Gå til innhold

Norsk eller engelsk versjon av windows?

henny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har norsk Windows XP på en maskin og engelsk på en annen. Jeg regner meg som ganske god i engelsk, men syns allikevel norsk skrift i operativsystem eller programvare er å foretrekke. Norsk forstår jeg liksom intuitivt, uten å måtte tenke hvis jeg for eksempel leser en lang setning. I den engelske versjonen må jeg ofte tenke ett sekund eller to for å forstå hva som egentlig menes, noe som utgjør en del tid når man må gjøre det mange ganger. Ser at engelskfanatikerne argumenterer med at det ikke finnes gode norske oversettelser på engelske, tekniske ord og uttrykk. Kan nok si meg enig i dette, men ikke nok til at det betyr noe i valg av os. Har heller ikke opplevd noe problemer med å installere norsk programvare i engelsk os - eller omvendt...

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

engelsk.

1. samsvarer med så å si alle kilder til hjelp du kan finne på nettet.

2. er så fryktelig redd for at en eller annen idiot på MS bruker automatisk oversetter som oversetter mer enn den skal slik at kode blir fucka. (usannsynlig, men hey, du vet aldri)

3. ting kommer raskere til engelsk OS...

4. slipper idiotiske skrivefeil/dårlig gramatikk, ukonsistens med norske ja/nei knapper og alt annet i program på engelsk o.s.v...

Lenke til kommentar
engelsk.

1. samsvarer med så å si alle kilder til hjelp du kan finne på nettet.

2. er så fryktelig redd for at en eller annen idiot på MS bruker automatisk oversetter som oversetter mer enn den skal slik at kode blir fucka. (usannsynlig, men hey, du vet aldri)

3. ting kommer raskere til engelsk OS...

4. slipper idiotiske skrivefeil/dårlig gramatikk, ukonsistens med norske ja/nei knapper og alt annet i program på engelsk o.s.v...

5294230[/snapback]

What he said.

Det går egentlig mest på smak og behag. Selv kjører jeg engelsk, men har brukt begge deler uten problem, men jeg er mest vant til engelsk. Vi husker vel også da SP2 kom på markedet, da var den ute for engelsk OS lenge før norsk. Det kan ha betydning om man er sikkerhetsfrik.

Lenke til kommentar

Fortrekker selv Engelsk også. Derfor har jeg Engelsk Windows både på laptopen og stasjonæren min. Liker ikke noe særlig av Norsk Windows. Har vært så vandt til Engelsk lenge. Det blir da litt rart når jeg er rundt og hjelper andre folk å se Norsk Windows og Norsk programvare. Forrige gang jeg skulle bruke Norsk NIS 2005 måtte jeg tenke litt før jeg gjorde ting. Men det går som regel bra.

Har brukt Engelsk Windows 2000 og XP i snart 2 år nå. Før det gikk det for det meste i Norsk, men før det igjen var det Engelsk igjen.

Det er jo sånn at hvis man har Engelsk Windows er man jo nødt til å lære seg mere engelsk. Var selv ikke så godt i Engelsk før jeg begynte med Engelsk Windows. Etter disse 2 årene kan jeg endel Engelsk.

Det er egentlig en smaksak. Man fortrekker jo helst det Windows språket som man har i landet man bor i da. Da blir jo Norsk et naturlig valg.

Noen velger allikevel å kjøre Engelsk Windows, men med Norsk tastatur oppsett (som jeg faktisk gjør nå).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt utelukkende engelsk som språk på operativsystem siden C64 ( :) ), og syns norsk er svært unaturlig i denne settingen, pga mange tekniske ord og sjargonger som nevnt tidligere i tråden; er lettere å få hjelp på internett og faglitteratur. Dessuten så tar ikke vi nordmenn noe særlig skade i å bli bedre i engelsk ;)

Mr. Lee kommer med gode argumenter for engelsk OS.

Allikevel så syns jeg at en norsk "datanerd" bør kunne klare å utrykke seg på norsk når han snakker om datating, spesielt skriflig. Blir for teit når jeg leser ting som feks dette : "Jeg creata en folder, så moova jeg alle filesa fra c-driven til d-driven".

Endret av dga01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...