Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløs nett med 2 rutere

Anbefalte innlegg

Har et tilkoblingsproblem. :hmm:

I huset (ikke mitt) står en Cnet trådløs ruter, med ip-adresse 192.168.1.254. Tre brukere er tilkoblet trådløst. Nå har min sønn flyttet inn i den fjerde leiligheten i huset. Han får ikke kontakt med trådløsnettet - for dårlig signal. For å bøte på dette har han fått tak i en Billion Bipac-643 trådløsuter. Denne tenkte han å sette opp som et rent accesspunkt, for å booste signalet fra huseierens Cnet ruter. Får ikke kontakt. I utgangspunktet har Bipac´en adresse 192.168.2.254, kommer inn på oppsettet på den greit. Men der stopper det, jeg har selv en Medion trådløs og i oppsettet på den kan jeg sette at WLAN-biten skal disables, men finner ikke noe tilsvarende i Bipac´en. Kan disse to Cnet og Bipac kommunisere trådløst og hvordan ? Eller er han avhengig av å bruke kabel fra Cnet til Bipac. Dersom det er tilfelle må han bare finne seg en annen ruter da avstanden og antall vegger blir for stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bombesikker på dette, men den bipac til sønnen din må hvertfall kunne settes opp som bridge,aksesspunkt, eller ha repeater funksjon (WDS).

Videre hjelper det vel lite å sette opp et trådløst aksesspunkt som skal koble opp til routeren via trådløs om denne ikke har en annen plassering eller sterkere antenner enn nettverkskortet til pcen?

Høres ut som at det er en god ide å kjøpe en antenne til nettverkskortet:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=302660&cks=PRL

Denne koster rundt 240 kr.

Edit: wds..

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Ser ut som han må ha en annen ruter, finner ikke ut at bipac´en hverken kan settes opp som accesspunkt, har bridge mulighet eller wds-funksjon. Når det gjelder valget av ruter som ekstra accesspunkt, skyldes det at han har en trådløs usb-dongle (dårlig mottak), og tenkte å plassere ruteren i enden av leiligheten og koble seg til den med kabel.

Ingen vits i å kjøpe antenne til nettverkskortet når han ikke har noe :innocent:

Men det ender vel med at han bør kjøpe seg et dedikert accespunkt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...