DargarWhiteFang Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hei! Har noen kjappe spørsmål. Situasjon: Gammel maskin byttet ut, ny maskin har ingen lpt port... TABBE.. Reddning, vår LaserJet har nettverkskort innstallert... Maskinen(e) er kobblett opp, via patch-panel og ned til baksiden av ADSL modemet. Vårt modem har 4 innganger, 2 er i bruk nå. Spørsmål: Kan jeg bare kobble printer til nærmeste "Data" punkt og så patche dette punktet fra patch-panel og ned til modem? Gjør vel ikke noe at printeren kommer "on-line" med tanke på virus etc? eller? Isåfall så er det vel vanlig "straight through" både mellom printer og vegg og mellom patche-panel og modem? Håper på kjapt svar da jeg som "eldste sønn" jobber gratis for fatteren her... har sutti hele dagen med anndre ting (føre over regnskaps-filer etc.) og ønsker å bli kjappt klar.. har jo anna å gjøre.. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Spørsmål:Kan jeg bare kobble printer til nærmeste "Data" punkt og så patche dette punktet fra patch-panel og ned til modem? Gjør vel ikke noe at printeren kommer "on-line" med tanke på virus etc? eller? Teoretisk kan en eller annen moromann som finner printeren din da dumpe en 579 siders printjobb på den, virusfaren skulle være ikkeeksisterende. Det kunne jo også være en eller annen bug i printsystemet som gjør at skriveren tar fyr når den mottar en eller annen bestemt kommando, men jeg ville ikke vært så redd for det. Du har ikke en eller annen mulighet til å si at den kontakten som printeren henger på ikke skal ut på nettet? Forresten, routeren din kjører sannsynligvis NATing dersom dere har flere kontakter 'på innsiden' så da er det bare mulig å komme inn til det du har laget ruter for. Isåfall så er det vel vanlig "straight through" både mellom printer og vegg og mellom patche-panel og modem?5301473[/snapback] Jupp. M. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Et xDSL modem som har innebygget router, har som regel en brannmur funksjon slått på fra WAN->LAN uansett, med mindre den er slått av. JetAdmin kan vel kjøres, telnet, og Raw 9100 og evt LPR på 515 hvis det er definert. Men nei, hvis noen har tilgang til skriveren, har de og tilgang til de andre ting som er på nettverket, for da er brannmuren av Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Tusen takk for kjappe innspill!! Da våger jeg nokk å kobble opp så får jeg heller teste hjemmefra hvorvidt jeg kommer til den eller ikke. skal bli spennende å se om jeg får det til å fungere.. ... bare håpe at jeg finner tp-kabler her ett sted, eller små jeg hjemmom å klemme kabel. Men igjen, tusen takk!! Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 så var det bare å rote rundt på nettet for å finne ut hvordan jeg finner ip-addressen.. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Har du dhcp på nettet ditt kan du trykke ned den store og lille knappen samtidig så kommer det ut en testside med tcp/ip-info hvor det står hvilken adresse den har fått tildelt. Du burde gå inn via telnet eller web-interfacet og sette adressen til en fast adresse så du slipper å styre hver gang den får ny ip. Hvis du ikke har dhcp i nettet trenger du en liten softwaresnutt som ligger på HP sine sider hvis du søker etter software for Laserjet 2200dtn Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 sukk. så lett var det ikke nei. online hos hp sies det at ip skal stå på side 2 i "test-utskriften" som man får når man trykker inn og slipper begge de to knappene.. men jeg får bare 1 side, og der står ingen ip-addresse. Printeren registreres på modemet (grønnt lys), men jeg kan ikke finne den på "local network", sikkert pga at den ikke ligger i default workgroup eller at den ikke har korrekt subnet? eller? eller? Finnes det noe program som kan "sniffe" ut alle ip-addresser som er registrert lokalt? har bare 2 PC'er og 1 printer på modemet, så det blir vel ikke så mange? Modemet jeg har heter zyXEL Prestige 600, hvordan kan jeg "komme inn på" dette, kanskje jeg med hjelp av dere kan utrette noe derifra? Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) [edit] model 660-H ... 600 var visst hele serien av zyXEL modem... [/edit] Har du dhcp på nettet ditt kan du trykke ned den store og lille knappen samtidig så kommer det ut en testside med tcp/ip-info hvor det står hvilken adresse den har fått tildelt. Du burde gå inn via telnet eller web-interfacet og sette adressen til en fast adresse så du slipper å styre hver gang den får ny ip. Hvis du ikke har dhcp i nettet trenger du en liten softwaresnutt som ligger på HP sine sider hvis du søker etter software for Laserjet 2200dtn 5301794[/snapback] Det ligger mange software snutter der, bl.a. en "wizard" for å sette opp nettverksskrivere, denne har jeg, men den finner ingen skriver på "det lokale nettet"... (har sjekka at det ikke er bråk med firewall, og siden jeg har kasta ut Norton Internet Security, så... ) Vilken av DISSE snuttene var det du tenkte på? Vet ærlig talt ikke om vi har DHCP, men mest sannsynlig ikke.. da må i tillfelle dette være innebygd i ADSL modemet fra TeleNor. (zyXEL Prestige 600). sukk. lang dag nå.. hvorfor kan ikke ting alltid være "plug-and-play"? -Er jo som oftest det, men ikke alltid. og ikke idag. Endret 16. desember 2005 av Dargar Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hmm .. virker som de har tatt bort den pakken nå. Men et par kjappe ting: *Det lyser på nettverkskortet på skriveren? Hvis Ja -> en linje ned, hvis Nei -> noe er feil her. *Forsøk å gå inn på webinterfacet på routeren og se etter noe DHCP clients elns og prøv å aksessere de ip-adressene via en nettleser. *Hvis du ikke klarer dette, prøv å ping alle adresser i ditt nettverk og håp du treffer riktig Når du skal legge til denne skriveren så er det add printers -> local printer -> Create a New TCP/IP-port -> skriv inn adresse osv .. blablablabla .. du fatter forhåpentligvis greia. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 AAARG. og kan såklart ikke gå inn på modemet heller, siden TeleNor har lagt passordbeskyttelse der? -husker jeg leste noe om at vi ikke fikk gå inn der å enndre heller. Sukk alltså. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Når du printer ut konfiglisten på printeren, dumper system data, så kommer alt om nettverket også med ut - selv om det står side 2, har du kigget etter alt på side 1? Ellers, hvis du start opp HP JetAdmin, pleier den å klare finne printeren med broadcast, programmet er gratis og laster ned fra HP her Evt last ned AngryIP scanner, og finn IP på hele nettverket - men den finner du neppe - med mindre printeren kjører på dhcp. Fra HP - for å nullstille hele lortet, pass på det siste som står: Restoring an HP Jetdirect print server to factory defaults (known as a cold reset) will erase all previous configurations and may require network administrative knowledge, permissions, and access to reconfigure it. A cold reset also allows the HP Jetdirect to broadcast DHCP and BootP packets, which will allow it to be configured by a DHCP or BootP server. If the printer has no display, the indicator lights will cycle. 2200DTN Hold down the GO button. Turn the printer on and continue to hold the GO button for five to ten seconds. Release the GO button after the Attention light turns on. (If the button is held down for 20 seconds or more after the LEDs come on, it may reset the page count and remove the serial number.) Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 En annen ting - sånn på tampen - hvis du allikvel skal skrive status på et tidspunkt. Har du styr på å legge til port og printe til raw med den eksisterende driveren? Eller er jeg bare frekk som spør et dumt spørsmål? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Når du printer ut konfiglisten på printeren, dumper system data, så kommer alt om nettverket også med ut - selv om det står side 2, har du kigget etter alt på side 1? Ellers, hvis du start opp HP JetAdmin, pleier den å klare finne printeren med broadcast, programmet er gratis og laster ned fra HP her Evt last ned AngryIP scanner, og finn IP på hele nettverket - men den finner du neppe - med mindre printeren kjører på dhcp. 5302018[/snapback] Pr default så står printern til DHCP med mindre han har vært inne å kuka på skriveren. Kan tenkes han kanskje må skru den av og på for at den skal sende ut dhcp request. WebJetadmin er jo slit å ordne da. Må registrer seg for å få laste ned og trenger en maskin å installere på Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Ok, jeg har bare og jobbet som IT avdeling for mindre bedrift - og ofte kommer printerne (mye utstyr egentlig) fra andre plasser osv ferdig brukte - og ofte er ikke default default lengre... Men, hvis du skal scanne nettverket, er verdens beste program her - Angry IP scanner Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) prøve å pinge 'broadcast' min hp-skriver svarer i hvert fall på det. Jeg har bare linux maskiner nå, så jeg vet ikke hvordan det funker på windows (maskinene svarer ikke, i hvert fall) kjør cmd og skriv ping, se om du har et valg -b eller noe slik. Dersom maskinene er på 192.168.1.1 osv, er broadcastadressen 192.168.1.0 (I alle fall, bruk de tre første tallene i ipen og sett det siste til 0 dersom du har subnettmaske 255.255.255.0 (og hvis du ikke har det, regner jeg med at du har satt opp ting selv og vet hvordan det skal være)) M. Edit, heisann, innlegg nr 400. Endret 16. desember 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 kjør cmd og skriv ping, se om du har et valg -b eller noe slik. Dersom maskinene er på 192.168.1.1 osv, er broadcastadressen 192.168.1.0 (I alle fall, bruk de tre første tallene i ipen og sett det siste til 0 dersom du har subnettmaske 255.255.255.0 5302622[/snapback] Og jeg som trodde siste ip i nettverket var broadcast. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2005 Takk for all hjelpen! Overveldende respons også! Takk takk! Problemene fortsatte å hope seg opp, så det endte med en om-rokkering av maskiner på kontoret og innkjøp av en USB-parallell adapter. Feige veien ut kanskje, men det fungerte tillfredsstillende (utenom for mitt ego) så da er det jo bra.. litt irritert på at jeg ikke fikk skriveren "på nett", men tror fremdeles det må ha noe med innstillinger i TeleNor's modem? forresten: Det kommer bare 1, -en- side, ikke 2, når jeg skriver ut den derre sia som man får når man trykker inn begge knappene sammtidig. På denne sida nevnes ikke ip med et eneste ord/tall. -vet ikke om dette er fordi skriveren ikke kjenner til sitt eget nettverkskortmodul ting, eller om det er noe annet skummelt. jaja. fixa det den feige veien, så jeg orker ikke stresse mer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Har du aktivert nettverkskortet på printeren - eller er den fortsatt satt opp til parallelport? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Har du aktivert nettverkskortet på printeren - eller er den fortsatt satt opp til parallelport? 5314542[/snapback] Er vel ikke noe "aktiveringsmetode" på det I/O-kortene der? Plug'n Play all the way. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 det finnes bare 2 knapper på printeren, og ikke noe display... så hvordan aktiverer man isåfall en skriver som man ikke finner på nettverket? Uannsett, kjiba ut og kjørte på latmanns løsning, dvs. usb til parallell kabel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå