Gå til innhold

Elending support fra ATI

inaktiv000

Anbefalte innlegg

Har problemer med mitt ATI Radeon 9700, og oppsøkte naturligvis ATI sine supportsider. Fikk ikke stor støtte derfra:

1) Forsøkte å laste ned nye, offisielle drivere til mitt skjermkort. Istedet for å legge dem ut, var det et program som måtte lastes ned, for å se om jeg hadde en av de PC-merkene (laptop) som var "støttet". Da jeg ikke hadde det, fikk jeg heller ikke lov til å laste ned driver.

Dette er utrolig dårlig, da jeg ikke kan se noen teknisk grunn til at driverne ikke skal fungere i min PC. Skal jeg altså ikke ha mulighet til å få oppdateringer, men måtte bruke de gamle driverne som fulgte med PC-en i all fremtid?

2) Forsøkte så å sende inn et spørsmål angående mitt problem. Måtte gjennom en ekkel wizard, som skulle sikre at jeg både så på tidligere besvarte spørsmål, og søkte gjennom databasen deres. Greit nok. Men da jeg ikke fant noe svar, skulle jeg trykke "Continue". Gjett hvilken knapp som ikke var på siden?

3) Fikk til slutt funnet en måte å sende inn en support-forespørsel på. Fikk følgende svar:

ATI does not provide direct technical support for laptops/notebooks at this current time (telephone or email). If you require direct technical support please contact the system manufacturer of your laptop/notebook.

Hva skal dette forestille? De har altså tatt en viktig del av produktspekteret og bestemt seg for å ikke gi støtte for den? Utrolig.

Kanskje det var jeg som ikke så den lille - wedontf*in mellom ordene i "Customer Care"?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slik det bare er. Når du kjøper et ferdig-konsept, samme om dette er laptop eller komplett pc så er det kun de som har "satt sammen" greiene som skal drive supporten på dette. ATI har solgt chipene sine OEM til en eller annen produsent til en veldig billig pris mot at de skal slippe alle supporthenvendelser. Face it, slik har det vært i alle år. De er ikke bare ute etter å plage deg.

Lenke til kommentar

gresset er like brunt paa den andre sida av gjerdet og. Laptop drivere har som folk har nevnt aldri vaert en typisk sak for ATI eller nVidia aa publisere. Dette fordi produsentene av laptop'ene vil ha litt kontrol over hva som foregaar i maskinene sine for aa lette support samt at de setter sammen korta selv. Finnes utrolig mye rare GPU/Minne komboer som generiske drivere ikke kunne ta haand om foer, derfor OEM'er ATI/nVidia brikkene og det er opp til leverandoeren aa tilpasse driverene til sitt produkt og verifisere at det funker.

Laptop'er har jo og historisk vaert en kontor maskin og IT divisjoner i store firma er nok takknemlig for at brukere ikke kan oppdatere til de siste ATI/nVidia driverene paa laptopen for aa spille COD eller lignende for saa aa oedelegge systemet og skjelle dem ut naar dem ikke faar kjoert Powerpointen sin for kunden dagen etter.

-

Per Christian

[edit: stavefeil]

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Er enig med at det er litt sløvt av ATI og ikke legge ut en direkte nedlastbar driver til laptoper med ati kort. Men det ligger nok både økonomi og strategi bak en sånn beslutning. De vil ikke ha direkte kontakt med kunder som har kjøpt et ferdig produkt fra en forhandler, noe som egentlig er forståelig. Jeg anbefaler deg å sjekke websidene eller ta kontakt med produsenten av laptopen for å eventuelt få nye drivere. Det finnes også alternativer som Omegadriverne. :)

Lenke til kommentar

Som playmofetish sier - mobility driverene skal fungere flott for deg. De er samledrivere for alle de bærbare modellene. Synd at det skal være så vanskelig lagt opp for de som ikke sitter inne med sånn kuinnskap fra før av. Enda værre at de på ATI ikke kunne gitt deg samme svaret på under 10 sekunder... =/

-Stigma

Lenke til kommentar

Beklager, nå har jeg vært litt for kjapp her. Har prøvd Omega-drivere, notebook-drivere samt "vanlige" radeon-drivere, men ikke noe som heter mobility-drivere.

Hmm, når jeg ser på siden du henviste til, finner jeg kun følgende:

Catalyst 5.12 Windows XP - Driver Download

ATI Multimedia Center 9.08

HYDRAVISION - For RADEON and Mobile ATI Products

Catalyst Crew Feedback

Lenke til kommentar

HER VAR´N :thumbup:

Det Verification-tullet må ha kommet nylig hos Ati, har ikke vært der før når jeg har sjekket.

Typisk eksempel på veiledning som skal gjøre det sikrere for usikre forbrukere ved å sitte 3 timer i telefonsupport til HP/Dell/FSC/Asus osv, istedet for å kunne laste ned en fellesdriver hos Ati.

Og det gjør det vanskeligere for de av oss som vet hva som funker, og vil ha en direktelink.

10 poeng til meg.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Typisk eksempel på veiledning som skal gjøre det sikrere for usikre forbrukere ved å sitte 3 timer i telefonsupport til HP/Dell/FSC/Asus osv, istedet for å kunne laste ned en fellesdriver hos Ati.

Og det gjør det vanskeligere for de av oss som vet hva som funker, og vil ha en direktelink.

5300769[/snapback]

Men for de forbrukerne som da kjøper en ferdig maskin i stedet for å bygge sjøl kan bare gå inn på hjemmesiden til produsent -> support -> download -> skrive inn modellnummeret på maskinen som ofte står strategisk plassert og vips få opp alle nødvendige drivere til maskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

5300769[/snapback]

Men for de forbrukerne som da kjøper en ferdig maskin i stedet for å bygge sjøl kan bare gå inn på hjemmesiden til produsent -> support -> download -> skrive inn modellnummeret på maskinen som ofte står strategisk plassert og vips få opp alle nødvendige drivere til maskinen.

5300994[/snapback]

Det kan synes at dette er ett uoverkommelig problem for mange der ute...

Sikkert slike som ikke har funnet ut av Google og bruk av strategiske søkeord.

Ikke så greit da.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tja. Kan noen Googlister finne Compal sin offisielle driverside for CL56?

5301097[/snapback]

:blush:

Mulig jeg (som vanlig) var litt "stor i kjæften" ja, da jeg trodde det dreide seg om en Compaq(HP).

Ser nå at dette er en av utallige "billig-varianter" av ukurante bærbare.. og her ser man jo ett skole-eskempel via denne tråden hvorfor man bør ligge unna slike.

Uanz..

Her er ett par linker jeg fant ila. 60 sek (circa)...:

Her

og

Her

Mer gidder jeg ikke jobbe gratis for late forumsbrukere... :p

("Stor i kjæften" igjen.. ja)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...