Gå til innhold

Bryllupsfotografering og belysning


Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg 5.juledag, og siden vi har et såpass stramt budsjett til bryllupet, har jeg tenkt å ta bryllupsbildene til å henge på veggen selv.

Eller rettere sagt ordne ett oppsett slik at noen andre kan trykke på utløserens mens jeg og min mann står foran kameraet :)

Problemet er hvordan jeg skal gjøre dette for å få best mulig bilder. Jeg har et Fuji S5500 kamera, og en Sunpak 383 Super ekstern blits. (Fuji S5500 har ikke blitssko)

 

Jeg så for meg følgende oppsett:

Jeg har en 2mx2m stor hvit rullegardin fra IKEA som skal fungere som bakgrunn. Jeg hadde tenkt å sette blitsen (denne står på et stativ i en optisk slavetrigger) litt til høyre for kameraet på skrå . For å hindre skygger på høyre siden til brudeparet, hadde jeg tenkt å sette en slags reflektor til å reflektere lyset. Jeg har også en slik Stofen Omnibounce sak til å feste på hodet til blitsen for å diffuse lysetlitt.

 

Jeg er dog helt fersk på slikt. Mørklegger man resten av rommet og bruker kun blitsen som lyskilde når man tar slike bilder? Mest sannsynlig er det jo mørkt ute når disse bildene blir tatt, siden det på denne tiden av året ikke er så lange dager.

I de studio-oppsettene jeg har sett på nett, så er studioet mørklagt bortsett fra lyset fra lyskildene på skrå inn fra siden. Dette kan vel ikke være enkelt med vanlige blitser? Hva gjør man med stuelampene rundt omkring?

 

Jeg hadde satt veldig pris på om noen kunne komme med noen gode tips til denne fotograferingen. Er veldig fersk på portrettfotografering, men er veldig gira på å lære :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kan dele en erfaring med deg, håper det kan være til hjelp :o)

Jeg tok var "hovedfotograf" for første gang, i et lite, koselig bryllup sist helg. Jeg har 350D, og lånte en blitz. Bildene ble bare bedre og bedre, etter hvert som jeg turte å ta frem den store blitzen:) Gruppebildene ble tatt i et lite, lavt, mørkt rom (svak belysning). Jeg ble skikkelig imponert over blitzen! Bildene ble veldig bra, men de kunne vært noen hakk skarpere. Sjakktrekket var å styre blitzen i taket:) Bakgrunnen var forresten brun murstein...=)

 

PS tipper det blir vanskelig å stå både bak og fremfor kameraet..:(

Lenke til kommentar

Jeg vil ihvertfall anbefale deg å anskaffe en trådløs fjernkontroll til kameraet ditt,

så slipper du løpe fram og tilbake.

 

Hvis dere "øver" litt på forhand så finner dere fort ut hva som funker å hva som

ikke funker. Prøv å rigg opp "studioet" et par dager i forveien og prøv dere fram

 

BK.

Lenke til kommentar
Jeg vil ihvertfall anbefale deg å anskaffe en trådløs fjernkontroll til kameraet ditt,

så slipper du løpe fram og tilbake.

 

Hvis dere "øver" litt på forhand så finner dere fort ut hva som funker å hva som

ikke funker. Prøv å rigg opp "studioet" et par dager i forveien og prøv dere fram

 

BK.

5302431[/snapback]

 

Finnes det fjernkontroll til Fujifilm S5500 da?

 

Ingen som kan fortelle meg om de mørklegger studioet sitt, eller om de lar lysene på rommet stå på og bruker bare blitsen som ekstra lys?

Lenke til kommentar

Jo, hvis du blander blitslys med "stuelamper", så får du en fargetemperaturkonflikt som gjør at fargebilder fungerer dårlig, og denne konflikten vil også kunne få konsekvenser for s/hv-konverteringer. Dette er generelt ikke en god idé. Utfyllingsblits fungerer best utendørs eller med naturlig lys; enten bør du holde deg til innendørsbelysning, eller utelukkende blits (imidlertid vil i det minste med kraftige blitser og små blendere ikke rombelysning være sterk nok til å bety noe som helst..)

