Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

1 time om Data


Mott

Anbefalte innlegg

Hei som Topiic sier skal jeg ha en skoletime om data.

Jeg går i 9ende klasse med en som kan noe om data en som kan litt software og MAC og en wannabe, og resten er egentlig relativt "dumme" når det kommer til data. Jeg tenkte å ha om tingene inne i en data da software og sånn har jeg ikke så god peiling på.

Jeg har er defekt s-754 hovedkort jeg kan bruke. Ta dette med?? Og hvordan skal jeg legge opp denne timen??

Den blir etter nyttår men vil atd etet skal bli bra for å løfte min NaMi karakter.

Takk for all hjelp.

Tenkte å først skrive opp hva en PC trenger og så fortelle litt om de forskjellige tingene??

Og så litt datahistorie??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Fortell om historien til datamaskinen, når den ble oppfunnet og hvordan den har utviklet seg frem til i dag. Kanskje litt statistikk over hvor mange som bruker eller har tilgang til datamaskin og internett osv.

-Fortell om de ulike delene i en datamaskin og hvilken oppgave de har.

-Fortell hva en moderne datamaskin kan brukes til ("Multimedia")

Lenke til kommentar
-Fortell om historien til datamaskinen, når den ble oppfunnet og hvordan den har utviklet seg frem til i dag. Kanskje litt statistikk over hvor mange som bruker eller har tilgang til datamaskin og internett osv.

-Fortell om de ulike delene i en datamaskin og hvilken oppgave de har.

-Fortell hva en moderne datamaskin kan brukes til ("Multimedia")

5303121[/snapback]

Og dette tror du holder til en hel skoletime??

Multimedia mener du da spill, grafisk arbeid osv??

Men hva gjør jeg med det store sprange på hva folket kan da??

Lenke til kommentar

Det er jo mer enn nok punkter til å holde på mer en 45 minutter, spørs bare hvor dypt du går. Er vel viktig å ikke ha alt for innviklet og uforstående siden mange da faller ut og ikke får med seg noe.

 

Angående det store spranget så er nok det lureste å prioritere de som kan minst, siden de som kan mer, eller mye sikkert er opp mot ditt nivå og da er det egentlig ikke så mye å lære de.

Lenke til kommentar
Ja men vil ikke prioritere dataens historie vil ha en del om hardware og sånn når jeg får kjangsen til dette.

Og det med hovedkortet smart og ha dette med er foresten et defekt MSI K8M NEO-V?

5304073[/snapback]

Hvis du skal si noe som helst om hardware bør du så absolutt ha hovedkortet med. Da kan du peke, forklare og følge datastrømmen på en forenklet måte.

Og for å slå ihjel myten om at kabinettet kalles harddisk, så kan du kanskje ta med en gammel harddisk (skru opp en eldgammel en kanskje?) og vise den også.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Det viktige er å ikke miste interessen til publlikummet ditt. Det gjør du fort hvis du virker uengasjert eller om det virker som at du leser et manus du har pugget inni deg i ukevis. Hvis dette er folk som ikke har noen generell datainteresse og bare syns det er teit og drive med istedet for å være sosial og henge på Oslo City hele dagen (bytt ut med nærliggende kjøpesenter) har du en tough crowd. Du bør ikke kjøre på med tekniske termer og forklare i detalj hva de forskjellige "rare" ordene og forkortelsene betyr. Det er det ingen som bryr seg om.

Selv om det er lett for deg å plapre ivei om hva RAM og ROM betyr, og hvor mange forskjellige minnetyper som fins, interesserer ikke det noe særlig for noen andre.

 

Jeg holdt foredrag om Virtual Reality på grunnkurs i en norsktime. Var dårlig forberedt, så det ble bare kjipt for de andre å høre på, og ingen brydde seg det spøtt, selv om JEG syns emnet var interessant. Pluss at det meste var direkte avskrift fra en artikkel i Illustrert Vitenskap :p

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Selv om du sikkert kan masse innenfor mange forskjellige grener av dataverdenen, bør du så absolutt holde deg til ett tema hele veien, og ikke hoppe mellom vidt forskjellige temaer.

Og når du da skal velge hvilket tema du skal snakke om, bør du vurdere din egen kunnskap og interesse innenfor temaet, og ikke minst om tilskuerene har noe nytte av denne infoen.

Hvis tilskuerene føler at de har noe å tjene på å følge med, vil det bli mye mer motiverende for deg enn om de begynner å gjespe, småprate og se på andre ting.

Snakk gjerne om ting som de er familiær med, men som de allikevel har vrangforestillinger/feilinfo om.

Lenke til kommentar

hva med et aktuelt tema som dataspill og ungdommen i dag? kanskje litt lamt, men du kunne ju prøve å bevise at voldelige dataspill ikke motiverer unge til å begå mord.

 

Et bevis er at vi ikke ser 30 år gamle data nerder springe rundt i mørke korridorer mens de prøver å spise gule prikker samtidig forfulgt av fire spøkelser. Eller folk som minelegger fjorden for at de har spilt minesveiper i timesvis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her kan gjerne bøkene til datakotet være til hjelp. Grunnleggende IT heter kapittelet tror jeg.. :p (eller var det IKT boka?) :S

 

Samma, min onkel er datalærer på kurssenteret her, bruker en del tid på å forklare pc`ens oppbygning, gjerne ved å ødelegge ting (gamle pc`er som går i bakken, (forbindelse med HARDware).. Ja, han underviser i datakortet, tilogmed jeg synes det er morro å høre når han plaprer i vei.

 

Tips for å ikke miste publikum underveis:

 

Vær aktiv hele tia, gjør noen brå bevegelser som dem absolutt ikke venter og ikke stå der med henda i lomma å se ned.

 

Gjør dem aktive også.

 

Hold deg til tema ja, som noen her over sier. Men klart du kan supplere forklaringer med eksempler som ikke har noenting med saken å gjøre..

 

Vis gjerne flashanimasjonen til hitachi (?) som forklarer "stående" data.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...