Gå til innhold

Butikken må redde dine data


Admin'c

Anbefalte innlegg

en idé.... gi to disker til folk og en raid kontroller og kjør Raid 1 mye billigere

 

Leste litt på digi...

 

"digi.no kunne tidligere i dag avsløre at Forbrukerrådet mener at når harddisker havarerer har privatkunder rett til gratis gjenoppretting av sine tapte data. Og dette har kunden rett på i fem år etter kjøpsdato, mener Forbrukerrådet"

 

jøss fem år!!? jajaja da kan det fort bli dyrt for det fleste butikkene her i landet viss dette får gjennomslag. For da kan de heller ikke sende regningen til produsenten når deres garanti har gått ut.

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Jeg har faktisk sans for dette. En del av det som blir solgt til "idioter" er ting som aldrig skulle ha vært sendt ut på markedet.

Med trusselen hengende over seg om at de kan bli erstatningspliktige kan noen av de verste eksemplen kanskje bli luket bort.

 

Blir det innført (tvilsomt) kan du være sikker på at forhandlere er påpasselige med å selge backup og samtidig sikre seg med at dersom det er brukt riktig så er alt dekket. Har du utstyret og ikke har brukt det så synd. Du har ikke gjort dit beste så vi er ikke pliktige til å dekke mer enn en ny HD.

 

5301933[/snapback]

 

Når det gjelder forbrukerrettigheter er det vel ikke slik at det går an å være for eller i mot. Hvis vi ikke hadde noensomhelst rettigheter ville produktene være av laber kvalitet men desto billigere. I den andre grøftekanten betaler vi skjorta for nært opp til perfekte produkter. Bedre forbrukerrettigheter slår altså tilbake på oss selv. Her mener jeg vi er i ferd med å bevege oss for langt ut i den siste grøftekanten ved at selger er ansvarlig for et tap som med uhyre enkle midler og lave kostnader kunne vært avverget hos kjøper.

 

Det er forøvrig ikke tvil om at du har krav på ny vare. Det finnes en avgrensing for hvor langt ertsatningsplikten strekker seg. Her kan jeg dra frem en Høyesterettsdom om et ørretklekkeri. Strømmen gikk og ørten tusen ørretyngel strøk med. Forsvaret hadde ansvaret men slapp å erstatte det fulle tapet fordi ørretoppdretteren selv var nærmest til å avverge skaden.

 

Så jeg satser en pappvin på at Forbrukerombudet taper denne.

 

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Skummelt å tenke på hvor dette kan lede, men får håpe at forbrukerrådet taper denne kampen.

Har selv fått forbrukerrådet til å gi seg to ganger så de er ikke ufeilbare, heldivis.

 

Men hvis jeg skulle holdt noen andre enn meg selv ansvarlige for tap av data er tåpelig.. og jeg har selv mistet en eksamensoppgave pga manglende backup og hdd crash.

 

Nei, dette er like tåpelig som.. vel jeg vet ikke helt hva jeg skal si, dumt er det i allefall..

 

Er med på det veddemålet.. en kasse brus på at forbrukerrådet vil på sikt tape dette

Lenke til kommentar
Den dagen en slik lov blir rettskraftig kan eg garantere dere at de fleste vil slutte å selge harddisker.
Tviler på at garantien din om at de fleste vil slutte å selge harddisker holder, men jeg er ganske sikker på at databutikkene vil velte kostnaden over på prisene. Alternativt kan dere selge under forutsetning av raid eller denslags, og dermed sende ansvaret tilbake på kunden igjen. Fair play å gi ansvaret til kunden på den måten.
Eg forstår veldig godt at det er surt å miste masse familiebilder, dokumenter og andre ting en skulle tatt vare på. Men har man ikke backup har man heller ikke opptrodd forsvarlig. Og datamaskinen er ikke et leketøy, det er et verktøy. Lev med det!
Er egentlig veldig enig med deg, men vil gjerne snu litt på bildet du tegner. PC-industrien reklamerer/informerer omtrent ensidig på hvilket fortreffelig redskap en pc er. Hvor fantastisk mye mer effektiv man blir, etc etc. Det man aldri hører et knyst om fra samme hold er den risikoen man faktisk tar ved å benytte pc'en som verktøy og lagringsmedium. Kan iallfall ikke selv huske sist jeg hørte en dataselger reklamere for risikoen for tap av alle data. Iallfall ikke før pc'en var solgt og man så kunne selge sikkerhetspakker i ettertid. Det gjelder ikke bare pc-bransjen, men de fleste andre bransjer også (finansbransjen er jo et grelt eksempel). Unnskyldningen er selvfølgelig at man driver "salg", og da kan man som kjent ikke trekke frem dumme ting om produktet sitt - da vil jo ikke kundene ha det (les: færre kunder vil ha det). Så, for å øke salget forteller man bare halve historien. Når problemet dukker opp og biter folk i baken synes det på meg bare rett og rimelig at det er selger som blir beglefset. (På samme måte som jeg mener at tvilsomme aksje-pushere svært ofte fortjener en saftig smekk for den dårlige forretningsmoralen de ofte utøver) På grunn av dataopplæring på skolen vil dette etterhvert være som allmenkunnskap å regne, og argumentet svekkes over tid. Poenget mitt her er vel at HD'er selges for å kunne lagre ting, men risikoen og konsekvensen for tap tones ned av selger slik at kjøper tror han får noe mer enn hva som er realiteten.
Og skal man først sammenligne en databutikk med et bilverksted, så gjør det nå riktigt.

Sorry hvis det fremsto som en analogi, forsøker i størst mulig grad å unngå dem fordi to situasjoner aldri blir perfekt analoge, og dermed avsporer en debatt. Jeg forsøkte ikke å sammenlikne en databutikk med et bilverksted, jeg ville bare snu på mynten for å vise "dataekspertene" at å rakke ned på folk som ikke har IT-kompetanse ikke nødvendigvis er komplett idioter (selv om det kan virke slik for en IT ekspert).
Hva om en kunde kommer inn i et bilverksted og ber om å få kjøpe ei bensinpumpe. Forventes det ikke da at kunden vet hva han gjør? Eller skal verkstedet holdes ansvarlig for skadene dersom denne blir montert feil helt og holdent av verkstedet? Og ja, eg snakker om montering og bruksfeil her.
Montering og bruksfeil var vel ikke saken her slik jeg forsto det. Det ble relativt omfattende diskutert i en annen tråd, så jeg går ikke inn på det her (noen er sikkert takknemmelige for det ;) )
Og over til de diskene som ryker pga prod feil og andre feil som havner under garanti og reklamasjon. Hvordan skal butikken kunne gjette seg frem til hvilke disker som ryker? Eg har stort sett solgt alt fra Maxtor, Seagate, Samsung, Hitachi, IBM(i si tid), Quantum(i si tid) og Western Digital, og eg har enda ikke sett noen som er bedre/verre en andre.
Det stemmer nok. Motgiften min er enten å advare folk om problemet (krev raid hvis de vil ha gyldig erstatningskrav).
Forbrukerrådet gjør hva de vil, og i morgen en eg helt sikker på at en kunde kommer inn og krever gjennoppretting.

5302008[/snapback]

Veldig sant. Husk at dette bare er forbrukerrådets tolkning av loven, men den blir vel overprøvd av en domstol med tid og stunder.
Lenke til kommentar
...

5302175[/snapback]

 

Takk for at du svarer på innlegget mitt :)

 

Joda, garantien min gikk kanskje langt, men eg vil gjøre som mange andre, og vedde en kasse brus på at det enten blir; 1. dyrere disker. 2. mindre utvalg og vanskelig å få tak i. 3. mange ansvarsfraskrivelser fra butikk. (husk: kun 1 kasse brus på hele forumet ;) ) Kunden taper da uansett.

 

Men som du sier om bilverksteds-analogien min. Eg forstår at det er mye reklame rundt om hvor datamaskiner både blir skrytt av hvor brukervennlig, moderne og feilsikker de er. Men samtidig, dersom man kjøper volvo, slutter man heller ikke å bruke bilbelte, selv om de blir reklamert for som tryggest å kjøre.

 

Og eg er enig. Eg liker heller ikke å bruke analogier. Men eg må bare av og til. Klarer ikke å holde meg unna. :p

 

[small]edit: skrivemaskinfeil[/small]

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Om vi skulle nektete alle "idiotene" å kjøpe Hardisker/data/og annet som har Hd i seg så ville vel fremdeles data teknoligi vært på steinalder nivå. Tror rett og slett at "idiotene" som det vel finnes mest av ang. data kunnskaper etc. Og uten dem ingen etterspørsel osv.. Blir mye tåplig tankegang rundt dette.

 

Verden går fremover og lagrings teknologien bør snart nærme seg et nivå hvor sikkertheten er så stor at bransjen må ta ansvar om en disk tar keld uten god grunn. Greit med backup, men alla "idiotene" tar da ikke backup hver kveld, de forventer at ting skal fungere slik det er..

 

At da selger under noen ganger må hente frem tapt data ser jeg på som en smal sak og ikke for mye arbeid. At prisen da vil stige? ja mulig, men om alle "idiotene" slutter å handle så vil vel ikke akkuratt det hellere hjelpe på konkuransen og yterlige pris senking.

 

Mao. Et dårlig argument det der!

Lenke til kommentar

Hehe ser for meg framtiden. Ingen pcbutikker som selger harddisker fordi de er redd for å legge ned hele skiten, og dermed får det en ringeffekt slik at ingen kjøper pcdeler. For vel hvemvil kjøpe en pc de ikke kan bruke hehe. Ingen harddisk ingen info å lese av.

 

Nei, vi har en cdbrenner for en grunn. Og hvis de ikke gidder å ta backup, så er det deres egen feil... Tar alltid flere backuper av bildene mine. Cd, dvd og ekstern harddisk. Legger faktisk de inn på hotmailen min og. Har jo 250 mb lagringsplass der :p

Lenke til kommentar
Takk for at du svarer på innlegget mitt :)

Takk det samme! :)
Joda, garantien min gikk kanskje langt, men eg vil gjøre som mange andre, og vedde en kasse brus på at det enten blir; 1. dyrere disker. 2. mindre utvalg og vanskelig å få tak i. 3. mange ansvarsfraskrivelser fra butikk. (husk: kun 1 kasse brus på hele forumet ;) ) Kunden taper da uansett.

5302204[/snapback]

Tror utfallet blir nr. 3. At det blir mindre utvalg synes mindre sannsynlig ettersom du påpekte at alle merkene har omtrent samme pålitelighet. Er heller ikke enig i at kundene generelt taper på ordningen. IT-geek kunden taper nok, fordi han må være med på å betale en del for IT-dummyen. Akkurat på samme måte som spesialister på andre områder må betale litt ekstra for å tekkes "idiotene" på deres spesialfelt. Kall det risikofordeling, kall det forsikring. Og som Blacki påpeker skaper "idiotene" også økt etterspørsel og økte stordriftsfordeler i produksjon, noe som igjen gir lavere pris på produktet. Kan hende er denne effekten like stor, om ikke større enn prisen for risikodelingen. For forhandlers fortjeneste vil jeg tro dette spiller relativt liten rolle, annet enn at de må prise varene på ny eller gi advarsler om risiko for tap. Men at en slik "endring" i en overgangsperiode gjør at dere får testet tolmodigheten ovenfor flere kunder kan sikkert oppleves som kjipt, ja :/

Lenke til kommentar

ja, stakkars butikker og næringsdrivende.

 

Når en forbruker kjøper en ny HD og den slutter å virke uten grunn, må en selvfølgelig innse at alt av viktige filer er borte.

 

Hvis butikken er så snill å gi en ny hd i retur, skal en prise seg lykkelig.

Lenke til kommentar
Nei, vi har en cdbrenner for en grunn. Og hvis de ikke gidder å ta backup, så er det deres egen feil... Tar alltid flere backuper av bildene mine. Cd, dvd og ekstern harddisk. Legger faktisk de inn på hotmailen min og. Har jo 250 mb lagringsplass der :p

5302325[/snapback]

 

Joda vel og bra med cd/dvd brenere og slikt. Men nå er det blitt/blir slik at pc smelter mere og mer i sammen med andre 'ting'.. Lagrings medier bla. HD blir jo brukt til mer en en vanlig hjemmepc. Og mer vil det bli brukt til i fremtiden.

 

Ser for meg en eller annen (meg selv feks) tar 25 bilder med sitt digitalkamera, du er på tur med jobben el. Du har med laptop, overfører bildene i en fei og du vil ta mer bilder.. Kan ikke mene at jeg skal starte å brenne ut noe cd da? (ikke sikkert du har brenner tilgjenglig engang). Hd tar da uten videre kveld. DU levere den inn til selger/produsent. DU får beskjed om at disken var en "mandagsmodel" og tok kveld uten noe form for brukerfeil. Da mener jeg at produsent/selger gjerne kan vise den servicen med å gjennoprette data. Bildene kan man jo gjerene bytte ut med svert viktige notater. Feks. en forfater som skriver på laptopen. osv, osv...

 

Ser ikke noe problem med å få litt rutiner på slikt. Backup er faktisk noe som er vel og bra, men vi bør kunne stole så pass på et produkt her at vi skal slippe å ta backup til alle tider.. Ser for meg at selger/produsent heller selger en liten forsikring for et par hundrelapper på feks. HD. Om da disken ryker så redder de dataen din. Og hva faen spiller det noen rolle om vi betaler 850 eller 1000 for en disk? I den store sammenhengen så er det ikke det folk her kveruere om... feks. 150 extra betaler jeg gjerne om jeg vet at jeg da er ganske safe om disken plustlig skulle si pang og ta kveld!

 

Vi data "nerds" må se litt lenger en vår egen nesetip! Bransjen hendvender seg mer og mer til alle tuper folk/alder osv. Og data smelter mer og mer inn i livet våres i alle vinkler. Bransjen kan like godt starte å tenke på hvordan de skal orden dette til begge parters beste. For vist ikke så vil det bare ende med "krig" mot den store forbrukermassen, ala mobil telefoner som vi har sett mange stygge saker av..

 

Her har den enklete butikk/produsent en ypperlig mulighet til å få et fortrinn i salg av data/multimedia releatert utstyr. Ser for meg feks. elkjøp som med sine "flinke" selgere" kan fortele den jevne databruker i gaten at ved å betale 150-200 extra (ja, kanskje litt mer da..350(?) ), så kan han ved data kræsj bare komme med saken og få reddet all data. Dette er faktisk ingen stor og resurskrevende oppgave. Alle vil jo ikke komme! Er jo slik det bla. tjener fett på og selge ulykkesforsikring på alt i fra mixmastere til vaskemaskiner... Her kan du ta slega og knuse komfyren din og får ny!! Hvorfor? fordi de selger så mange med slik forsikring at de fint kan dekke opp de prosentene som faktisk trenger tjenesten.

 

Mange fine muligheter her alså! :p

Lenke til kommentar

Her er jeg på forbrukernes side. Hvis ikke produsentene kan levere disker som fungerer i fem år under vanlig bruk, ja så er det produsentene som har et problem, ikke forbrukerne!

 

Men likte faktisk ideen om å betale mer for forsikring/garanti. Hva om man f.eks. kunne betalt 1000 kr. for en disk uten noen som helst garanti og 1500 kr. for samme disken, men da med en forsikring om data gjenopprettes på butikkens bekostning. På den måten kan man også få billigere disker enn i dag hvis man ved å få f.eks. 20% rabatt, fraskriver butikk/produsent alt ansvar hvis noe skal gå feil.

 

Noen som har tall på hvor mange disker som tar kvelden innen fem år? Over 5%?

 

Forresten, vil vel problemet bli mindre når man får flashbaserte disker kan jeg tenke meg.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Flere som poengtere at HD vil bli dyrere pga. dette, og det kan godt tenkes. Men det er også en viss sjanse for at f.eks. eksterne HD blir rimeligere fordi butikkene ønsker å sørge for at flere får mulighet for å ta back-up av sine data. Dersom dette blir rettskraftig vil jeg tippe av vi får en stor økning i "vi selger deg ny PC med ekstern HD inkl. til kun xxx, dersom vi ikke er ansvarlig for dine data..."

Lenke til kommentar
Eller butikken tilbyr deg forsikring til f.eks. 10000 i tillegg, for filene lagret på disken du kjøper, med klausul om at hvis du ikke vil ha den frasier du deg retten til å få filene reddet.

5304874[/snapback]

Loven er ufravikelig, dvs. at det ikke er lov til å ha klausuler som fratar deg rettigheter. Hvis det blir fastslått at loven innebærer at du har rett til å få erstatning for eller få reddet data kan ikke butikken kreve at du må tegne en forsikring for å få denne rettigheten. Uansett hva man måtte mene om sløve forbrukere som ikke har sikkerhetskopier blir det interessant å se hva som blir det endelige resultatet og hvor langt man kan kreve at selger går for å redde data eller hvor mye man kan kreve i erstatning for tapte bilder og andre dokumenter, et annet spørsmål som må besvares er om en harddisk kan regnes som et sikkert permanent medium, eller bare som et arbeids- og mellomlagringsmedium.

 

Min mening er at man bør forvente at bruker tar backup av viktige data, for det er tross alt ikke bare funksjonsfeil som kan gjøre at du risikerer å miste data, det kan like gjerne være brann eller tyveri. Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok, men når man leser om studenter som har blitt frastjålet flere års arbeide og ikke har en eneste sikkerhetskopi er det lov å undre seg over hvor uforsiktig det går an å være. En av grunnene til at det er så få som tar backup er antakelig prisen på tapedriver og taper. Hvis man skal ta backup av flere GB med data koster backupdriven kanskje mer enn det dobbelte av resten av PCen. Man kan selvfølgellig brenne på CD/DVD, men det blir fort flere 10 talls plater for å ta backup og det er nokså tungvint. Fra et forbrukersynspunkt må ønsket være at harddiskprodusentene lager bedre disker og at de som lager backupsystemer lager systemer som passer for den jevne forbukers lommebok, for å betale omkring 25.000 for å ta backup av ca. 300 GB data er det vel de færreste som tar seg råd til.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Synes nå det er litt bra eg.

Kanskje det redder eit par fotoalbum dette, som ellers ikkje ville ha blitt redda. Tenk på dei som ikkje har råd til proff gjennoppretting. Har dei ikkje råd til det, har dei ofte ikkje råd til og ta backup heller.

 

og når man kjøper ei vare så forventer man jo ikkje at den skal ryke!

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Backup er viktig, de som ikke forstår det må bare miste bildene/dokumentene sine.

 

For å dra en liten sammenligning, mellom data og biler, det har jo blitt gjort før :)

 

At butikkene skal påkoste uttak av data som kunden IKKE har tatt backup av, blir det samme som at en bilforhandler skal påkoste reparasjoner på en bil som kunden ikke har tatt service på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...