 

Jeg ville foretrukket å forsøke å gjennomføre en utendørs fotografering så langt det er mulig, men mot slutten av desember ser jeg at det ikke er lett. Et oppsett som du skisserer er absolutt hensiktsmessig, men innebærer visse utfordringer (ikke minst fordi det er kort tid til!!).

 

En viss fare for at jeg undervurderer kompetansen din her, men om jeg gjør det er det i det minste i god vilje;

 

Litt forenklet er lyset og skyggenes hard/mykhet avhenger av lyskildens relative størrelse til motivet; jo større lyskilde, jo mykere belysning --> jo mindre definerte skygger. Den relative lysstørrelsen avhenger av flere aspekter, både av størrelsen på lyskilden og av avstanden mellom lyskilde og motiv. Dermed, hvis du skal bruke en direkte blits i et opplegg du skisserer, vil du få ganske markerte skygger og "hard" belysning.

 

En stor softboks øker størrelsen på lyskilden, og dette vil langt på vei kunne løse dette, men tid og budsjett og typen blits tatt i betraktning er kanskje ikke dette en reell løsning. Imidlertid kan du reflektere blitsen og dermed øke den relative størrelsen på lyskilden, enten med å blitse i tak eller med i hvit reflektor, enten med en ordentlig reflektor eller med en isoporplate eller liknende.

 

Reflektert blits gir imidlertid et nytt problem, som er hvor mye lys blitsen er i stand til å levere. Bruk av reflektert blits og forholdsvis små blendere som skal til for å vite at fokus sitter innebærer mye lys, særlig med en stor scene som 2x2 m, og ofte er ikke en batteriblits i stand til å levere nok lys til dette, jeg vet at ledetall 55m ikke er nok til å belyse en slik scene på f/8 ISO 100 i alle fall. Det er mulig at kompaktkameraets økte dybdeskarphet i forhold til større opptaksmedier kan gjør dette problemet mindre.

Lenke til kommentar

Ha på så mye lys som mulig i tillegg til en evt blitz. Drepen er direkte blitz lys, så tenk mest mulig indirekte, d.v.s. rett blitzen mot tak eller vegg. Tenk også på fargen på taket/veggen, da lyset vil bli farget.

 

Så et enkelt opplegg for hjemmestudio som ikke har blitt prøvet, men som bør funke; ha et par-tre byggelamper som du setter bak noe hvitt, f.eks. laken i en ramme av tre i forskjellige retninger for å hindre skygger. Hvitbalansen på kamera bør nok stå på kunstlys for ikke å få gulstikk på bildene. Sikkert en snekker som gjest? Lån et par av han, og prøv på forhånd.

 

Bottom line er å unngå skygger og direkte blitz lys for enhver pris.....

 

Og revurder den hvite bakgrunnen, spesielt hvis du bruker hvit kjole. Skiller ikke deg fra bakgrunnen. Finn en gammel gardin e.l. med noen andre farger, ikke sterke. Se litt rundt på andre bilder av brudepar å se hva som funker bra etter hvordan farge dere har i ansiktet og hva dere har av klær.

 

Og lykke til, både med bryllupet og senere...........

Lenke til kommentar

Blitsen jeg skal bruke er en Sunpak 383 Super, som har et ledetall på 36-37. Til blitsen har jeg en slik Stofen Omnibounce-til å feste på blitshodet (som dekker kun blitshodet) Jeg har blitt opplyst på et annet forum at denne skulle holde til å reflektere fra tak.

Taket i stua (som skal brukes som studio) er hvitt. Veggen er også veldig lyse.

 

Kjolen er ikke hvit, den er vinrød. Mannen skal ha sort dress med hvit skjorte og hvitt slips.

 

Jeg tror ikke det blir snakk om noe helfigurbilder. Mer mot halvfigur eller lignende tror jeg.

 

Blitsen er jo ikke festet til kameraet, så det blir jo ikke sånn rett på lys. Den skal stå 45 grader (?) inn fra høyre på stativ og utløses av den innebygde blitsen.

 

olemm: Jeg har lest igjennom to fotografibøker: "John Hedgecoe: Slik blir du en kreativ fotograf" og "National Geographics fotoguide". Jeg er dog veldig fersk på dette, og dermed går det meste i surr for meg, siden det blir veldig mye å holde styr på. (Kjøpte kameraet i august, og det er etter dette jeg har fått interessen for fotografering utover med kompaktkameraer)

Hvordan er fargetemperaturen på arbeidslamper i forhold til blitser da?

 

Som nevnt i en annen tråd, så har kameraet en brennvidde på 37-370mm(35mm).

 

dhjerp: Jeg prøvde tidligere en arbeidslampe (500w) bak en hjemmesnekret softboks(ramme av tre med laken inni), men synes det ble dårlig med lys fra den.

Lenke til kommentar

Kjøpte inn to arbeidslamper på 500w idag, fordi jeg tenkte at jeg da kunne konsentrere meg om kun 1 type lys og derfor ikke ville få forskjellige fargetemperaturer. (Og fordi jeg ser stor forskjell på bilder tatt med kameraet i skikkelig dagslys og bilder med litt dårligere lys. Da blir bildene veldig fort kornete) Det endte dog etter kort stund med at glasset foran pæren eksploderte, så nå er jeg litt skeptisk til å prøve igjen med det oppsettet :no::scared: .

Spørs om jeg får satse på oppsettet med Sunpak-blitsen og stuelys allikevel. :(

Lenke til kommentar
Kjøpte inn to arbeidslamper på 500w idag, fordi jeg tenkte at jeg da kunne konsentrere meg om kun 1 type lys og derfor ikke ville få forskjellige fargetemperaturer.  (Og fordi jeg ser stor forskjell på bilder tatt med kameraet i skikkelig dagslys og bilder med litt dårligere lys. Da blir bildene veldig fort kornete) Det endte dog etter kort stund med at glasset foran pæren eksploderte, så nå er jeg litt skeptisk til å prøve igjen med det oppsettet  :no:  :scared: .

Spørs om jeg får satse på oppsettet med Sunpak-blitsen og stuelys allikevel. :(

5320800[/snapback]

Hvis bildene blir kornete fort i dårlig lys, kan vel det ha med automatisk ISO-innstilling å gjøre? Hvis du har innstillingsmuligheter på kameraet, ville jeg valgt fast ISO på 100 (prøvd 200) og kjørt blenderprioritert med største blender som funker med dybdeskarpheten du trenger. Bare tull å blende ned mer enn du absolutt må. Sett også zoomen på så vid vinkel som praktisk mulig. Med halvfigur, vil jo ansiktene deres ha vanlig portrettperspektiv hvis du bruker moderat vidvinkel. Prøvefotografer, og se om dere greier å stå stille nok med aktuell lyssetting. ;)

 

Et alternativ for å spare lys, kan være å gi ei hvit papplate (f.eks ca A2) tilnærma parabelform, og blitze bakover, inn i den, med blitz og plate plassert temmelig nær dere. (Dere skal jo ikke ha helfigur.) Evt stille opp ei større plate på andre sida i tillegg, som reflektor. Hvis du kjøpte arbeidslampene med stativ, kan du jo bruke disse til å montere reflektorplatene.

 

Når det gjelder nedblending av rommet, tviler jeg på om du trenger skru av så mye hvis du bruker kamerablitzen + en til på rimelig kort avstand. Blir gjerne ikke så stor prosent lampelys i mixen da, det må du prøve ut. Bruker du blitz som utfylling av lampelys, blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Kjøpte inn to arbeidslamper på 500w idag, fordi jeg tenkte at jeg da kunne konsentrere meg om kun 1 type lys og derfor ikke ville få forskjellige fargetemperaturer.  (Og fordi jeg ser stor forskjell på bilder tatt med kameraet i skikkelig dagslys og bilder med litt dårligere lys. Da blir bildene veldig fort kornete) Det endte dog etter kort stund med at glasset foran pæren eksploderte, så nå er jeg litt skeptisk til å prøve igjen med det oppsettet  :no:  :scared: .

Spørs om jeg får satse på oppsettet med Sunpak-blitsen og stuelys allikevel. :(

5320800[/snapback]

Hvis bildene blir kornete fort i dårlig lys, kan vel det ha med automatisk ISO-innstilling å gjøre? Hvis du har innstillingsmuligheter på kameraet, ville jeg valgt fast ISO på 100 (prøvd 200) og kjørt blenderprioritert med største blender som funker med dybdeskarpheten du trenger. Bare tull å blende ned mer enn du absolutt må. Sett også zoomen på så vid vinkel som praktisk mulig. Med halvfigur, vil jo ansiktene deres ha vanlig portrettperspektiv hvis du bruker moderat vidvinkel. Prøvefotografer, og se om dere greier å stå stille nok med aktuell lyssetting. ;)

 

 

Et alternativ for å spare lys, kan være å gi ei hvit papplate (f.eks ca A2) tilnærma parabelform, og blitze bakover, inn i den, med blitz og plate plassert temmelig nær dere. (Dere skal jo ikke ha helfigur.) Evt stille opp ei større plate på andre sida i tillegg, som reflektor. Hvis du kjøpte arbeidslampene med stativ, kan du jo bruke disse til å montere reflektorplatene.

 

Når det gjelder nedblending av rommet, tviler jeg på om du trenger skru av så mye hvis du bruker kamerablitzen + en til på rimelig kort avstand. Blir gjerne ikke så stor prosent lampelys i mixen da, det må du prøve ut. Bruker du blitz som utfylling av lampelys, blir det noe helt annet.

5329571[/snapback]

 

 

Nå viser det seg at fotograferingen kommer til å foregå på dagtid allikevel. Et sted mellom 11 og 14 på dagen.Da vil nok belysningen bestå av dagslys fra de store vinduene på stuen, pluss Sunpak-blitsen som utfyllingslys. Såvidt jeg husker, så har dagslys og blitslys noenlunde samme fargetemperatur?

Dagslyset kommer inn fra høyre (sett fra fotografens standpunkt, inn på brudeparets venstre side) og da bør vel kanskje blitsen settes inn fra venstre.

Bouncet via taket?

 

Hvilken blender er mest vanlig å bruke til portrett? Kameraet har blenderverdier fra 2.8 til 9.0. Er lavest mulig iso ønskelig?

Endret av siss28
Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker, så har dagslys og blitslys noenlunde samme fargetemperatur?

Dagslyset kommer inn fra høyre (sett fra fotografens standpunkt, inn på brudeparets venstre side) og da bør vel kanskje blitsen settes inn fra venstre.

Bouncet via taket?

 

Hvilken blender er mest vanlig å bruke til portrett? Kameraet har blenderverdier fra 2.8 til 9.0. Er lavest mulig iso ønskelig?

5345688[/snapback]

Hvis du har kunnet bruke blitz som utfyllingslys utendørs før, så vil det gå bra nå også. Du har bittelittegrann tid å prøve ut på? Det sikreste og enkleste, vil være om du kan få det til å funke bra med blitzen via taket. Prøv ut om f/4-4.5 gir deg dybdeskarpheten du trenger, og bruk så lav ISO som forholda tillater. Men jeg ville også testa ISO200 - på kameraer med større brikker vil jo den være ganske uproblematisk, men på kompaktkameraer varierer bildekvaliteten på ISO200-400 mye mellom kameramodellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...