Gå til innhold

SSB spår over en million innvandrere i 2060!


Anbefalte innlegg

Dette er vel fulstending politisk ukorekt å si men: Vi er veldig mye bedre enn de fleste andre. Vi lever sammen i fred i et samfun der alle har like sjangser og de som trenger det får hjelp. Korupsjonen er lav, velstanden er høy og folks innstillinger og væremåter er etter våre standarder gode sammenlignet med land der fks. folk stegnes.

La oss nå være stolte over å være best i verden i stedet for å skamme oss over det.

 

Og god jul

5335148[/snapback]

 

God jul til deg også. Ja det er nok politisk ukorrekt, men jeg tror også det er generelt ukorrekt. :) Jeg tror sjansen for å leve sammen i fred og gi folk gode sjanser og hjelp er direkte proporsjonelt med økonomisk velstand. Selvsagt er den vestlige friheten i tanke og språk en viktig inflytelse men oljen har gitt oss en gylden sjanse til å løfte oss opp fra å være et ganske fattig land i europeisk standard.

 

For all del. Jeg er ikke så dum at jeg tror at innvandrere og flyktninger er toppen av lykke og kommer her for å dele ut blomster og øse av sin flotte kultur. Det er definitivt store utfordringer i fremtiden. Likevel føler jeg at den norske stat og det norske folk også har skyld i mange av problemene som har oppstått. Vi må selv ta ansvar. Det MÅ i et fritt land være mulig for alle å ytre sine meninger. Om det er såkalte brune meninger eller politisk korrekte meninger bør alle kunne ytre disse uten frykt for fordømmelse. Men etter min mening er det mye mer konstruktivt å uttale seg med respekt og en smule ydmykhet. Vi skal ikke være redd for å ha en fri og åpen debatt om virkningen på det norske samfunn etter år med feilslått integrering og ghettodannelse i vår hovedstad. Vi skal etter mitt syn heller ikke være redd for å stille krav til borgerne våre. Både de nye og de som har bodd her i 50 generasjoner. Men dessverre ser jeg nå oftere og oftere at mennesker som har mye er lite villig til å dele det de har. Mange ser på "utlendinger" som snyltere og terrorister som kun er her for å leve fett på staten og bygge opp sleeper cells for Al Quaida.

 

Ja jeg er sikkert naiv men jeg mener faktisk at mennesker er individer. Klart det er en hel haug av drittsekker som har kommet her, og det er en hel haug av drittsekker her fra før. Jeg mener definitivt at man skal hjelpe så mye man kan. Når det gjelder å ta inn flyktninger mener jeg det er den absolutte nødløsning når alt annet er prøvd. U-hjelp har vi vel sett ikke fungerer i praksis. Hovedprioriteten må være å gi folk frihet til å redde seg selv, ikke forsøke å bære dem gjennom livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra at vi får flere innvandrere til Norge! Vi kan hjelpe asylsøkere og andre til å oppnå ett bedre liv enn det de hadde.

Norge er et land med mye fjell, så selv om vi har store arealer, er det ikke alt som er beboelig. Dessuten klumper innvandrerne seg often sammen i ghettoer i byene, der de lager sine egne samfunn

 

Vi er altså et lite land som ikke kan hjelpe så mange, og resultatet er altså at vi får ressurssterke personer hit til Norge, samtidig som millioner av mennesker blir igjen i landet sitt og lider. Disse få som kommer hit koster mye for staten. Tenk om vi i stedet konsentrerte oss om å hjelpe folk der de var? Det ville blitt mye billigere per person, og i tillegg ville flere fått det bedre.

 

Arbeidsinnvandrere etc. bringer med uvurderlig kunnskap som vi trenger.

Og tapper fattige land for kompetanse, hvilket igjen skaper flere fattige.

 

Det er mystisk, dette her. Hvorfor vil venstresiden legge til rette for å holde fattige land nede så vi blir nødt til å importere folk derfra? Er det en skjult agenda her?

 

Ja til ett flerkulturelt og rasismefritt Norge. Vi trenger å lære mer om andre kulturer og innse at Nordmenn ikke er "spesielle" eller "bedre" enn andre utlendinger.

Du glemmer at fjernkulturelle innvandrere ofter tar med seg kulturelle særtrekk som ikke er særlig ønskelige. Eksempler er æresdrap og nye æresbegreper der man må dominere og være voldelig mot andre for å beholde sin egen "ære".

 

Vi burde ikke diskriminere folk bare fordi de ikke er født i Norge.

Jo det burde vi. De som ikke er født i landet kan ikke bare komme hit for å bosette seg uten videre.

 

Folk i nød og som har lyst til å komme til Norge og leve her burde få full mulighet til det!

Så vi skal ta imot flere hundre millioner mennesker, mener du? Hvor skal vi gjøre av disse?

 

Så nordmenn åpn opp hjertene deres og hjemmene deres. Det er en kald verden, hjelp oss å varme den litt opp. IKKE stem frp. :)

Verden er kald og brutal, og da hjelper det lite at naive sosialister ignorerer fakta og promoterer holdninger som bare fører til at alle får det ille.

 

Sosialistene har mange store og svulstige ord, men i handling er de plutselig ikke så flinke lenger. Sosialistene vil hindre frihandel, hvilket altså betyr at de vil beholde dagens status, der fattige land fortsetter å bli fattige. Men samtidig vil de importere flere mennesker slik at Norge får flere mennesker å ta seg av. Kombiner dette med sosialistenes hat mot de som skaper ressurser og verdier. Sosialistene vil omfordele de verdiene vi har allerede istedenfor å legge til rette for å skape nye.

 

Dermed sitter vi igjen med resultatet at sosialistenes praksis fører til at fattige land fortsetter å være overbefolket, og nøden herjer, samtidig som Norge blir stadig mer overbefolket, og til slutt er det ikke nok å omfordele til alle, og sosialistene skaper ikke nye verdier, så Norge blir også et fattig land...

 

Vi må ha kontroll på innvandringen, og primært hjelpe folk i sine egne land. Naive, virkelighetsfjerne moralprekner om hvor mye vi har og hvorfor vi må gi bort alt til andre hjelper dessverre ikke andre enn de som kommer med slike uttalelser, og som føler seg så moralsk overlegne fordi de kommer med slikt tull.

 

Stem Frp hvis du vil ha en innvandringspolitikk som ikke er naiv og dumsnill, og som legger til rette for at ikke Norge skal senkes ned til de fattige landenes nivå, men at de heller heves opp til vårt.

 

Go jul

GoD jul, og et realistisk, rasjonelt, og høyreorientert nytt år.

Lenke til kommentar

howzer det er viktig at Norge er imøttekommende og tar imot innvandrere. Nå i julen er det viktig å ikke være så egoistisk og bare tenke på en selv, men å åpne hjertet sitt og la alle få muligheten til ett godt liv, uansett hudfarge eller nasjonalitet!

 

Norge er ett rikt land. Andre fattige mennesker dør av sult hver dag, mens vi godter i oss pinnekjøtt og snadder.

Det er viktig å vise solidaritet med andre mennesker.

 

Ikke bare vil frp ha innvandrerne ut av norge, de vil også kutte u-hjelp støtte. LA OSS IKKE VÆRE SÅ EGOISTISKE. Del med andre!

Lenke til kommentar

Med andre ord: Slipp inn noen innvandrere så vi skal få god samvittighet, samtidig som de andre sitter igjen i fattige land og lider... Jada, vi vet allerede at folk får god samvittighet av å hjelpe et par fattige så de får det bedre, og så kan de bare ignorere de andre. Dette er på grunn av at de som mener vi skal åpne opp for innvandrere er egoister som bare prøver å heve seg over andre og få bedre samvittighet over at de kanskje hjelper en hundredels prosent av alle som lider.

 

Det viser seg også at u-hjelp er med på å holde fattige land nede, så u-hjelp er selvsagt en viktig del av sosialistenes strategi å skape ofre så de har noen å synes synd på, som de så kan bruke i sine kampanjer. Noen få av disse ofrene for sosialistenes politikk kan videre brukes for at sosialistene skal få god samvittighet.

 

Mennesker er egoistiske. Men sosialistene er irrasjonelle egoister som tror at folk generelt får det bedre bare fordi de føler seg bedre når de hjelper et par stykker. Rasjonelle egoister vet at dårlig samvittighet ikke hjelper noen, og at det som må til er handling. Vi kan gjøre noe som gagner oss selv, og samtidig hjelper fattige land: Friere handel. Vi får billigere varer, og fattige land får solgt varene sine, noe som fører til økt velstand i disse landene.

 

Frp vil forøvrig ikke "ha innvandrerne ut av Norge", men de vil ha en strengere innvandringspolitikk slik at de innvandrerne som er ønskelige kan komme hit, og de vi ikke vil ha ikke får komme.

Lenke til kommentar
Mennesker er egoistiske. Men sosialistene er irrasjonelle egoister som tror at folk generelt får det bedre bare fordi de føler seg bedre når de hjelper et par stykker.

5336478[/snapback]

 

Er de? Eller mener DU at de er det? Jeg tror absolutt at mennesker først vil beskytte seg og sine før de kan beskytte andre men jeg tror nok ikke at menneskene er så ille som du vil ha det til. :) Jeg mener at folk flest er ganske gode og at hvis de kan hjelpe andre så gjør de det i større eller mindre grad. Enkelte vil nok ikke hjelpe dersom det koster dem noe men jeg tror ikke det gjelder flertallet? :)

 

Håper ikke du tar dette ille opp men for meg virker du desillusjonert og kynisk howser, men kanskje vi alle formes av våre opplevelser og miljøet vi lever i? Det gjelder kanskje deg like mye som innvandrere. Dersom du blir utestengt fra samfunnet du skal være en del av, ikke får jobb, og blir sett på som en byrde, vil det kanskje påvirke en også. Jeg tror det er viktig å se at andre mennesker også har en historie og at deres tanker og følelser kanskje ikke er som ens egne. At en muslim ikke kun er det, men et menneske som deg og meg med tanker, ideer, drømmer og håp.

 

Jeg er ingen sosialist (høres ut som et skjellsord når du sier det :p ), men sikkert naiv etter mange her inne sitt syn. Jeg har ikke lyst å miste troen på at det finnes godt i de fleste. Jeg tror ondskap ofte er uvitenhet og hat ofte er sorg og smerte.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Nei og nei.

Vi må slutte å tenke på oss selv, men heller hjelpe de som sliter med å overleve. Det handler om å vise medmenneskelighet og solidatitet med våre medmennesker.

Hvis vi alle hadde vært egoistiske og ikke vist medmenneskelighet hadde ikke verden gått rundt. Hvorfor skulle moren føde barn og ta hånd om barnet sitt hvis hun bare er egoistisk? Hun tjener ingenting materielt på å ta hånd om barnet sitt. Det fører bare med seg utgifter.

Heldigvis er ikke vi mennesker slik. Vi tar hånd om de som trenger det. Men for enkelte superegoister er det lett å glemme de fattige i afrika som sulter. Vi ser de ikke, vi kjenner de ikke, hvorfor skal vi bry oss, sier de. Men de kan ikke fatte og forstå den lidelse disse sultende barna har.

VIS LITT MEDFØLELSE!

Julen handler om å dele og å vise solidaritet med mennesker

Lenke til kommentar
Jeg mener at folk flest er ganske gode og at hvis de kan hjelpe andre så gjør de det i større eller mindre grad.

Så hvorfor føler sosialistene at de må tvinge folk til å "hjelpe" da?

 

Håper ikke du tar dette ille opp men for meg virker du desillusjonert og kynisk howser, men kanskje vi alle formes av våre opplevelser og miljøet vi lever i?

Håper ikke du tar dette ille opp, men for meg virker du som en naiv sosialist som prøver å gi deg selv god samvittighet ved å gi noen øre til "de fattige barna i Afrika", og så ignorere de store spørsmålene og problemene - de som faktisk er grunnen til at fattigdom eksisterer.

 

Jeg er ingen sosialist (høres ut som et skjellsord når du sier det :p ), men sikkert naiv etter mange her inne sitt syn. Jeg har ikke lyst å miste troen på at det finnes godt i de fleste. Jeg tror ondskap ofte er uvitenhet og hat ofte er sorg og smerte.

