Gå til innhold

Sony, PS3 og rootkit - betyr det noe?

Anbefalte innlegg

Du kan trampe med beina som en liten unge og påstå det til du blir blå i trynet, men piratkopiering er fortsatt ikke tyveri. For at det skal være tyveri så må du ta noe fra noen så de ikke har det lenger. Når du lager en kopi så stjeler du det ikke.

Når noen lager falske Rolex-klokker og selger disse, så er det heller ikke tyveri. De stjeler ikke klokker fra Rolex, men lager sine egne.

Hvis du prøver å argumentere med at det er tyveri fordi noen taper på det, så må du først bevise at det er et tap, hvilket du ikke kan. Du kan ikke engang fortelle meg nøyaktig hvor mye de taper. Hva skal du liksom beregne det ut fra? Hva de hadde tatt seg betalt for åndsverket? Men denne prisen er jo tatt ut av løse luften, og er ikke der for å f.eks. dekke produksjonskostnader ved duplisering, som du må med fysiske ting.

Det er en grunn til at vi har en egen lov som heter åndsverksloven. Det er fordi det er noe helt annet enn tyveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller du mener kanskje at det er et tap hvis man ikke får solgt åndsverket? Så hvis jeg lager en MP3 med masse skurring men ingen vil betale for det, så har jeg tapt penger på det? Så da kan jeg saksøke Norge fordi ingen betalte for verket mitt?

Lenke til kommentar

Enhver idiot (kanskje t.o.m. deg) kan lage MP3 med skurring, det er ingen som hindrer deg i å gjøre det, dersom du foretrekker å høre på det.

Noe helt annet er det å stjele musikk som folk har brukt hele livet, og kanskje mye av sparepengene sine til å utvikle.

Eller software som de har brukt tusenvis av arbeidstimer på å lage, som du gir faen i, og mener at du har rett til å nyte godt av, fordi du kanskje ikke hadde brukt det produktet dersom du ikke kunne hente det ulovlig og gratis ned.

Fra meriam webster's ordbok:

Main Entry: pi·ra·cy

Pronunciation: 'pI-r&-sE

Function: noun

Inflected Form(s): plural -cies

Etymology: Medieval Latin piratia, from Late Greek peirateia, from Greek peiratEs pirate

1 : an act of robbery on the high seas; also : an act resembling such robbery

2 : robbery on the high seas

3 : the unauthorized use of another's production, invention, or conception especially in infringement of a copyright

Som du ser her, står det uautorisert bruk av en annens produkt, det er etter min mening tyveri.

Og hvis du fremdeles nekter på at det er galt, så får du vise til noen referanser, evt. bedre eksempel enn idiotisk skurring du skal lage på mp3.

Lenke til kommentar
Enhver idiot (kanskje t.o.m. deg) kan lage MP3 med skurring, det er ingen som hindrer deg i å gjøre det, dersom du foretrekker å høre på det.

Men jeg vil tjene penger på det! Hvis ingen betaler for det har jeg tapt penger!

Noe helt annet er det å stjele musikk

Det går ikke an å stjele musikk. Følger du ikke med?

som folk har brukt hele livet, og kanskje mye av sparepengene sine til å utvikle.

Irrelevant.

3 : the unauthorized use of another's production, invention, or conception especially in infringement of a copyright

Som du ser her, står det uautorisert bruk av en annens produkt,  det er etter min mening tyveri.

Bruk er ikke tyveri. Tyveri er fortsatt at du tar noe fra noen andre så de ikke har det lenger. Som du kan se står det ingenting om at piratvirksomhet er tyveri. "Unauthorized use", men ikke "theft".

Ærlig talt, nå må du gi deg med sirkelargumentasjonen din.

At noe er et lovbrudd betyr ikke at det er et tyveri. Svindel er ikke tyveri. Piratkopiering er ikke tyveri. Skjerp deg.

Og hvis du fremdeles nekter på at det er galt, så får du vise til noen referanser, evt. bedre eksempel enn idiotisk skurring du skal lage på mp3.

Kanskje du skal begynne å forholde deg til det jeg faktisk skriver istedenfor å koke opp historier og stråmannargumenter.

Lenke til kommentar

Nå har denne tråden desverre fått skli litt ut. Dere er nå inne på piratkopiering av musikk, og det hører da alldeles ikke hjemme i spillkategorien. Emnteittel var også vitterligen "Sony, PS3 og rootkit - betyr det noe?". Videre er det stort sett to personer som diskuterer på et noe hissig nivå, og det ser altså ikke ut til at dere kommer til å komme til en enighet. Ikke at det gjor noe, men tråden er da altså uansett gått off-topic osv. Stenger derfor tråden. FOr videre diskusjon rundt opphavsrett, piratkopiering og tyveri kan dere besøke allerede eksisterende tråder.

Diskusjon rundt denne avgjørelsen taes som vanlig over PM, om det er ønskelig. Det kan da også lønne seg med et vennlig språkbruk.

Snorre :)

*Tråd stenges*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...