Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hvis forbrukerrådet får gjennomslag i denne saken saken bli det veldig dyrt å kjøpe harddisker i dette landet. Jeg er fint lite intressert å subsidiere tullinger som ikke tar backup så kryss fingrene for at domstolene tolker forbrukerkjøpslovens § 34 annerledes enn forbrukerrådet Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Her er jeg helt enig. Hvis alle butikker skal kunne holde denne loven, MÅ prisen gå opp.. rett og slett.. Det er ren idioti å mene at feks en webshop skal betale for tapt data! Det må isåfall bli produsenten da, men fortsatt helt idioti Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Idioti har allerede gjort hardware dyrere; Angrefristen! "Jeg leverer tilbake mitt FX5200 som jeg betalte 400 kr for. Det yter ikke like godt som et 7800GT" "Fikk faen ikke åpnet flere piplines - fint med angrefrist" "Drit CPU'en lot seg ikke klokke mer enn 30% - ANGREFRIST - Prøver med en annen - forhåpentligvis bedre stepping" "Urgh... kabinettet er jo rødt - det glemte jeg å undersøke" "Hæ passer ikke Pentium 4 i nForce4 hovedkort" ... etc. Idioter gjør norge dydrere og dyrere... kun idiotene tjener på dette. FAMII - Folke Aksjonen mot Idioter og Idioti Sign up! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 tja! er flerne vinkliger på denne saken. Er da også kun snakk om at selger skal gjennoprette tapt data i tilfeller hvor disk har kræsjet og det er tydlig at det ikke er en brukerfeil etc.. Men personlig så er jeg vel enda i mot en slik løsning. Men i fremtiden så vil folk kreve mer sikkerhet på lagringsmediene. Datalagring blir jo brukt flerne og flerne steder. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Eg håper også at det ikkje kjem eit medhold, for at leverandør skal stå ansvarlig for innhold ved ein kræsj , så blir det vel utsøkt, "jeg er så idiot at jeg lagret viktige filer bare 1 plass, og det er de som solgte meg produktet som må fikse det" Men me lever diverre i ein tid der minst 60-70% av norges befolkning er digitale analfabeter, og dette gjeld især forbrukerrådet, som har faktisk klart å få til at ein mobil og ein bil har same reklmasjonsrett. Så det blir vel kjennelse i kundens favør her også. Litt OT men relevant iforhold til idiotiske vedtak For produsentene kommer det til å gå bra sidan det kan bli innført ei vedtak om at alle telecom-operatører skal lagre all trafikk i minimum eit år. Så store hder o.l kommer til å bli mangelvare ganske snart. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Ja, jeg kom på dette da jeg kjøpte et GF6200 og ikke fikk åpnet pipelines. Et øyeblikk tenkte jeg å returnere det, men vet jo at dette koster butikken. Så jeg beholdt kortet istedet. Det er jo for #¤"% ikke butikkens feil at jeg ikke får ting jeg i grunn ikke "har rett på". Over de 6-7 åra jeg har handlet fra nettet, har jeg vel returnert 2 ting på angreretten. Har kommet ut for en del folk som "låner" ting fra et utvalg av nettbutikker, d.v.s kjøper ting, beholder dem i litt under 2 uker og så returnerer dem. Forbanna snyltere kaller jeg slikt. Og det slår tilbake både på oss og dem. Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 "Hæ passer ikke Pentium 4 i nForce4 hovedkort" Det er litt feil jeg har nforce4 chipset :o og p4 hehe ;D Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Er man ikke fornøyd med varen, uansett grunnlag, mener nå jeg man kan benytte angrefristen. Men utfallet av denne saken vil vel også innebære at leverandør vil være erstatningpliktig for hardware som blir ødelag om vannkjølinga skulle lekke? Noen som har synspunkter? Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Angreretten er fin i de tilfeller selger/produsent lover mer enn han kan holde. Hvisdu kjøper et kamera til 4000-5000,- kr som selgeren og produsenten skryter opp i skyene, og du ender opp med noen grautete bilder, da er det helt greit å levere tilbake. Men å levere noe tilbake på grunn av egen idioti er helt bak mål, og koster resten av forbrukerne mye i økte priser. Det samme gjelder den saken som er til diskusjon her. Backup er eget annsvar! Selvsagt skal disken erstattes hvis den ryker, men jeg er til enhver tid annsvarlig for det jeg har lagret på den. Hvis det blir borte og jeg ikke har nødvendig backup, så er det mitt problem. Hvis denne saken går gjennom skal jeg saksøke min bank fordi den ikke har ordnet med nødvendig backup av alle pengene som har gått ut av konto nå i juletida.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Er man ikke fornøyd med varen, uansett grunnlag, mener nå jeg man kan benytte angrefristen. Men utfallet av denne saken vil vel også innebære at leverandør vil være erstatningpliktig for hardware som blir ødelag om vannkjølinga skulle lekke? Noen som har synspunkter? 5301623[/snapback] Det med vannkjølingen er et klart lærebokseksempel på et tilfelle der leverandøren er erstatningspliktig. Hvis lekkasjen skyldes en mangel på produktet da selvsagt. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Noe av det mest tullete jeg har hørt. Viser bare hvor mange kjærringer som sitter i forbrukerrådet ! Det minner meg om den gangen NAF fjernet egenandelen for folk som trengte f.eks starhjelp når den første kulda kom om høsten, mot at alle måtte være med å betale en høyere premie. Det vil si at alle måtte sponse de tullingen som ikke sjekket ut bilen før det ble kalt. Etter dette har ikke jeg vært medlem i NAF. Har ikke savna det et minutt ! Lenke til kommentar
husmusa Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Det er bra at saken prøves. Jeg er "kjærring" og synes at dette er en prinsippsak. Jeg tar backup hver annen dag, men innimellom skjer det at viktig data kan gå tapt. Det kan skje på 2 minutter det om jeg er riktig uheldig. Hvor grensen for selgers ansvar skal gå får domstolen avgjøre. Men om jeg kjøper en HDD, så regner jeg faktisk med at den skal holde en stund. Selv om jeg tar backup er jeg ikke garantert at viktige data blir lagret. Hva med den tiden det tar meg å få dataen opp igjen? Det tar tid å få all programvare og alle filer på plass. Ikke vet jeg hva dere har tid til, men selv har jeg sjelden 2 døgn til å sitte for å få på plass data igjen, da taper jeg penger. Og må jeg betale 100-200 kroner mer for en harddisk, ja da gjør jeg det. Endret 17. desember 2005 av husmusa Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Jeg holder omtrent på å begynne å grine når jeg ser hvordan tv2 og digi.no forholder seg til forbrukerrådet som den dømmende makten - har de ikke hørt om forbrukerombudet? Digi.no sin redaktør har ihvertfall fått en stor fin flott mail av meg... makan til idioti! Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Det er bra at saken prøves. Jeg er "kjærring" og synes at dette er en prinsippsak. Jeg tar backup hver annen dag, men innimellom skjer det at viktig data kan gå tapt. Det kan skje på 2 minutter det om jeg er riktig uheldig. Hvor grensen for selgers ansvar skal gå får domstolen avgjøre. Men om jeg kjøper en HDD, så regner jeg faktisk med at den skal holde en stund. Selv om jeg tar backup er jeg ikke garantert at viktige data blir lagret. Hva med den tiden det tar meg å få dataen opp igjen? Det tar tid å få all programvare og alle filer på plass. Ikke vet jeg hva dere har tid til, men selv har jeg sjelden 2 døgn til å sitte for å få på plass data igjen, da taper jeg penger. Og må jeg betale 100-200 kroner mer for en harddisk, ja da gjør jeg det. 5303274[/snapback] For å se dette fra en litt seriøs synsvinkel, er du virkelig klar over hvor mye det koster å gjenopprette data fra en FUBAR disk? Da snakker vi om 10.000+ fra et firma som IBAS. Og hvis webbutikkene må kalkulere med dette i sitt budsjett, så blir prisøkningen for hardisker en del mer enn 100-200,-kr. Hvis webbutikkene får en del av dette dekt av sin firmaforsikring så går tilsvarende den generelle forsikringspremien opp for alle som har forsikringer. Og en annen problemstilling, med bibelske dimensjoner, er de dataene som blir rekonstruert. Hva om webbutikken oppdager etter rekonstruering at av 250GB diskplass, så inneholdt disken 200GB piratkopierte filmer, musikk, pornografi ++. Hva skal de da gjøre? Ringe politiet eller dele ut ulovlig materiale tilbake til "eieren"? Og hva om disken inneholder menigsløse og verdiløse filer som fx demoprogrammer. Er det da rett å bruke tusenvis av kroner for å gjenopprette dette? Og hvem bestemmer hva som er verdifullt nok til å gjenopprettes? Og du nevnte at du mener at du burde få gjenopprettet diskstrukturen (få tilbake det gamle oppsettet). Da må programmene innstalleres på nytt, og det betyr at du må sende med datamaskinen for at innstallasjon skal være mulig. Hvilke merkostnader vil ikke dette medføre? Jeg er enig i at det kan være et blodslit å ta backup jevnlig, og ikke minst å installere Windows, drivere, programmer++. Men personlig anser jeg dette som mitt ansvarsområde. Jeg liker ikke ideen at forbrukere skal kunne være uansvarlige og tankeløse, og forvente at de ikke trenger å gjøre noe selv for å ta vare på filer de føler er viktige. Det er en mentalitet som har bredt seg i samfunnet at man forventer og krever at man skal bli dullet og degget med fra fødsel til grav. Tøffe gutter tar ikke backup, men de gråter ofte.. Og la dem gjøre det! Lenke til kommentar
wheebos Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 artikkel skriver her nevner at selger står ansvarlig for å dekke tap som en kunde lider pga mangel... Men han glemmer og nevne hva kapittel 11 i forbrukerkjøps loven sier. Den utdyper "erstatning" Og her står det jo at selger skal dekke evt økonomisk tap. Men det står ikke noe om f.eks bilder som det gjelder i denne saken. Jeg vil gjerne se at kunde kommer med argumenter som tilsier at han taper penger pga at han har mistet alle bildene sine. Jeg syntes det er fint slike ting blir tatt opp men jeg får lyst til å grine når jeg ser hvordan de alltid "glemmer" og nevne viktige opplysninger. Tross alt mange kunder som kommer til å lese dette og misforstå Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 For å se dette fra en litt seriøs synsvinkel, er du virkelig klar over hvor mye det koster å gjenopprette data fra en FUBAR disk? Da snakker vi om 10.000+ fra et firma som IBAS. Og hvis webbutikkene må kalkulere med dette i sitt budsjett, så blir prisøkningen for hardisker en del mer enn 100-200,-kr. Hvis webbutikkene får en del av dette dekt av sin firmaforsikring så går tilsvarende den generelle forsikringspremien opp for alle som har forsikringer. 5303409[/snapback] Her var det mye reinspikka tull fra ende til annen.. IBAS tar 10 tusener for å reparere disker fra branner ol... Finnes små firma som gjør denne jobben for en brøkdel av det du beskriver her.. Her er du laaangt på tur! Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Her var det mye reinspikka tull fra ende til annen.. IBAS tar 10 tusener for å reparere disker fra branner ol... Finnes små firma som gjør denne jobben for en brøkdel av det du beskriver her.. Her er du laaangt på tur! 5303456[/snapback] Reinspikka tull? Her bør du presisere litt mer, ellers så står ditt utsagn som temmelig tåpelig! Når jeg nevnte en FUBAR(Fucked upon all recognition)-disk så snakket jeg om disker med fysiske feil (ødelagte lager, lesehodefeil++) Grunnprisen for en ANALYSE av disken koster fra 3500,-kr for en enkelt disk. +6000,- for raidoppsett. En brann/vannskadet disk koster +6000,- mer. Og dette er bare for en ANALYSE. Hva de tar for å rekonstruere data fra en disk som har fysiske feil vet jeg ikke. Men hvis fx platene må taes ut, så blir ikke dette billig! Når det gjelder små firma som gjør denne jobben for en brøkdel av det du beskriver her.. så kjenner jeg ingen andre firmaer enn IBAS som gjør dette (fysiske reperasjoner/lesing av disker). Men siden du ser ut til å inneha info om slike firmaer, så du bør poste noen adresser her slik at de som trenger det kan få opprettet data til en billig penge. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Hva da med denne loven? § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Hvor mange selgere kan skjule seg bak denne? Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Forbrukerrådet er jo litt søte da. Her slipper de en gladmelding som de tror alle PC brukere kommer til å hoppe i taket for. Men istedet får vi lyst til å hoppe på dem Seriøst... jeg er ingen advokat eller medlem av et råd, men min logikk sier det slik at forhandler KUN er ansvarlig for den fysiske delen av harddisken. Forbrukeren selv er ansvarlig for daten som er lagert på disken. Det er mulig at det snart blir mye lettere og billigere å gjenopprette data fra en ødelagt disk, og da kan jeg se for meg at noen forhandlere, som f.eks komplett, tilbyr dette eventuelt gratis. Men jeg mener fortsatt at det ikke må bli tvingt på dem ved lov. Folk MÅ lære seg å ta backup, og det gjør de best ved å miste noen viktige filer først Lenke til kommentar
TAZ3000gt Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Det er bra at saken prøves. Jeg er "kjærring" og synes at dette er en prinsippsak. Jeg tar backup hver annen dag, men innimellom skjer det at viktig data kan gå tapt. Det kan skje på 2 minutter det om jeg er riktig uheldig. Hvor grensen for selgers ansvar skal gå får domstolen avgjøre. Men om jeg kjøper en HDD, så regner jeg faktisk med at den skal holde en stund. Selv om jeg tar backup er jeg ikke garantert at viktige data blir lagret. Hva med den tiden det tar meg å få dataen opp igjen? Det tar tid å få all programvare og alle filer på plass. Ikke vet jeg hva dere har tid til, men selv har jeg sjelden 2 døgn til å sitte for å få på plass data igjen, da taper jeg penger. Og må jeg betale 100-200 kroner mer for en harddisk, ja da gjør jeg det. 5303274[/snapback] For å se dette fra en litt seriøs synsvinkel, er du virkelig klar over hvor mye det koster å gjenopprette data fra en FUBAR disk? Da snakker vi om 10.000+ fra et firma som IBAS. Og hvis webbutikkene må kalkulere med dette i sitt budsjett, så blir prisøkningen for hardisker en del mer enn 100-200,-kr. Hvis webbutikkene får en del av dette dekt av sin firmaforsikring så går tilsvarende den generelle forsikringspremien opp for alle som har forsikringer. Og en annen problemstilling, med bibelske dimensjoner, er de dataene som blir rekonstruert. Hva om webbutikken oppdager etter rekonstruering at av 250GB diskplass, så inneholdt disken 200GB piratkopierte filmer, musikk, pornografi ++. Hva skal de da gjøre? Ringe politiet eller dele ut ulovlig materiale tilbake til "eieren"? Og hva om disken inneholder menigsløse og verdiløse filer som fx demoprogrammer. Er det da rett å bruke tusenvis av kroner for å gjenopprette dette? Og hvem bestemmer hva som er verdifullt nok til å gjenopprettes? Og du nevnte at du mener at du burde få gjenopprettet diskstrukturen (få tilbake det gamle oppsettet). Da må programmene innstalleres på nytt, og det betyr at du må sende med datamaskinen for at innstallasjon skal være mulig. Hvilke merkostnader vil ikke dette medføre? Jeg er enig i at det kan være et blodslit å ta backup jevnlig, og ikke minst å installere Windows, drivere, programmer++. Men personlig anser jeg dette som mitt ansvarsområde. Jeg liker ikke ideen at forbrukere skal kunne være uansvarlige og tankeløse, og forvente at de ikke trenger å gjøre noe selv for å ta vare på filer de føler er viktige. Det er en mentalitet som har bredt seg i samfunnet at man forventer og krever at man skal bli dullet og degget med fra fødsel til grav. Tøffe gutter tar ikke backup, men de gråter ofte.. Og la dem gjøre det! 5303409[/snapback] Nå er det engang sånn at selv de beste har uflaks da ..... Jeg har selv lagt all min backup til min nyeste disk.... Alt så strøkent ut men .... Mindre enn 8 mnd. fra produksjonsdato ifølge diskens id .... Skitt happens osv. Tar det på egen kappe men likevel no skit. Fikk tilbud om ny disk, men det driter jeg jo i.... er jo tross alt bare snakk om 1000 spenn eller no. Det som betydde no for meg var jo det som lå der . Og hvem andre enn diskeier bestemmer el hva som er viktig ??. Mine feriebilder er jo sannsynligvis ikke akkuratt viktige for andre enn meg selv. Og for alt jeg vet kan det jo hende at det var der jeg møtte mitt livs kjærlighet .... Til og med "pornobilder" kan jo være det.... Kanskje tenner jeg på det..... og kanskje tenner min kjære på det .... Ingen andre enn oss selv kan svare på det... Og den eneste som kan definere "piratkopierte" filmer er jo også deg selv..... for det betyr jo bevis på at du ikke eier orginalen.... Og til slutt jobber jeg på et firma som har mye sensitive data.... HVER eneste dag kjøres backup... HVER eneste dag sjekkes denne mot loggen.... HVER eneste dag skiftes kassett i systemet ..... Og nå i sommer hadde vi server-kræsj. Og hva viste seg?? Jo Ikke en eneste backup var lagret.... alle taper var blanke .... Og disken det skulle ligge på ... Ja gjett selv .... Seff var dette sannsynligvis et software-problem, men hvem vet.... når dataene skulle gått via disken til tapen ? Og hvordan i H.... skal du kunne vise til at det var det ene eller andre når disken er tryna ?? Vel ... My 5 cents... driter i den 100 eller 1000 lappen det koster når dataene er sikret jeg ihvertfall ..... Foir hva ennet er sikkert da ... En tape kan avmagnetiseres ved et uhell, en diskett det samme, en hard-disk sannsynligvis (og kan den ikke kan den gi feilinformasjon) ... Og en DVD.... har jo allerede blitt meldt om haugevis som er blitt uleselige etter kort tid .... Og 100 års garanti osv--- hvem vet ... er det noen som har teste kanskje ?? TAZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå