abcd423417984 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Hei Jeg har i alle år brukt intel-baserte maskiner (skal ikke forklare hvorfor da jeg er redd for å dra i gang en diskusjon), men vurderer nå å gå for et amd 64 x2 oppsett. Maskinen skal først og fremst brukes til programmering og internett, men også til litt spilling av typen mmorpg, fps, og rts. Både windows og linux vil bli kjørt på den. Ytelse er et krav, men jeg verdsetter stabilitet og en problemfri opplevelse høyt over ytelsen. Jeg har kommet frem til følgende oppsett: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...C8-B529D1DCA5D9 Først og fremst lurer jeg på om jeg har truffet riktig med kombinasjonen av komponenter for å oppnå et mest mulig stabilt system. Noen kommentarer på det? Noen kjente problemer med denne kombinasjonen? Minne, cpu, hovedkort funker fint sammen? Så lurer jeg på hvorvidt ati skjermkort/nvidia hovedkort kombinasjonen funker som ønsket, eller om jeg kanskje bør vurdere nvidia/nvidia eller ati/noe annet. Hvordan er det med drivere for nforce og windows/linux egentlig? Og hva med X2 prosessoren til begge operativsystemene? Hvis det er noen andre tips, f.eks. til bedre-ytende hardware til samme eller bedre pris så si gjerne i fra. Er spesielt interessert i forslag til tilsvarende nvidia skjermkort ytelsesmessig og prismessig. EDIT: glemte å si at jeg kommer til å sette inn en 74GB raptordisk som systemdisk. Skal heller ikke overclocke. EDIT2: oppdatert med twinmos minne istedenfor. Takk for alle svar Endret 16. desember 2005 av invictus Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Siden du ikke skal overklokke, så vil du ikke dra stor nytte av så "dyrt" minne. Jeg ville heller lagt pengene i et dyrere skjermkort. Jeg anbefaler diskene til WD. Prosessoren er stabil, og vil yte godt i windows og Linux. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Siden du ikke skal overklokke, så vil du ikke dra stor nytte av så "dyrt" minne. Jeg ville heller lagt pengene i et dyrere skjermkort. Jeg anbefaler diskene til WD. Prosessoren er stabil, og vil yte godt i windows og Linux. 5298618[/snapback] Har du forslag til minne som erstatning eller? 2gb, helst matched kit for dual channel. Har også vurdert å gå for et asus 7800 GT kort istedenfor, men dette er kun en tanke. Noen kommentarer på det? Endret 15. desember 2005 av invictus Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Jeg ser at du har endret minnet til noe billigere, og det er ok. De brikkene holder lenge, så lenge du ikke skal overklokke. Stort sett alle 7800GT-kort er nesten helt like. Det som skiller dem er klokkefrekvens, minne og kjøler. Jeg ville valgt det billigeste. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Er det slik at du ikke merker forskjell på minnebrikker så lenge du ikke overklokker? Lenke til kommentar
maximus Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Er det slik at du ikke merker forskjell på minnebrikker så lenge du ikke overklokker? 5300017[/snapback] Du vil nok merke litt forskjell på dyre minnebrikker med lave timings. Hovedkortet skal normalt detektere dette automatisk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Bare så det er sagt (uten å vilel starte noe AMD vs. Intel debatt): Begge typer prosessorer er 100% stabile. Det var noen (useriøse) rykter anngående AMDs stabilitet tilbake når de begynnte, men slikt kan du ihvertfall se helt bortifra nå. Det høres nemmelig ut som du fremdeles er litt varsom utifra et slikt rykte. Jeg er nå på min 5'te AMD-drevne maskin, og alle er prime stabile så langt. Av de dusinvis jeg har bygget for andre så har det heller ikek vært problemer. For begge merker: Så lenge du ikke overklokker = garantert prime stabil. Komponentene du har valgt skal fungere som hånd i hanske. Har et lignende oppsett. Jeg vil dog kommentere på X2 prosessoren. Utifra skjermkortet anntar jeg denne skal brukes mye til spill. Jeg håper du er klar over at du ikke får brukt mer enn et par prosent av kjerne#2 i spill. Med andre ord: om det er hovedsakelig til spill maskinen er laget til, så får du akkurat samme hastighet med en vanlig AMD64 på samme klokefrekvens. Ellers er X2'en genial til multitasking og arbeidsapplikasjoner som støtter multithreading. Et kraftmonster til den store gullmedaljen under ideelle forhold =) -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 2 ting styrer hvor "raskt" minnet er. -Timings -Frekvens mot bus Overklokking øker Frekvens mot bus. Timings kan du justere uavhengig. Skal du ikke tweake noe så er da timings på RAM det eneste du trenger å ta hensyn til, så lenge de er godkjennt for den hastigheten du skal ha de på (PC3200 i ditt tilfelle blir det vel). Forskjellen på lave timings og gjennomsnittlige er ofte veldig liten selv o mprisforskjellen er relativt stor. Mitt råd: Bruk heller pengene på sterkere CPU eller skjermkort og gå for billigere RAM. Det kommer du mye lengre med i total ytelse for de fleste bruksområder. RAM er som regel det siste man går til for å skvise ut en ekstra prosent ytelse når man overklokker og tweaker. -Stigma Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Om du skal kjøre Linux, så er det generelt gunstigere å ha et nVidia skjermkort, da de har bedre linux-drivere enn ati. (Hadde iallefall det for 1 år siden da jeg sjekket en del rundt dette, hva situasjonen er nå aner jeg faktisk ikke, men lever videre i samme tro til jeg hører noe annet ) Ellers så vil jeg bare si at om du vurderer å jobbe med maskina også, så må du ikke finne på å bytte ut dual-core med single-core. Har dual-core, og har ikke angret et sekund på det. Spill flyter veldig bra på en X2 3800+, og nye spill støtter SMP i større og større grad, så i mine øyne er det kun de som skal ha FX-57 som ikke vil tjene på å ha dual-core. (De har som regel råd til å kjøpe en fet dual-core i det øyeblikket spillet deres støtter SMP) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jo jo, det er alltid gunstig å ha en X2, men man må ta hensyn til at de koster røfft sett to ganger så mye. Bruker du samme sum på en single-core i stedet for en dual, så fårt du bedre ytelse i spill (dog ikke voldsomt mye mer), så enkelt er det. Slik vil nok situasjonen også fortsette å være minst et år fremover, realistisk sett sikker mye lengre. Men ja, skal du arbeide på maskinen så er dual-core way to go. Selv om ingen av arbeidsapplikasjonene din skulle støtte multithreading, så er det genialt å ikke bli treget ned av at en prosess hodler på å jobbe med noe annet. Selv en av e billigste X2'ene vil føles som en helt annen verden under krevende arbeidssituasjoner =) -Stigma Endret 16. desember 2005 av Stigma Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Et lite off-topic spørsmål; hvordan er det med win xp home edition og dual core? Noen sa en gang at man måtte ha pro edition for å kunne bruke flere prosessorer, så jeg lurer litt på om det er tilfellet med dual core også. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Foresten. Må bare forsikre meg om at det ikke blir noe trøbbel med de minnebrikkene. Har hørt litt av hvert om twinmos minne. Noen som har peiling? Sitter klar til å bestille, men tør ikke før jeg har fått bekreftet dette. Endret 16. desember 2005 av invictus Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 Etter 2 dagers bruk ser dette systemet svært bra ut. Takk for all hjelp folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå