Gå til innhold

StarForce kunngjør konkurranse (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Feil, Trackmania har kommet i piratkopi. Det samme gjelder Prince of Persia (Two Towers og tidligere) Og om du mener "Stubbs" the zombie så finnes det også. GTR aner jeg ikke hva slags spill er.
veeel, og måtte koble fra CD/DVD for å måtte spille et forbaska spill er vel ikke akkurat no orntli' crack. Vekk meg når det kommer enkle NO-CD'r til SF4.

5303400[/snapback]

 

Man trenger ikke kobble fra CD/DVD. Og Demon Tools 4.0 tar ikke 100% systemkraft med mindre du har noe rot med systemet ditt.

Lenke til kommentar
Skikkelige folk som gjør et ærlig arbeid, tjener penger og kjøper spill. I motsetning til samfunnets parasitter.

 

Og for øvrig er det også en sterkt overdrevet myte at Starforce bruker enorme ressurser i bakgrunnen mens spillet kjøres. Det bruker noen ressurser i det spillet starter opp for å sjekke hardwaren, ellers bruker det minimalt med ressurser. Det er tross alt ikke en 386 med 12 MB minne du kjører på...

 

Fint om folk faktisk sjekker fakta før de buser ut med påstander.

 

 

Hehe, du er da ikke riktig klok. Du kaller oss rett ut sammfunnets parasitter, men siden du leser disclaimer og alle andre retningslinjer. Har du lest forumets? Er du inneforstått med det?

 

[QOUTE]..flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse.

 

Har du kjennskap til de norske lover og vil si du er inneforstått med de? Det er fryktelig stor bok og denne har presedens over disse retningslinjene man får servert ifra utlandet som gir dårligere grunnlag enn hva loven krever. Blandt annet er det ett krav at forbruker skal kunne ta kopi av åndsverk (åvl. kapittel 3 og kap. 2 $14). Se også fkjl og dkl.

 

Har du kjennskap til injurier, se straffeloven? Du som har en så fremattredende posisjon i samfunnet er da selvklart klar over dette, og jeg vil bare be om unnskyld om jeg påpeker det unnødvendige.

 

Tilbake til temaet, Starforce er gjemt ved installasjon og bruk, vanlige brukere kan ikke forventes å inneha denne kunnskapen. Utviklerne er heller ikke så positive til starforce, det er derimot utgiveren som bestemmer dette til syvende og sist. Hva skjedde med SONY nå i det siste? De la seg langflat og venter søksmål i statene, vanligvis vil jeg ikke påpeke slike rettssaker, men i slike tilfeller er det klart at utgiveren tar seg for mange rettigheter uten å varsle forbrukeren.

 

Problemet her er at SafeDisc, SecuRom og StarForce blacklister alle SCSI drev om det er funnet en optisk IDE enhet på systemet. Da disse image verktøyene bruker en virtuell SCSI enhet så blir det problemer, spesielt med StarForce når det gjelder image-filer. Dette blir nok løst snart nok med virtuelle IDE enheter eller noe lignende SFN. Det er ikke en vanskelig oppgave i seg selv, bare litt arbeid.

 

Mitt problem er ikke at de blacklister osv, til en viss grad i allefall. Jeg har ett større problem med hvilke friheter disse produsentene av kopisikring tar på vegne av forbrukeren.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Ja, har sett at den nyeste versjonen av Daemon Tools til en viss grad takler lvl 3 Starforce beskyttelse. Men det har tatt warez scenen i overkant av et år å komme opp med en løsning som faktisk virker. Og jeg regner egentlig med at gutta i Starforce har mer på lager.

 

Det er i alle fall tydelig at Starforce beskyttelsen har virket, spill som har brukt denne har vist seg svært vanskelig å knekke. Hvilket jo har resultert i at spill som har denne beskyttelsen har i veldig stor grad vært beskyttet mot piratkopiering de 3-4 første ukene etter lansering. Hvilket også i stor grad er målet med disse tiltakene. Det motvirker blant annet i veldig stor grad at warez versjoner kommer på nett opp til flere uker før spillet lanseres.

 

Så kan man da diskutere nytteverdien av dette, for både forbrukere og produsenter, men de klarer i alle fall, til en viss grad, å redusere omfanget.

 

"selv var jeg heldig som har en fujitsu siemens laptop som ikke reagerer på starforce, men jævli dritt for de som dette går utover!"

 

Nå er det ikke du som er heldig, men enkelte andre som er uheldig. Hårkløyving, kanskje, men det er faktisk et stort, men veldig vokalt, mindretall som har problemer med Starforce.

 

"etter min mening skulle starforce ikke vært lovlig ettersom den fucker med drivere og ditt system, en kopisperre skal KUN være på PRODUKTET!! ikke overføres til din personlige pc!"

 

Og når det gang på gang viser seg at dette ikke virker? Resultatet blir at man må ha hardere skyts. Foreløpig er det to alternativer; online verifisering eller drivere knyttet opp mot hardware. Hvis du klarer å komme på en produktbasert kopibeskyttelse som faktisk virker, trenger ikke du å bekymre deg for hvor pengene skal komme fra de neste årene.

Lenke til kommentar

Men hvorfor dette enorme behovet for kopisperrer når bransjen selger mer spill enn noensinne? Og det til tross for at folk sitter på stadig bedre linjer og laster ned som bare juling? Jeg tror de kommer til å grave sin egen grav tilslutt her. Jeg tror flesteparten av de som faktisk liker spillene kjøper de. Problemet er vel for de som lager middelmådige spill som ikke så mange gidder å kjøpe etter å ha lastet ned.

Lenke til kommentar
Hvem bruker en time på å lese dritten? Og det står ikke på spillboksen at den innstallerer maskinvarefiendtlige drivere som ikke kan fjernes. Bruk litt sunn fornuft da.

5302376[/snapback]

 

Skikkelige folk som gjør et ærlig arbeid, tjener penger og kjøper spill. I motsetning til samfunnets parasitter.

 

Og for øvrig er det også en sterkt overdrevet myte at Starforce bruker enorme ressurser i bakgrunnen mens spillet kjøres. Det bruker noen ressurser i det spillet starter opp for å sjekke hardwaren, ellers bruker det minimalt med ressurser. Det er tross alt ikke en 386 med 12 MB minne du kjører på...

 

Fint om folk faktisk sjekker fakta før de buser ut med påstander.

5303182[/snapback]

 

Det er jeg helt enig i, alt for lite fakta sjekking her på forumet. Starforce bruker faktisk ganske mye ressurser, spesielt i oppstart når den sjekker og ikke bare "minimalt" når spillet kjøres.

 

Å kalle folk samfunnets parasitter er helt på jordet, tror du burde lese rettningslinjene på forumet litt mer før du kaller meg og andre det nestegang.

Hvem er du til å dømme hva som er skikklige folk og ikke? Og hvem som er "parasitter"? Du snakker om uvitenhet, ja der må jeg være enig.

Lenke til kommentar
Men hvorfor dette enorme behovet for kopisperrer når bransjen selger mer spill enn noensinne? Og det til tross for at folk sitter på stadig bedre linjer og laster ned som bare juling? Jeg tror de kommer til å grave sin egen grav tilslutt her. Jeg tror flesteparten av de som faktisk liker spillene kjøper de. Problemet er vel for de som lager middelmådige spill som ikke så mange gidder å kjøpe etter å ha lastet ned.

5304563[/snapback]

 

Grådighet, spillebransjen tror at hvert piratkopierte spill er et solgt spill.

Men dette er en annen diskusjon. Personlig kjøper jeg alle spill jeg liker og har store forventninger til :)

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt: Jeg har ikke kalt deg eller noen andre her på forumet for parasitter. Fint om du kan vise til hvor jeg har kalt deg (Pantrax) eller Snabben for en parasitt. Hvis noen skulle føle seg truffet, så kan ikke jeg gjøre annet enn å beklage akkurat det.

 

Min uttalelse var generell - jeg mener at folk som er av den hellige overbevisning om at de har rett til å bruke spill (eller programvare) uten å betale for dem, snylter på de av oss som faktisk betaler for det. Så får det bli opp til dere å vurdere om dere faller innenfor den definisjonen eller ikke. Jeg har ikke kalt noen av dere her inne for det. Men jeg står fast ved at folk som ikke er villige til å betale for spill, er snyltere og gratispassasjerer. De får gratis tilgang til produkter fordi andre er villige til å betale for dem.

 

Og når det gjelder faktasjekking, så hadde dere som kommer med påstander om at Starforce er en så vanvittig belastning for systemet, komme med noen kilder til dette som viser at det er korrekt. Hvis dere har slik dokumentasjon, og den viser seg å være troverdig (Det vil si ikke fra et eller annet Starforce-hat forum, men fra noen som kan gi en objektiv vurdering av det), så skal jeg være den første til å bøye meg i støvet og spise ordene mine.

 

Påstander om injurier og diverse halvkvede viser om straffeloven får du ta et annet sted, for eksempel på PM, hvis det er noe spesielt du mener med det. Foreslår at vi ikke lar dette skli ut i en flammekrig verken noen av oss eller denne diskusjonstråden er noe spesielt tjent med.

 

[Edit - noen ekstra merknader]

 

Behovet for kopisperrer har jeg forsøkt å forklare flere steder. Som Pantrax sier, er det utgiverne som slenger på dette. Husk på at utgivere faktisk er store forretningsaktører, som investerer til dels *svært* store pengesummer i spillprosjekter. For de aller fleste (større) utgivere, er dette seriøse forretninger; store investeringer, mye kapital og det vi på godt norsk kaller Big Business. Det er bare naturlig at de ønsker å sikre sine investeringer og beskytte dem mot det de (og stort sett samfunnet for øvrig) ser på som ulovlig bruk og eksemplarfremstilling.

 

De forventer å få noe igjen på investeringen sin, og effektive kopibeskyttelser blir sett på som et godt virkemiddel i denne retningen. Og jeg antar at de fleste forbrukere / betalende kunder også ser på dette som en god løsning. Ellers ville ikke salget vært så stort. Hva som vil skje med salg / sluttbrukeres mening her, antar jeg vil være avhengig av hvor harde kopisperrene blir. Hvis det går for mye ut over sluttbrukernes rettigheter, kan dette slå hardt tilbake på utgiverne.

Her er jeg enig i at de er på grensen når vi blir forhindret fra å ta sikkerhetskopi av våre rettmessig ervervede produkter. Men det virker stort sett som at forbrukere flest godtar også dette.

 

Og til slutt - husk på at dataspill har blitt veldig "mainstream" i løpet av de siste 10 årene. Det har gått fra å være primært en gutteromsaktivitet til å bli en underholdningskanal på lik linje med kino, tv og tilsvarende. I tillegg har 80 tallets gutter etter hvert blitt en svært ressursrik del av befolkningen med stor kjøpsvilje og -evne. Hvilket er to viktige grunner til at salget har vært, og fortsatt er, raskt voksende. På samme måte har også piratkopieringen økt, og båndbredde og teknologier som bittorrent gjør at det er trivielt å få tak i programvare. Man trenger ikke å kjenne den "kule gutten" i gaten, med alle de riktige diskene, som man kunne kopiere. Det er fritt tilgjengelig på nettet. Og folk lurer på hvorfor utgivere prøver å sikre sine investeringer?

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Skikkelige folk som gjør et ærlig arbeid, tjener penger og kjøper spill. I motsetning til samfunnets parasitter.

Følte at du nærmest tok alle sammen med denne kommentaren, også oss som lever litt i gråsonen ved å prøve før man kjøper, noe jeg ikke syntes er helt rettferdig da spilleutviklere faktisk tjener penger på oss, kanskje mer enn på andre grupper. Men, nok om det.

 

"Dokumentasjon" blir vansklig å fremlegge, det få forbli personlige erfaringer, har selv hatt ytelse reduksjon med flere spill pga. StarForce på flere maskiner, har faktisk vært så ille at jeg kjørte piratversjon istedet for min kjøpte orginale kopi da den gikk mye glattere (!).

Dette er jeg ikke alene om heller, har personlig observert de samme problemene hos andre personer i mine kretser.

 

Måten det blir installert på er også dum, gjemmes for alle sett bort fra den mest erfarne PC brukeren, det burde stå en advarsel på boksene at dette spillet bruker StarForce protection om protection ikke er så ille så har de ikke noe å tape på dette. Nå minner det om svindel/bedrageri og er en av grunnene til at jeg ikke kjøper så mange StarForce spill som jeg ellers hadde gjort. Men men.

 

Nevnte ikke noe om straffeloven så antar det var til mr. Pantrax eller en annen :)

 

Skal ikke gå inn på mitt syn om tap/gevinst som følge av piratkopiering annet enn å si at jeg mener at det har bidratt til å gjøre spillemarkedet det som det er i dag: Stort og enormt lønnsomt for de som produserer kvalitet. Synd å se at selskaper som ikke leverer kvalitet i det heletatt skylder på piratkopiering med engang og utelukker at produktet deres faktisk var elendig. På denne måten tror jeg også at piratkopiering bidrar til å øke kvaliteten på markedet, "A nescencary evil" eller noe i den duren :)

 

 

mvh.

"Snabben" ;)

 

 

 

 

Edit:

Får bare nevne på det at jeg kjøper alle de produktene jeg liker og er sterkt imot piratkopiering uten kjøp av produkt man liker, dette er rent tyveri, piratkopiering skal ikke være noe annet enn en måte å teste et produkts kvalitet på.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Snabben, det du sier om dokumentasjon er vel litt av det som jeg ville til livs med det jeg skrev om manglende faktasjekk. Jeg er klar over at det er en del som opplever ytelsesreduksjoner under spill som bruker Starforce, men det kan skyldes en rekke ulike ting, og jeg er ikke overbevist om at det skyldes Starforce.

 

Ikke det at jeg påstår at du eller dine bekjente lyger eller tar feil, bare så det er sagt :)

 

Problemet jeg vil ta frem, er at de fleste kommentarer av denne typen skyldes folk som klager og syter, stort sett med holdningen "Starforce is teh suxxors!", og det er så langt jeg har sett ingen som har noen reell dokumentasjon på at Starforce verken ødelegger maskinvare, eller fører til ytelsesreduksjoner. De eneste "seriøse" som uttaler seg om dette, er produsentene selv, og de hevder at det ikke er noen problemer av denne typen. Nå kan det naturligvis diskuteres hvor objektive de klarer å være, men det er i alle fall de som *burde* vite best. Og de har bygget opp en *svært* stor fallhøyde ved å gå ut med såpass bombastiske påstander som de gjør. Og jeg håper for deres skyld at de har rett.

 

Og er forsåvidt enig i at måten Starforce installeres på kan være tvilsom, men så lenge det ikke fører til noen problemer eller vansker for brukeren, verken i form av ødelagt maskin/programvare eller ytelsesressurser, så ser jeg ikke på det som et svært alvorlig problem. Jeg tviler på at så veldig mange av oss har full oversikt over hva som blir installert på maskinen når man legger inn store applikasjoner, som office pakken, eller produkter fra Adobe, Mamut og tilsvarende. Det er *mye* som blir installert der uten at vi er klar over det, som gjerne ikke er nødvendig. En driver som (jeg foreløpig antar) ikke skader eller fører til ressurstap kan ikke være så mye værre enn dette.

 

Til slutt, når det gjelder tap/gevinst av piratkopiering, så er det nok et problem jeg helst ikke vil gå inn på :-) Det er svært vanskelig å måle noe gevinst/tap basert på dette. Selvfølgelig fører word-of-mouth effekten til økt salg, og selvfølgelig fører enkel tilgang til piratkopier til redusert salg. Men å måle hva som er størst? Lykke til. Det er et forskningsprosjekt jeg aldri ville begitt meg ut på :)

 

(Redigerte for øvrig den originale posten min og fjernet referanser til paraistter - jeg så i etterkant at det var kanskje litt lett å misforstå dette. Beklager hvis noen følte seg svært støtt av dette :ermm: )

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Hehe er enig med deg/ser poenget ditt her, det er vansklig å legge frem konkret dokumentasjon og det er alt for mange av disse ungene som sier "STARFORCE SUXXX!" uten grunn, de har hørt fra en kammerat at det kanskje muligens kunne redusere hastigheten på en maskin som var proppfull av virus osv.

 

Derfor kan jeg bare dele mine personlige erfaringer, og det må være opptil hver enkelt person å bedømme om det jeg sier er sant eller stemmer. Og ingen sannhet er absolutt heller, sikkert maskiner som ikke tar noen effekt av StarForce der ute også.

 

Når det gjelder hva Starforce produsenten sier så stoler jeg ikke påd em et sekund, hvis man leser litt på forumet deres får man fort intrykk av at de er de samme drittungene som sier "STARFORCE SUX" bare på den andre siden av gjerdet, de gikk faktisk sålangt å si at et forum medlem var et "shithole", ikke akkurat det jeg putter mest troverdighet på. Men:)

 

Tror jeg joiner deg på å ikke drive forskningsprosjekt på Tap/Gevinst og holder meg til magefølelsen av gevinst og sjokoladepudding til noe annet kommer frem :)

Lenke til kommentar

Jeg kan godt gi min personlige erfaring mesd Starforce (t3h suxx0r). Joda, er temmelig kjent for å være "ren" på maskina (med tanke på virus o.l.) og har hatt svært lite/ingen problemer med driverkræsj og andre problemer på veldig lavt nivå. Kan vel også nevne at jeg er veldig påpasselig med hva jeg innst/de-innst. Hva angående Cetram har erfart tror han at dette gjelder alle brukere fordi ingen har dokumentasjon på at det er spesifikt StarForce som skaper problemene, noe som for meg er helt borti natta. Om du virkelig aldri har hatt problemer med dine ting og tang, aldri har re-innst winXP pga problemer så all kreditt til deg.

 

Jeg derimot skulle prøve et spill for 3-4mnd siden: X3 Reunion. Dette var før spillet faktisk kom ut i Norge, og jeg ville se hvordan spillet var før jeg ev. kjøpte det. La også merke til en liten snurt med noe som het StarForce. Da dette var en piratkopi ble jeg ganske paff da i ingenting virket før jeg fikk SFNightmare til å fungere. Fikk spillet up and running og blei skuffa over manglende hardware fra min side. De-innst og sletta spillet. Dette var faktisk første jeg offisielt har sett StarForce i action, og ble ganske redd da jeg så at den ikke gikk vekk etterpå. Problemer jeg har når etter StarForce: Må sette prioritet i taskmanager på CS:S til "low" for at mus/tastatur skal fungere lagg-fritt (PS: dette er ikke et normalt problem). Takk skal du ha StarForce, kjempeflott. Om dette ikke kan trekkes direkte til StarForce sier du Cetram? Kan vel nevne at jeg kjøpte pcen i fjor jul, og har neimen ikke re-innst windows èn eneste gang siden Februar i tidligere i år. Bruker aldri firewall (på min maskin) eller virus appz, men tar jevnlig sjekk via housecall, og bruker IP-blokkere for det det er verdt. Så ikke preik til meg om "andre mulige feil", for jeg vet akkurat hva som er skjedd. Det rare var vel egentlig at det skjedde så tilfeldig rett etter StarForce da. Og ja, du ser kanskje på meg som en av "samfunnets parasitter kontra de lovlydige borgerne. Eneste jeg kan si er vel at ingen har bare reine svin på skogen.

 

Edit: Lol, jeg fatter ikke hvordan jeg klarte å skrive så ufattelig feil, men er hvertfall retta på nå :p

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Alvorlig talt. At du er for lat til å lese betingelsene når du installerer noe programvare på maskinen din, får du ta på din egen kappe.

Feil.

 

At man "informerer" om at et program f.eks. kommer med spyware i en milelang EULA beskytter ikke firmaet mot søksmål i stater i USA der det finnes lover mot spyware.

 

Det er ikke forventet at f.eks. en 13-åring skal kunne lese en lang og komplisert tekst med "legalspeak".

 

Så rettferdiggjøringen din for å installere spyware/scumware på folks maskiner holder ikke.

 

Slik behandler man ikke kundene sine, rett og slett.

 

Det er nå for risikabelt å være ærlig. Spyware og programmer som Starforce som ødelegger PCen... Ikke rart folk piratkopierer av prinsipp.

Lenke til kommentar

Daniel: Det er ingenting i det du skriver der som tilsier at det skal være Starforce som har gjort noe kødd med maskinen din. Riktignok kan jeg ikke sitte her og påstå at det ikke er det, men ut fra de tingene du skriver der, har du minimalt med dokumentasjon på at det er Starforce som er problemet.

 

For det første opererer du med en piratkopiert versjon av X3. Uten at jeg kan si noe sikkert der, kan det tenkes at warez gruppen som har sluppet det har gjort ting med det for å få det til å virke. Har du sjekket dette? Videre sier du at du har installert SFNightmare (?). Kan du utelukke at det er dette som er problemet? Kan du på noen som helst måte si at dette også ville skjedd dersom du hadde installert en original versjon på maskinen din? Jeg vil veldig gjerne høre deg argumentere for akkurat det.

 

For det andre, er din påstand om at du *vet* hva som har gått gale med maskinen din. Det er faktisk talt umulig å si noe direkte om det er en årsaks/virknigssammenheng mellom det at du installerte en cracket versjon av et Starforce regulert spill, og det at du nå opplever problemer med maskinen din. Og dette er kun objektive kriterier. Subjektive kriterier vil jeg ikke gå inn på her, ettersom det antageligvis bare vil føre til en verden av smerte.

 

samfunnets partra de lovlydige borgerne. Eneste jeg kan si er vel at ingen har bare reinasitter" kone svin på skogen.

 

Hæ?

 

Og, Howzer, her viser det seg jo at også de som har ulovlig installert programvare på maskinen, også opplever de samme problemene. Så her faller argumentet ditt sammen. Nok en gang.

Lenke til kommentar
Og, Howzer, her viser det seg jo at også de som har ulovlig installert programvare på maskinen, også opplever de samme problemene. Så her faller argumentet ditt sammen. Nok en gang.

5324603[/snapback]

Selvfølgelig, med den oppførselen som noen av dagens utgivere viser er dessverre ingen trygge. :(

Dog dersom man får problemer med en ulovlig kopi har man hvertfall ikke betalt i dyre dommer for å bli rævkjørt!

 

Edit:STYGG skrivefeil...

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Howzer, jeg prøver i det minste å føre en sammenhenge, logisk argumentasjonsrekke. Jeg klarer ikke å se at dere engang *prøver* å svare med gode argumenter. Du kjører knallhardt ut med et korstog basert på argumenter som svikter både logisk, etisk og moralsk, og anklager atpåtill meg for å være desperat.

 

Dette er meningsløst for meg å fortsette denne diskusjonen på et såpass ensidig grunnlag.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har bedt om det før, men uansett: Kan du være så vennlig og påpeke hvor mine argumenter er usammenhengende, og hvor jeg har noen logiske brister? Og ikke komme med løsrevne eksempler eller usammenhengende ting?

 

Her diskuterer vi blant annet Starforce, og du kommer dragende med et urelatert eksempel knyttet til installering av programvare av Sony?

 

Er det for mye å be om å få noen sammenhengende argumenter fra deg?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...