snkupo Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Heisann. På min index.php side har jeg denne koden: <div id="right"> <?PHP $number=5; include("cutenews/show_news.php"); ?> </div> Cutenews vises fint, men når jeg trykker en annen link jeg har på menyen på siden min, så vil ikke Cutenews forsvinne. Det er det forstatt, og innholdet i linken min blir plassert under cutenews, på helt feil sted. HAr hørt at jeg kan få Cutenews til å forsvinne når jeg trykker en annen link vha. et includescript. Jeg har et fra før av, som jeg bruker for å få sider med adresse som feks: http://localhost/he/index.php?page=sol Det skriptet jeg tester med ser slik ut: <? $default = "yay"; // fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom. $directory = "inc"; // mappa filene dine ligger i. $extension = "php"; // filendingen på filene dine. /*** SCRIPTET STARTER HER ***************************************************/ /*** (ikke gjør endringer med mindre du vet hva du gjør! =) *****************/ $page = $_GET['page']; // for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne) if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; elseif (!empty($page)) // sjekke at variabelen ikke er tom. { if (file_exists("$directory/$page.$extension")) // sjekke om fila eksisterer. include("$directory/$page.$extension"); // inkluder fila. else // hvis ikke, echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n"; // skriv en feilmelding. } else // eller, include("$directory/$default.$extension"); // inkluder fila som definert som $default. ?> HAdde vært supert hvis noen kunne laget et eksempel på hvordan jeg kunne få dette til å virke. Endret 14. desember 2005 av snkupo Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Prøv og legg <div id="right"> <?PHP $number=5; include("cutenews/show_news.php"); ?> </div> i sia som includeres hvist variabel er tom. Altså hovedsia, den du kommer til når du skriver url adressen. Lenke til kommentar
snkupo Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Prøv og legg <div id="right"> <?PHP $number=5; include("cutenews/show_news.php"); ?> </div> i sia som includeres hvist variabel er tom. Altså hovedsia, den du kommer til når du skriver url adressen. 5295576[/snapback] Parse error: parse error, unexpected T_STRING in C:\Programfiler\xampp\htdocs\he\index.php on line 54 Endret 15. desember 2005 av snkupo Lenke til kommentar
nree Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Du har mortzor sitt includescript ja.. Du legger sider i en mappe du kalle inc. Du lager ein vanlig side med alt av menyer osv som du kaller index.php du legger includescriptet inn i feks. en tabell akkuratt dær du vil at sidene skal komme opp.. Du legger som sagdt filer i mappa inc som har etternavnet .php, Ikke bruk <body><head> tagger i disse sidene.. Så når du skal ha opp sidene lager du linker til index.php?page=gjestebok (da kommer inc/gjestebok.php opp dær hvor du har lagdt til includescriptet) Hovedsiden som kommer opp legges også i inc mappen som hovedside.php Har brukt det samme systemet på min egen side: http://goggen.simplemachines.no/ Lenke til kommentar
snkupo Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 Skal index.php (hovedsia med divs osv) ligge i inc mappa? Lenke til kommentar
snkupo Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 Fikset det med et annet script. Dette tillater kun definerte filer. <?php error_reporting(O); $filnavn = $_GET['s']; $tillatt = array("show_news", "sol"); $filendelse = '.php'; if (in_array($filnavn, $tillatt)) { include $filnavn . $filendelse; } else { include 'cutenews/show_news.php'; } ?> Hvordan kan jeg tillate en fil som ligger i mappen "inc"? Får til å tillate filer som ligger i samme mappe som index . Men å tillate feks. inc/banan.php går ikke. Da må jeg legge banan.php i samme mappe som index. Lenke til kommentar
nree Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hæ? inkluder cutenews/show_news.php i hovedside.php i mappen INC når du da går inn på siden kommer hovedsiden.php frem dær hvor du har includescriptet. Vist du skal ha en side som heter banan.php legger du denne i inc mappa. Når du vil vise denne siden skriver du (eller lager en link til): dinadresse/index.php?page=banan Lenke til kommentar
snkupo Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 Som sagt i forrige post fikk jeg det til først når jeg prøvde et annet skript. Filene mine ligger forstatt i inc mappa... Hvordan tror du jeg kan få hatt en side som heter banan.php, som ikke ligger i samme mappe som index.php , men i mappen inc? Sjekk min forrige post . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå