Gå til innhold

Hodetelefon til 2000 pluss/minus et par lapper

Anbefalte innlegg

På grunn av begrenset mulighet for å teste ut vrimmelen av hodetelefoner der ut, mitt ønske om å gjøre et godt kjøp lurer jeg på hvilken anbefalinger dere i forumet har angående disse hodetelefonene:

Kriterier: homogent og dynamisk lydbilde, dyp stram og fin bass, luftig diskant.

Musikksmak: (Rock generelt) Mew, Turboneger, Kent, Frans Ferdinan, The Verve, Kanye West mm

Beyerdynamics DT 660: Er blitt anbefalt disse, men har lest at bassen kan være litt svekket i så fall hvor svekket da?

Beyerdynamics DT 880: er vel de beste som finnes, kommer ny model no på nyåret.

Beyerdynamics DT 770 pro 80 ohm: Masse bass men mangler vel litt i mellomtonen.

Beyerdynamics DT 990: Kanskje den jeg heller mest mot. Bra bass, fin og god mellomtone oppløst diskant. Men den er jo gammel og det kommer inn ny modell.

Faktisk så kommer det mange nye modeller fra Beyerdynamics no på nyåret, er det noen der i nyslippet som kan være en kandidat?

Andre forslag?

Takk

Endret av tusseladden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du mener med "pluss/minus" et par lapper, antar det er snakk om hundrelapper men om ikke:

Sennhesier HD650, har dette settet selv og har aldri vært borti noe bedre lyd og jeg har prøvd en haug med headset samt setter store krav til kvalitet, bassen er dyp og naturtro samtidig som den får frem hver eneste lille detalj, nydlig gjengivelse av metal og rock samtidig som den får med seg alle detaljer i musikk som jazz og trance og hva annet skulle være :)

Koster ca.3300-3400kr

Lenke til kommentar
Spørs hva du mener med "pluss/minus" et par lapper, antar det er snakk om hundrelapper men om ikke:

Sennhesier HD650, har dette settet selv og har aldri vært borti noe bedre lyd og jeg har prøvd en haug med headset samt setter store krav til kvalitet, bassen er dyp og naturtro samtidig som den får frem hver eneste lille detalj, nydlig gjengivelse av metal og rock samtidig som den får med seg alle detaljer i musikk som jazz og trance og hva annet skulle være :)

Koster ca.3300-3400kr

5296958[/snapback]

Har tenkt å ta en testlytt av disse selv, har du sammenliknet de med HD600? I Sennheiser sin beskrivelse der de nevner noen av forskjellene mellom den gamle og den nye toppmodellen så snakker de om "users today want to experience the music not just analyze it" eller noe slikt. Så jeg mistenkte kanskje de er litt mindre flate i responsen enn den gamle modellen? Spennede å høre ihvertfall, personlig fikk jeg jo noen HD570er i erstatning for mine gmale HD525 (tror jeg det var), men synes ikke de nye var like bra, enda de var dyrere og hadde bedre bass. Har lenge tenkt på å investere i noe bedre, da jeg har litt mer penger nå enn i de harde dagene jeg kjøpte de :)

AtW

Lenke til kommentar

Tror smertegrensen passerer ved 3000. Er spranget ned til lillebroren HD580 stor?

Ser at de begge er tungdrevne, så en må vel strengt tatt kjøpe hodetelefonforsterker for å få ut potensialet. Bruksområdet er primært min bærbare PC.

En skal ikke se bortfra at eg smeller 3 store lapper på borde heller. Det står ikke på pengene, men value for pengene. 1700 kr ned til DT990 er jo litt....

Lenke til kommentar

Syns dette er en bra side å sjekke ut hode telefoner.Sitter selv med Ultrasone Proline 2500.Den har gått ut,men kostet meg 3000,- for 1 år siden.Er ett meget bra headset med myk bass,samt meget bra gjengivelse av mellomtone og diskant.Har også den gamle Beyerdynamic,men vil ikke si att den når opp mot min Ultrasone.Syns det er for mye Bass,og mellomtonen blir ikke gjengitt så bra.I begynnelsen føltes det å ha ei "skrustikke" på hode med Beyer`n,de klemte mye.Ville nok gått for Sennheiser,eller Ultrasone jeg.Det er sikkert noen som er uenig med meg,men dette er min personlig mening.

http://www.hpx.no/aspx/produkter.aspx?l=2&...34&g1=16&g2=137

Lenke til kommentar
Tror smertegrensen passerer ved 3000. Er spranget ned til lillebroren HD580 stor?

Ser at de begge er tungdrevne, så en må vel strengt tatt kjøpe hodetelefonforsterker for å få ut potensialet. Bruksområdet er primært min bærbare PC.

En skal ikke se bortfra at eg smeller 3 store lapper på borde heller. Det står ikke på pengene, men value for pengene. 1700 kr ned til DT990 er jo litt....

5297002[/snapback]

Spranget ned der er ganske stort desverre :( Det krever dog ikke hodetelefonforsterker om du har et godt lydkort, mitt Audigy 4 Pro kjører mine headphones uten problemer, Onboard "greier" det også men da får man ikke den nydlige lyden man kan få.

