Gå til innhold

Syre som kan etse metall ?

[ReXoR]

Anbefalte innlegg

Kongevann - dette komplekset løser så vidt jeg vet bare opp gull. Men salpetersyre og tildels svovelsyre er rimelig bra. Sistnevnte finner du i bilbatterier.

Saltsyre er for pingler - det er bare surt, ikke oksiderende.

slå opp i en tabell over redokspotensialer.

5314245[/snapback]

Ikke akkurat,

det løser til og med opp gull, andre metaller er barnemat for aqua regia, som er en blanding av nettopp saltsyre og salpetersyre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kongevann - dette komplekset løser så vidt jeg vet bare opp gull. Men salpetersyre og tildels svovelsyre er rimelig bra. Sistnevnte finner du i bilbatterier.

Saltsyre er for pingler - det er bare surt, ikke oksiderende.

slå opp i en tabell over redokspotensialer.

5314245[/snapback]

Ikke akkurat,

det løser til og med opp gull, andre metaller er barnemat for aqua regia, som er en blanding av nettopp saltsyre og salpetersyre ;)

5314409[/snapback]

Vel - både kjemilæreren min og en jeg kjenner som har vært gullsmed påstod hardnakket at "kongevann løser kunn opp gull", og kjemilæreren min fortalte meg at det dannet et kompleksion. Husker ikke detaljene da...

EDIT: Leste linken, og jeg gir meg. Viser seg at salpetersyra greier å løse opp *litt* gull av gangen, som så klorionene (fra saltsyra, ikke svovelsyre) binder opp, slik at nitrationene blir "klare til aksjon" på nytt. Dobbel likevekt mao.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
greit at wikipedia ikke er vedens sikkreste kilde men,

Sølv blir ikke oppløst av kongevann på denne måten, da det danner seg et sjikt av sølvklorid som ikke lar seg løse opp, og som beskytter mot videre angrep.

5314702[/snapback]

Hei, det er riktig at AgCl er tungtløselig, hvorvidt det gir et beskyttende sjikt vet jeg ærlig talt ikke, vet bare at salpetersyra tar sølvet, men gir meg på det hvis det står i wikipedia

Lenke til kommentar
Hei.

Lurer på om noen vet hva slags syre som kan etse bort metall og evt. mynter? (Til eksperimentering)

5300703[/snapback]

Hvis kravet bare er "metall" og ikke noe mer spesifikt enn "og evt. mynter" så kan jeg foreslå en væske som etser ganske bra:

Rent vann fra springen. (PH = 7 = nøytralt) :yes:

Dette etser metaller som natrium og kalium uten problemer, dog ikke mynter dessverre. Det kan være morsomt å bruke til eksperimentering siden det freser voldsomt og avgir gass når vannet reagerer med disse metallene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

he he,salpetersyre og svovelsyre brukes i tnt,men skal ikke gå mer inn på oppskrift. begge deler er sterke syrer,men selv ville jeg valgt saltsyre.

bruk helst 30% eller mer,det er best og går fortest.

du kan jo prøve å ta aluminiumsfolie eller noe sink i saltsyra og se så det koker,

men ver ops,for du får danna hydrogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...