howzer Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Sony ble jo nylig avslørt i å ha installert flere typer spyware/rootkit i all hemmelighet på maskinen til folk som kjøpte musikkCDer produsert av Sony BMG. Det ble et voldsomt oppstyr rundt dette, og nå er det flere søksmål på gang. Har denne saken gjort at noen som hadde tenkt til å kjøpe PS3 lar være? Mitt inntrykk er at det er veldig få som bryr seg om hvordan Sony har oppført seg, og de fleste som hadde tenkt seg en PS3 vil fortsatt kjøpe det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor. En bortforklaring jeg har hørt er at det var en annen del av Sony som ikke hadde noe med saken å gjøre. Men det er jo samme firma, er det ikke? Det er fortsatt de samme toppsjefene som styrer, og som bestemmer hvordan firmaet skal drives? Og pengene du betaler til Sony vil investeres i å lage nye problemer for oss forbrukere. Er det noen her som er betenkt? Selv vurderte jeg sterkt å kjøpe PS3 bare på grunn av God of War 2, men nå tror jeg at jeg dropper det. Man vet jo ikke hva slags djevelskap de kan finne på med PS3 og andre ting de produserer. Og med PS3 vil de jo pushe Blu-Ray, som kommer til å være ekstremt forbrukerfiendtlig (filmer kan kun spilles av på en spiller, du må koble mot nettet for å få godkjennelse, osv.). Ikke at jeg har så enorm tiltro til Microsoft, og Nintendo var ikke akkurat snille gutter heller den gang de var markedsledende... Kommentarer? Er folk flest klar over Sonys oppførsel? Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Jeg er litt klar over Sonys oppførsel, tankegangen dems er jo for det meste "vi er de største så vi kan gjøre hva vi vil", så å si. Ja det har vært tull med rootkit, og ja de skal pushe blu-ray. At filmer kun kan spilles av på en spiller visste jeg ikke, er dette noe som er bekreftet som en ting blu-ray filmer (og evt andre disker) skal ha? Men uansett hva, så kan jeg ikke nekte for at Playstation er bra, og at de lager gode konsoller. Og jeg kommer nok til å kjøpe PS3 uansett. På grunn av spillene som skal komme til den, og fordi jeg bare liker Playstation over de andre konsollene. Jeg har aldri vurdert å ikke kjøpe PS3 på grunn av ting som har skjedd. Nå kommer jo tiden til å vise hvordan ting blir, men jeg tviler på at de kommer til å selge så mange mindre PS3 på grunn av ting som rootkit og sånt som skjer i dag. Det med blu-ray filmer høres kjipt ut, men nå er jo PS3 en spill maskin. Jeg tenkte egentlig ikke over blu-ray filmer i det hele tatt før jeg leste innlegget ditt nå. Noe kanskje de fleste andre også gjør. Lenke til kommentar
slash Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Sony har avkreftet dette ryktet om at medier kun kan spilles av på EN maskin. Dony har også trukket tilbake cder med rootkit på, og har sluttet å bruke dette nå. Den offisielle ståa fra sony er at alt du kjøper til ps3 vil kunne brukes på hvilkensomhelst ps3-maskin. Online registrering er heller ikke nødvendig. Particularly troubling speculation emerged over the past few week suggesting that Sony's PlayStation 3 console would utilize a type of DRM (digital rights management) functionality which would "lock" any game software to the first console it ran on. In other words, the software would be tied to that particular PS3 console by way of its "title code" and will not run on any other. Fortunately, Sony itself has taken the time this week to debunk all this: "I would like to clarify that this is false speculation and that PlayStation 3 software will not be copy protected to a single machine but will be playable on any PlayStation 3 console." The rumor stemmed from a patent Sony filed which would prevent "illegitimate software" from running on a machine other the one it was originally "registered" to. Its intent is a means of protecting against playback of "used software and counterfeit software in recording media". It certainly sounded crazy even before hindsight kicked in, but as the rumor came in light of the recent "rootkit" (essentially hidden spyware) fiasco which plagued Sony's copy-protected music CDs, anything seemed possible at that point. Sony has since recalled the CDs featuring the rootkits because of the spyware's dangerous potential as a tool for hackers online. Men dette er jo forsåvidt gammelt nytt da.. Endret 17. desember 2005 av slash Lenke til kommentar
howzer Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Det gjelder ikke nødvendigvis PS3, men siden Blu-Ray er i PS3 så legger den til rette for at det er dette formatet som vinner kampen, og dermed vil dette skje med filmer på vanlige Blu-Ray-spillere: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=256720 Sony har heller aldri vist noen ekte anger i spyware-saken, men prøvde hele tiden å komme med løgner og bortforklaringer, og har bare motvillig blitt presset til å trekke tilbake spyware-CDene (selv om de ikke trakk tilbake alle, og det er flere forskjellige utgaver av spywaren der ute), delvis etter at en rekke søksmål kom på banen. Så Sony har på ingen måte ryddet opp i dette, og de har også uttalt at de vil fortsette å se på måter de kan bruke kopibeskyttelse på. Thomas Hesse, en av sjefene i Sony, uttalte til og med at det ikke kunne være så farlig med dette (rootkit/spywate) så lenge kundene ikke visste om det! Endret 17. desember 2005 av howzer Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 For å være helt ærlig så er det ikke noe jeg bryr meg om. Og tenker meg at folk flest, eller "dumme" folk som f. eks. meg, kommer bare til å tenke på å spille og ferdig med det. Kommer ikke til å syns at det er verdt å tenke noe mer over det. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Eg er ikkje spesielt betnekt, nei. Den einaste konsoll-produsenten eg mislikar sterkt nok til å boikotte er Microsoft. Sony handterte heile rootkit-saka veldig dårleg, og det har nok redusert sympatien eg hadde for selskapet ein del. Men dei har enno ein lang veg å gå før eg har bygd opp samme grad av avsky og mistillit mot dei som eg har bygd opp mot Microsoft over dei siste 10-15 åra. Kay Lenke til kommentar
slash Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Så lenge jeg får brukt det jeg har kjøpt på min ps3 så er jeg fornøyd. Om det skader pirater tar jeg ikke så tungt. Men blir det alt for masse ball så kjøper jeg spillene, setter de på hylla, og spør crackere om hjelp. For som vi alle vet, det er bare et spørsmål om tid før det kommer en løsning på de eventuelle problemene vi leste om på itavisen. Mer avanserte kopisperrer er jo bare mer morro og prestige for de! Lenke til kommentar
howzer Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Pirater får alltid piratkopiert, husk det. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Man må skille mellon Sony-BMG og Sony Computer Entertainment. Det er to totalt forskjellige selskaper og Sony Computer Entertainment har ingenting med skandalene i Sony-BMG å gjøre. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 Vi må ikke skille mellom Sony og Sony. Det er jo nettopp på grunn av Sonys musikkavdeling at de ikke ville støtte MP3 på de bærbare spillerene sine. Så å si at de ikke har noe med hverandre å gjøre er totalt bomskudd. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 http://www.betadot.com/why-you-should-boycott-sony/ Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 http://www.betadot.com/why-you-should-boycott-sony/ 5309892[/snapback] Dette er ikke det jeg vil klasifisere som spyware. Root-kit'en hindret heller ikke folk i å kopiere, den begrenset det slik at det ikke var mulig å lage mere enn tre kopier av en sang, den benyttet seg av Sony's lisens av Microsoft Digital Rights Management for å gjøre dette (derfor den bare virket på Windows). Root-kiten skulle ikke stoppe kopiering fullstendig, men planen var at dersom folk drev overdreven kopiering så skulle folk måtte tenke at de kopierte ulovlig. Grunnen Sony trakk tilbake root-kit'en, var at hackere fant en måte å bryte seg inn på datamskinene via root-kit'en (opprinelig for å overta World of Warcraft-kontoer), altså at den skapte enda ett sikkerhetshull i Windows. Saken ble heller ikke bedre da firmaet som lagde beskyttelsen, ikke klarte å lage sikker fjerning av root-kiten, at removal-verktøyet også kunne misbrukes. Men nå tar de fleste viruskillere og fjerner opplegget. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 I tillegg til rootkit-CDene så brukte Sony spyware fra SunnComm på andre CDer, som kommuniserte med en server hver gang du satte i en CD. SunnComm-programvaren ble installert i all hemmelighet bak brukerens rygg, selv om brukeren valgte å ikke godta lisensavtalen som poppet opp når en slik CD ble satt i. Ellers har sony INGEN TING SOM HELST MED hvor mange ganger folk kopierer noe. De kan holde seg vil helvete borte fra folks PCer. Grunnen til at rootkit-skandalen ble blåst opp var at det VAR ET ROOTKIT som faktisk oppførte seg som malware, og I TILLEGG hadde sikkerhetshull. At det ble funnet sikkerhetshull er bare et av et hav av problemer med Sonys malware. Det høres ut som du prøver å forsvare Sony... Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Har ikke forsvart Sony på noen måter, jeg forklarte deg hvordan root-kit'en virker, da du fremstilte det som spyware, og ikke kopibeskyttelse. Root-kit er ett ganske vanlig fenomen, og hvis du leser lisensavtalene på neste spill du installerer på PC'en din, så vil du sannsynligvis finne ut at du installerer programvare i root, uansett så var det dårlig at ikke Sony oppdaget sikkerhetshullene da de fikk den nye beskyttelsen, eller at noen i Microsoft godkjente programvaren med sikkerhetshull, også var det dumt at root-kit'en prøver å skjule seg, men det kommer helt sikker fremtidig kopibeskyttelse å prøve å gjøre, ihvertfall så lenge det blir software. For å si det slik, av alle de involverte partene som må påta seg skylden her, så er det nettopp Sony, som har har mottat mest negativ PR (som fortjent) i denne saken. Forøvrig er Sony BMG er to firma, japansk/tysk samarbeid, akkuratt som i andre verdenskrig. De som utviklet root-kit'en er britisk, og MS er amerikansk. SunnCom saken har gått meg hus forbi desverre. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 jeg forklarte deg hvordan root-kit'en virker, da du fremstilte det som spyware, og ikke kopibeskyttelse. For noe tull. Jeg forklarte deg nettopp at det var et rootkit, og i tillegg SunnComms spyware. Root-kit er ett ganske vanlig fenomen, og hvis du leser lisensavtalene på neste spill du installerer på PC'en din, så vil du sannsynligvis finne ut at du installerer programvare i root Hva i all verden er å "installere programvare i root"? Vet du i det hele tatt hva et rootkit er? http://en.wikipedia.org/wiki/Rootkit uansett så var det dårlig at ikke Sony oppdaget sikkerhetshullene da de fikk den nye beskyttelsen Nei, det dårlige var at Sony installerte rootkits og spyware på kundene sine PCer. også var det dumt at root-kit'en prøver å skjule seg, men det kommer helt sikker fremtidig kopibeskyttelse å prøve å gjøre Og det gjør det riktig? For å si det slik, av alle de involverte partene som må påta seg skylden her, så er det nettopp Sony, som har har mottat mest negativ PR (som fortjent) i denne saken. SELVSAGT. Det er jo SONY som har driti på draget her! Forøvrig er Sony BMG er to firma, japansk/tysk samarbeid, akkuratt som i andre verdenskrig. De som utviklet root-kit'en er britisk, og MS er amerikansk. Hva i all verden har Microsoft med saken å gjøre? Sony bestilte rootkit-programvare fra et britisk firma, og distribuerte det så i hemmelighet på CDene sine. Det eneste Microsoft gjorde var å være trege med å få ut fingern for å få fjernet rootkit-møkka. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 For å fortsette med den gode stemningen ... Telenor og Statoil er to forskjellige selskaper selv om staten er deleier i begge to. SonyBMG og SCE er to forskjellige selskaper, og at en del gjør noe dumt betyr ikke med det samme at det andre er totalt idiot. OG alle involverte partene må påta seg skylden, leser du ikke EULAen som følger med er det ditt problem. At du ikke forstår hva som står i EULAen er ditt problem. At Microsoft lager dårlig programvare er ditt problem. SonyBMG solgte heller ikke disse "CDene" med de såkalte kopisperrene i Norge. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Sony og Sony BMG er ikke to forskjellige selskaper. EULAen er dessuten ugyldig. Når du kjøper en vare så har du krav på å få betingelsene før du betaler. Når programmet er i ferd med å installeres er det for sent. Folk forventer dessuten at når de kjøper en musikk-CD så skal de spille musikk, ikke installere alskens møkk. DESSUTEN, lille venn, installerte Sonys CDer spyware SELV OM DU IKKE AKSEPTERTE LISENSEN! Beklager, men argumentene dine henger rett og slett ikke sammen. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Det er interessant å se hvor lett det er å slippe unna så lenge man har mye penger og en PR-avdeling til å få fans rundt i verden til å slå ring om en. Dette sitatet er ganske beskrivende: "A cracker who sends trojans or rootkits may actually see fines or jailtime. A corporation who does the same thing is just protecting its IP." Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Har du noensinne hatt problemer med kernel32? Dette skjedde sannsynligvis pga. en root-aplikasjon. Mange lovlige programmer, og ulovlige benytter seg av samme virkemiddel. Nesten alle programmer legger til systemfiler, og endrer root'en. Det blir visst et root-kit i.flg. wikipedia, dersom det er en tredjepart (ikke MS) som forandrer på systemfilene, som gjør at maskinen kan missbrukes. Sony og Sony BMG er ikke to forskjellige selskaper. Sony BMG Music Entertainment is the result of a 50/50 joint venture between Sony Music Entertainment (part of Sony) and BMG Entertainment (part of Bertelsmann) completed on August 5, 2004. It is one of the Big Four music companies, and includes ownership and distribution of recording labels such as Arista Records, Columbia Records, Epic Records, J Records, RCA Victor, RCA Records, Sonic Wave America and others. EULAen er dessuten ugyldig. Når du kjøper en vare så har du krav på å få betingelsene før du betaler. Når programmet er i ferd med å installeres er det for sent. De er i tekstformat coveret til CD-platene, i tillegg til marg og CD-platen var merket med at det var restriksjoner ved bruk av CD'en på Windows, og refererte til innholdet i teksten på coveret. Extended Copy Protection (XCP) is a software package developed by the British company First 4 Internet and sold as a copy protection or digital rights management (DRM) scheme for compact discs. It was used on some CDs distributed by Sony BMG and sparked the 2005 Sony CD copy protection controversy; in that context it is also known as the Sony rootkit. XCP installerer seg ihvertfall ikke dersom du svarer nei, til lisensavtalen når den popper opp på skjermen din. Leser nå at MediaMax (sunncomm-beskyttelsen gjør dette av og til). Fra wikipedia: [/i]MediaMax CD-3 is a software package created by SunnComm and sold as a form of copy protection for compact discs. It is used by the record label RCA Records/BMG, and targets both Microsoft Windows and Mac OS X. Some users regard the software as a form of malware since its purpose is to intercept and inhibit normal computer operation without the user's authorization. MediaMax has received media attention in late 2005 in fallout from the Sony XCP fiasco. See also 2005 Sony CD copy protection controversy.[/i] Sony BMG var forøvrig ikke første kunden til First 4 Internet, som benyttet seg av XCP-programvaren. Men hjemmesiden til First 4 internet, er blitt kraftig redusert og 'skrytesiden' er derfor borte siden jeg sjekket sist, av en eller annen grunn. :-/ Så jeg er ikke helt sikker på at root-kit'et ikke er ut av sirkulasjon, selv om Sony BMG har trukket tilbake CD'ene. Uansett: Vi kan mislike det så mye vi vil, men musikkindustriens intekter minker hvert år, og de påstår at over 80% av musikken som blir spilt idag kommer av såkalt 'casual piracy'. Da skjønner du sikkert hva musikkindustriens prioriteringer fremover. Den gangen var det altså Sony BMG som kjøpte beskyttelsen. Hvis du vil straffe Sony BMG for det, så foreslår jeg at du unngår å kjøpe cd'er distribuert av dem, men til gjengjeld går det utover plateselskapene, og artistene som bruker Sony BMG som distribør. - Kanskje de plateselskapene engang i fremtiden kan gi ut musikken på internett, hvis distribørene forsvinner, eventuelt kanskje de går til en annen distributør, som ikke er så nøye på kopibeskyttelse. Selv tror jeg også plateselskapene ønsker bedre beskyttelse enn i dag. Min konklusjon: Blir heilt feil å boykotte PS3, feil folk får straffen. Blir også feil å boykotte Sony BMG, da for mange 'uskyldige' artister og plateselskap blir berørt. Det beste vi kan gjøre er å se hvilke sanksjoner Sony BMG får, av rettsakene som California, New York, Texas og Italia har startet, og i tillegg til all dårlig PR de har fått, så tror jeg de har fått straff nok. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Howzer kommer med mange gode poenger her. Programmer som blir innstallert bak din rygg, og som rapporterer hva du gjør til en anne maskin også bak din rygg kan ikke regnes som noe annet enn malware/spyware. Faktisk så er som Howzer sier EULA-en faktisk heller ikke gyldig. Hvertfall ikke som et argument. Forbrukere skal idet de kjøper produktet vite hva de får, og hva produktet gjør. Dermed skal selgere opplyse om disse lumske kopibeskyttelsene som ikke gjør noe godt for forbrukerne sin del. Om disse skumle tingene innstalleres selv når du ikke godtar betingelsene viser jo dette bare at det faktisk skjer noe som nesten burde kvalifiseres til å bli kalt et lovbrudd. Blir omtrent som om noen skulle installere en defekt airbag i din bil selv om du sier nei da du er kalr over problemet. Om dog det er tilfelle at dette skjer vet jeg ikke. Men jeg stoler på at det Howzer sier er sant. Når sant skal sies skjønner ejg vitterligen ikke hvorfor folk absolutt føler en så stor trang for å forsvare Sony for det de har gjort. Er det slik at dere føler at Sony ahr gjort noe for dere? Hvis noen gjør noe gale får de stå for det. Det er lov å klage hvis noen gjør noe galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg