Bertelsen Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Jeg har planlagt å kjøpe PS3 over lang tid, selv har jeg også kjøpt PSP. Har fått med meg rootkit opplegget, men jeg har tenkt å kjøpe PS3 alikevel. Grunn: Fordi jeg ikke har lyst på Nintendo eller Microsoft sine konsoller. Egentlig burde det være flere konsoller å velge mellom. Sony tror fremdeles de har noe monopol (?) Lenke til kommentar
howzer Skrevet 24. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2005 Har du noensinne hatt problemer med kernel32?Dette skjedde sannsynligvis pga. en root-aplikasjon. Mange lovlige programmer, og ulovlige benytter seg av samme virkemiddel. Nesten alle programmer legger til systemfiler, og endrer root'en. Det blir visst et root-kit i.flg. wikipedia, dersom det er en tredjepart (ikke MS) som forandrer på systemfilene, som gjør at maskinen kan missbrukes. Nå er du så langt ute på jordet at det ikke er morsomt en gang. "Rootkit" kommer fra "root", som er standard administrator på Unix-systemer. Grunnen til at det kalles "rootkit" er at en inntrenger får "root" (altså administratortilgang på systemet), og bruker et "rootkit" for å beholde denne tilgangen. "A rootkit is a set of software tools frequently used by a third party (usually an intruder) after gaining access to a computer system. These tools are intended to conceal running processes, files or system data, which helps an intruder maintain access to a system without the user's knowledge." At et program endrer på systemet betyr ikke at det er et rootkit. Rootkit har et spesielt formål. Sonys rootkit hadde et formål, nemlig å skjule ting fra brukeren og gjøre noe bak brukerens rygg. Dette gjør ikke "nesten alle programmer". Sony og Sony BMG er ikke to forskjellige selskaper. Sony BMG Music Entertainment is the result of a 50/50 joint venture between Sony Music Entertainment (part of Sony) and BMG Entertainment (part of Bertelsmann) completed on August 5, 2004. Hvilket altså betyr at Sony er en av eierne, og dermed sitter med ansvaret. EULAen er dessuten ugyldig. Når du kjøper en vare så har du krav på å få betingelsene før du betaler. Når programmet er i ferd med å installeres er det for sent. De er i tekstformat coveret til CD-platene, i tillegg til marg og CD-platen var merket med at det var restriksjoner ved bruk av CD'en på Windows, og refererte til innholdet i teksten på coveret. Dette er tullprat fra ende til annen. Dette betyr på ingen måte at produsenten av CDen har rett til å bryte seg inn på andres eiendom! Hvis det står med liten skrift at "hvis du kjøper denne CDen så går du med på at noen kommer og stikker en kniv i ryggen din", så er dette selvsagt ikke en gyldig kontrakt. Og når du kjøper en CD så har du forventninger til hvordan denne skal fungere: Den skal spilles musikk fra. Det er ikke forventet at en musikk-CD installerer et rootkit når du spiller den av. XCP installerer seg ihvertfall ikke dersom du svarer nei, til lisensavtalen når den popper opp på skjermen din. Du kan ikke tvinge en lisenseavtale på noen etter at de har betalt for produktet! Da er det for sent. Dette har vi vært gjennom allerede. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 24. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2005 Leser nå at MediaMax (sunncomm-beskyttelsen gjør dette av og til). Av og til? Hvor har du det fra? Sitatet ditt sier bare at det er malware, ikke noe om unntak. Sony BMG var forøvrig ikke første kunden til First 4 Internet, som benyttet seg av XCP-programvaren. Og relevansen er? Er det greit hvis du dreper noen, for du var jo ikke den første som begikk et drap? Så jeg er ikke helt sikker på at root-kit'et ikke er ut av sirkulasjon, selv om Sony BMG har trukket tilbake CD'ene. http://digg.com/music/Sony_Style_stores_st...ing_rootkit_CDs men musikkindustriens intekter minker hvert år Hvor har du det fra? I 2004 gikk CD-salget i USA oppover. I år har salget av musikk over nettet eksplodert. "Rigorous statistical analysis does not support the claim that peer-to-peer has reduced sales sufficiently to threaten the health of the recording industry or that it harms society." Hva er dine kilder for disse påstandene? Har du tatt med i beregningen at det finnes andre underholdningsformer i kraftig vekst, som f.eks. spill? og de påstår at over 80% av musikken som blir spilt idag kommer av såkalt 'casual piracy'.Da skjønner du sikkert hva musikkindustriens prioriteringer fremover. Hva i all verden har ubegrunnede påstander fra en industri som kun er ute etter å tjene penger med saken å gjøre? Det er bevist gang på gang at tallene industrien opererer med er løgn og bedrag. Hvorfor sprer du industriens løgner videre? Den gangen var det altså Sony BMG som kjøpte beskyttelsen.Hvis du vil straffe Sony BMG for det, så foreslår jeg at du unngår å kjøpe cd'er distribuert av dem, men til gjengjeld går det utover plateselskapene, og artistene som bruker Sony BMG som distribør. Og det bør det jaggu gjøre og! Når folk med viten og vilje inngår kontrakt med kjeltringer, så fortjener de å bli straffet! Eller mener du at det ikke bør straffe seg å involvere seg med personer eller firmaer som driver ulovlig og umoralsk? Da IBM solgte systemer til Nazityskland som ble brukt i jødeutryddelsen så gjorde jo ikke det noe, for det var jo ikke IBM som ytryddet jøder? Selv tror jeg også plateselskapene ønsker bedre beskyttelse enn i dag. Irrelevant. Når deres "beskyttelse" går ut over kundene så må "beskyttelsen" fjernes. Blir heilt feil å boykotte PS3, feil folk får straffen. Feil. Sony er Sony. Det beste vi kan gjøre er å se hvilke sanksjoner Sony BMG får, av rettsakene som California, New York, Texas og Italia har startet, og i tillegg til all dårlig PR de har fått, så tror jeg de har fått straff nok. Si meg, jobber du for Sony eller noe slikt? Hva slags holdninger er det du fremviser her?! Det er greit at Sony fortsetter som de gjør fordi det er greit at kunder behandles som søppel? Det er greit å bryte seg inn på andres eiendom? Det er greit å ødelegge andres eiendom? Det er greit å lyve? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 24. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2005 Oi oi oi oi... Det er jo ikke lenge siden industrien ble dømt for kartellvirksomhet og ulovlig prissamarbeid, og jaggu er de ikke under granskning igjen: http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/...1340242&tid=141 Men ulovligheter som dette er vel helt greit, KongRudi, siden det tross alt "bare" er snakk om at de beskytter inntektskilden sin? Og da er jo alle midler lov, eller hva? Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Leser nå at MediaMax (sunncomm-beskyttelsen gjør dette av og til). Av og til? Hvor har du det fra? Sitatet ditt sier bare at det er malware, ikke noe om unntak. Jeg leste det på hjemmesiden til han Felder, som oppdaget MediaMax-sikkerhetshullet. Jeg går utifra, at han vet det litt bedre enn deg. men musikkindustriens intekter minker hvert år Hvor har du det fra? I 2004 gikk CD-salget i USA oppover. I år har salget av musikk over nettet eksplodert. "Rigorous statistical analysis does not support the claim that peer-to-peer has reduced sales sufficiently to threaten the health of the recording industry or that it harms society." Hva er dine kilder for disse påstandene? Har du tatt med i beregningen at det finnes andre underholdningsformer i kraftig vekst, som f.eks. spill? Hvis du er dum nok til å tro at P2P ikke påvirker salget i negativ retning, så hjelper det ikke hva jeg skriver, og hvor godt jeg dokumenterer. Den gangen var det altså Sony BMG som kjøpte beskyttelsen.Hvis du vil straffe Sony BMG for det, så foreslår jeg at du unngår å kjøpe cd'er distribuert av dem, men til gjengjeld går det utover plateselskapene, og artistene som bruker Sony BMG som distribør. Og det bør det jaggu gjøre og! Når folk med viten og vilje inngår kontrakt med kjeltringer, så fortjener de å bli straffet! Eller mener du at det ikke bør straffe seg å involvere seg med personer eller firmaer som driver ulovlig og umoralsk? Da IBM solgte systemer til Nazityskland som ble brukt i jødeutryddelsen så gjorde jo ikke det noe, for det var jo ikke IBM som ytryddet jøder? Herregud... Dette må jo være en slags lavmålsrekord av argumentasjons-teknikk på diskusjon.no. Det går ikke ann å skylde jødeutryddelsen på IBM fordi de lagde noen hull-kort. Selv tror jeg også plateselskapene ønsker bedre beskyttelse enn i dag. Irrelevant. Når deres "beskyttelse" går ut over kundene så må "beskyttelsen" fjernes. Ikke irrelevant. Fakta blir vi kommer til å få et produkt, som blir vanskligere å kopiere, sikerhetsmetoden er bare ikke fastbestemt ennå. Blir heilt feil å boykotte PS3, feil folk får straffen. Feil. Sony er Sony. Kollektiv avstraffelse kalles dette. Det beste vi kan gjøre er å se hvilke sanksjoner Sony BMG får, av rettsakene som California, New York, Texas og Italia har startet, og i tillegg til all dårlig PR de har fått, så tror jeg de har fått straff nok. Hva slags holdninger er det du fremviser her?! Det er greit blabla ... Det er greit blabla ... Det er greit blabla ... Det er greit blabla ... Det er greit blabla ... 5332915[/snapback] Nei, jeg jobber ikke for Sony. Jeg tror ihvertfall at rettsapparatet vil klare å sette en mere passende straff enn du som vil stille IBM for krigsrett, pga. jødeutryddelse. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 24. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2005 Litt mer info om tidligere kartellvirksomhet: http://www.usatoday.com/life/music/news/20...ettlement_x.htm http://www.ftc.gov/opa/2001/07/tenors.htm Hvilken fantastisk flott gjeng denne musikkindustrien er, ikke sant? Jeg leste det på hjemmesiden til han Felder, som oppdaget MediaMax-sikkerhetshullet.Jeg går utifra, at han vet det litt bedre enn deg. Men hva hadde sitatet du postet med saken å gjøre? Du har heller ikke kommet med en link eller noe som helst, eller forklart hvorfor det du skriver er relevant. Hvis du er dum nok til å tro at P2P ikke påvirker salget i negativ retning, så hjelper det ikke hva jeg skriver, og hvor godt jeg dokumenterer. Study: File sharing boosts music sales Herregud... Dette må jo være en slags lavmålsrekord av argumentasjons-teknikk på diskusjon.no.Det går ikke ann å skylde jødeutryddelsen på IBM fordi de lagde noen hull-kort. Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt følger med på hva andre skriver. Jeg skrev ikke at IBM hadde skylden for jødeutryddelsen. Jeg skrev om at IBM tjente store penger på å selge utstyr som ble brukt under jødeutryddelsen. De profiterte på jødeutryddelsen. Mener du det er riktig? At firmaer ikke har noe som helst slags ansvar for hva de gjør? Selv tror jeg også plateselskapene ønsker bedre beskyttelse enn i dag. Irrelevant. Når deres "beskyttelse" går ut over kundene så må "beskyttelsen" fjernes. Ikke irrelevant. Fakta blir vi kommer til å få et produkt, som blir vanskligere å kopiere, sikerhetsmetoden er bare ikke fastbestemt ennå. Igjen leser du ikke hva jeg skriver. Jeg skrev at det er irrelevant om plateselskapene ønsker "beskyttelse", fordi: 1. "Beskyttelsen" går ut over kundene, og skaper problemer for folk som faktisk betaler for seg. 2. "Beskyttelsen" hindrer ikke piratkopiering uansett. Kollektiv avstraffelse kalles dette. Hvis noen kollektivt har gjort noe galt, så skal de selvsagt også straffes kollektivt. Jeg tror ihvertfall at rettsapparatet vil klare å sette en mere passende straff enn du som vil stille IBM for krigsrett, pga. jødeutryddelse. Nå må du faen meg gi deg! Har du i det hele tatt lest hva jeg skriver?! Gjør du dette med vilje? Ignorerer du det jeg skriver og kommer med kommentarer som ikke har noe med saken å gjøre, og som forvrenger diskusjonen, for å provosere meg? Eller skjønner du rett og slett ikke norsk eller engelsk? Du svarte forresten ikke på følgende: - Sony fortsetter å selge CDer med rootkit/spyware, noe som motsier det du kom med påstander om. - Er det virkelig greit å begå et lovbrudd og ikke bli straffet for det hvis noen har begått det samme lovbruddet før deg, som du mener? - Du dokumenterte ikke din påstand om at musikkindustriens inntekter minker, og du dokumenterte ikke at dette kommer av piratkopiering. Du dokumenterte heller ikke at eventuelle lavere inntekter ikke kommer av at folk bruker penger på andre underholdningstyper i stedet, som f.eks. spill. - Du gjengir industriens løgner om piratkopiering. Hvorfor? - Skjønner du nå forklaringen på "rootkit", og hva "root" er? Skjønner du at vanlige programmer ikke er rootkits selv om de f.eks. endrer på noe eller legger til noe på systemet? - Skjønner du nå at du ikke kan gi kunden din en lisensavtale etter at produktet er kjøpt? Skjønner du at du ikke kan putte hva som helst i kontrakter, f.eks. at en kontrakt der du går med på at noen skal drepe deg ikke kan være gyldig uansett? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Nå må du faen meg gi deg! Har du i det hele tatt lest hva jeg skriver?! Jeg har lest hva du skriver, og du troller som en gal! Og jeg svarer delvis på disse: - Sony fortsetter å selge CDer med rootkit/spyware, noe som motsier det du kom med påstander om. De fortsetter ikke å selge disse platene. - Du dokumenterte ikke din påstand om at musikkindustriens inntekter minker, og du dokumenterte ikke at dette kommer av piratkopiering. Du dokumenterte heller ikke at eventuelle lavere inntekter ikke kommer av at folk bruker penger på andre underholdningstyper i stedet, som f.eks. spill. Dokumenterer du trollingen din? - Du gjengir industriens løgner om piratkopiering. Hvorfor? Du bruker akkurat den samme argumentasjonsteknikken. - Skjønner du nå forklaringen på "rootkit", og hva "root" er? Skjønner du at vanlige programmer ikke er rootkits selv om de f.eks. endrer på noe eller legger til noe på systemet? Var ikke wikipedia sin forklaring god nok mener du? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 25. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2005 Jeg har lest hva du skriver, og du troller som en gal! Når troller jeg? Kom med konkrete eksempler, takk. Og jeg svarer delvis på disse: Delvis! Hvor er disse svarene da, om jeg tør spørre? - Sony fortsetter å selge CDer med rootkit/spyware, noe som motsier det du kom med påstander om. De fortsetter ikke å selge disse platene. http://www.consumerist.com/consumer/drm/so...-cds-144909.php Gjør de ikke? - Du dokumenterte ikke din påstand om at musikkindustriens inntekter minker, og du dokumenterte ikke at dette kommer av piratkopiering. Du dokumenterte heller ikke at eventuelle lavere inntekter ikke kommer av at folk bruker penger på andre underholdningstyper i stedet, som f.eks. spill. Dokumenterer du trollingen din? Vet du i det hele tatt hva trolling er? - Du gjengir industriens løgner om piratkopiering. Hvorfor? Du bruker akkurat den samme argumentasjonsteknikken. Hva slags argumentasjonsteknikk er det? At jeg ukritisk gjengir industriens løgner? - Skjønner du nå forklaringen på "rootkit", og hva "root" er? Skjønner du at vanlige programmer ikke er rootkits selv om de f.eks. endrer på noe eller legger til noe på systemet? Var ikke wikipedia sin forklaring god nok mener du? Det er ikke Wikipedia vi snakker om her, men din forståelse av hva du leser. Kan du kort gjengi hva det står i Wikipedia om dette? Ikke? Vi må vel bare konkludere med at du har tapt denne diskusjonen, og det så det suser Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg lar deg leve i trua. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 Siden du ikke klarer å svare konkret på det jeg skriver så må jo det bety at du ikke har noe svar. At du innser at du har tapt. Da hjelper det lite å komme med one-linere der du prøver å avfeie ditt knusende nederlag på den måten. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 For de som lever i en fantasiverden og tror at ulike deler av et firma ikke har noe med hverandre å gjøre, les dette: http://www.theinquirer.net/?article=28594 Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) For de som lever i en fantasiverden.. 