Baba2 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hei! Jeg lurer på om man må ha hovedkort for å bare åpne/lukke cd rommen på en datamaskin? Fordi jeg skal bygge en data på skolen og den trenger ikke å virke, bare designen som teller, og det vil bli lettere for meg hvis jeg slipper å putte et hovedkort i tre boksen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Nei du trenger bare 4 pins Molex- altså strømkontakten med 12V og 5V hvis det du er ute etter bare er og åpne og lukke skuffen med knappen. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Nei, man må ikke det. Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Dytt en binder sin i det lille hullet på fremsiden av spilleren, så kommer den ut... trenger ikke strøm eller noe.. OBS: virker ikke på slot-inn Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 Underlig nok så virker det ikke hos meg.... Alt er koblet til, ledningen er koblet til strømforsyningen----Koblet den fire pins dingsen inn i cd romen bak. Men fortsatt vil den ikke åpne seg Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Har du jumpstartet psu så du faktisk har strøm der da, eller hva bruker du som strømkilde? En vanlig psu gir ikke noe strøm uten hk, hvis du ikke lurer den igang. Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Jeg bruker en vanlig PSU som strømkilde. JAsså så PSU gir ikke noe strøm uten hovedkort, da lærte jeg noe nytt idag da. ( jeg er nybegynner) Endret 15. desember 2005 av Baba2 Lenke til kommentar
taleg Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Hvis du vil hotwire en psu så kortslutter du grønn og sort leding i kontakten som skal til hovedkortet.. Da skal den starte hvis du flipper bryteren bak... eller kobler på strøm. Hvis jeg ikke husker feil Det er det jeg gjør her hos meg.. Endret 15. desember 2005 av taleg Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Her er en guide om hvordan man jumpstarter en psu. Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hvorfor ikke bare ta en nål eller noe sånt inn i det lille hullet frempå spilleren....Kan være du må trykke litt Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Siden maskinen skal vises frem i en utstilling så er det vel meget uaktuelt å bruke en binders. Synes det å jumpstarte en PSU blir litt for avansert for meg (15år) Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Viss den skal vises frem hvorfor ikke bare ha den på uten skjerm da....også kan du bare trykke på knappen som åpner cd-rommet ? Men viss maskinen skal utstilles...Tror de fleste som skal der vet hvordan et cd-rom ser ut Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Baba2 Postet i dag, 14:34 Siden maskinen skal vises frem i en utstilling så er det vel meget uaktuelt å bruke en binders. Synes det å jumpstarte en PSU blir litt for avansert for meg (15år) All ære til folk som kjenner sin egen begrensning, jeg gikk ikke av veien for å kortslutte ting da jeg var 15, men så har jeg vel også lært mye på "den dyre måten".. :!: Men det så kanskje mer kompelisert ut enn det er. Hvis du ser på det første bildet i linken fra Morten K, ser du at det eneste du faktisk trenger å gjøre er og sette feks en binders mellom de to pinnene på bildet. Hvis den da er av en type som må ha last, eller du er veldig redd for den psu du skal bruke, blir det jo litt mer kompelisert. Men jeg kan ikke komme på noen enklere måte enn dette hvis du allerede sitter med en løs psu. Alternativet er jo og lage noe, og det er jo mer arbeid uansett, du må ha rett plugg, rett spenning på alle pinner osv. Selve motoren som åpner skuffen vil jeg tro er 12V (eller noe regulert ned fra 12V kretsen), men tviler egentlig på at den åpner seg uten at både 12 og 5V er tilkoblet. Så molex fra jumpstartet psu vli jeg si er glimrende og absolutt enkelste måten å få til dette Endret 16. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
HAG Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Ei annen løsning er å finne ei AT strømforsyning, fra PC mellom 95 og 98. AT forsyningene blir slått på med en 230V bryter på fremsida av kabinettet, bruker ei slik forsyning fra ei permittert maskin til og teste vifter og vannkjølinga mi med (ThermalTake BigWater , 12V pumpe). Med denne forsyninga på benken er det kun nødvendig med strøm inn, blir slått av og på med bryteren uten noe behov for "jumpstart" som ATX forsyningene må ha. En løsning kunne vært og springe til en butikk som selger Pc'er og spørre om en kunne fått ei forsyning av ei avgått maskin - siden de som selger elektrovarer idag er pliktige til å ta imot "avfallet" når noen bytter ut maskina og ikke har mer behov for den. Er du heldig og får se og røre i "søppelhaugen" bør du regne med og gjøre jobben selv (åpne kabinettet, finne bryteren og ledningene mellom forsyninga og kabinettet foran, demontere alle elektriske kontakter mellom forsyning og resten av maskina og skru ut..). "Svei" ei AT forsyning rundt 2001 og kjøpte ei ny for under 200,-... Ser ut som AT forsyningene er tatt ut av katalogen hos de fleste nettshopper - logisk siden få forventer at en PC skal henge med over 7 år, få som er i bruk med den alderen, har ei K6-2 maskin fra 98 på "delelageret" :!: Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 Oja.. nå forstod jeg, man skal bare sette en binders mellom de to pluggene. Denne pcen er et avsluttende projekt til 10. klasse, så jeg får karakter. Etter at jeg har fått karakter skal den ut på en skole fremvisning. Og da regner jeg med at ungdommsskole elever liker å trykke på masse forskjellige brytere å se hva skjer å videre. På skolen har vi nettop fått ca. 40 lapptopper og da skal de gamle maskinene "skrotes vekk" da skal jeg bare prøve og feile neste kunst og håndverk time som er etter jul Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Det er ikke farlig å kortslutte den... Det viktige er at du tar fra den grønne kabelen(det er bare en) til et jordet punkt. Alle svarte kabler er jord, eller så er chassis til psu jordet, og det er også chassise til pcene dine.. bare ikke ta noen fra rød eller gul kanal (den gule kan gi deg en karamell;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå