Gå til innhold

Hvor kan jeg få tak i Olympus C-7070WZ?

Anbefalte innlegg

Som sagt - jeg skulle veldig gjerne hatt tak i et slikt kamera, men så langt har søkingen min var resultatløs. Det var 3 norske webshopeper som hadde den i listene, men ingen hadde den på lager - og kunne heller ikke skaffe den lenger.

Jeg vil primært kjøpe en ny, men kjøper gjerne en burkt hvis jeg bare kunne finne en. Jeg bruke rnå en 5060 med vidvinkel og tele, som jeg er meget godt fornøyd med. Men av og til kunne jeg trenge de 2 eksta Mpixlene i 7070'en, så siden ekstralinsene passer til begge disse kameraene ville en 7070 være en god investering.

Finnes det andre relativt små og lette kameraer med tilsvarende kraftig vidvinkel (på 5060/7070 er det 28mm som blir til 18mm med forsats)?

Jeg tar mange bilder med kameraet montert på tuppen av en 7m lang håndholdt stang, så derfor er ikke et tungt dSLR noen god løsning..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket her ?

www.best-buy.com

5300721[/snapback]

Ja, de har den på webshopen, men etter en telefon dit i går viste det seg at de ikke kan skaffe den fra leverandør likevel. Den ligger fortsatt ute på nett...

Pixit.no og netshop.no har den også på nett, men ikke på lager - dessverre.

Jeg finner den i diverse danske, tyske, tsjekkiske, ungarske osv websopper, men ingen av stdene jeg har funnet ut har de den på lager (eller de viser ikke lagerbehlodningen i shopen). :(

Lenke til kommentar
Men av og til kunne jeg trenge de 2 eksta Mpixlene i 7070'en, så siden ekstralinsene passer til begge disse kameraene ville en 7070 være en god investering.
Forsatslinsene til Olympus er av veldig god kvalitet og blir brukt på andre merker som Canon og Nikon. Hvis du finner et kamera av et annet merke som du er fornøyd med så er det stor sjanse for at linsene passer med standard adapter eller det finnes en adapter for å få rett diameter på gjengene.

Hvis jeg husker rett så er vidvinkelforsatsen ganske tung, så et speilreflekskamera må ikke nødvendigvis bli så veldig mye tyngre. men det vil bli ganske mye dyrere siden du trenger et relativt dyrt objektiv.

Lenke til kommentar
Forsatslinsene til Olympus er av veldig god kvalitet og blir brukt på andre merker som Canon og Nikon. Hvis du finner et kamera av et annet merke som du er fornøyd med så er det stor sjanse for at linsene passer med standard adapter eller det finnes en adapter for å få rett diameter på gjengene.

Hvis jeg husker rett så er vidvinkelforsatsen ganske tung, så et speilreflekskamera må ikke nødvendigvis bli så veldig mye tyngre. men det vil bli ganske mye dyrere siden du trenger et relativt dyrt objektiv.

5300941[/snapback]

Det er veldig gode linser ja. Det er nesten mindre tønne-fortegning (men fortsatt ekstremt lite!) med vidvinkelen foran enn med den innebygde 28mm'eren på 5060WZ, og ingen vignettering eller kromatisk abberasjon eller andre problemer. Helt skarp i hjørnene er den også.

Har du noen tips om hvor man kan begynne å lete etter "standard adapter" for å bruke de på andre digitale kameraer? Er det ikke sansynlig at kvaliteten vil bli betydelig dårligere hvis man bare prøver å fikle til noe? Olympus selv lager jo nye forsatser for hvert nye kamera i stedet for å gjenbruke de gamle? Bortsett fra på 5060 og 7070 da..

Og ja, den er ganske tung. Det er en svær tallerken av en linse.

Jeg har en del linser fra Miranda og Nikon (analog) liggende, men det er vel egentlig ikke så mye vits i å prøve å få brukt disse på en dSLR siden det er vidvinkel jeg trenger mest. Og selv min analoge 21mm vil jo fungere som tele på digital?

Jeg kan ikke helt se fordelene med dSLR vs et kamera som 5060/7070. I den analoge verden er det et mye større skille rent bruksmessig synes jeg.

Lenke til kommentar

I jakten på et C-7070 har jeg i desperasjon lagt inn noen bud på ebay.com, og det er virkelig merkelig hvor høye priser dette kameraet oppnår. For et helt vanlig, brukt kamera får de opp mot $700, som er det samme som veiledende utsalgspris i USA for et nytt kamera, da det fortsatt var i salg. Jeg fant til og med en forretning som hadde ett nytt kamera igjen, og de ville har $1300 for dette!!

Så hvordan skal man tolke dette?

Er C-7070-kameraet så eksepsjonelt bra?

Eller er det fordi folk bare blir bitt av auksjonsbasillen?

Eller er det rett og slett fordi folk bare må ha det til jul(egave)?

Jeg må si det var overraskende å se at et digitalkamera stiger i pris når det er blitt "gammelt"...

Lenke til kommentar

Hvis det du skriver om 1300 dollar stemmer så forklarer det hvorfor det er så vanskelig å skaffe det. Er kameraet virkelig så bra? Neppe, men det har kanskje spiss-egenskaper som gjør det verdt pengene for noen brukere (slik som den fascinerende Ricoh GR Digital m fastoptikk). At det er svært bra er det ingen tvil om.

Hvorfor kjøpe dslr? I ditt tilfelle er det neppe noen grunn. Siden du er så fornøyd med 5060 kan du like godt fortsett i samme gaten. Det er forøvrig mange grunner til å velge dslr. Du får mer direkte kontroll over alle parametre selv om 7070 gir samme muligheter. Utskiftbar optik gir mulighet for enda mer ekstreme brennvidder og hurtigere optikk. Viktigst er nok de billedmessige fordelene stor sensor gir som f.eks mindre støy og mer anvendelig dof til portretter. Liten sensor gir nesten ingen bokeh og er strengt tatt et mindreverdig medium til skikkelige portretter.

Siden det virker som om fotografering på enden av en stav er viktig for deg (hmmm, hva med eksempler) vil en liten sensor faktisk kunne gi deg en fordel å ha liten sensor, siden dybdeskarpheten er mye større på kameraer med liten sensor. Det trenger du når du ikke har full kontroll over fokus-punkt.

Ergo; i ditt tilfelle snakker vi kanskje om en av de få brukerne som er bedre tjent med liten enn stor sensor. Det er hvis jeg forstår dine behov riktig.

Betale 1300 dollar for en semi-kompakt er galskap, hvis du spør meg. Jeg, for min del, er nok like gal når jeg er villig til å betale 5000 for et kamera med liten sensor og fast brennvidde tilsvarende 28mm. Kanskje vi alle er gale, når alt kommer til alt?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Som sagt - jeg skulle veldig gjerne hatt tak i et slikt kamera, men så langt har søkingen min var resultatløs. Det var 3 norske webshopeper som hadde den i listene, men ingen hadde den på lager - og kunne heller ikke skaffe den lenger.

Jeg vil primært kjøpe en ny, men kjøper gjerne en burkt hvis jeg bare kunne finne en. Jeg bruke rnå en 5060 med vidvinkel og tele, som jeg er meget godt fornøyd med. Men av og til kunne jeg trenge de 2 eksta Mpixlene i 7070'en, så siden ekstralinsene passer til begge disse kameraene ville en 7070 være en god investering.

Finnes det andre relativt små og lette kameraer med tilsvarende kraftig vidvinkel (på 5060/7070 er det 28mm som blir til 18mm med forsats)?

Jeg tar mange bilder med kameraet montert på tuppen av en 7m lang håndholdt stang, så derfor er ikke et tungt dSLR noen god løsning..

5300685[/snapback]

Prøv en telefon til Foto & Video i Møllergate 9, Oslo. Telf. 21659840. Jeg mener jeg så et utstilt der siste jeg var innom for ca. en uke siden. Jeg har det samme kamera, og forstår godt at det etterspørres for tiden. Det skal utgå av produksjon har jeg lest et sted.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lang samtale med Foto&Video nettopp, men dessverre var de helt tomme for C-7070 de også.

Når det gjelder priser på dette kameraet er det vel et klassisk eksempel på kapitalismens grunnregel om tilbud og etterspørsel? Etterspørselen er tydeligvis betydelig større enn tilbudet akkurat nå. Kanskje det bedrer seg etter jul?

En liten forklaring på hvorfor jeg vil ha kameraet i tuppen av en stang er kanskje på sin plass ;)

Jeg jobber med 3D, og bruker primært kameraet til to ting (bortsett fra å fotografere teskturer da..) - det ene er å ta foto hvor jeg siden legger inn 3D-modeller, for det meste av bygninger, biler, folk osv. Til dette kan jeg trenge litt mer enn 5Mpix innimellom.

Det andre er for fotogrammetri, hvor jeg lager målriktige 3D-modeller direkte fra et sett med foto tatt fra forskjellige vinkler. Her er det beste å se tingene litt ovenfra og diagonalt. Her greier jeg meg egentlig bra med 5MPix. Primært bruker jeg dette i samrbeid med en seilmaker for å lage båtkalesjer, men bruksområdene er egentlig uendelige..

For begge disse områdene bruker jeg stanga når det trengs, og jeg bruker også ofte fotogrammetri for å få mine 3D-modeller inn på rett plass i fotoene.

Foreløpig tar jeg bildene på øyemål ved å bruke selvutløser og ta flere bilder i slengen. 10sek (12?) holder bra til å svinge stanga opp i været og rette inn kameraet før det "braker løs". Jeg har trådløst videoutstyr for å kunne se bildene på en skjerm på bakken og trykke på utløseren, men jeg har aldri somlet meg til å få tatt det i bruk..

Langsiktig plan er å sette kameraet i et modellhelikopter, men etter at helikopteret mitt (25k!) ble stjålet fra bilen min natta før første prøveflyving gikk lufta (og pengene) ut av ballongen.. Men hvis jeg kommer i gang med dette igjen må jeg satse på et lett og lite kamera..

Når det gjelder ekstreme objektiver har jeg ikke funnet noen for E-300/E-500 som er kortere enn 11-22mm (22-44mm ekv) til kr 8000? For 5060/7070 går det ned til 17-18mm ekv med forsats.

Og når det gjelder fin bokeh så er egentlig ikke det noe jeg er ute etter. Det blir uansett ikke mye DoF-uskarphet med brennvidder mellom 18 og 28mm. Det fins jo også verktøy for å lage fine bokeh-effekter og DoF etterpå hvis man ønsker det... Som f.eks http://www.richardrosenman.com/photoshop.htm for 2D, og mange andre for 3D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...