Gå til innhold

Ixus 700 rød øyne

Anbefalte innlegg

Håper å få noen vettuge svar her på forumet. Kjøpte mitt første digitale kamera for 1 mnd siden, men er svært misfornøyd med anti rød øyne funskjonen! Er det riktig at det er skvett umulig å unngå rød øyne. Ved alle bildene jeg tar med blitz får personene noen vannvittige rød øyne, bildene blir det samme med og uten rød øyne funksjonen. Lurer litt på om rød øyne funksjonen ikke fungerer. Bør det ikke komme et lite forblink før bildet blir tatt, det virker ikke som blitzen lyser før bildet blir tatt? Er i grunn ganske kjedelig å måtte redigere hvert bilde i etterkant på pc.

Har forstått at dette er et vanlig problem på kompaktkamereaer men har også lest at rød øyne funksjonen fungerer bra på Ixus. Har jeg en mandagsutgave av kameraet eller er det ikke noe å gjøre med??

Hvis det er sånn på alle kompaktkameraer hvordan er det da med speilrefleks, blir det rød øyne med slike??

gbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antirøde øyne funksjonen på kompaktkameraer fungerer som regel dårlig, jeg skrur den alltid av fordi at det tar lengre tid å ta bildet og enkelte tror at jeg har tatt bildet når de korte blits blinkene blir sendt ut og dermed snur de seg vekk fra kamera.

Tror ikke du har fått et mandagaprodukt, du må bare leve med røde øyne, ellers må du kjøpe et kamera med langt mer avstand mellom blits og objektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er nok en grunn til at det heter "Red-eye reduction" og ikke "Anti red-eye".... Den gir nok en moderat effekt, men det som drar ned, er at det tar laaaang tid å ta blidet (den skal jo blinke/lyse fra seg først), og at det bruker mye batteri på enkelte kamera. Problemene er forøvrig akkurat det samme på film-baserte kompaktkamera. Dette er derfor en funksjon jeg aldri bruker, og det tar bare sekunder å fjerne (ihvertfall redusere) røde øyne i et bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke "røde øye" funksjonen...

Resultatet blir bedre med å fjerne røde øyene i et redigeringsprogram

en i selve kameraet (kommer kanskje an på hva slags kamera man har?).

Det er i tilleg ubehagelig å bli tatt bilde av når "røde øye" funksjonen står på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...