Gå til innhold

Bil-sub i stua, hvilken løsning er best?

Anbefalte innlegg

Har en 12" sub (RF Punch, 300WRMS) i bilen som jeg gjerne ville ha flyttet inn i stua for vinteren...

Har også en grom forsterker på denne (RF T10001bd), men det er vel lite aktuellt å få tak i en 230->12V adapter som er god nok, aner ikke prisen, så ser ikke helt bort fra denne løsningen enda...

Det andre alternativet er en Reciever, den vil jeg også kunne bruke når jeg evt. bygger ut anlegg i stua også...

Dette skal kobles på PC'en...

Hvilket er å foretrekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir 230->12V kassert, da trenger jeg anbefaling til en reciever som er OK, men ikke for dyr... Audiofiliteten min holder jeg i bilen...

4.1 evt. 5.1 er nok for meg...

Effekt er jeg ikke så god på når det gjelder innomhus varer... Men nok til et OK anlegg...

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at bilelementer har mindre motstand (> 8Ohm) enn vanlige stueelementer (rundt 8Ohm)? Å koble elementer med resistans på så lite som 2 Ohm på en vanlig reciever vil kunne ende opp med å overbelaste forsterkeren din, så det kan være lurt å sjekke resistansen til elementet og maks. belastning forsterkeren kan ta. :)

Lenke til kommentar

Mener at elemntet er 4ohm.. om den hadde kjørt 2 ohm, da hadde jeg nok svidd av sub'en ganske så raskt på den forsterkeren....

Men en reciever som takler 8/4ohm, koster de noe ekstra?

Eneste jeg kommer på er jo at de fleste "inne"subber er aktive... så jeg må vel lete lenge for å finne en rimelig reciever.. eller?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Men en reciever som takler 8/4ohm, koster de noe ekstra?

5303672[/snapback]

De aller fleste hifi-recievere takler høyttalere på 8 og 4 ohm uten trøbbel. Var bare det at jeg hadde hørt at bilstereoelementer kunne ha så lav motstand som 2 ohm, og det vil lett kunne trøble seg. :)

Lenke til kommentar

Da så :)

Da er det kun hvordan en reciever stiller seg til en passiv sub, intet problem?

Er disse gode valg? (handler via Norek, så linker til komplett for ca.priser ol...)

Pioneer VSX-515-S Receiver Sølv, WMA 9 Pro, MCACC, 7x100 Watt

Pioneer Receiver VSX-415-S Silver Dolby Digital, DTS, 5 x 80W

JVC Receiver RX-5052S Sølv Dolby Digital, DTS, 5 x 100 Watt.

Ser de har en billig Eltax der, men den er vel ikke av ypperste kvalitet?

Lenke til kommentar

Eltax kan ikke anbefales, nei. :)

Og husk å være litt forsiktig med å stole på oppgitt effekt på forsterken du kjøper. Se f.eks. på Pioneer VSX-515. Der står det at utgangseffekten er på 660W, mens den samtidig bare trekker 300W fra stikkontakten. Det er jo overhodet ikke mulig, så den faktiske utgangseffekten er nok neppe mer enn totalt rundt 180W. Litt trist å se slikt, siden folk har lett for å kjøpe alt for små forsterkere som skader høyttalerne sine. :/

Lenke til kommentar

Kjenner til det problemet fra bilstereoverdenen :(

Er som sagt ikke ute etter noe "kickass" system her, bare noe å drive en sub med nå, og evt bygge ut etterhvert... Ikke så nøye på kanaler, bare det er surround...

Edit, Hvordan er det med brokobling på recievere?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Brokobling kan du bare glemme, den må du nok legge fra deg i bilen :D

Du nevnte at du var fornøyd med ett 4.1 system. Siden dette er 5-kanals forsterkere kan du bruke en av kanalene (f.eks center) til suben din om du bruker "pre-in" inngangene fra en dvd-spiller. Men jeg er redd dette kan bli litt tungvint...

Hva om du kjøper er brukt gammel forsterker som du bruker til suben? Slik at suben har en egen forsterker...

Lenke til kommentar

jeg ville gått for en Harman/Kardon forsterker/reciever. de er meget strømstrerke og bra pris.

når man kommer inn på forsterkere helt ned i 2000 kroners klassen som du nevnte over må man spørre seg selv om de der faktisk kan levere noe i hele tatt. pioneer er jo respektabelt, men blir litt sånn "Q-tec" følelse.

(Qtec er billigshit strømforsyninger btw)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er særlig fin på lyden kan du kjøpe kjøpe en billigforsterker med preout på. Så kan du kjøpe en billig effektforsterker på qxl som du brokobler til subben din. Jeg hadde en gang i tida en vega-15 i stua som jeg kjøpte en brukt nad2700 til :D Funket hest :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...