Gå til innhold

Ny bestefar PC under 4k.

Anbefalte innlegg

Min bestefar har bestemt seg for at han nå i en alder av

noen 80år har lyst til å prøve PC. Han vil ikke bruke så

mye penger og jeg har satt opp følgende fra Komplett:

Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM

Varenr.: 118867

Lagerstatus: 500+ stk på lager 499 499

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 314090

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 1059 stk 2005-12-21 395 395

Chieftec Bravo Micro-ATX Tower Black/Sil m/270W Stømforsyning

Varenr.: 305897

Lagerstatus: 100+ stk på lager 595 595

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Varenr.: 117212

Lagerstatus: 500+ stk på lager 390 390

AMD Sempron 3000+ 1.8GHz Socket 754, 128KB, 64bit, BOXED m/vifte

Varenr.: 311667

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 775 775

MSI K8MM-V, K8M800, Socket-754, m-ATX S-ATA/ATA, LAN, DDR400, Bulk,VGA, AGP8X

Varenr.: 308871

Lagerstatus: 500+ stk på lager 499 499

PowerColor Radeon 9250 128MB DDR, 64bit, AGP8X, ATI 9250,DVI-I,TV-Out,LowP,Retail

Varenr.: 305433

Lagerstatus: 42 stk på lager 349 349

Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black

Varenr.: 314900

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 99 99

Totalpris 3601,- + muligens 200,- til et modem.

Er dette et greit oppsett?

Bestefar kommer sannsynligvis til å bruke PC'en til

å surfe lett på internett. Kanskje skrive noen brev i

et tekstbehandlingsprogram, og det er vel omtrent det.

Skjerm og tastatur har jeg som han kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt kan skjermkortet enkelt droppes, med mindre du SKAL ha DVI til din bestefar.

Hvis plass ikke er noe problem under skrivebordet, hadde jeg vurdert et In-Win-kabinett i vanlig ATX-størrelse. Litt større, samme pris, og bedre hvis PCen skal bygges i/oppgraderes senere, så kan du bruke vanlige ATX-hovedkort.

Selv anbefaler jeg absolutt Corsair Value-RAM, men hvis budsjettet er veeeldig stramt fungerer jo noname RAM like godt. Det kan variere hvilket merke du faktisk får, som oftest er det TwinMos, men jeg har også sett Samsung, og helt umerket RAM. Altså kan det være noe varierende kompatibilitet hvis man skal oppgradere fremover, og dessuten noe høyere feilprosent enn f.eks Corsair. Gidder du ikke bry deg om den lille prislappen er Corsair Value knall.

Hvis du må ha et lite kabinett, er det fint at du holder deg til merker som Chieftec, som faktisk har strømforsyninger som holder det de lover, og ikke er lagd av plastikkomponenter, sånn som Q-Tec. Et Q-Tec-kabinett med strømforsyning er totalt litt tyngre enn bare min Tagan 480W, og det er ikke mye tyngre. Det burde vitne om litt kvalitetsforskjell.

Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig en overdrivelse, men min strømforsyning veier 2,7kg med emballasje, mens det billigste Q-Tec-kabinettet veier 5,2kg med emballasje.

Mitt Stacker og en Tagan 480W veier 4 ganger så mye som det billigste Q-Tec-kabinettet :)

Men on-topic igjen så tror jeg det blir en kjempefin PC til din bestefar. In-Win-kabinettene har veldig støysvake PSUer, i hvert fall i mine øyne, og Chieftec skal ikke være så ille det heller. Med smart-fan aktivert på CPU-kjøleren i BIOS skulle det bli en veldig støysvak maskin, når hovedkort ikke har vifte, og Samsung-diskene er veldig støysvake.

Lenke til kommentar
det at kabinettet er et micro-atx kabinett, betyr

det at det ikke kan benytte standard atx hovedkort

slik som MSI K8MM-V, K8M800, Socket-754, m-ATX S-ATA/ATA, LAN, DDR400, Bulk,VGA, AGP8X som jeg foreslo?

5299336[/snapback]

Hovedkortet er m-ATX. Det er en forkortelse for micro-ATX.

Et m-ATX-kabinett kan bare benytte seg av m-ATX-hovedkort.

Et ATX-kabinett, som er noe større/høyere/dypere, kan ta både m-ATX og ATX-hovedkort, så det vil være et lurere valg med mindre man må ha det lite.

Mitt forslag er altså å bytte ut Chieftec-kabinettet med In-Win-kabinettet, og droppe skjermkortet, så har du alt du trenger til å putte inni PCen

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Radeon 9250 er selvfølgelig bedre enn det integrerte på hovedkortet, men det er ikke mye spilling du får til med noe sånt heller.. Blir nok slapp grafikk på de litt nyere spillene.

5299851[/snapback]

Radeon 9250 holder til mye det. Jeg kjenner noen som bruker det til blant annet Sims2 (de oppgradérte fra integrert grafikk). Det er selvsagt ikke noe toppkort. En god del spill vil gå fint, selvsagt ikke med gode detaljer. Barnespill vil gå helt fint.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...