Sosialister mener at mennesker er onde og dumme, og at de ikke kan styre sitt eget liv. Hvis du vil se noen som mangler troen på mennesket, så se bare på sosialister.

 

 

Vi må slutte å tenke på oss selv, men heller hjelpe de som sliter med å overleve. Det handler om å vise medmenneskelighet og solidatitet med våre medmennesker.

Sosialistisk "solidaritet" = ta fra de som produserer verdier og legge til rette for overbefolkning i fattige deler av verden, så de kan ta enda mer fra de som produserer verdier for å kjøre på med enda mer overbefolkning.

 

Hvis vi alle hadde vært egoistiske og ikke vist medmenneskelighet hadde ikke verden gått rundt.

Sosialistisk "medmenneskelighet" = gi faen i samfunnet rundt en og gå rundt og messe til alle om hvor mye penger de må spy inn i fattige land så overbefolkningsproblemet og nøden bare blir større, slik at sosialistene kan peke og si "se så fælt de har det - vi må få dårlig samvittighet for det", og så går de rundt og føler seg gode og moralske fordi de har spydd ut svada om hvor mye "medmenneskelighet" vi må vise. I praksis vil sosialistene gjøre det så vanskelig som mulig for fattige land å oppleve økonomisk vekst, hvilket betyr at fattigdommen vil fortsette å være et problem.

 

Hvorfor skulle moren føde barn og ta hånd om barnet sitt hvis hun bare er egoistisk? Hun tjener ingenting materielt på å ta hånd om barnet sitt. Det fører bare med seg utgifter.

Mennesket er laget som et sosialt vesen, hvilket betyr at de som er nær oss betyr noe for oss. Derfor vil moren ta vare på sitt eget barn før hun gir penger til barn i andre deler av verden.

 

Mennesker vil også føre sine gener videre.

 

Heldigvis er ikke vi mennesker slik. Vi tar hånd om de som trenger det. Men for enkelte superegoister er det lett å glemme de fattige i afrika som sulter.

De fattige barna sulter uansett hvor mye u-hjelpspenger vi kaster inn i et sort hull.

 

Vi ser de ikke, vi kjenner de ikke, hvorfor skal vi bry oss, sier de. Men de kan ikke fatte og forstå den lidelse disse sultende barna har.

VIS LITT MEDFØLELSE!

Hvorfor snakker sosialistene bare om "medfølelse", "medmenneskelighet" og "solidaritet"? Hvorfor viser de ikke noe av dette i praksis? Hvorfor fører de en politikk som holder fattige land nede i søla? Hvorfor må sosialister absolutt skape ofre som de kan skyve foran seg for å få god samvittighet?

 

Jeg skjønner det bare ikke.

 

Og ikke skjønner jeg hva dette har med innvandring å gjøre heller.

Lenke til kommentar

Ja du skjønner det bare ikke... Vi som en rik nasjon har en plikt til å hjelpe de vanskeligstilte.

Vi må ha evnen til å se forbi våre egne interresser og vårt eget begjær. Det fins en større helhet som vi lever i. Hva betyr mest? at eg kjører en dyr rånebil porsche til 500.000kr ekstra eller at jeg kan gi 1000 barn i afrika mat i ett år? Det gjelder å sette ting i perspektiv.

Innvandrere i alvorlige problemer må få lov til å bosette seg i Norge og få lik mulighet som alle andre i å oppnå ett godt liv for seg og sine. Det fins mer mellom himmel og jord enn penger. Og andre har mer brukt for dine penger enn deg, derfor åpn lommeboken og hjertet ditt slik at flest mulig kan ta del i fellesskapet.

Ønsker deg en hjertelig god jul! :)

Lenke til kommentar
Sosialister mener at mennesker er onde og dumme, og at de ikke kan styre sitt eget liv. Hvis du vil se noen som mangler troen på mennesket, så se bare på sosialister.

5337122[/snapback]

 

Hmm.. Ligner ikke mye på de sosialistene jeg kjenner det der :) Men jeg er uenig i mye av politikken deres. Jeg tror rett og slett bare meg og deg er for uenig til at en diskusjon mellom oss vil føre noe sted. Jeg håper du får tilbake litt tro på menneskeheten en dag og at det går deg godt i livet. ;)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Carnifex, hvis sosialistene har så stor tro på mennesket, hvorfor vil de da detaljstyre livene våre i så stor grad, og alltid prøve å beskytte oss mot oss selv fordi "vi ikke vet bedre"?

 

Ja du skjønner det bare ikke... Vi som en rik nasjon har en plikt til å hjelpe de vanskeligstilte.

Svulstige uttaleser om hva vi må gjøre. Hvorfor snakker du om hvor mye vi må gjøre, og så gjør du noe annet i praksis når du tydeligvis stemmer sosialistisk?

 

Vi må ha evnen til å se forbi våre egne interresser og vårt eget begjær. Det fins en større helhet som vi lever i. Hva betyr mest? at eg kjører en dyr rånebil porsche til 500.000kr ekstra eller at jeg kan gi 1000 barn i afrika mat i ett år? Det gjelder å sette ting i perspektiv.

Hvorfor sitter du her med en dyr PC på en dyr internettoppkobling når du kunne gitt alle pengene dine til barna i afrika? Er det dobbeltmoral det lukter? *sniff, sniff*

 

Innvandrere i alvorlige problemer må få lov til å bosette seg i Norge og få lik mulighet som alle andre i å oppnå ett godt liv for seg og sine.

Du mener flyktninger? Du har fortsatt ikke forklart hvilket formål det skal tjene å hjelpe noen få flyktinger her i landet, samtidig som det absolutte flertallet fra hjemlandet deres fortsatt lever i nød. Den eneste grunnen jeg kan se til å følge din praksis er å få bedre samvittighet slik at man kan fortsette å ignorere de store problemene og de mange som sitter igjen og lider.

 

Det fins mer mellom himmel og jord enn penger. Og andre har mer brukt for dine penger enn deg, derfor åpn lommeboken og hjertet ditt slik at flest mulig kan ta del i fellesskapet.

Hvorfor gir du ikke bort alle pengene dine selv?

Lenke til kommentar

Du måtte angripe meg som person ja. Jeg eier verken pcen eller internett tilkoblingen. Jeg har mange tusen kroner i lån. Hadde jeg hatt peng til overs hadde jeg gitt det. Hva med deg?

Sett onkel skrue? Syns synd på han. En blir ikke rik uten videre. En blir rik på andres bekostning. Når du blir rikere blir andre fattigere.. Derfor er det viktig å gi noe tilbake!

Lenke til kommentar
Du måtte angripe meg som person ja.

Angripe deg som person? Når du kommer med svulmende taler om hvor snille vi må være og prøver å vise hvor fantastisk god og givende du er så må du regne med å få kritiske spørsmål og kommentarer.

 

Jeg eier verken pcen eller internett tilkoblingen. Jeg har mange tusen kroner i lån. Hadde jeg hatt peng til overs hadde jeg gitt det.

Med andre ord, du har kun vært en utgift for alle oss andre som faktisk jobber og tjener våre egne penger. Da er det jo faktisk ut fra egeninteresse at du maner alle til å gi så det monner til de som ikke har like mye (deg).

 

Egoisme, med andre ord!

 

Hva med deg?

Jeg jobber og betaler skatt, og prøver generelt å la være å snylte på andre...

 

En blir ikke rik uten videre. En blir rik på andres bekostning. Når du blir rikere blir andre fattigere..

Tullprat. Summen av verdiene som eksisterer er ikke konstant. Når en som er rik skaper tusenvis av arbeidsplasser, har han da gjort folk fattige?

 

Derfor er det viktig å gi noe tilbake!

Egoistisk tankegang. Fysj!

Lenke til kommentar

Jeg har lån, dette betaler jeg renter på. Jeg har ikke tvunget noen til å gi meg lån og långiverne tjener på å ha meg som låntaker.. Så hvordan mener du jeg er en utgift for andre? Er alle som har huslån en belastning for samfunnet? hah.

Jeg mener det er viktig å gi til de som har lite. Da tenker jeg ikke på meg selv, for jeg har det forholdsvis bra. Jeg tenker på alle fattige,sultende barn som lever på under 1dollar dagen under uakseptable forhold.

Vis litt medfølelse og solidaritet. Den beste gleden i livet er å gi!

Lenke til kommentar

Så ditt svar er å bare la de dø? jammen en konstruktiv løsning. Å gi penger bidrar ikke til overbefolkning. Tvert imot. I fattige land der innbyggerne ikke får aldershjemplass og lignende der må barna ta hånd om sine gamle foreldre. Derfor får disse fattige menneskene så mange barn de kan få for å trygge alderdommen sin.

Eller se på oss rike vestlige land hver kvinne produserer veldig få barn sammenlignet med kvinner i afrika og skamfattige land.

Hvordan kan du sitte der og føle deg bra nå i julen når du vet at akkurat nå sulter mange tusen barn og deres foreldre. Det er lett å ignorere problemet når det er mange tusen mil fra Norge... La de som trenger det få hjelp! Åpn lommeboken og gi, gi så mye som trengs!

Lenke til kommentar

Jo, det var nylig en sak i media der personer som hadde jobbet med u-hjelp i mange år uttalte at det var nettopp dette som holdt landene nede slik at de ikke kom seg ut av uføret.

 

Å gi masse penger øker ikke velstanden og bidrar ikke til økonomisk vekst. Tvert imot.

 

Det er dine holdninger som gjør at flere og flere dør. Du kommer med store ord om hvordan vi må hjelpe, men du virker mer opptatt av å lette på lommeboka så du samtidig kan lette på samvittigheten. Eller snarere, du letter på samvittigheten ved å komme med moralske pekefingre der du ber andre om å gi, gi, gi.

Lenke til kommentar
Mens du prater så går over 50 % av innvandrerne på trygd.

5334888[/snapback]

 

Dette vil jeg gjerne se noen kilder på.

5334915[/snapback]

 

 

Etter fem år i Norge mottok 60 pst av flyktningene som kom i 1992-96 en eller annen form for trygd. I den tilsvarende gruppen av ikke-vestlige innvandrere (i hovedsak familiegjenforente), mottok 36 pst trygd. I samme gruppe av vestlige innvandrere mottok 18 pst trygd.

 

Etter åtte år i Norge mottok 55 pst av asylsøkere/flyktninger som kom i 1992-1996 trygd. Av dem som kom i 1966-85, mottok 40 pst trygd etter 20 år.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1108140.ece

 

Mens du leser så kan du jo titte litt på dette innlegget:

 

Ekte 68-ere spiser ikke Sushi

Hva er det egentlig som feiler 68-erne (les sosialistene)?

 

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...iser_ikke_sushi

 

• Idealisme: Til tross for sitt glødende engasjement tar 68-erne ikke ting så tungt. Femti år med u-hjelp har hjulpet Afrika fint lite mens fattige land som ikke har fått trygd fra Norge har gjort det bedre. Som idealister flest er 68-erne uinteressert i om en handling har den ønskede effekt, de er mer opptatt av å sette et eksempel. For 68-erne har engasjement en verdi i seg selv. Det var derfor de gikk føttene såre på KGB-sponsede fredsmarsjer på 80-tallet. Derfor importerer vi heller hyperforurensende kullkraft enn å bygge egne gasskraftverk. Og derfor minner Norge mer og mer om andre sosialistland: dårlige skoler, elendig infrastruktur og pensumidealisme.

 

• Konstruktivisme: Hemmeligheten bak 68-ernes stayerevne er at de ignorerer fakta som ikke passer med deres standpunkter. De tror at «ting blir sånn fordi vi sier at de er sånn». Lenins ordspråk «en løgn som blir fortalt ofte nok blir til sannheten» har avfødt en tankeretning som kalles konstruktivisme. Et eksempel på skrøner de har fått folk til å tro er at Norge er et «multi-kulti» samfunn. Fakta er at vi er et av de mest monokulturelle moderne samfunnene i verden. Dette blir så brukt til å rettferdiggjøre Europas mest idiotiske innvandringspolitikk: Asylinnvandring basert på falske flyktninger som aldri kommer i arbeid. 68-erne kan takke konstruktivisme for sin unike evne til å ta feil. Hallo. Dette er folka som gikk i tog for Sovjet og Saddam og var mot Bh-er og farge-tv.

 

 

 

 

Fin bøtteballett disse sosialistene :!:

Endret av Fromage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...