Gå til innhold

XP setup nekter å finne RAID-drivere på floppy

enden

Anbefalte innlegg

Under installasjonen av en PC med Intel ICH7R RAID-kontroller nekter windows å lese fra disketten med drivere. Jeg har forsøkt den originale (som fulgte med hovedkortet), og to andre som er lastet ned fra Intel sine sider.

Setup ber om å trykke enter etter at floppyen er satt inn. Når jeg trykker ser jeg at det er aktivitet på floppyen, før skjermbildet som ber mo å sette inn floppy og trykke enter lastes igjen. Det samme skjer med alle diskettene mine, og med både norsk versjon (lastet ned fra MSDN tidligere i dag) og en litt eldre engelsk corp CD jeg har liggende. Corp CD-en har vært installert tidligere med hell.

Har noen vært borti denne typen problem før? Har ikke peiling på hva jeg skal prøve nå. Diskettstasjonen fungerer tilsynelatende flott på den installasjonen som er der i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette på tweaktown.com, ikke mye hjelp men en mulig forklaring ?

"Hello,

I have the same problem with same ASUS MoBo, Intel ICH7R Matrix Storage and 2 Hitachi HDS7x80 SATAII disks.

First I think that the problem is MoBo, so I try it with two other (GIGABYTE) with 955X and 945 ChipSet. Than OS (Win 2003 Standard Edition), and I try to install WinXP Pro, but result is the same.

I succed to install Win2003 Server on IDE disk with no problems, so I think that the problem is in HDD's not in MoBO, so I decide to provide other HDD (SATAII but other vendor).

Prior to that I found drivers for ICH7R on Intel site wich has more recent date, but same version.

The instalation pass well with no problems on two MoBo's (ASUS and GIGABYTE).

So the problem is in RAID driver (F6 in startup of instalation) provided with MoBo.

J hope this tip will help some one, because I spend about 4-5 days in trying

to install the new PC, and switching MoBo, HDD's, OS, trying to find solution

on some forums on the Internet, but with no success.

Buy,"

Lenke til kommentar

Hmm, det underbygger min teori om at det er disketten det er noe galt med. Det er nok ikke selve driverne som er problemet, det er mer sannsynlig txtsetup.oem som ikke gjenkjennes av Windows. Det er denne fila setup bruker for å vurdere om det er en gyldig driverdisk eller om den bare skal forkastes - noe som tydeligvis skjer i mitt tilfelle

Jeg har tatt en titt på den versjonen som er på mine disketter (to ulike versjoner av Intel F6 disk utility). Jeg kan ikke se noen åpenbare feil i fila som skulle gjøre at disketten ikke godkjennes.

Får se om jeg finner med en driverdiskett til ICH7R hos noen andre en Intel da.

Takk for hjelpen så langt - rapporterer tilbake etter en restart. Forhåpentligvis tar det lang tid, fordi jeg installerer på nytt :)

Lenke til kommentar

:realmad:

Fikk tak i en diskett med ICH5-drivere. Fikset litt på innholdet sånn at driverne som faktisk ble lastet var til ICH7R. Samme resultat - får ikke velge drivere engang.

Fikk pakket ut et ny diskett fra setup-filen til Matrix Storage-konsollet til windows. Samme resultat.

Lenke til kommentar

Uhm, litt pinlig fra en som jobber med å skru og feilsøke PC-er ca 50% av arbeidsdagen, men det viser seg at det var diskettstasjonen som var delvis defekt. Lot meg lure av den, siden den tilsynelatende fungerte fint i Windows.

Jeg fant fram en gammel skrap-PC og skrudde ut diskettstajonen derfra, og tror du ikke det funket :blush:

Takk for hjelpen anyway :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...