Matias Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) asdf Endret 9. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Husker min gode gamle Goldstar 15" , den begynte å skrike etter ei stund.. Mitt triks var å gi den et par dunk på sia.. Du kan jo forsøke det:) Om det er farlig vet jeg ikke, men er jo irriterende som fy.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Jeg svarer kanskje ikke på spørsmålet ditt, men har du prøvd å stille inn annen frekvens og/eller oppløsning på skjermen? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Det er ikke farlig. Det er mye energi (høy lyd) som er farlig, ettersom det kan knekke de små hårene i ørene som er selve sensorene inne i øret. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Husker min gode gamle Goldstar 15" , den begynte å skrike etter ei stund.. Mitt triks var å gi den et par dunk på sia.. Du kan jo forsøke det:) Om det er farlig vet jeg ikke, men er jo irriterende som fy.. 5296611[/snapback] Ja det hjelper ofte. Et annet tips er å fjerne forstyrrende magnetfelt, eller å prøve å bytte frekvens. Husk at alle CRT-skjermer har to frekvenser - en vertikal og en horisontal, disse kan du stille inn i /etc/X11/xorg.conf. For å finne riktig frekvens, sjekk manualen til skjermen din (eller søk på nettet). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 I gamle dager, før enkelte av dere ble født, var det ikke uvanlig at TV'er pep med en høy ubehagelig lyd. Det man hørte var linjefrekvensen. En vanlig TV har 625 linjer og viser 25 bilder i sekundet = 15625Hz = høyfrekvent piping. En dataskjerm har vanligvis mye høyere frekvens enn dette, men det kan være delfrekvenser som oppstår av en eller annen grunn. Så som kyrsjo sier, ved å endre frekvensen kan man muligens bli kvitt pipingen. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jeg har testet å "banke" opp skjermen litt ja, men det hjelper ikke. Det er jo en helt ny 17" skjerm (kjøpte i sommer) så synes ikke at dette burde skje. Kan vel komme av at jeg har kjørt den i 100 Hz hele tiden når jeg spiller cs? Den støtter jo bare 85 Hz, men uansett skal det vel gå glatt å kjøre den på 100 Hz i perioder. I windows kjører jeg på 85 Hz og jeg har prøvd å stille opp og ned uten resultat. Når pipelyden først kommer så funker det heller ikke å slå skjermen av og på. Kan prøve det som kyrsjo sa om å endre både vertikal og horisontal frekvens også. Edit: 85 Hz ved 1024*768 og 100 Hz ved 800*600 Endret 16. desember 2005 av -Mithrandir- Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hehe... jeg er 25 år... men hører fremdeles den der lyden fra TVer... og det gjelder alle tver med billedrør... PC skjermer hører jeg seff ikke... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Å gå i TV-foretninger før flatskjermene tok av var helt grusomt! Enn å jobbe på en sånn plass?! Lenke til kommentar
Livert Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Å gå i TV-foretninger før flatskjermene tok av var helt grusomt!Enn å jobbe på en sånn plass?! 5823106[/snapback] Enig, hehe... Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 etter en stund på en sånn plass hørte du ikke den frekvensen lenger, så det ble i grunnen ikke et problem etter en månde eller 2 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Hørselshårene for den frekvensen gav opp og la seg flate... Har da hørt andre typer el-utstyr pipe slik (plasmaskjerm blant annet, om jeg ikke husker feil da...) Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 grunnen til at det er en så høyfrekvent lyd er sansynligvis pga strømforsyningen i sjermen, det er ikke en vanlig trafo i den slik som mye annet, men en SMPS switch mode power suply) den fungerer slik at den forandrer frekvensen fra 50hz som den er i stikkontakten og øker den til en mye høyere frekvens, vanligvis pleier det å være over det hørbare området så vi slipper å bli plaget av slike pipelyder, men hvis noe skulle gå galt i strømforsyningen å den fks vil begynne å gå på 15Khz istedet for 30Khz elns så vil den jo slik som i dette tilfellet bli hørbar... det er iallefall det jeg tror etter erfaring innen elektronikk hvis du kjøpte den sjermen i sommer regner jeg med det enda er garanti på den, hør med dem å se om du kan få en ny sjerm som ikke piper hvis du skal gjøre forsøk på å fikse den selv så pass deg for all høyspenten der inni går 300-350 volt igjenom strømforsyningen, i tilleg til en coil osv som er til å tenne røret med i sjermen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Interessant. Er det ikke slik at disse SMPS'ene er utrolig mye bedre enn gammeldagse trafoer, og også er grunnen til at man i dag overføre rstørre strømmer over høyspennt via likestrøm? Link til mer info? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 er usikker på dette med høyspent overføring, men tror det at dem sender likestrøm er fordi det blir mindre spenningsfall over den lange kabelen... men slike vanlige trafoer har fordeler de oxo, som noen sikkert har lagt merke til så er det aldri SMPS i audio forsterkere, det er fordi SMPSer genererer en god del støy, noe som ikke er sundt for en audio forsterker (vi vil jo ikke ha en pipende lyd forsterket opp å høre på i bakrunden) så ting som er veldig følsome for støy i området 10-100Khz(kansje høyere) bruker nok ikke SMPS. derimot en PC som ikke er fult så følsomme for støy og som trekker en del strøm bruker SMPS, hadde vi brukt en stor vanlig trafo i en PC ville PSUen bli MYE større og det er en spenningsregulering som er ganske genial på dem Fordeler med SMPS: - lite tap (virkningsgrad på ca 90%) - mindre vekt og volum (sparer ca 60% plass) - god spenningsregulering (stabil utspenning ca 1-2% avik) - mulighet for flere stabiliserte spenninger - trenger ikke like store rippelkondensatore pga den høye frekvensen(går vel under dette med størrelse) - pris ulemper med SMPS: - støy - ikke like greie å feilsøke og reparere - må ha en del viktige filtere Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Likestrøm går også på det at gjennomsnittlig spenning kan skrus opp mer, enklere (så vidt jeg vet), slik at du får mindre varmeproduksjon (og dermed mindre tap). Kan tenke meg at induksjon også kan være et poeng... De gamle commodore-maskinene hadde da orntl'lie trafoer i seg (i en løs kladd rettere sagt)? Det var i allefall noen digre greier som ble fryktelig varme. Og jeg tviler ærlig talt på at de brukte like mye strøm som en moderne pc, da det eneste kjølegreia inni var mikroskopisk aluminiums "fryns" på en enkelt chip, og ingen skikkelig utlufting av kabinettet. Laptop-strømforsyninger, "ladere" etc, er dette stort sett SMPS? Er det slik at det alltid går strøm igjennom dem, også når de ikke har noen last? Sånne ladere har jo alltid en viss temperatur... Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 slike ladere eller nett adaptere er ofte bare en trafo, grunnen er vel fordi batterier ikke skal lades på bånn guffe uansett... ang. det med overføring av likestrøm over lengre strekning er jeg veldig usikker på... er ikke så kjent med høyspenning som svakstrøm Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det er ikke tilfeldigvis en Hansol skjerm? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Det er nok mer enn 350 volt i en skjerm. I anodeledningen på bilderøret er det opptil 40.000 volt. Hvis det er garanti på skjermen bør du prøve å få ordnet det på den måten. Hvis ikke kan du prøve å skru opp skjermen og vri litt på "sugekoppen" hvor anodeledningen er festet. Husk at det kan stå igjen ganske høye spenninger her i flere dager etter at skjermen har stått på, så pass godt på å ikke komme bortpå noe ledende materiale. Det er ikke direkte farlig, men ganske ubehagelig. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Det er nok mer enn 350 volt i en skjerm. I anodeledningen på bilderøret er det opptil 40.000 volt. 5894779[/snapback] riktig riktig, men det hører ikke til under strømforsyningsdelen. jeg tror det er noe galt med strømforsyningsdelen en plass, uten at jeg skal være helt sikker... man vet jo aldri hvor feilen kan være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå