Gå til innhold

Vifta på bærbaren min står på hele tida!

moshpit

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har denne laptopen og de siste dagene har vifta mi plutselig begynt å stå på hele tida. Det er som da den egentlig skal være avslått, fortsetter den å gå. Dette er _meget_ irriterende.

Jeg satte frekvensen på CPU`en på always low i biosen, og da var den som før igjen (med 800MHZ). Men når jeg stiller den tilbake er det det samme.

Er det noen som f.eks kjenner til problemet eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har denne laptopen og de siste dagene har vifta mi plutselig begynt å stå på hele tida. Det er som da den egentlig skal være avslått, fortsetter den å gå. Dette er _meget_ irriterende.

Jeg satte frekvensen på CPU`en på always low i biosen, og da var den som før igjen (med 800MHZ). Men når jeg stiller den tilbake er det det samme. 

Er det noen som f.eks kjenner til problemet eller lignende?

5303382[/snapback]

Støvsug kjøleribber og vifteutganger hvis du har hatt den en stund. Spiller en overraskende stor rolle...hybelkaniner i kjøleribbene er ikke bra.

Sjekk hva CPU-forbruket er, hvis du har fått spyware eller bare har dårlig oppsett så bruker den mer enn 2-3% cpu når den er idle.

Undervolt prosessoren (med f.eks NHC) i tillegg, så holder den nok kjeft.

Lenke til kommentar

Hei.. Jeg har hatt den i et siden september så jeg tror ikke kaniner har så mye å si. Spyware _skal_ det ikke være så mye av lenger siden jeg har kjørt adaware og diverse andre programmer.

Jeg er litt skeptisk til det underclock programmet. Liker ikke å tukle med frekvensen når det er en såpass ny laptop. Prøver spybot nå og ser om det hjelper..

Og den bruker 2-3% når den er idle.. hmmm det er nok til at vifta går altså?

Endret av moshpit
Lenke til kommentar

Har du sjekket om cpu faktisk kjører på 800 Mhz når du ikke bruker krevende programmer? Når du har power settings som normalt mener jeg..

Kjører cpu på full guffe uansett vil nok viften gå mer eller mindre konstant.. Men dog hele tiden hørtes litt rart ut.. Viften tar altså aldri pauser? :hmm:

/Espen

Lenke til kommentar

Det står 1.73 på egenskaper på min datamaskin. Selvom den er idle. Og da har jeg sånn dynamic greier.

Viften tar aldri pauser nei. Det gjorde den i starten av uka og siden jeg kjøpte den... Har nesten stått på siden jeg fikk den da men.. CPU grafen svinger opp og ned som .. ja jeg veit ikke hva jeg kan sammenligne det med engang

Lenke til kommentar

Det som du kan sjekka er om det er nokon "mystiske" prosesser som går i bakgrun. Sjølv om du kjører adaware spybot osv, så kan d henda at pcen din er infisert med virus eller eit eller anna spyware. Kan også vere noko prog som du har installert i det siste som "kræsjer" med dynamiske frekvens styringen eller intel drivarene.

Skjedde dette etter du installerte noko eller ettar at du gjorde ein bestemt handling?

For å sjekka detta så starter du taskmanger(Oppgavebehandling) og sjekker alle prosesser som du ikkje kjenner igjen, og spes alle som sluker mykje minne eller prosessor bruk. Når du finner ein app. som ser mistenksom ut så googler du etter fulle navnet for applikasjonen og får som regel svar på om det er spyware/virus osv eller system apps.

Når det gjelder NHC og frekvens tweaking så er dette totalt uforlig så lenge du klokker nedover og ikkje overklokker. På heime sida til NHC så er det veldig utfyllande guider for korleis bruka programet.Vil anbefalla deg å prøva programmet, så ska du sjå at du får vekk viftestøyen samt bedre bat. kapasitet.

Lenke til kommentar

ja skjønner.. Jeg klokka min stasjonære fra 1.8 til 2.6.. det gikk litt til h... men 2.4 funka.

Men nå kjører jeg på "always low", og CPU`en blir brukt like mye, men vifta går som den gjorde før. Jeg vil helst ikke ha lavere ytelse(?) fordi vifta går hele tida..

Når det gjelder programmer som går i bakgrunnen har jeg prøvd å avslutte alle jeg kan. har ikke funnet noe mistenkelig. btmon2.exe bruker litt, men det er en bluetooth sak.

Det som bruker litt av og til er Services.exe, men dette er jo nødvendig så kanskje et program bruker den eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...