- - -

ATWindsor:

Har ikke testet HD600 men etter hva jeg hører fra min venn som har de, syntes han HD650 er "ganske mye bedre", responsen er der og hver eneste detalj får du med deg, anbefaller deg å prøve dem om du har sjangsen, vil påstå at det er umulig å bli missfornøyd.

Lenke til kommentar

5297002[/snapback]

Jeg eier et par HD580 og har hatt HD650 på hjemlån fra en kompis et par uker. Noe forskjell er det, men ikke så stor at jeg er villig til å betale mellomlegget mellom HD580 til HD650. Bassen er noe fastere, går litt dypere og litt bedre dynamikk er de mest fremtredende forskjellene synes jeg. Muligens litt mer detaljerte, men det er i såfall minimalt.

Du kan bare glemme å få utnyttet såpass tungdrevne hodetelefoner som HD580/650 fra en bærbar uten forsterker, men ser ut som du har fått med deg det :)

Jeg bruker selv Beyerdynamic DT770 pro til pc, rett i et Audigy 2 kort. Du skriver at de mangler litt i mellomtonen.. tja, om du sammenligner opp mot f.eks HD580/650 som er pinlig korrekte og detaljerte gjør de nok det. Til tross for dette er DT770 pro en knallbra hodetelefon. Film og dataspill er utrolig morsomt med disse. Bassen går helt ned i kjelleren uten å bli dvask og udefinert, slik som de fleste hodetelefonene fra Koss gjør. Bruker dem også mye til musikk, noe de fungerer aldeles utmerket til. De kan drives av lydkortet på en ok måte, men våkner virkelig til liv om du kobler dem til en hodetelefonforsterker. DT770 er glad i strøm :)

Lenke til kommentar

Sennheiser HD650 er jo suverene.

Andre gode er Grado SR 325, evt SR 235.

Grado sine skal vaere lettere aa drive - men hvis du foerst skal op i denne klassen er det jo nesten for gale aa ikke bruke hovedtelefon forsterker, for det har virkelig mye aa si.

Lenke til kommentar
Sennheiser HD650 er jo suverene.

Andre gode er Grado SR 325, evt SR 235.

Grado sine skal vaere lettere aa drive  - men hvis du foerst skal op i denne klassen er det jo nesten for gale aa ikke bruke hovedtelefon forsterker, for det har virkelig mye aa si.

5299445[/snapback]

Har selv den gamle modellen av Grado SR 225.Vil si att det er et ypperlig headset,utroligt deilig lyd.Men kvalitets messig er de helt ræva.Skumgummi`n på klokkene var bare fillene etter 1år.Selvfølgelig får du kjøpt disse nye.Der metalstangen går ned til buen på klokka sprakk etter 18mnd.Brukte dem 2-3 timer hver dag da,men et headset til 3500,- burde holde lengere enn det syns jeg.

http://www.gradolabs.com/product_pages/sr225.htm

Edit:Som sagt på mine var det heldekkende skumgummi på klokkene,ser att de har forandret det nå.

Endret av TAS
Lenke til kommentar

Hva du velger i denne prisklassen, kommer an på om du har behov for lukkede hodetelefoner, og hvilket system du skal bruke dem på.

Har du ikke en forsterker av noe slag, og skal kun bruke lydkortet o.l., vil jeg egentlig ikke anbefale HD650 eller noen av de 300 ohms Sennheiserne. De er tunge å drive. Det samme gjelder Beyerdynamic DT880 og DT990. Du vil absolutt få lyd, og t.o.m. ganske ok lyd, men du får ikke utnytta potensialet i det hele tatt.

Har du behov for å dempe eventuell støy rundt deg, er en lukket hodetelefon å foretrekke, og da er Beyer DT660 et godt valg. Det er også Beyer DT770-80, men den er litt mer avhengig av litt ekstra strøm for å yte sitt aller beste. F.eks. så kommer mellomtonen litt mer fram og bassen strammes opp.

DT660 mangler ikke noe i bassen, den er bare litt strammere og nøktern enn bass-sjefen DT770, som forresten er rasende festlig. :-)

Andre valg kan være Sennheiser HD280 Pro (veldig lukket) og Ultrasone PROline-serien. Du har jo også Audio-Technica ATH-A900 som skal låte meget bra også uten forsterker, men er dessverre kun tilgjengelig fra Japan. Kan bestilles hos Audiocubes.com eller finnes på bruktmarkedet på Headfi.com.

Kort sagt, så er forskjellen på Sennheiser HD650 og Beyerdynamic DT880 at HD650 er en litt overdrevet mellombass og et litt mørkere lydbilde. For min del, så foretrekker jeg DT880, men det er kun pga. smak og behag. HD650 er en utrolig bra hodetelefon, som sikkert mange vil foretrekke over DT880.

Grado er dobbelt så dyre i Europa som i USA, selv om du legger til frakt og moms. Det er de ikke verdt, etter min mening.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Har blitt litt klokere, har veldig lyst Sennheiser HD650. Virker som alle hodetelefonene jeg nevnte er gode kjøp ingen er vel direkte bomkjøp, og da er jeg egentlig tilbake til utgangspunktet.

Neste år skal det brukes et snes med lapper i et nytt anlegg, og da er nok HD650 mest fremtidsrettet. Tenker da på å kjøpe en CD spiller i god kvalitet samt en habil forsterker. Går ikke av veien for å kjøpe hodetelefonforsterker heller.

Det beste hadde vært å laget seg en god D/A konverter med innebygget hodetelefonforsterker, og bare brukt den digitale utgangen fra PC. Ser for meg en 24-bit/192 kHz D/A-konverter. Det finnes jo moduler å kjøpe på Elfa, men så var det loddebolten da.

Finnes det et slikt alt i et produkt? Tror ganske mange her inne kunne hadde hatt brukt for et slikt produkt. Ville jo løftet mp3 lyden litt da...

Uansett i morgen stikker jeg nedom Hifi klubben å hører på disse Sennheiserne lillebror og storebror.

Beyerene får eg ikke sjans til å høre på, men det blir sikkert et par bayere på kvelden med HD650/595 og The Darkness på fullguffe....

Skal google litt på dette med en D/A konverter og hodetelefonforsterker i et og samme karbinett.

Lenke til kommentar

Den Total Bithead'en skal absolutt være oppegående, ja. Blir nok en god del bedre enn hva som helst av innebygde lydkort.

Her er noen interessante alternativer:

Headroom Micro Amp + Micro DAC (har optisk inn + USB):

http://www.headphone.com/products/headphon...the-micro-line/

Meier-Audio PortaCorda MkIII USB (bærbar):

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/portacorda.htm

Meier-Audio Corda Aria (stasjonær):

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/amplifiers.htm

Både Headroom og Meier-Audio er veldig trygge steder å shoppe.

Lenke til kommentar
Hvor godt fungerer egentlig disse crossfeed-greiene i hodetelefon-forsterkerene? Og om de fungerer godt, finnes det ikke noe tilsvarende som gjøres på PCen?

5300747[/snapback]

Tja, det er vel litt smak og behag. Noen blir fort slitne av for mye kanalseparasjon, mens andre ikke merker noe. Noen sverger ved det, og kan nesten ikke høre på hodetelefoner uten. Jeg har testa det litt selv, og synes det absolutt har noe for seg.

Det kommer litt an på selve innspillingen også. Mange gamle opptak har ganske ekstrem separasjon, mens de fleste nye er mer behagelige med en hodetelefon.

Det finnes sikkert mange avspillere på PC'en som har Crossfeed. Jeg bruker Foobar selv, og der er det med en egen Crossfeed-funksjon.

Man vil ikke høre så stor forskjell på en "vanlig" moderne innspilling, men prøv med noe som har lyd kun i den ene kanalen, så merkes det godt.

Jan Meier har skrevet mer om Crossfeed her:

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/crossfeed.htm

Lenke til kommentar
Hvor godt fungerer egentlig disse crossfeed-greiene i hodetelefon-forsterkerene? Og om de fungerer godt, finnes det ikke noe tilsvarende som gjøres på PCen?

5300747[/snapback]

Tja, det er vel litt smak og behag. Noen blir fort slitne av for mye kanalseparasjon, mens andre ikke merker noe. Noen sverger ved det, og kan nesten ikke høre på hodetelefoner uten. Jeg har testa det litt selv, og synes det absolutt har noe for seg.

Det kommer litt an på selve innspillingen også. Mange gamle opptak har ganske ekstrem separasjon, mens de fleste nye er mer behagelige med en hodetelefon.

Det finnes sikkert mange avspillere på PC'en som har Crossfeed. Jeg bruker Foobar selv, og der er det med en egen Crossfeed-funksjon.

Man vil ikke høre så stor forskjell på en "vanlig" moderne innspilling, men prøv med noe som har lyd kun i den ene kanalen, så merkes det godt.

Jan Meier har skrevet mer om Crossfeed her:

http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/crossfeed.htm

5300785[/snapback]

Hmm, for nesten bare teste ut hvordan det fungerer i praksis.

Takk for lenken, selv om jeg viste hva crossfeed var fra før.

AtW

Lenke til kommentar

Tror nok du kommer til å bli storfornøyd med det der. Hadde jeg hatt penger her og nå, skulle jeg ha tryglet deg om å gange opp bestillingen med 2 og sende halvparten til Bergen.

Må le litt når jeg ser på topic, men du har jo ikke definert hva du mener med "lapper", så du er jo egentlig innenfor budsjettet. Det har som regel en tendens til å bli litt dyrere enn det en regner med når en skal kjøpe tekniske duppeditter.

Vurderte selv HD650 lenge, men fant ut at det nok ville være best med hodetelefonforsterkere. Da ble det plutselig litt dyrere, og ikke noe kjøp. Blir da til at jeg sitter her med Clas-Ohlson hodetelefoner med knekt bøyle istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...