5351873[/snapback] Jeg leste hva du skrev, komma og punktum.. Jeg er fullstendig bekjent med at IBM produserte hull-kort-systemet, som ble brukt til å systematisere fangene og arbeidsoppgavene deres i bl.a. Auchtwitz, og at IBM fikk betalt av Tyskland for produktet de solgte. Jeg regner med at du leste dette i en artikkel i Vi Menn for ett par år siden, det gjorde jeg. Det samme hullkort-systemet ble brukt av hundrevis av andre tyske og andre bedrifter på den tiden, men det er ikke like intressant lesing. Jeg vet de også brukte hull-kort system på fiskeindustrien som jeg jobbet på i helgene da jeg gikk på ungdomskolen, men jeg vet ikke om det var de onde jødehatende IBM som lagde dette, uansett har det ingenting med saken å gjøre, da vi snakker om de virkelig onde Sony her, bedriften som oppfant riskokeren og gjorde tusenvis av kokker arbeidsledige (ironi). Tallene som musikkindustrien leverer inn til skattemyndigheter, er feil. En spørreundersøkelse av 3319 personer på ett P2P nettverk, er derimot virkelighet. Folk som laster ned piratkopiert musikk på internett kjøper mere musikk, akkuratt som vi kjøper mere dataspill hvis vi piratkopierer dataspill. Dette låter jo sikkert logisk, for alle som ikke lever i min fantasiverden. Jeg er ikke så veldig intressert i å diskutere denne saken på barnehage-nivå som jeg må gjøre med deg. Men jeg foreslår at vi ser på hvilken domm Sony og Bertellsmann får i rettsapparatene, så kan vi trekke opp diskusjonen igjen og diskutere saken da. Endret 31. desember 2005 av KongRudi Lenke til kommentar
howzer Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) Jeg regner med at du leste dette i en artikkel i Vi Menn for ett par år siden, det gjorde jeg. Feil. Det finnes faktisk bøker om emnet. Tallene som musikkindustrien leverer inn til skattemyndigheter, er feil.En spørreundersøkelse av 3319 personer på ett P2P nettverk, er derimot virkelighet. Folk som laster ned piratkopiert musikk på internett kjøper mere musikk, akkuratt som vi kjøper mere dataspill hvis vi piratkopierer dataspill. Dette låter jo sikkert logisk, for alle som ikke lever i min fantasiverden. Nå må du skjerpe deg litt her. Skal en undersøkelse utført av en uavhengig tredjepart være feil, samtidig som udokumenterte påstander fra en interesseorganisasjon er som Sannheten å regne? Jeg er ikke så veldig intressert i å diskutere denne saken på barnehage-nivå som jeg må gjøre med deg. Jeg må dessverre meddele deg om at barnehagenivået har du vært på i lang tid. Se bare hvordan du forkaster fakta med vilje fordi de ikke stemmer overens med dine meninger. Bare det at du ikke klarer å svare konkret på innleggene mine, men må klippe ut og ignorere artikler som denne viser jo hvor landet ligger... Du har fortsatt ikke svart på flere av innleggene mine her, men begynner i stedet å mase om hvor fæl jeg er - jeg som faktisk kan underbygge min argumentasjon med faktaopplysninger fra uavhengige kilder, i motsetning til deg. Selv om industri-organisasjonen IFPI jo rapporterte økt CD-salg i f.eks. USA og UK i 2004... Merkelig? Endret 1. januar 2006 av howzer Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) OK! For å ta noen av artiklene du refererer til: http://www.consumerist.com/consumer/drm/so...-cds-144909.php Inne i den artikkelen har fyren fått svar fra Sony: I went back today (12/23), I confirmed that there were at least 3 XCP CDs on the shelves still. I didn't bug the staff though- I was Cmas shopping with my family and didn't want to make a scene. I emailed Sony asking if the Sony Style stores are exempt from the recall. Their reply: "Thank you for contacting Sony BMG Online. Sony BMG has asked ALL retailers to return these CDs, this includes the SonyStyle division stores. No retailer was exempt from the XCP recall request. Thank you for the opportunity to be of assistance. The Sony BMG Online Support TeamCC2X John" I don't work too far from the flagship store in Manhattan. Maybe I'll drop by there soon to see if they still have them... by pete on 12/23/05 08:18 PM Som du ser her, så har jeg uthevet det relevante, butikken er for sen med å følge direktiver, fra Sony BMG. ===================================== Neste: Study: File sharing boosts music sales A study released this week by Jupiter Research reports that about 34 percent of veteran file swappers say they are spending more on music than they did before they started downloading files. About 14 percent of heavy file traders say they now spend less on music. The findings, which are drawn from a survey of 3,319 people conducted last summer, are contrasted with claims from the record industry that file sharing and CD burning have been key contributors to a drop in major-label music sales in 2001. Selv om industri-organisasjonen IFPI jo rapporterte økt CD-salg i f.eks. USA og UK i 2004... Merkelig? -- IFPI sier dette, på sidene du linker til: In 2001, worldwide music sales dropped 5 percent to $33.7 billion, according to the International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), a record industry lobbying group. That figure is down again from the 5 percent drop in 2000 to $37 billion. blabla... The decline in CD sales varied by region: Sales declined by 4.5 percent in the United States, 9.6 percent in Canada, 9.2 percent in Germany, 8.6 percent in Italy, 9.8 percent in Austria, 14.8 percent in Denmark and 9.4 percent in Japan. Meanwhile, sales in France and the United Kingdom were up 10 percent and 5 percent, respectively. The IFPI attributed the increases to strong demand for local artists despite the decrease in demand for artists outside those countries' borders. Jeg vet ikke tallene fra 2004, for på ifpi.org koster markedsundersøkelsene deres penger. Og du leverte ingen link. Uansett, for å sette ting i perspektiv: Hvis du kan stjele så mye gratis øl du vil på butikken hver eneste dag, i ett år fremover, kan dette gjør deg til en person som kjøper mere øl, de dagene du ikke stjeler dette. Butikkene har vektere for å forhindre at du skal stjele, plateselskapene lager kopibeskyttelse. Denne kopibeskyttelsen gikk over grensen, den ble trukket tilbake. Dersom en vekter hadde gått over grensen, får hadde han fått sparken. Så enkelt er det faktisk. Jeg har også store vansker for å tra at IBM sine hull-kort drepte så mange jøder. Selv om de sikkert fikk penger for produktet de leverte. Endret 2. januar 2006 av KongRudi Lenke til kommentar
howzer Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Hvorfor i all verden trekker du fram tall fra 2000? Det eneste dette viser er at også musikkindustrien er påvirket av ting som også påvirker andre markeder. Her er tallene for 2004: http://www.ifpi.org/site-content/press/20050322.html I tillegg viser altså uavhengige undersøkelser at fildelere kjøper mer musikk, men du mener tydeligvis at uavhengige undersøkelser er mindre til å stole på enn propaganda fra kommersielle interesseorganer. Uansett, for å sette ting i perspektiv:Hvis du kan stjele så mye gratis øl du vil på butikken hver eneste dag, i ett år fremover, kan dette gjør deg til en person som kjøper mere øl, de dagene du ikke stjeler dette. Hva er dette for noe tullprat? Piratkopiering har ingen verdens ting med tyveri å gjøre. Butikkene har vektere for å forhindre at du skal stjele, plateselskapene lager kopibeskyttelse. Denne sammenligningen er direkte tåpelig. Vektere går ikke rundt og banker opp alle kunder i en butikk fordi det jo er en mulighet for at de hadde tenkt til å stjele noe! Derimot går kopibeskyttelsen kun ut over betalende kunder. De som laster det ned gratis merker tross alt ikke noe til det. Denne kopibeskyttelsen gikk over grensen, den ble trukket tilbake.Dersom en vekter hadde gått over grensen, får hadde han fått sparken. Kjære vene. All kopibeskyttelse går over streken, fordi det er forsøk på å frata oss retten til å råde over noe vi har kjøpt og betalt for. Vi har en lovmessig rett til å lage kopier til privat bruk, og kopibeskyttelse prøver å fjerne denne lovmessige rettigheten. Jeg har også store vansker for å tra at IBM sine hull-kort drepte så mange jøder. Nå er du ute med stråmannargumenter igjen. Hvem har påstått at IBMs hullkort drepte jøder? Poenget er at bedrifter som bevisst profitterer på overgrep mot andre ikke må slippe unna med slikt. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hva er dette for noe tullprat? Piratkopiering har ingen verdens ting med tyveri å gjøre. Å? Dette visste jeg ikke, hvorfor er egentlig piratkopiering straffbart da? Poenget er at bedrifter som bevisst profitterer på overgrep mot andre ikke må slippe unna med slikt. 5372495[/snapback] Ingen som utøver overgrep, bør slippe unna med det. Verken private, eller bedrifter. Derfor har vi ett rettsvesen som skal beskytte alle i samfunnet mot slikt. Dersom du synes at Arne Treholt fikk for lav straff, er du fri til å synes det. Men det betyr ikke at alle som syntes at han slapp for billig unna, har rett til å straffe han i tillegg til samfunnsstraffen han betalte ved soning. Kjære vene. All kopibeskyttelse går over streken, fordi det er forsøk på å frata oss retten til å råde over noe vi har kjøpt og betalt for. Vi har en lovmessig rett til å lage kopier til privat bruk, og kopibeskyttelse prøver å fjerne denne lovmessige rettigheten. 5372495[/snapback] Nei, kopibeskyttelsen er ikke ett forsøk på å hindre deg i ta kopier av produktet ditt, til privat bruk. Det er ett forsøk på å hindre deg å ta kopier, og gi kopiene til vennene dine, og til alle andre som vil ha. Dette skjer, det vet du, det vet jeg. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Hva er dette for noe tullprat? Piratkopiering har ingen verdens ting med tyveri å gjøre. Å? Dette visste jeg ikke, hvorfor er egentlig piratkopiering straffbart da? Ja, hvorfor finnes det andre lovbrudd enn tyveri? Svindel, drap, m.m. Kan det være fordi det er forskjellige ting det er snakk om? Poenget er at bedrifter som bevisst profitterer på overgrep mot andre ikke må slippe unna med slikt. Ingen som utøver overgrep, bør slippe unna med det. Verken private, eller bedrifter. Derfor har vi ett rettsvesen som skal beskytte alle i samfunnet mot slikt. Og problemet her er at underholdningsindustrien kjøper seg lover som går på bekostning av individets rettigheter. Bare se på DMCA i USA. Tidligere var det en selvfølge å kunne ta kopier. Nå kan man bli straffet hvis man omgår beskyttelsesmekanismer som skal hindre folk i å ta kopier av materiale de har betalt for. Dersom du synes at Arne Treholt fikk for lav straff, er du fri til å synes det.Men det betyr ikke at alle som syntes at han slapp for billig unna, har rett til å straffe han i tillegg til samfunnsstraffen han betalte ved soning. Hva skjer med privatpersoner som lager virus? De blir fengslet! Hva skjer med firmaer som lager virus? De slipper unna. Problemet er at bedrifter ikke har samvittighet eller moral. De er mektige skapninger som kun har profitt som mål, og deres posisjon i samfunnet styrkes stadig på bekostning av individet. Kjære vene. All kopibeskyttelse går over streken, fordi det er forsøk på å frata oss retten til å råde over noe vi har kjøpt og betalt for. Vi har en lovmessig rett til å lage kopier til privat bruk, og kopibeskyttelse prøver å fjerne denne lovmessige rettigheten. Nei, kopibeskyttelsen er ikke ett forsøk på å hindre deg i ta kopier av produktet ditt, til privat bruk. Men det er jo nettopp det det gjør! Det skaper problemer for folk som betaler for seg. Derimot slipper piratene slike problemer, for de kan kopiere så mye de bare vil. Det går KUN ut over de som er lovlydige. Det er ett forsøk på å hindre deg å ta kopier, og gi kopiene til vennene dine, og til alle andre som vil ha. Det er faktisk fullt lovlig å kopiere til privat bruk, og dette gjelder også venner og familie. Det er mulig at den nye åndsverksloven slår ned på dette, men det er noe som har vært helt lovlig. Dette skjer, det vet du, det vet jeg. Så det er greit for politiet å arrestere tilfeldige personer på gata, for det kan jo være at de har tenkt til å begå lovbrudd? Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg vet hva disse tingene er.. Tyveri er når du tar noe uten å betale for det. Mord er når du dreper noen. Svindel er når du lurer noen. Piratkopiering faller etter min mening helt klart innenfor første kategori, men jeg lever jo i en fantasiverden. Jeg likte tankegangen på den nye kopisperren veldig godt jeg, tre kopier skulle være greit å kopiere til privat bruk, men ikke mere. Mye bedre enn tidligere kopisperrer, som prøvde å hindre all kopiering. Jeg er enig med at det ikke ville vært greit at politiet arresterer alle personer fordi de var potensielle forbryterer, men jeg synes det er helt greit at det er låser på alle biler, fordi det er potensielle kriminelle som kan stjele bilen din. Og at firma og privatpersoner blir behandlet forskjellig er klart, MS betaler dagbøter på 20 millioner euro til EU, for å ødelegge for konkurentene. Dersom du hadde gjort noe tilsvarende mot dine konkurenter, hadde selvfølgelig ikke retten forventet at du skulle kunne betale dagbøter på 20 millioner euro. Det er også domstolen sin oppgave å avgjørelse størrelsen på straffen, i forhold til det faktiske lovbruddet, i gjeldende sak. Rettsystemet er ikke alltid perfekt, men det er det beste alternativ vi har. Jeg foreslår at du slutter å bruke energi på dette, og lærer deg forskjellen på mord, tyveri og svindel istedenfor, dette vil kanskje gjøre deg til en bedre samfunnsborger. Og det ville ihvertfall gagnet samfunnet hvis du en gang skulle (gudforby) bli oppnevnt til å sitte i en domstol. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg vet hva disse tingene er.. Tyveri er når du tar noe uten å betale for det. Mord er når du dreper noen. Svindel er når du lurer noen. Piratkopiering faller etter min mening helt klart innenfor første kategori, men jeg lever jo i en fantasiverden. Tyveri er når du stjeler noe fra noen (så de ikke har det lenger). Piratkopiering er noe helt annet. Der tar du ikke noe fra noen. Jeg likte tankegangen på den nye kopisperren veldig godt jeg, tre kopier skulle være greit å kopiere til privat bruk, men ikke mere.Mye bedre enn tidligere kopisperrer, som prøvde å hindre all kopiering. For noe tull. Jeg er enig med at det ikke ville vært greit at politiet arresterer alle personer fordi de var potensielle forbryterer, men jeg synes det er helt greit at det er låser på alle biler, fordi det er potensielle kriminelle som kan stjele bilen din. Er det greit at noen andre styrer låsen din og bestemmer når du skal få låse opp bilen dine for å ta deg en kjøretur? Og at firma og privatpersoner blir behandlet forskjellig er klart, MS betaler dagbøter på 20 millioner euro til EU, for å ødelegge for konkurentene. For å ødelegge for andre firmaer ja... Jeg foreslår at du slutter å bruke energi på dette, og lærer deg forskjellen på mord, tyveri og svindel istedenfor, dette vil kanskje gjøre deg til en bedre samfunnsborger. Det er ikke jeg som trenger å få orden på begrepene mine. Og det ville ihvertfall gagnet samfunnet hvis du en gang skulle (gudforby) bli oppnevnt til å sitte i en domstol. Jeg har alt vært innkalt til jurytjeneste. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Jeg vet hva disse tingene er.. Tyveri er når du tar noe uten å betale for det. Mord er når du dreper noen. Svindel er når du lurer noen. Piratkopiering faller etter min mening helt klart innenfor første kategori, men jeg lever jo i en fantasiverden. Tyveri er når du stjeler noe fra noen (så de ikke har det lenger). Piratkopiering er noe helt annet. Der tar du ikke noe fra noen. 5374007[/snapback] Jo, det gjør du. Du benytter deg av ett produkt, uten å betale penger til produkt-utviklerene, eller til butikken som selger produktet med avanse. Du stjeler altså fra mange. Greit nok at det kanskje kan være formildende omstendigheter at produktet ikke forsvinner, men du bedriver like fullt tyveri. Å påstå noe annet, er idiotisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg