Gå til innhold

MIPS Linux distroer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
R10000 krever heavy patching av både kernel og GCC for å fungere tilfredstillende. Det beste er nok å fortsette med IRIX.

Hvis du absolutt må teste noe annet (såklart ;) ) så kan du sjekke ut f.eks NetBSD.

5296264[/snapback]

Hadde jo vært artig å teste noe annet, men jeg er ikke så veldig dreven på linux at jeg tør å begi meg på patching av kernel og gcc. Tror jeg holder meg til IRIX jeg :)

Lenke til kommentar

O2'n er en av SGI maskinene som er best støttet i Linux, men dette gjelder bare R5000 O2'er. R10K maskiner er støttet, men trenger patching som olear sier.

Men patching er ikke akkurat rocketsience, har du kompilert en kjerne klarer du sikkert å patche og.

Du kan jo lese om det her: Om SGI O2 på linux-mips.org

Ellers har både OpenBSD og NetBSD O2 porter.

Her er en guide for å installere Debian GNU/Linux på en O2. Den advarer også om R10K O2, men den er gammel og R10K støtta skal være bedre nå.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ja... Som det har blitt sagt, R5K versjonene av O2 funker godt med linux. Problemet er R10K og over (RM7000 er ikke særlig vanlig).

Så vidt jeg har lest har det noe med cachen i R10K prosessorene, no skuddermudder der.

Debian er god på R5K, men dårlig på R10K, dog ikke fullstendig ustøttet. Ved å patche kjerne og gcc kan en få Debian opp på en R10K.

Jeg har selv nettopp kjøpt meg en R10K O2 og fant en HOWTO for å installere Debian på en, men nå klarer jeg ikke å finne linken til han som greide å installere Debian på sin R10K.

Skal lete litt til.

Lenke til kommentar

Har noen O2'er på jobb, greide å installere NetBSD på en av dem for en god stund siden, men husker ikke om det var R5K eller R10K. Greide ikke å utnytte så mye av maskinen så det tok ikke så lang tid før IRIX ble installert igjen. Det eneste som fremdeles blir brukt er skjermene, kanskje på tide å tørke støv av O2'en igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...