Dr3as Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Tenkte jeg skulle starte å leke litt med Visual Basic.. så lastet ned Microsoft Visual Basic 2005 Express Edition(Gratis!!) fra MS og starta å se litt videoer etc som jeg fant på nett. Har før drevet med c++(bittelitt, lagd no småscript så å si bare) og php(drevet med dette en god stund). Tingen er at jeg vil lage noe jeg kan bruke.. Noe som gir meg lyst til å lage det.. noen som har en ide på en ting som ikke blir alt for vanskelig for meg? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hvis du har drevet med C++ og php, hvorfor i all verden velger du VB.net? Har du ingen erfaring fra VB vil jeg heller anbefale at du starter med C#... eller muligens også C++.net. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Hvis du har drevet med C++ og php, hvorfor i all verden velger du VB.net? 5302003[/snapback] Fordi VB er raskt og enkelt å lære seg. Og ettersom det er .NET så kan man likså greit bruke det som f.eks. C#. Som med så mye annet: Det enkleste er ofte det beste! Men hva du skal lage? Finn først et behov du har, og prøv å dekk det. Da er motivasjonen som oftest størst til å tilegne seg kunnskap! Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Manfred fikk overtalt meg.. til c#, så da prøvde vi det. Programmet blir et hjelpe program for driftspersoner, der en bruker lett skal kunne få opp informasjon om pc'n din sitter de sitter på. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Manfred fikk overtalt meg.. til c#, så da prøvde vi det. 5310756[/snapback] Så lenge du er fornøyd. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Hvis du har drevet med C++ og php, hvorfor i all verden velger du VB.net? 5302003[/snapback] Fordi VB er raskt og enkelt å lære seg. Og ettersom det er .NET så kan man likså greit bruke det som f.eks. C#. Som med så mye annet: Det enkleste er ofte det beste! 5310646[/snapback] Det enkle er ofte det beste: ergo; ikke VB hihi. C# er likere C++/php i syntax enn det VB er. Og når man først skal i gang med et nytt språk i .net har ejg flere argumenter for hvorfor velge C# fremfor VB. Men det går mye på smakssak også. Jeg er bare ikke så overlykkelig for VB personlig Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Men det går mye på smakssak også. Jeg er bare ikke så overlykkelig for VB personlig 5314026[/snapback] Ja, klart det er en smakssak! Når jeg mener "det enkleste er ofte det beste", så er det fordi VB er et språk med enklere syntaks enn C#/C++ (mener jeg. Nå bruker jeg VB.NET så forskjellene er ikke så utrolige lenger). VB er for meg et typisk ingeniør-språk, og brukes fordi man ikke har tid til å lære seg noe annet. Og det fungerer jo utmerket til det det brukes til. VB kan man jo nesten fra Excel (heia VBA) med en enkel og lett-fattelig syntaks. Man lager også funksjoner og rutiner nesten på samme måte som i f.eks. Matlab, og det kjenner de fleste siv.ing'er fra studietiden, vil jeg tro (iallfall på mitt kontor). Når det ikke finnes programvare for det vi vil regne på (og det skjer relativt ofte), må vi lage den selv. Og det blir stort sett i VBA eller .NET for det kan vi. Det er ikke kostnadseffektivt å lære seg et nytt språk. Dessuten synes jeg det er så stygt å strø "{" og "}" rundt over hele koden... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg er ingeniør, og jeg kan C# (i tillegg til endel andre språk). Stygt å strø { og } overalt? Det er da i det miste oversiktlig, i motsetning til VB :\ VB ligner ikke noe annet programmeringsspråk, og jeg liker ikke logikken i det. Det er enklere å skrive "String s;" i stedet for "Dim s As String". Jeg programmerer, jeg skriver ikke en engelsk stil. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg er ingeniør, og jeg kan C# (i tillegg til endel andre språk). Ingen regel uten unntak. Og siden vi er i et forum for programmering er det sikkert mange som deg. Men jeg tror flertallet har mer peiling på VB enn f.eks. C++. Stygt å strø { og } overalt? Det er da i det miste oversiktlig, i motsetning til VB :\ Var ikke meningen at du skulle bli personlig fornærmet av den kommentaren. Det var et forsøk på en spøk, tydeligvis ikke vellykket... Her tror jeg det blir en vanesak, som så mye annet. VB ligner ikke noe annet programmeringsspråk, og jeg liker ikke logikken i det. Det er enklere å skrive "String s;" i stedet for "Dim s As String". Jeg programmerer, jeg skriver ikke en engelsk stil.5318594[/snapback] VB er fremdeles lettere å forstå for oss som ikke har tid, ressurser eller behov til å lære oss noe annet. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Ikke meningen å virke "harsk", men jeg har endel imot VB hehe. (i fare for å bli hengt for å si det her i forumet) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Du har jo selvfølgelig lov til å ha noe i mot VB. Men jeg forbeholder meg derfor retten til å ha noe i mot "programmerere-som-hater-VB-fordi-det-ikke-er-et-'skikkelig'-programmeringsspråk". Ja, jeg møter diverse dataingeniører. Diskusjonene kan være slik: Data.ing.: "Ja, jeg ser at du får jobben gjort, men hvorfor brukte du ikke C#?" Meg: "Fordi jeg får gjort jobben i VB raskere enn i C#." Data.ing.: "Men da går du glipp av tilfredsstillelsen av å bruke et skikkelig programmeringsspråk!" Meg: "Men alt i alt må jo sluttbrukeren fremdeles installere .NET Framework og han merker nok ikke forskjell." Data.ing.: "Nei, antakeligvis ikke. Men tilfredsstillelsen..." Sukk... Den gangen jeg finner et soleklart fortrinn (som jeg ser nytten av) for C# over VB, skal jeg ta det opp til vurdering. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg kan godt krangle litt på effektivitet av kodeeksekvering også Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hehe! Det må du gjerne, men jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg nok til å følge den dikusjonen... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Ved tyngre operasjoner eksekveres nok C#-koden raskere enn VB-koden Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Sikkert mulig. Kanskje tilogmed i VB.NET. Men hvem kommer til å merke det? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hvem som merker det? Kommer litt an på hva du skal lage da Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) Hvem som merker det? Kommer litt an på hva du skal lage da 5319237[/snapback] Klart det! Men jeg tror at i mange tilfeller vil ikke brukeren legge merke til forskjellene. Hadde jeg laget Red Sled Down (som riktignok er et veldig lite spill laget av en person på ca. 1 mnd) i C#, så er jeg rimelig sikker på at du ikke hadde merket forskjell. Tror programmet skal være ganske avansert før det spiller noen rolle... Og i de fleste tilfeller er det ikke laget en VB og en C# versjon, så det er lite å sammenligne med... EDIT: Eller for å si det på en annen måte: For de programmene jeg lager, spiller den lille eventuelle hastighetsforskjellen ingen rolle. Endret 22. desember 2005 av moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Yes, let's take it outside! Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Do you need any judges? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå