KAO Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Hei, er det noen som har lyst til å kommentere på mitt forslag til en ny maskin. Det er hele familien som trenger en ny maskin. Den vil bli brukt til alt fra store regneark, tekstbehandling, surfing, ungdommens spill og fars eksperimenter. (OC?) Det vi har fra den gamle maskinen som kan brukes er en Panasonic PanasyncSL95 short neck 19" skjerm. Ellers bruker vi et modem på vanlig telefonlinje frem til en annen løsning er tilgjengelig. Her er oppsettet med pris og billigste butikk (pr. i dag) Abit KR7A-RAID kr 1919 DataButikken AMD Athlon XP 1700 (1.46GHz) kr 1576 DataButikken Apacer DDR 256MB PC266 2 stk. totalt kr 1158 PSData totalt 512 MB IBM Deskstar 60GXP 60GB 2 stk. totalt kr 2942 DataButikken Settes opp i RAID 0 ATi Radeon 64MB DDR kr 1536 DataButikken Plextor PX-W2410A (24/10/40 IDE CDRW) kr 1427 DataButikken Pioneer DVD 16x/40x IDE, slot-in kr 786 Komplett Chieftec DA-01W ATX Full tower kr 958 Komplett Creative Soundblaster Live! 1024 Player kr 363 ITButikken Microsoft Internet Keyboard Pro kr 399 Alfatech Microsoft Intellipoint kr148 ITButikken Total kostnad: 13212 Ved å kjøpe alt på ett sted: Så kom priskalkulatoren ikke opp med noe. (?) Er det noen som vet hvorfor? Må jeg redusere antall komponenter for for å gjøre regnestykket enklere? Pluss 3,5" diskettstasjon, Nanoterm blue/ice I tillegg så må jeg ha kjøling. Kravet er at den må være stille, så da kan vel en Alpha 8045 være bra? Men hvilken vifte? Vil en 120mm 26 dbA være mer stille enn en 80mm 26 dbA på grunn av mindre turtall? Og kanskje enda mer stille hvis 120mm vifta reduserer turtallet til den flytter like mye luft som 80mm vifta? Hva med vifta i Chieftec DA-01W poweret? Er det noen som vet hvordan den støyer i forhold til f.eks en 26 dbA vifte? Bør jeg kjøpe enda stillere CPU og kabinett vifter? Er kabinettet litt overkill for den mengden utstyr som er med? Er midi kabinettet DX-01 stort nok? Hva med plass til 120mm da? Det er mange som ikke liker harddiskene leserjeg her på forumet. Men jeg har ikke funnet noe negativt om de andre steder. Egentlig bare positive tester. Er det på grunn av at testene ikke avdekker feilene som kommer etter lengre tids bruk kanskje? Vil det egentlig være bruk for en egen CD-Rom i tillegg til DVD og brenner? Når det gjelder minne så har jeg lest at enkelte merker ikke vil være stabile nok på enkelte kort. Er det noen som positivt vet om merker som fungerer bra på dette kortet. Hardopc brukte Corsair PC2400 under sin test men dette merket har jeg ikke sett i noen av butikkene. OS har jeg ikke. Det må skaffes.... Tenkte på WindowsXP. Har jeg da glemt noe? Det ble mange spørsmål det her, men jeg satser på at det er noen som har bedre kunnskaper enn meg om dette og har lyst til å kommentere. Hilsen gamlingen. Lenke til kommentar
Frodo_Torpedo Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Har sett litt på det, og det første som slår meg er om "gamlingen" skal prøve seg litt på overklokking, så er kanskje ikke Athlon XP den letteste prosessoren å begynne med. Lenke til kommentar
goggen Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Når du først skal handle på datorbutikken, kunne du likesågodt kjøpt med kabinettet derfra også. Der får du Chieftec Scorpio kabinett med stillegående psu. Jeg har det, og det er stillegående som bare f. Så da blir det vel bare cpu-vifte som er flaskehalsen støymessig. koster ca 1200,- Og Scorpiokabinettet bør holde mer enn nok til det du har skissert her. Ingen vesentlig store forskjeller fra Dragon-kabinettet. Lenke til kommentar
XeP Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Kjøp heller en 120mb Western Digital. Denne er like rask som raid og man er trykk på at diskoppsett ikke ryker.. Hovedkort til 1900 kr er etter min mening også noe unødvendig, da man får gode kort til overkant av tusenlappen - Shuttle, Epox 8kha+.... Lenke til kommentar
KAO Skrevet 3. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2001 Takk for svar. Overklokking blir nok ikke det første jeg gjør. Det blir nok en kamp å få maskinen til å fungere. Men det er jo greit å ha det rette utstyret som kan la seg overklokke når maskinen begynner å bli litt akterutseilt....ikke sant? Chieftec Scorpio har jeg ikke sett på enda, men det skal jeg. Takk for tipset. Western Digital er under sterk vurdering, men som sagt, slik jeg leser testene av 60 GXP, så er den bedre. Jeg kan bare ikke tro at IBM har laget et så dårlig produkt som en kan få inntrykk av på forumet her uten å ta ansvar for feilene som oppstår og uten at det er tilgjengelig f.eks feilstatistikker fra detalj eller importører som kan underbygge eller avkrefte slike påstander(mistanker). OK, men jeg tolker det slik at resten av oppsettet mitt kan fungere, eller? Hilsen gamlingen. Lenke til kommentar
propel Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Har hørt at di IBM diskene har stor feil rate...mange disker som dør helt ut etter litt bruk...bare noe jeg har hørt.... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Joda 60GXP gjør det bra i tester(det gjorde 75GXPogså), men det hjelper ikke når de går osm ei klokke inntil en vakker dag de plutselig stopper. Når hardware sites tester disker så tester de dem når de er nye. Problemet er at da får de ikke med hvor driftsikre disse diskene er. 60GXP har i ettertid vist seg å være en forferdelig disk. Ser også at du har valgt et Radeon kort. Velg heller Radeon7500 som koster like mye og yter MYE bedre Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Quote: On 2001-12-02 17:25, gamlingen skrev:Hei, er det noen som har lyst til å kommentere på mitt forslag til en ny maskin. Det er hele familien som trenger en ny maskin. Den vil bli brukt til alt fra store regneark, tekstbehandling, surfing, ungdommens spill og fars eksperimenter. (OC?)Det vi har fra den gamle maskinen som kan brukes er en Panasonic PanasyncSL95 short neck 19" skjerm. Ellers bruker vi et modem på vanlig telefonlinje frem til en annen løsning er tilgjengelig.Her er oppsettet med pris og billigste butikk (pr. i dag)Abit KR7A-RAID kr 1919 DataButikken AMD Athlon XP 1700 (1.46GHz) kr 1576 DataButikken Apacer DDR 256MB PC266 2 stk. totalt kr 1158 PSData totalt 512 MBIBM Deskstar 60GXP 60GB 2 stk. totalt kr 2942 DataButikken Settes opp i RAID 0ATi Radeon 64MB DDR kr 1536 DataButikken Plextor PX-W2410A (24/10/40 IDE CDRW) kr 1427 DataButikken Pioneer DVD 16x/40x IDE, slot-in kr 786 Komplett Chieftec DA-01W ATX Full tower kr 958 Komplett Creative Soundblaster Live! 1024 Player kr 363 ITButikken Microsoft Internet Keyboard Pro kr 399 Alfatech Microsoft Intellipoint kr148 ITButikken Total kostnad: 13212 Ved å kjøpe alt på ett sted: Så kom priskalkulatoren ikke opp med noe. (?) Er det noen som vet hvorfor? Må jeg redusere antall komponenter for for å gjøre regnestykket enklere? Pluss 3,5" diskettstasjon, Nanoterm blue/iceI tillegg så må jeg ha kjøling. Kravet er at den må være stille, så da kan vel en Alpha 8045 være bra? Men hvilken vifte? Vil en 120mm 26 dbA være mer stille enn en 80mm 26 dbA på grunn av mindre turtall? Og kanskje enda mer stille hvis 120mm vifta reduserer turtallet til den flytter like mye luft som 80mm vifta?Hva med vifta i Chieftec DA-01W poweret? Er det noen som vet hvordan den støyer i forhold til f.eks en 26 dbA vifte? Bør jeg kjøpe enda stillere CPU og kabinett vifter?Er kabinettet litt overkill for den mengden utstyr som er med? Er midi kabinettet DX-01 stort nok? Hva med plass til 120mm da?Det er mange som ikke liker harddiskene leserjeg her på forumet. Men jeg har ikke funnet noe negativt om de andre steder. Egentlig bare positive tester. Er det på grunn av at testene ikke avdekker feilene som kommer etter lengre tids bruk kanskje? Vil det egentlig være bruk for en egen CD-Rom i tillegg til DVD og brenner? Når det gjelder minne så har jeg lest at enkelte merker ikke vil være stabile nok på enkelte kort. Er det noen som positivt vet om merker som fungerer bra på dette kortet. Hardopc brukte Corsair PC2400 under sin test men dette merket har jeg ikke sett i noen av butikkene.OS har jeg ikke. Det må skaffes.... Tenkte på WindowsXP.Har jeg da glemt noe? Det ble mange spørsmål det her, men jeg satser på at det er noen som har bedre kunnskaper enn meg om dette og har lyst til å kommentere.Hilsen gamlingen. Ooh! Dyrt HK! Fin HD :smile: SB Live! 1024 er vel ganske ut nå. Kjøp heller Live! 5.1 eller Audigy player Det tastaturet ønsker jeg meg :smile: Men kjøp heller alt fra èn butikk, ellers kan det koste ekstremt mye i frakt. Det kan være en idè å kjøpe CD-rom hvis du synes brenner/DVD bråker, og du ripper en del... Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Har tenkt på samme hovedkort selv. Men vurderer Maxtor ATA-133 diskene. Noen som vet noe om disse. Hadde kanskje lagt i 50 kr til å fått SB live 5.1Bulk eller. Ta en titt på Abit sine skjermkort. Abit AGP Siluro Geforce2 MX-400 64 MB hos Komplett.no til 879 eller Abit Agp Silurio Geforce3 ti200 64MB DDR til 2308. Noen andre som har erfaring med disse kortene. Hørt mye bra om de fra mange. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Gå for et Logitech Internet Navigator tastatur. koster 395,- på Komplett i Møllergata, Oslo. Det er helt sjef. Gode taster og lure hurtigtaster(f.eks lyd, internettt, mail osv.) Storfornøyd Logitech kunde her :grin: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå