller Danmark? Edit: Selvfølgelig vet jeg ikke akkurat hvordan seriellporten fungerer, ergo spør jeg her. Poenget var at strømmen godt kan gå fra pluss på maskin 1 til jord i maskin 2, og da trenger man bare en leder. Det er godt mulig dette blir en litt "skitten" måte å gjøre det på, men jeg ser med mine hobbyist-øyne ikke hvorfor det ikke skulle fungere. Det er tross alt snakk om noen lusne milliampére. 5304782[/snapback] Eg tror du skal lese litt mer om elektronikk før du begynner med et slikt prosjekt. Det eg siterer deg på viser bare at du ikke vet nok. Og samtidig synes eg du virker litt kjepphøy til å svare på den måten. Joda, du spurte, og du fikk litt svar. Kanskje du ikke likte svaret du fikk? Et lite hint: Det er forskjell på vekselsstrøm og likestrøm. Og en liten ting til... det ER forskjell på jord Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Det var ikke meningen å være nedlatende i min kommentar. Men dine tanker om hvordan ting fungerer er dessverre langt unna virkeligheten. Bare for å ta det siste - joda, det kan være mulig å få strøm til å gå uten å koble opp en jordledning. Du utnytter da at strømmen har funnet sin egen vei, via kjente eller ukjente jordingskretser. Men ingen som har litt kunnskap om hva man driver med vil koble slik. Det blir totalt upålitelig. Lenke til kommentar
space Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) TP-kabel for 10-Mbit (10BASE-T) trenger kun 4 ledere = 2 trådpar (1+3 og 2+6). Lederne 5, 4, 7 og 8 trengs ikke. Har selv brukt dette mange ganger. De billigste nettledningene man fikk kjøpt til 10-Mbit hadde ofte bare 4 ledere. En av lederne i hvert trådpar er "jord", eller kanskje riktigere betegnet "signaljord". For at så hurtig switching som skjer ved 10Mbit skal kunne forekomme, må signal (T/Rx+) og signaljord(T/R-) ligge veldig tett. (For å minske induktansen.) Etter raske søk http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html ser det ut som 10BASE-T "kun" bruker et 10MHz signal som derfor ikke er multiplexa. Skulle da tro at det burde være mulig å gjennomføre prosjektet såfremt man vet hvordan man skal switche laser'en ved 10 MHz. space Endret 18. desember 2005 av space Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Blæh, dette ble mange ord med lite innhold! Norge selger elektrisitet til bla. Danmark og denne går igjennom én enkelt leder for å redusere tap. Danmark har da selv jord! Er ingen grunn til å bruke 2 ledere bare for at strømmen skal komme tilbake til jord i Norge, der + er. pluss------------------belastning-----------jord See? Pluss er i Norge, belastningen er i Danmark. Hvorfor skulle man trenge å lede strømmen tilbake til Jord være i Norge når Jord er det samme uansett om den er i Norge eller Danmark? er det den likstrømskabelen over skagerak du reffererer til? den LIKESTRØMSKABELEN som bruker SJØEN som JORD....... host! Hvis det er elektrisistet så må man ha ett felles punkt som refferanse. Men det prosjektet ditt hørse spennende ut. Har dess ikke fått jobbet med lasere ennå, men regner med at det krever en viss kompetanse for å få til dette. Kan lete litt når jeg kommer på jobb i morra og finne noe bakgerunns stoff Nå er det julebord, på en søndag..... vel.... funker det også Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Trådstarter: Etter å ha lest det du har skrevet beviser det at du har for lite kunnskap om elektronikk. Nå mener jeg ikke noe vondt med det. Men det er ikke enkelt å få til en laserlink. Jeg har selv jobbet med fiber og laser i siden sommeren nå. Det er en ting jeg skal fortelle deg. Det er ikke lett som det virker som. Tilbake til temaet. For å få til en link må du ha: Sender: Laser, driver (ikke billig og enkel), modulator Mottaker: fotodetektor, forsterker, demodulator En laser kan fort koste tusen kroner (billig laser) En fotodiode kan fort koste det samme. Skal du bruke dette til noe fornuftig må du også ha fiber i tillegg. Da må du ha linser for å fokusere lyset. Av egne erfaringer er det ikke lett å treffe kjernen som er 0.009-0.065mm (ja...millimeter) i diameter. Så selv om du har kunnskaper innen dette feltet er det vanskelig å få til alt dette på en gang på kort tid. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Ahem... må unnskylde den der! Er hos en kamerat, og e så vant til at jeg er logget inn her at jeg bare skrev og postet! Selvfølgelig er det han som er logget inn her, ikke jeg... Endret 20. desember 2005 av zandzpider Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Takker for alle svar! Er godt mulig jeg ikke kan nok til å få til noe av dette, men jeg postet i grunn ikke for å bli fortalt det. Koselig at 5-6 folk tar seg tid til å lese posten min og svare men jeg vil heller ha informasjon enn en drøss kommentarer om hvor langt over mitt hode dette ligger. Jeg postet hovedsakelig for å høre om noen visste detaljer om spenning ol. på et ethernet-signal. Lyd over laser Samme ting, annen side Free space laser data transmitter I følge det jeg leser på de overstående sidene er det ikke fryktelig vanskelig å få til å bruke lys til å overføre data mellom 2 datamaskiner. Den siste linken viser sånn omtrent det jeg hadde tenkt meg, med det unntaket at den trenger egen programvare. Planen min var å koble opp COM-porten slik som diagrammet i posten over viser, og sette laseren mellom pin 3 (sende) og pin 5 (jord). Mottager-enheten ville jeg tro kunne være noe så enkelt som en photo-diode plassert mellom en passende spenningskilde (er ikke helt sikker på spenningen, maks 25V?) og pin 2 (motta). Om ikke annet viser den siden i allefall at man kan koble inn "utstyr" mellom en positiv pin, f.eks. 3, og pin 5 (jord). 2 styk P.S.: ddd-king, jeg snakker ikke om ekte lasere til mange tusen kroner. Jeg snakker om laserpekere. Billigdritt med en led og en linse. Behydro, ja, jeg vet at den kabelen er LIKESTRØM. Jeg er kanskje ingen elektroingeniør, men jeg er da ikke tilbakestående heller! ;P Uansett var vel poenget at strømmen fra signal-pinnen på min pc godt kan gå til jord på den samme maskina, og i mellom der kan man sette litt av hvert. Edit: Fant endelig den siden jeg snakket om, som en lærer på ikt viste meg! twibright.com Endret 20. desember 2005 av PlastBox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå