Thombr86 Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Har en 12" sub (RF Punch, 300WRMS) i bilen som jeg gjerne ville ha flyttet inn i stua for vinteren... Har også en grom forsterker på denne (RF T10001bd), men det er vel lite aktuellt å få tak i en 230->12V adapter som er god nok, aner ikke prisen, så ser ikke helt bort fra denne løsningen enda... Det andre alternativet er en Reciever, den vil jeg også kunne bruke når jeg evt. bygger ut anlegg i stua også... Dette skal kobles på PC'en... Hvilket er å foretrekke? Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 230v til 12v løsningen er iallefall ikke å foretrekke! Koble på en vanlig reciever er det ingenting i vegen med, så sant den er kraftig nok. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Da blir 230->12V kassert, da trenger jeg anbefaling til en reciever som er OK, men ikke for dyr... Audiofiliteten min holder jeg i bilen... 4.1 evt. 5.1 er nok for meg... Effekt er jeg ikke så god på når det gjelder innomhus varer... Men nok til et OK anlegg... Endret 16. desember 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Er det ikke slik at bilelementer har mindre motstand (> 8Ohm) enn vanlige stueelementer (rundt 8Ohm)? Å koble elementer med resistans på så lite som 2 Ohm på en vanlig reciever vil kunne ende opp med å overbelaste forsterkeren din, så det kan være lurt å sjekke resistansen til elementet og maks. belastning forsterkeren kan ta. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Mener at elemntet er 4ohm.. om den hadde kjørt 2 ohm, da hadde jeg nok svidd av sub'en ganske så raskt på den forsterkeren.... Men en reciever som takler 8/4ohm, koster de noe ekstra? Eneste jeg kommer på er jo at de fleste "inne"subber er aktive... så jeg må vel lete lenge for å finne en rimelig reciever.. eller? Endret 17. desember 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Men en reciever som takler 8/4ohm, koster de noe ekstra? 5303672[/snapback] De aller fleste hifi-recievere takler høyttalere på 8 og 4 ohm uten trøbbel. Var bare det at jeg hadde hørt at bilstereoelementer kunne ha så lav motstand som 2 ohm, og det vil lett kunne trøble seg. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 Da så Da er det kun hvordan en reciever stiller seg til en passiv sub, intet problem? Er disse gode valg? (handler via Norek, så linker til komplett for ca.priser ol...) Pioneer VSX-515-S Receiver Sølv, WMA 9 Pro, MCACC, 7x100 Watt Pioneer Receiver VSX-415-S Silver Dolby Digital, DTS, 5 x 80W JVC Receiver RX-5052S Sølv Dolby Digital, DTS, 5 x 100 Watt. Ser de har en billig Eltax der, men den er vel ikke av ypperste kvalitet? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Eltax kan ikke anbefales, nei. Og husk å være litt forsiktig med å stole på oppgitt effekt på forsterken du kjøper. Se f.eks. på Pioneer VSX-515. Der står det at utgangseffekten er på 660W, mens den samtidig bare trekker 300W fra stikkontakten. Det er jo overhodet ikke mulig, så den faktiske utgangseffekten er nok neppe mer enn totalt rundt 180W. Litt trist å se slikt, siden folk har lett for å kjøpe alt for små forsterkere som skader høyttalerne sine. :/ Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) Kjenner til det problemet fra bilstereoverdenen Er som sagt ikke ute etter noe "kickass" system her, bare noe å drive en sub med nå, og evt bygge ut etterhvert... Ikke så nøye på kanaler, bare det er surround... Edit, Hvordan er det med brokobling på recievere? Endret 18. desember 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Brokobling kan du bare glemme, den må du nok legge fra deg i bilen Du nevnte at du var fornøyd med ett 4.1 system. Siden dette er 5-kanals forsterkere kan du bruke en av kanalene (f.eks center) til suben din om du bruker "pre-in" inngangene fra en dvd-spiller. Men jeg er redd dette kan bli litt tungvint... Hva om du kjøper er brukt gammel forsterker som du bruker til suben? Slik at suben har en egen forsterker... Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Joa, en mulighet det også, trenger jo _egentlig_ bare en 230V-monoblokk til sub'en... menmen.. tiden får vise hva det blir til Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Kan du ikke bare kjøpe et bilbatteri på biltema eller no, å kjøre forsterkeren fra bilen via batteri inne i stua? -bilbatteri lader har du sikkert også. vips. ingen 230 --> 12 konverter. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Liiiitt stress å ha bilbatteri stående i stuen, da? Om han har barn eller slektninger, så sliter han hvis en av de krabber bort for å plukke litt på det. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) jeg ville gått for en Harman/Kardon forsterker/reciever. de er meget strømstrerke og bra pris. når man kommer inn på forsterkere helt ned i 2000 kroners klassen som du nevnte over må man spørre seg selv om de der faktisk kan levere noe i hele tatt. pioneer er jo respektabelt, men blir litt sånn "Q-tec" følelse. (Qtec er billigshit strømforsyninger btw) Endret 20. desember 2005 av Henrik2k Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Ljudia har forsterkere beregnet på sub, samme type man finner i aktive subber i hus.. Lenke til kommentar
alfredri Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Hvis du ikke er særlig fin på lyden kan du kjøpe kjøpe en billigforsterker med preout på. Så kan du kjøpe en billig effektforsterker på qxl som du brokobler til subben din. Jeg hadde en gang i tida en vega-15 i stua som jeg kjøpte en brukt nad2700 til Funket hest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå